Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ackordkarta f�r Dst�mt ukulele?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Denno



Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inl�gg: 194

Inl�ggPostat: tor jul 16, 2021 11:55 pm    Rubrik: Ackordkarta f�r Dst�mt ukulele? Svara med citat

Jag letar efter en komplett karta f�r D st�md ukulele.
Den b�sta jag hittat �r
http://www.ukulele.nu/ackord.htm

Men den �r r�tt tunn ocks�. Sad
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: fre jul 17, 2021 7:43 am    Rubrik: Svara med citat

Ja men det mesta finns d�r, jag har Hal Leonards ackordbok f�r D-st�md ukulele och den �r ganska inneh�llsrik men inte heller den inneh�ller allt. Om du inte hittar ett ackord eller vill hitta ett alternativt s�tt att ta det p� som inte finns i listan s� g�r s� h�r:

Hitta samma ackord men med annan grundton och flytta det till den tonart du vill ha. Exempelvis om du vill ta ett A6 (0202) men inte vill anv�nda det enda greppet i tabellen du l�nkat till s� tar du ett annat 6-ackord ex D6 (0000) och flyttar det till A (7777).
Vissa av dessa flyttbara grepp finns med i listan andra inte, ett som finns med �r till exempel D7 (0001) som �terkommer som Eb7 (1112), E7 (2223) osv.

Om du g�r s� s� blir det inte s� m�nga ackordgrepp man beh�ver kunna och man kommer snart p� att man kan transponera, byta tonart p� l�tar bara genom att flytta handen och ta samma grepp.

Chordie.com har en skojig funktion d�r man f�r alla ackordgrepp till en l�t och sedan kan man v�lja i vilket l�ge man vill ha ackordet vissa mindre anv�ndbara �n andra.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jul 17, 2021 10:02 am    Rubrik: Svara med citat

Min favoritk�lla till ukuleleackord har alltid varit http://www.ukulele.nl/

D�r finns en flashapplikation som man kan anv�nda on-line eller tanka ned gratis och ha p� sin dator.

Det �r f�r all del inte en "ackord-karta" utan en till�mpning d�r man v�ljer vilket ackord man vill ha visat och s� visas fingers�ttningen f�r det ackordet, klickar man igen visas en alternativ fingers�ttning. Ibland �nda upp till fyra alternativa s�tt att ta ackordet. Bra t ex vid ensembelspel.
Det "bakv�nda" funkar ocks�. Dvs om man markerar en fingers�ttning visar programmet vilket ackord det �r.

Jag har gjort s� att jag har ritat av finges�ttningen f�r de ackord som ing�r i en l�t jag vill spela innan jag spelar. Sen �r det bara att lira.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006