Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Var inne och testade lite

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4435
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 24, 2021 12:03 pm    Rubrik: Var inne och testade lite Svara med citat

Hade en lat dag p� stan ig�r och gick bland annat in p� Jam f�r att h�ra om vad en reparation av min g�tarr skulle g� p� och passade sedan p� att testa lite instrument. Eftersom det inte bara var ukulele s� l�gger jag tr�den i den h�r lite mer f�rl�tande kategorin.

Men jag b�rjar med ukkarna.

Jag provade Pro Natura Silver Series sopran och barytonukulele. De ser ut som en klassisk g�tarr, men med �ron. Tyv�rr l�t de inte s� bra. Lite f�r l�digt leksaksljud. K�ndes en smula �verbyggda. Sopranen k�ndes v�ldigt liten i skalan, men var tung som bly. Botad. S�na vill jag inte ha l�ngre.

Mahalos lyxsopran l�t och k�ndes precis som vilken Mahalo som helst, varken mer eller mindre. Matt yta ist�llet f�r det vanliga blanka f�rgskinnet, men i �vrigt samma samma. En Mahalo har jag ju redan - tv� faktiskt - s� h�r k�ndes inget sug.

Inte heller Allanders svarta plattbrueko k�ndes s�rskilt rolig. Lite f�r torrt ljud.

Hudsons sexstr�ngiga tenorer (testade tv� olika, bilden visar en �ttastr�ngad) lockade inte fram n�gra ljuva toner. K�ndes klumpiga och �verbyggda, ljudet litet och torrt. Nej, fy f�r S�ren, s�na vill jag inte ha.

Nu kan ju ovanst�ende omd�men f�rgas av att jag f�rst provade en gammal Regal barytonukulele med ett underbart ljud, varm ton och inbyggd villhavillha-k�nsla. Mycket enkel i designen, ser n�rmast lite postorder ut, men ljudet var inte p� n�got s�tt enkelt. Bruekos baryton apar g�tarr lite f�r mycket har jag tyckt tidigare, och Pro Naturan l�t som en leksak. Den h�r hade dock ett helt eget ljud. Ljuv musik.

Innan allt detta provade jag dock lite andra fyrk�riga instrument, som jag spanat p� genom Jams sida.

Kays tenorg�tarr blev tyv�rr lite av en besvikelse. Dj�vligt sv�rspelad och lite tunn ton. Fick mig att undra varf�r jag suktat efter en tenor s� l�nge. N�v�l, kort provspelning och inget plektrum st�llde f�rst�s till det lite grand. Men �nd� en besvikelse.

�nnu mer besviken blev jag p� den h�r noname femstr�ngade tenorg�tarren, som ser oerh�rt fr�ck ut, men l�t mindre roligt. �ter igen kanske inte de b�sta f�rh�llandena, men ingen k�rlek vid f�rsta kl�m.

K�rlek uppstod d�remot n�r jag kl�mde p� Pro Naturas irl�ndska bouzouki. Vilket ljud! Den r�kade vara st�md i sawmill (DADA?), vilket f�rst�s fick den att sjunga �n mer. H�r n�gonstans f�rstod jag att mandolinen kanske kan t�cka de behoven som skulle f� en att k�pa en tenor, men med ett mer l�ttspelat instrument. En bouzouki d�remot, det var grejor det!

I �nnu st�rre grad g�llde detta det allra f�rsta (och dyraste) instrumentet jag provade: en Ratcliff mandocello. Med det fantastiska ljudet skulle jag gladeligen sl�nga upp de tjugofemtusen som beg�rs f�r den om jag bara hade en s�dan �verfl�dig sedelbunt i bakfickan. Varmt och stort ljud. Och s� �r den ju s� snygg! Den h�r kommer att bo i mina dr�mmar ett l�ngt tag fram�ver.

_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2160
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 24, 2021 1:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Letar du efter framtida uckar ska du kolla h�ra och inte ngn annansatans. Wink B�de dyrt och l�ngsamt, och med helt of�ruts�gbara tonala egenskaper. Men v�nta. Jag hade ju en h�g med materia som skulle formas �t dig, svenskt och finfint. Var fan har jag lagt den? Shocked


Bra rapporterat, man k�nner igen sig. En sak som st�r mig med Jams butikslayout �r att uckarna h�nger i kn�h�jd i tamburen. Man syns s� j�vla v�l om man st�r och kikar och kn�pper p� dom. Och s� understryks en hierarki och hackordning d�r varken jag eller uckarna ligger s� j�vla h�gt.

Hur g�r det hemma? Ska du komma �ver och k�ka s� du slipper �ta picnicbog med ungkarlspasta?

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4435
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 24, 2021 1:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r erbjudan, men jag m�ste fixa i sonens rum ikv�ll och sedan brygga �l med min bror imorgon. Ikv�ll blir det d�ska korvar och om jag orkar surk�l.

Ukuleletestet gjorde faktiskt att jag h�jde �stkusten till skyarna och satte den p� den pedistal d�r den h�r hemma j�mf�rt med k�peukkar. Jag �r inte i instrumentk�parmarknaden just nu. Jag har visserligen spec p� en g****r, men sedan f�r det vara nog ett bra tag fram�ver. Jag gick till och med och funderade p� att s�lja n�gra instrument, tills jag kom hem och provade dem. D� k�ndes det inte lika aktuellt.

Det kommer att bli en hel del fiol den n�rmaste tiden, men jag k�nde att skulle jag n�gon g�ng sukta efter en ukulele till, s� blir det en tenor eller baryton. Ja, om jag inte blir ov�ntat och om�ttligt rik, d� f�rst�s. Ja, man kanske �ndrar sig lika ofta som man byter kalsonger, so shoot me.

Bouzouki k�ndes faktiskt som en v�ldigt trevlig bekantskap. Det gjorde mandocello ocks� men d� beh�ver ju pl�nboken vara tio g�nger s� fet. Sj�lv �r man ju fet, men dessv�rre inte pl�nboken. Inte s� fet i alla fall.

A propos butiksdesign: N�r man testar ukulele p� Jam st�r man p� kn� som en unders�te under personalen, som tronar bakom disken en halvmeter bort. Tog man bort disken blev symboliken �nnu st�rre. Det m�ste se kul ut n�r kunderna dyker upp som gubben i l�dan n�r de vill fr�ga n�got.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1412
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons jun 24, 2021 4:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Letar du efter framtida uckar ska du kolla h�ra och inte ngn annansatans. Wink B�de dyrt och l�ngsamt, och med helt of�ruts�gbara tonala egenskaper. Men v�nta. Jag hade ju en h�g med materia som skulle formas �t dig, svenskt och finfint. Var fan har jag lagt den? Shocked

Sven



Jag �r lite intresserad av en leksaksgitarr i k�rsb�r. Det l�ter sp�nnande, men d� f�r du bygga l����ngsamt, f�r n�gra pengar har jag inte i sikte f�rr�n efter sommaren. Ska vi ses �ver en �l p� Kryddan och diskutera n�n kv�ll n�r barn och fruar har somnat?

/Bad cop
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1412
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons jun 24, 2021 4:14 pm    Rubrik: Re: Var inne och testade lite Svara med citat

hrlarson skrev:
Hade en lat dag p� stan ig�r och gick bland annat in p� Jam f�r att h�ra om vad en reparation av min g�tarr skulle g� p� och passade sedan p� att testa lite instrument. Eftersom det inte bara var ukulele s� l�gger jag tr�den i den h�r lite mer f�rl�tande kategorin.

Men jag b�rjar med ukkarna.

Jag provade Pro Natura Silver Series sopran och barytonukulele. De ser ut som en klassisk g�tarr, men med �ron. Tyv�rr l�t de inte s� bra. Lite f�r l�digt leksaksljud. K�ndes en smula �verbyggda. Sopranen k�ndes v�ldigt liten i skalan, men var tung som bly. Botad. S�na vill jag inte ha l�ngre.

Mahalos lyxsopran l�t och k�ndes precis som vilken Mahalo som helst, varken mer eller mindre. Matt yta ist�llet f�r det vanliga blanka f�rgskinnet, men i �vrigt samma samma. En Mahalo har jag ju redan - tv� faktiskt - s� h�r k�ndes inget sug.

Inte heller Allanders svarta plattbrueko k�ndes s�rskilt rolig. Lite f�r torrt ljud.

Hudsons sexstr�ngiga tenorer (testade tv� olika, bilden visar en �ttastr�ngad) lockade inte fram n�gra ljuva toner. K�ndes klumpiga och �verbyggda, ljudet litet och torrt. Nej, fy f�r S�ren, s�na vill jag inte ha.

Nu kan ju ovanst�ende omd�men f�rgas av att jag f�rst provade en gammal Regal barytonukulele med ett underbart ljud, varm ton och inbyggd villhavillha-k�nsla. Mycket enkel i designen, ser n�rmast lite postorder ut, men ljudet var inte p� n�got s�tt enkelt. Bruekos baryton apar g�tarr lite f�r mycket har jag tyckt tidigare, och Pro Naturan l�t som en leksak. Den h�r hade dock ett helt eget ljud. Ljuv musik.

Innan allt detta provade jag dock lite andra fyrk�riga instrument, som jag spanat p� genom Jams sida.

Kays tenorg�tarr blev tyv�rr lite av en besvikelse. Dj�vligt sv�rspelad och lite tunn ton. Fick mig att undra varf�r jag suktat efter en tenor s� l�nge. N�v�l, kort provspelning och inget plektrum st�llde f�rst�s till det lite grand. Men �nd� en besvikelse.

�nnu mer besviken blev jag p� den h�r noname femstr�ngade tenorg�tarren, som ser oerh�rt fr�ck ut, men l�t mindre roligt. �ter igen kanske inte de b�sta f�rh�llandena, men ingen k�rlek vid f�rsta kl�m.

K�rlek uppstod d�remot n�r jag kl�mde p� Pro Naturas irl�ndska bouzouki. Vilket ljud! Den r�kade vara st�md i sawmill (DADA?), vilket f�rst�s fick den att sjunga �n mer. H�r n�gonstans f�rstod jag att mandolinen kanske kan t�cka de behoven som skulle f� en att k�pa en tenor, men med ett mer l�ttspelat instrument. En bouzouki d�remot, det var grejor det!

I �nnu st�rre grad g�llde detta det allra f�rsta (och dyraste) instrumentet jag provade: en Ratcliff mandocello. Med det fantastiska ljudet skulle jag gladeligen sl�nga upp de tjugofemtusen som beg�rs f�r den om jag bara hade en s�dan �verfl�dig sedelbunt i bakfickan. Varmt och stort ljud. Och s� �r den ju s� snygg! Den h�r kommer att bo i mina dr�mmar ett l�ngt tag fram�ver.



Varf�r kan inte Jam ta in n�gra riktigt bra uckar, typ Kamaka, Koaloha och n�gra mellandyra/bra typ Pono. De beh�ver ju inte dr�nka sig i dem, men ett par skulle inte skada och de skulle nog s�lja ocks�. Vafan �r Pro Natura f�r n�t m�rke? Typ Bulgariska Eagle eller?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
odini



Registreringsdatum: 08 mars 2006
Inl�gg: 226
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 7:17 am    Rubrik: Svara med citat

HrLarsson!
N�sta g�ng du kliver in p� Jam, och st�ller dig p� kn� i g�ngen bredvid den stora disken med tronande och tr�nande personal... Kan du testa en resonator eller fler, och recensera den upplevelsen?

Undertecknad har i sin stora vishet best�mt att n�sta attack av UAS, blir en Resonator!
_________________
mvh
ODINI
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4435
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 8:48 am    Rubrik: Svara med citat

Mange. Pro Natura �r ett tyskt m�rke. Deras ukulele ser ok ut, men �tminstone vid min provning l�t de f�r vekt. De ligger i tusenkronorsspannet.

Odini. De har en National* som jag inte fr�gade efter och sedan har de n�gra Republic och en s�dan har jag haft. Jag k�nde att kombinationen resonator och ukulele inte var n�got f�r mig och bytte bort den mot en tenorbanjo till Archtop. Han �r inte bara en banjoauktoritet, utan har bra koll p� resonatorer. Han gjorde en j�mf�relse mellan Republic och Johnson h�r.

Andra resonatorspelare h�r �r ju Jukka (National och Donmo), Robert (Johnson med Nationalkon), Ronald (Republic), Belzebukke (Republic) och s�kert n�gra fler.

Internationella resonatorkillar �r Uncle Rufus och Pete Howlett. Howlett har l�nkat till en engelsk firma som g�r resonatorkoner som han sj�lv tycker �r b�ttre �n National. Jag tyckte att de l�t riktigt bra, efter vad man kan bed�mma fr�n datorh�gtalare.

* Edit: Jams National har bytt kon till en Republic, vilket k�nns lite som upp-och-ner-v�nda v�rlden. Mest reso uke for resonable buck k�nns spontant vara en Johnson med en Deltakon. Men h�r f�r s�kerhets skull med n�gon med mer smak f�r resonatorukulele �n undertecknad.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran


Senast �ndrad av hrlarson den tor jun 25, 2021 8:53 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2160
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 8:50 am    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Ska vi ses �ver en �l p� Kryddan och diskutera n�n kv�ll n�r barn och fruar har somnat?

/Bad cop

Det �r taget. Och bygget kommer g� l�ngsamt, det beh�ver du knappast oroa dig f�r.
Mange skrev:
Vafan �r Pro Natura f�r n�t m�rke? Typ Bulgariska Eagle eller?

Det �r n�t du borde f� veta k�nner jag... "�rn" p� Bulgariska heter "Argapa". Embarassed

/Good cop
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 9:23 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Det �r n�t du borde f� veta k�nner jag... "�rn" p� Bulgariska heter "Argapa". Embarassed

Argapa �r k�nd i hela v�rlden, t.ex. i Irak: http://www.iraqfilm.net/:argapa
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2160
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 10:00 am    Rubrik: Svara med citat

J�rgen, du har datorf�rbud resten av dan. Fan vad l�nkar du hittar.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4435
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 10:01 am    Rubrik: Svara med citat

Jag gillar s�rskilt dateringen:
Citat:
29 March 2022 09

De kan allts� b�ja tiden d�r?

Edit: Nej, det var ju en gammal tenor f�rst�s. Embarassed
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4435
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

�rn heter ju орел p� bulgariska. �rngott heter кальф за възглавница. Men det visste ni redan. Liksom att det uttalas [arj'apah].
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2160
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 10:06 am    Rubrik: Svara med citat

Larson! Datorf�rbud!

Fan killar. Jag fixar en rektor till den h�r sajten snart.
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4655
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jun 25, 2021 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

OK Sven, jag lyder ditt r�d (n�gra timmar iaf).

Jag g�r och cyklar (i Gesslestil liksom...Hur man nu kan g� och cykla samtidigt...). Cool
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006