Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur �r en ukulele st�md?
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 139
Ort: Str�ngn�s och Falun

Inl�ggPostat: m�n jan 08, 2022 8:22 pm    Rubrik: Svara med citat

om jag st�mmer den som bariton d� ? vart finns bariton-ackordguide ?
_________________
"Legolas"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 08, 2022 8:40 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r har du alla tre guiderna f�r st�mning i C, D och G (baryton). Annars finns ju en massa gitarrackordstabeller. Anv�nd d� de fyra nedersta.

Annars finns en ackordmaskin f�r alla m�jliga fyrstr�ngsinstrument h�r:
http://4stringchords.com/
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
k



Registreringsdatum: 23 maj 2009
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: l�r maj 23, 2009 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Om man liksom mig �r helt ny i musikens v�rld och lever p� diverse olika internetguider, �r inte GCEA-st�mningen n�stan att f�redra d� i och med att det ju verkar vara den som g�ller p� alla internationella hemsidor, youtube-klipp, etc. Eller finns det n�gon nackdel med att fr�ng� "den svenska modellen"?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
harald



Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inl�gg: 93

Inl�ggPostat: l�r maj 23, 2009 3:54 pm    Rubrik: Svara med citat

k,

Om man spelar tillsammans med andra �r det en nackdel att ha sin ukulele i C

Annars s� spelar det ingen st�rre roll, utan handlar helt enkelt om vad man tycker l�ter b�st. Det �r inga problem att f�lja guider p� Internet, �ven om man har fel st�mning. Man l�r sig gankska snabbt vilka ackord och ackordf�ljder som h�r ihop med de olika s�tten att st�mma. Inga problem.

En skillnad som kan vara t�nkv�rd �r att str�ngarna �r mer sp�nda i D-st�mning. Det g�r att det skorrar minder om man har en billig ukulele, men samtidigt kan det bli jobbigare att ta bar-ackord.

Tyv�rr finns det inget r�tt eller fel...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r maj 23, 2009 4:13 pm    Rubrik: !!! Svara med citat

harald skrev:
Tyv�rr finns det inget r�tt eller fel...


Vafalls!

D �r r�tt. Allt annat �r fel!

Wink

Skillnadene mellan D och C �r ju inte s� rysligt stor. Men generellt sett �r det l�ttare att spela l�tar i D dur p� en D-st�md ukulele och i C dur p� en C-st�md ukulele d�rf�r att de enklaste ackordgreppen �r olika beroende p� hur ukulelen �r st�md.

N�r man spelat ett tag spelar den skillnaden ut sin roll och man kan spela l�ter i C p� sin D-st�mda ucke utan problem och vise versa.

Det �r ju � andra sidan ingen stor operation att transponera l�tar s� att man f�r dem i sin favorittonart. Oavsett om du st�mmer i D eller C kommer du v�l att hitta n�got musikstycke i Eb eller s�, som du iaf vill transponera antingen f�r att f� enklare ackordgrepp eller f�r att det ska passa ditt r�stomf�ng.

Det senare �r ocks� en sak att v�ga in i valet mellan D och C. Nu �r det ju inte s� vansinnigt stor skillnad men den finns �nd�. Fundera �ver/prova ditt r�stomf�ng och se om det finns sk�l att ta h�nsyn till det n�r du v�ljer mellan D och C (men � andra sidan kan man ju alltid transponer...) Men du kanske inte har t�nkt att sjunga till ditt ukulelespel ?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
k



Registreringsdatum: 23 maj 2009
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: s�n maj 24, 2009 11:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Hmm.... Vet inte hur mycket klokare jag faktiskt blev av svaren. Min start h�r �r liksom att jag inte vet n�gonting alls om musikteori och inte alls vet vad jag sysslar med. Just d�rf�r har det p� n�got s�tt k�nts enklare att k�ra p� C-st�mning bara f�r att de g�r det p� de flesta sidorna och som en "morot" n�r jag �var l�r jag mig g�rna s�nger jag tycker �r bra som jag ser folk k�ra p� youtube och s�dana sidor. Men g�r det ungef�r p� ett ut i slut�ndan �r po�ngen allts�? S� att n�r man v�l kan spela s� kan man l�ra sig att transponera �t b�da h�llen lika v�l?

Att sjunga till vore sj�lvklart ett trevligt plus i l�ngden men �n s� l�nge �r jag inte ens p� den niv�n att jag kan s�ga vilken st�mning som g�r b�st ihop med min r�st. Jag �r helt ny p� noter och allt liksom. Jag har bara alltid f�tt h�ra att min r�st inte g�r ihop med n�gon slags tonart eller musik snarare Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n maj 25, 2009 5:59 am    Rubrik: Svara med citat

Ja jag tror att du sammanfattat l�get r�tt bra. C-st�mmning �r bra om man skall spela till Youtube men s� l�nge man bara tittar och h�rmar s� spelar det faktiskt ingen roll vad ackorden heter, d� kan man st�mma om mellan C och D och g� p� fingers�ttningarna s� att s�ga. Det �r n�r man b�rjar titta p� ackordsbetekningarna som det �r bra om ett D ackord �r ett D ackord. Vissa b�cker �r skrivna f�r C och vissa f�r D st�mning och h�r i Svedala �r det D st�mning som g�ller och i USA C. Kruxet med C st�mning �r n�r du skall spela ihop med n�gon som k�r D st�mning d� f�r man inte titta p� den andras fingrar utan spela efter ackordanalysen.
V�lj n�t, och k�r p� det tills du �ndrar dig.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 25, 2009 8:10 am    Rubrik: Svara med citat

k,
jag k�r i C enbart f�r att jag hittade s�na ackordtabeller och guider p� n�tet n�r jag b�rjade. Det �r inga som helst problem att spela med andra oavsett hur dom st�mmer.

Jag spelar regelbundet (n�ja) med n�ra D-st�mda killar, och det �r snarast en f�rdel f�r ljudbilden att alla ackord inte tas med samma grepp.

Det som �r viktigare och samtidigt mycket sv�rare att avg�ra n�r man �r gr�n �r vilken st�mning som f�r en viss ucke att l�ta b�st. Vissa uckar "vaknar" av den lite lite h�rdare sp�nningen man f�r av D-st�mning, andra passar med C eftersom locket d� sv�nger lite friare. Men det �r nyanser man h�r efter ett �r, och p� n�got b�ttre instrument.

S� mitt tips, eftersom du nog beh�ver ett tydligt r�d, �r att st�mma i GCEA och sen titta p� alla tutorials och s�nt du hinner. Kolla ukuleleunderground.com och leta efter Aldrine Guerreros lektioner, dom �r lite schyssta och enkla att f�lja.

Avseende vad r�sten passar till s� �r det enkla och lite mystiska svaret att det g�r att spela och sjunga i vilken tonart som helst med vilken st�mning som helst. Ett E-moll �r ett E-moll oavsett greppet.

H�r av dig med mer fr�gor. Jag l�rde mig "sjunga" med ucken, n�got jag aldrig trott mig kunna f�rut. Mitt liv har blivit b�ttre.

Sven
_________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev:
Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt.

www.argapa.blogspot.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 25, 2009 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
det �r snarast en f�rdel f�r ljudbilden att alla ackord inte tas med samma grepp.


Det h�r st�mmer med mina egna upplevelser, speciellt n�r man b�rjar hitta bland barrevarianterna av de vanliga �ppna ackorden..
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
k



Registreringsdatum: 23 maj 2009
Inl�gg: 4

Inl�ggPostat: m�n maj 25, 2009 5:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok. Tack s� mycket f�r alla svar och tipps. Det uppskattas! Forts�tter v�l klinka framf�r youtube i v�ntan p� min stora uppenbarelsestund d� jag inser vad som �r r�tt f�r just mig och min ukulele Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006