Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Bygga en concert-ukulele utan ritningar?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tv�blomster



Registreringsdatum: 14 juni 2009
Inl�gg: 7
Ort: Haarlem, NL

Inl�ggPostat: s�n jun 14, 2021 2:14 am    Rubrik: Bygga en concert-ukulele utan ritningar? Svara med citat

Besl�t mig f�r ett tag sedan att �rets sommarprojekt ska bli ukulelebyggande. D� jag �nd� hade sk�l till att bege mig till Amsterdams exotiska tr�handel s� passade jag p� att plocka upp lite material f�r att testbygga min f�rsta ucke fr�n grunden. De tv� enda f�rh�llningsreglerna jag f�resatte mig var att inte anv�nda skiktlimmat tr� och att inte k�pa n�gon ritning. �verraskande nog tog de gr�nande m�nnen p� tr�handeln mig p� blodigt allvar och letade upp bra och billiga (spill-) bitar �t mig f�r lite och ingenting. Resultatet var en fin bit 2.2 mm ek-t�ckfaner till lock och botten, en snygg bit randig teak till sidorna, alm till halsen, cubamahogny till greppbr�dan och en bit antik palisander till stallet. Jag �r medveten om att materialen kanske inte �r de b�sta valen, men d� jag utg�r ifr�n att jag kommer att g�ra en hel del fel p� v�gen s� k�nns det �nd� r�tt okej. Stora oron �r v�l att eken ska k�nnas v�l stum och att teaken ska vara v�l sv�rb�jd.

Planen i sig �r att bygga en "kopia" av en Br�ko concert-ukulele. Jag har sj�lv aldrig sett en, men min sv�rmor ropade f�r n�gra �r sedan in en gammal st�lstr�ngad Br�ko Octavo Guitar �t mig. Efter ett telefonsamtal till henne och en del m�tande verkar det som att oktavgitarren har helt i detalj identiska m�tt med en concert. �r det n�gon av er som kan bekr�fta eller f�rneka detta? �r det till och med s� att n�gon av er sitter p� en Br�ko Concert?


Lite fr�gor:

1) Har ofta sett att concerts har betydligt fler band �n sopranerna. Har sett allt mellan 15 - 19 styckna beroende p� l�ngd p� greppbr�dan. Vilket �r vanligast - och beh�ver man egentligen fler �n 15 frets?

2) Jag tycker mig ha l�st n�gonstans att kroppen b�r b�rja vid band 12 p� en concert och att h�let ska vara 6 cm i diameter - �r detta en myt? Finns det andra mer eller mindre outtalade standarder f�r concerts f�rutom att skall�ngden (umm, svengelska?) b�r vara 38 cm?

3) Har n�gon av er erfarenheter av "fretwire" och var man kan skaffa s�dan billigt och bra? N�gon n�mnde att bandmaterial till mandolin skulle fungera bra? N�gon som provat annat?

4) Tjocklek p� tr�et? Har h�rt folk rekommendera att slipa ned tr�et till c.a 1.8 mm? Antar att man f�r anv�nda fingertoppsk�nsla h�r - men �r det lika viktigt i sargen / sidorna som i lock och botten?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4434
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre jun 19, 2021 5:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan bara inte l�ta bli att inflika att din beskrivning av ett br�dg�rdsbes�k, d�r du ber�ttar att du ska bygga en ukulele, skiljer sig fr�n vad jag tidigare h�rt fr�n andra. �verl�gsna och sura miner verkar vara vad de flesta erfarit, om de �ver huvud taget f�tt n�gon uppm�rksamhet.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006