Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Som en bambi på hal ukuleleis
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Will Oldham

Registreringsdatum: 22 mars 2009

InläggPostat: sön apr 05, 2022 1:00 pm    Rubrik: Som en bambi på hal ukuleleis Svara med citat

Hej allesammans!

Som nyreggad på forumet så är det kotym att skriva en liten presentation.

Mitt namn är Patrik men kommer att använda "nicket" Will Oldham efter min husgud. Är 35 år, från Visby, och använder vanligtvis gitarren för att framtvinga några musikaliska toner. Har sakta men säkert blivit mer och mer nyfiken på ukulelen och laddar nu för ett första inköp. Men det är som sagt outforskat territorium men jag ser framemot att bekanta mig med detta lilla fina instrument. Very Happy
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: sön apr 05, 2022 2:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Patrik, välkommen hit och lycka till med det stundande ukuleleinköpet!
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: sön apr 05, 2022 2:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen Patrik/Will!

Med gitarren i ryggen kommer ukulelen bli en lekande lätt dans. Och snart har din nyfikenhet övergått i benhårda övertygelser och du ligger där i skyttegravarna bredvid några av oss och skriker "ni har fel!" till dem i graven mitt emot. Wink

Gotland borde med sin ökultur vara en utmärkt grogrund för ukulelemusik. Åtminstone ur en sommarturistande fastlännings synvinkel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: sön apr 05, 2022 2:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Patrik! Jag ska till visby i påsk. Ska jag ta med en ucke som du kan börja med? Har en nyservad men halvful Brüko som låter svinbra. Sen kan jag få den tillbaka när du hittat nån att tjacka.

Den finns här nånstans i en tråd om en leksaksgitarr på Tradera. Det finns flera såna trådar, jag kan försöka peka dig rätt när jag inte postar från telefonen.

Sven

Edit @ hrlarson: hur fan ska man kunna dansa med en g****r i ryggen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: sön apr 05, 2022 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
hrlarson: hur fan ska man kunna dansa med en g****r i ryggen?

Rakryggad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: sön apr 05, 2022 10:10 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
...du ligger där i skyttegravarna bredvid några av oss och skriker "ni har fel!"

Grabben i skyttegraven bredvid?
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: sön apr 05, 2022 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jomen Gotland har ju lite ukulelebas att bygga på. Vad är det nu skolan heter igen där alla spelar ukulele!? Lyckan?

Var det hursomhelst med det. Själv brukar jag tillbringa somrarna i Ihreviken. Vi får se till att sammanstråla.

(Och Sven ska till ön i Påsk! Där ser man. Själv ska jag till Halland för omväxlings skull.)
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: sön apr 05, 2022 11:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
(Och Sven ska till ön i Påsk! Där ser man. Själv ska jag till Halland för omväxlings skull.)

(själv skall jag till Flen)
Till överst på sidan
Will Oldham

InläggPostat: mån apr 06, 2022 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Tack alla för välkomnandet! Smile

@ Sven,

Här trodde man att människan anno 2009 bara tänkte på sig själv. Är det inte underbart att man aldrig upphör att förvånas.

Funderar nästan ändå på att köpa en men ett lån lockar så smått. Och jag är som sagt både förvånad och tacksam över erbjudandet.

Kan inte bestämma mig för vilken ukulele jag ska slå till på. Antingen så blir det nybörjarvarianten Eagle Loudmouth eller Flat-u-lelen eller så ska jag slå till på en Stagg US80-S eller liknande.

Har någon några tips på vad som kan vara vettigt att satsa på?

Och själv ska jag vara på ön i påsk. Klagar inte över det då vädret äntligen börjar gå åt det bättre hållet.
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: mån apr 06, 2022 12:18 am    Rubrik: Svara med citat

Will Oldham skrev:

Kan inte bestämma mig för vilken ukulele jag ska slå till på. ... Eagle Loudmouth...

Eagle Loudmouth UK 200 - Överlägset bäst bland uckar under 500 spänn!

En Brüko, som den Sven erbjuder sig att låna dig, är snäppet vassare. Skönare klang men dubbla priset.

Sen får du nog vara beredd att betala dubbelt så mycket igen för att få något som är påtagligt bättre. (Fast fr o m detta prisläge börjar personliga preferenser väga tyngre än något slags objektiva kriterier)
Will Oldham

InläggPostat: mån apr 06, 2022 12:43 am    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert!

Har tittat lite på Brüko uckarna och är det så att det på modellerna strax över tusenlappen bara sitter lönnhals? Är väl kanske lite onödigt petig när det gäller detta men då jag tidigare haft gitarrer med lönnhals så vet jag att de brukade bli ganska skitiga. Och visst ska ett instrument se använt ut men de halsarna blev fula och det är tråkigt med instrumentvård. Man vill ju spela på instrumenten inte "städa" dem. Wink

Hur är det med Stagg:en, är den något att ha? Går att få den för en tusenlapp (m. frakt) från England eller Tyskland.

Senast ändrad av Will Oldham den mån apr 06, 2022 12:45 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: mån apr 06, 2022 12:44 am    Rubrik: Svara med citat

Apropå allt pratande om ön i Påsk, så skulle någon någonsin vara sugen på att dra ihop en resa till den riktiga Påskön så är jag absolut på, för det tror jag vore en resa som heter duga!
Till överst på sidan
Sven

InläggPostat: mån apr 06, 2022 6:37 am    Rubrik: Svara med citat

Alltså, det är klart du ska köpa en egen. Very Happy Du ska till och med köpa flera. Jag tänkte bara att jag har en riktigt bra som hänger på väggen utan att få så mkt speltid, och den kommer isf till ön snabbare än en eagle på postorder. Och så kunde du få en fin referens inför köp av egen (och kanske slippa dra dig upp för en trappa av lågbudgetinstrument och besvikelser).

Så det är ingen stor grej, vill du låna den är det bara att säga till. Halsen är av björk förresten. Kropp i massiv mahogny. Ucken hade en rätt läskig lack som jag skrapade bort och ersatte med en bra olja. Och så bytte jag band och justerade den när den ändå var naken.

Sven

Edit: tyckte jag verkade sur, så jag la in nåra gula gubbar Wink Och när jag ändå håller på, hoppa över Stagg och såna. Det är faktiskt mycket roligare att spela på bättre uckar.
Till överst på sidan
Will Oldham

InläggPostat: mån apr 06, 2022 9:05 am    Rubrik: Svara med citat

@ Sven,

Är som sagt mycket tacksam för erbjudandet, och ännu en smula förvånad. Shocked

Kanske kan vara klokt att hoppa över lågbudgettrappan i resan efter den ultimata ucke:n. Så vill du låna ut din ucke så lånar jag den mer än gärna. Smile

Stagg inget att ha? Läste recension en på Ukulelesolen och det lät som ett bra märke. Och den jag tittade på var någon modell över den som recenserades.
Sven

InläggPostat: mån apr 06, 2022 9:26 am    Rubrik: Svara med citat

Förvåningen kommer övergå i fasa när du märker att en låneucke är biljetten in i ukulelesekten, där svarta mässor, ekonomisk ruin och allmänna bögerier är vardagsmat... Twisted Evil

Alltså Stagg kanske funkar. Jag är viktidiot och tycker många kinesiska fabriksukulelar är tunga och svårdrivna. Sen är det prismässiga hänsyn som är lite knäppa när det gäller uckar. Man talar gärna om en ucke för tusen spänn som någon sorts kvalitetsgrunka, men i gitarrsammanhang skulle inte många få för sig att en gura för en lax eller en ån halv skulle mäta sig med en för mer stålar. Klart det är mindre mängd materia i en ukulele, men det ställer bara ännu högre krav på konstruktionen.

Den ultimata ucken finns inte, det är helt en sak som beror på människa och sammanhang. Alltså, jag skulle också bli förvånad om nån försökte pracka på mig ett låneinstrument utan några som helst förvarningar. Det enda som låg bakom mitt infall var att jag ska till Gotland och tyckte det var lite kul att du reggat dig innan du köpt din första ucke. Det brukar annars dyka upp folk som först köpit och sen reggat sig. (Och efter en månad startar en tråd om vilket instrument dom ska byta upp sig till...)

Sen när du spelat och samlat ett tag kanske du trillar dit ordentligt, som jag. Kolla hära: www.argapa.blogspot.com Embarassed

Edit: kollade Stagg. Liknar den Ohana ska jag nog inte babbla för mycket. Det kan vara en bra ukulele, den tycks komma från samma fabrik som Ohana tex.

Senast ändrad av Sven den mån apr 06, 2022 9:49 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet