Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Zoom H4 som extern mick- eftersl�pning
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 9:51 am    Rubrik: Zoom H4 som extern mick- eftersl�pning Svara med citat

Hej,
�ven jag har fallit f�r frestelsen att spela in mig. Att l�gga in n�gra sp�r i Zoom H4'an �r ju kul och blir ungef�r som man kan v�nta sig. Allt eftersom man h�r era "produktioner" har dock suget att utveckla lite �kat och nu har jag st�tt p� problem.

Jag vill:
G�ra kompsp�r i "band-in-a-box", koppla Zoomen till datorn som extern mic och l�gga p� sp�r med s�ng och ukulele i datorprogram. Jag har tills vidare gjort detta genom att konvertera Band in a box filen till .wav som jag sedan importerat som f�rsta sp�r i audicity. H�rlurarna har jag kopplat i Zoomen.

Problemet �r att jag inte kan f� till s�ng och ukulele i takt med bakgrundssp�ret. (h�r �r det �ppet f�r taktl�sa kommentarer om min of�rm�ga). uke- s�ngsp�ren ligger i takt med varandra, bara inte med B-i-a-B sp�ret. Jag tror problemet �r det som kallas Latency, men jag har ingen aning om hur man l�ser det.

Inst�llningar, annan set up??

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle vilja p�st� att det �r ett k�nt Audacityproblem. N�r andra importerat mina filer inspelade i Audacity i andra redigeringsprogram har de haft problem med att det uppst�tt en tidsf�rskjutning i f�rh�llande till de sp�r de spelat in.

Man kan f�rskjuta varje sp�r i AUdacity. L�sningen blir allts� att markera BiB-sp�ret och flytta det en aning s� att det kommer r�tt i f�rh�llande till s�ngsp�ren.

Jag har gjort mina inspelningar med BiB genom att spela in BiB-ljudet i Audacity med en sladd fr�n h�rlursutg�ngen till mikrofonuttaget. D� uppst�r inte detta problem. Man kan iofs inte h�ra n�r BiB b�rjar spela men om man sl�r p� inspelningen i Audacity innan man sl�pper loss bandet i l�dan spelar det ingen roll. Man f�r klippa bort d�tiden i b�rjan p� BiB-sp�ret innan man spelar in de andra sp�ren.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 10:07 am    Rubrik: Svara med citat

Men kanske �r ditt problem att du har h�rlurarna kopplade till Zoomen. Prova att ha dem i datorn ist�llet. Jag har ett vagt minne av att ha upplevt samma problem med din set up.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Fick du inte en Cubase version med p� k�pet med H4:an? K�r det i st�llet det �r �ver lag b�ttre.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 10:29 am    Rubrik: Svara med citat

Cubase �r inte helt intuitivt. �tm inte om man l�rt sig Audacity. EN del saker fungerar annorlunda, tror jag, tycker jag mig m�rka. Jag har f�rs�kt mig p� Cubase LE som f�ljer med H4:an men jag skulle beh�va g� en kurs. (Eller l�sa manualen!?)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 10:40 am    Rubrik: Svara med citat

Nej Cubase �r inte intuitivt. Men No pain, no gain.

Audacity �r � andra sidan inte s� intuitivt heller. Inte om man �r van vid Cubase i alla fall. Jag tittade lite p� det och tyckte at det var j�ttekonstigt. Men det beror v�l p� vad man �r van vid.

Manualer �r mer anv�ndbara �n m�nga tror. S�rskilt om man l�ser samtidigt som man laborerar. Torrl�sa �r knepigare i l�ngden. I alla fall innan man har en grundl�ggande uppfattning (jag h�ll p� att skriva f�rst�else, men ins�g att det skulle unanta mig sj�lv) om hur det hela funkar.

En sak som kan st�lla till det �r att Cubase st�ller krav p� ljudkortet. Det g�r inte med vad som helst. Jag kan inte tekniken men ASIO �r n�got som �r centralt.... Jag vet inte hur det �r med LE-versionen iofs och har man ett ex hemma kan man ju alltid prova. Eller s� st�r det rent av i maualen Shocked Fast d� m�ste man ju kolla upp ljudkortet ocks�....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 11:10 am    Rubrik: Svara med citat

F�rdelen som jag ser det med Cubase �r att n�r man kommit in i det s� �r det enklare och mer genomt�nkt �n Audacity. Biased ja visst men �nd� Razz
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1384
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 11:14 am    Rubrik: Svara med citat

K�r man H4:an direkt in i datorn fungerar v�l den som ljudkort och d� �r det viktigt att den �r korrekt installerad som ett ljudkort och att man har en aktuell bra asio-drivrutin installerad som man sedan v�ljer som drivrutin i Cubase. Lite fix med latencyinst�llningarna och du �r "ready to go".
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

Helt riktigt, Mange. T�nkte inte p� det specifika fallet med H4:an som ljudkort. Det overridar ju vad man har i datorn, f�rutsatt att man valt r�tt p� "USB"-menyn i H4:an. Jag kommer inte just nu ih�g vad valen heter men det ena har man n�r man kopplar in H4:an som extern minnesenhet, f�r fil�verf�ring o dyl och den andra �r den ska vara ljudkort (n�got med I/O?). Sedan inst�llningarna i Cubase f�rst�s. Jag har aldrig provat detta, men s� ska det ju funka.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 12:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har ocks� vandrat l�ngs audacitys f�rdr�jningsgolgata... Laughing

L�sning: Jag spelade in ett sp�r i Audacity och exporterade till .wav-fil. Spelade in
ett sp�r och exporterade...O.s.v. Sedan importerade jag allt i gratisversionen av
Kristal och slutmixade.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

kanske en korkad fr�ga, men kan man inte v�nda p� det.
Skapa ett nytt projekt i Zoomen, kopiera �ver B-i-a-B filen (.vaw) till zoomen och spela in sina �vriga sp�r p� zoomen utan inblandninga av datorn. Jag har f�rs�kt men fattar inte riktigt filstrukturen i zoomen. N�r jag kopierar �ver filer s� kan jag inte se dom/spela upp dom s� som jag intuitivd trodde. Hur g�ra?, eller inte...

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 12:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Om det �r en korkad fr�ga �r jag lika korkad, f�r jag t�nkte f�resl� just det. Men s� t�nkte jag att det �r ju inte det du vill. Du vill ju flytta �ver inspelandet till datorn.

Till att b�rja med: En riktigt bra snabbguide till grunderna f�r flersp�rsinspelning med H4 hittar du h�r: http://www.ukulelecosmos.com/phpBB2/viewtopic.php?t=5077

Jag skulle tro att det enklaste sedan �r att byta namn till p� BiB-filen till H4:ans namnstandard innan du exporterar den till H4:an. OBS, d� med valet "Connect to PC" i USB-menyn, f�r nu �r den ju inte ljudkort. Det enklaste f�r att ta reda p� mapp (n�gonstans under "Projects" p� H4:an) och filnamn �r v�l att starta H4:an i flersp�rsmode, spela in ett kort dummysp�r och kolla efter i utforskaren vad det heter och var det ligger. Sedan kan du f�rhoppningsvis l�gga BiB-filen med samma namn p� samma st�lle och s� forts�tta med fler sp�r.

Kom ih�g att med valet "always new" eller liknande, s� skapar H4:an en ny fil f�r varje tagning utan att skriva �ver den gamla. Det g�r allts� att spela in betydligt fler sp�r �n fyra, fast d� kan du inte h�ra alla samtidigt. Ett alternativ �r ju att i H4:an eller kanske hellre p� datorn g�ra en grovmix av inspelade sp�r (men �nd� spara originalen f�r framtida mixning) och sedan g�ra samma sak som med BiB-sp�ret. D� har du vips tre f�rska sp�r att jobba med. Osv, osv.

Det g�r att mixa i H4:an, men det verkar s� pilligt. B�ttre d� att flytta filerna till datorn och importera dem till Cubase, Audacity eller vad man nu vill anv�nda.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 1:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har Zoom egen ASIO driver installerad. D�r finns en m�jlighet att �ndra Latency p� en skala mellan 1.0 och 20.0 ms. Jag provade ig�r att spela in handklapp mot ett klicktract f�r att se skillnaden beroende p� inst�llning men jag s�g ingen st�rre skillnad. Det verkade som taktsvajjet i mina handklapp hade st�rre inverkan �n de olika Latence settingsen. Jag blev inte heller klok p� vad settingen egentligen st�r f�r, �r det kompensationen i f�rdr�jning. Std v�rdet var 6ms skall jag �ka eller minska om mikrofoninspelningen sl�par?

Jag gjorde faktiskt exakt s� som Jukka f�reslog vad g�ller byta ut ett dummysp�r mot B-i-a-B men fick �nd� inte till det. M�ste leka mer, men som Jukka ocks� s�ger s� beh�ller den de gamla filerna ocks�. Om man bouncar 4 sp�r s� har man faktiskt alla 4 kvar + bouncen om man tittar via datorn.

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 1:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Aha, ja d� vet jag inte. Jag har inte provat att g�ra s� sj�lv, jag bara liksom teoretiserade och tyckte, liksom du tydligen, att det borde kunna funka.

Betr latency: Jag vet inte �t vilket h�ll man r�knar. Men om det sl�par tydligt - jag uppfattar det som betydligt mer �n 20 ms av vad jag l�st tidigare i tr�den - tror jag att det �r Audacity som �r boven, som Robert s�ger. Jag tror att Robert har sagt att om man spelar in i Audacity, och sedan sparar det hela (jag �r lite vag, eftersom jag inte vet hur stegen i processen ser ut, men det �r inte riktigt realtid som en bandspelare - eller cubase - vad jag f�rst�r) s� flyttar sig sp�ret en liten bit. M�jligen som en kompensation f�r att Audacity har en "intern" latency. Om alla sp�r g�r det p� samma s�tt, s� g�r det nog bra, men om ett sp�r kommer fr�n en annan k�lla, s� kanske det hanteras p� n�got annat s�tt.

Vi har n�gra g�nger gjort s� att jag har spelat in en grund, som Robert har spelat in nya sp�r till. I Audacity har det synkat, men n�r filen med det nya sp�ret sparas/exporteras, s� f�rskjuts den lite och b�rjar inte "p� samma st�lle" som originalfilen. Jag minns nu inte �t vilket h�ll det f�rskj�ts, men det var fr�ga om i storleksordningen hela taktslag, har jag f�r mig. Om man antar 120 BPM skulle det betyda i trakterna av en halv sekund. Kanske finns det ett s�tt att justera justeringen i Audacity?

Fast � andra sidan har ju folk anv�nt kombinationen BiaB - Audacity och jag tror inte att alla har g�tt externt, som Robert. S� det ska ju g� att f� det att funka. P� n�got s�tt

Eller ta tjuren vid hornen och anv�nd Cubase LE i st�llet. Det tar lite tid att komma in i det (hur man st�ller in in- och utg�ngar) men sedan �r det som en flersp�rig bandspelare med reglage som "tar" i realtid osv.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor feb 26, 2022 2:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Det h�r �r tydligen intressantare �n att jobba..... Wink

Men hur skulle det g� om du g�r tv�rtom d�? Spelar in allt annat, till ett clicktrack, med r�tt BMP. I Audacity eller H4. D�refter ett BiaB-sp�r med samma BMP. �h, inte vet jag om det skulle bli n�gon skillnad. Kanske om du g�r det i Zoomen f�rst. D� blir ju allt di anv�nder "externa" wav-filer och inget som �r inspelat direkt i Audacity.

F�r �vrigt anser jag att du ska spela in med Cubase Wink
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006