Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dags f�r presentation

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ukulele aficionado



Registreringsdatum: 09 juni 2008
Inl�gg: 6
Ort: Strax utanf�r Lund

Inl�ggPostat: s�n jan 11, 2022 6:05 pm    Rubrik: Dags f�r presentation Svara med citat

I morgon �r det ett �r sedan jag blev med ukulele. Och det �r ca ett halv�r sedan jag registrerade mig i kommisionen. S� det �r kanske dags f�r en liten presentation.

Mitt namn �r Gert-Inge. Jag �r stadgad 4-barnsfar boendes i S�dra Sandby, strax �ster om Lund. Har bott h�r i ett kvarts sekel, men �r fortfarande sm�l�nning i sinnet. Mina f�rsta 18 �r tillbringade jag i Silverdalen/L�nneberga i nord�stra Sm�land.

Det �r nu ett �r sedan jag �ntrade en musikaff�r i Uppsala i samband med att jag f�rel�ste p� universitetet. Mitt spelande fr�n ungdomen (Blockfl�jt, Cello), student (Saxofon, Vokalist i studentorkester) samt barnens uppv�xt (g****r) hade legat p� is v�ldigt l�nge. Hade haft tanke p� hur det skulle vara att prova p� ukulele. L�tt? Sv�rt?

V�l hemkommen fr�n Uppsala fick jag inte ha ukken (gul tr�-Mahalo med ananas) i fred fr�n mina tv� hemmvarande s�ner. D� 15 resp 19 �r. Det dr�jde inte l�nge f�rr�n de hade hittat till Jam's hemsida och tipsade mig om ett sex-pack Mahalo. Kunde jag inte best�lla hem ett s�dant? Jag fick i det �gonblicket en vild id�, som visade sig skulle g� i uppfyllelse.

Min id�? Jo, i och med att vi �r sex i familjen s� blev det ju givetvis vars en ur sex-packen. Jag valde f�rst (eftersom jag betalat). Jag tog den klarr�da. Ulf valde den rosa. Ola den vita. �sa (dottern) den ljusbl�. Anette (frugan) den gr�na och �ldste sonen Bj�rn fick den gula. Vi hade 14 dagar p� oss n�r jag f�reslog att vi skulle upptr�da p� ett 50-�rskalas f�r en av v�ra n�ra v�nner. M�rkliga ungar jag har, men alla fyra sa tvekl�st JA. Vi hade skitkul dessa 14 dagar. Helt underbart att sitta p� kv�llarna och spela ukulele tillsammans med fruga och ungar. Vi �vade in tre l�tar. Den enklaste var �Jag m� du leva�. Vidare s� hade vi en text sedan jubilarens 40 �rsdag som vi �vade in. Melodi: She�ll be comming round the mountain. Vi �r fyra familjer som umg�s och jag avtalade med tv� av dessa att vi p� nytt, nu 10 �r senare, skulle sjunga l�ten igen f�r den nu blivande 50-�ringen. Det skrevs till och med en ny vers + ett nytt omkv�de. Vad de inte visste var att vi skulle plocka fram v�ra ukuleles. Det blev succ�. Skitkul var det. Och s� hade vi som extranummer (enbart familjen) �vat in en sm�l�ndsk version av l�ten Jesse James. Det var riiiktigt kul att framf�ra den. Vi var 5 som spelade ukulele och sj�ng. Bj�rn hade inte hunnit spela in sig p� ukulelen men var med och sj�ng. Publiken (f�delsedagsbarnet + g�ster) var v�l ca 70st. Appl�derna rungade mellan v�ggarna.

R�tt s� snart f�rstod jag att det var ukulele-banjo som som g�llde f�r mig. Det tog riktig fart n�r jag handlade en Gibson UB 1a p� Tradera. Det visade sig att s�ljare var H�gel och f�rmedlare var Ukkefantomen. Och p� det s�ttet blev jag varse kommissionen. Och jag blev varse att det g�r att handla p� E-bay.......

..... och jag har nu ett antal ukulele-banjos av skiftande karakt�r. Det �r kul att renovera. N�stan lika kul som att spela.

H�lsningar
Gert-Inge
_________________
Joddlar i Davos �ven i juli 2009.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: s�n jan 11, 2022 7:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att ha en hel orkester hemma, jag blir n�sta lite avundsjuk...

V�lkommen

G.
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4624
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 11, 2022 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit Gert-Inge! Sj�lv har jag lyckats(?) h�lla mig ifr�n
ukulele-banjoberoendet och det �r v�l bara en tidsfr�ga innan jag ocks� �ker dit. Laughing
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 710
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: s�n jan 11, 2022 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag s�ger som de andra, v�lkommen hit!

Jag var vapenv�grare och tillbringade min plikttid p� revingeheds r�ddningsskola, s� jag har sett S�dra Sandby n�gra g�nger Cool
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006