Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hard Rock Caf�-spelningen
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Spelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 02, 2022 4:56 pm    Rubrik: Hard Rock Caf�-spelningen Svara med citat

Det sker av allt att d�ma vissa f�r�ndringar p� Hard Rock Caf� just nu och det �terst�r att se om vi fortfarande f�rv�ntas/f�r spela p� HRC.

Jag har ocks� f�tt fr�gan om vi vill spela igen p� Bl�ljusfesten vi spelade p� f�rra �ret.

Oavsett hur det blir med dessa spelningar tror jag att erfarenheterna av ett �r med ukulelekommissionen och av en och en halv spelning (brandmanna-gigget + en som vi f�rberedde men st�llde in) ger vid handen att vi b�r prova ett nytt och dj�rvt uppl�gg f�r kommissionens spelningar.

Det uppl�gget g�r i korthet ut p� att alla inte spelar alla l�tar, utan att de som faktiskt kan spela en l�t spelar den. Det kan l�ta skr�mmande elitistiskt men �r i sj�lva verket inte s� dramatiskt.

Tanken �r att kommissionen n�r den st�r p� scen inte �r en ensamble utan flera ensembler. Dessa ensambler s�tts samman utifr�n intresse (musikalisk inriktning), ambition (hur mycket tid man har att avs�tta innan spelningen) och f�rm�ga (hur bra man faktiskt trakterar sitt instrument). S� l�nge man spelar med andra som �r p� samma v�gl�ngd i dessa avseenden kommer slutprodukten att ha goda f�ruts�ttningar att bli bra. Gissningsvis kan n�gra ensembler �verleva b�de en och tv� spelningar medan andra skapas enkom f�r ett framtr�dande.

Vad tror ni om detta?


En semble kommer s�llan ensam som Jukkalele s� fyndigt uttryckte det in n�got sammanhang.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis mar 21, 2022 10:01 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: ons mar 08, 2022 8:02 am    Rubrik: Svara med citat

Ditt f�rslag Robert �verenst�mmer med min syn p� ett lyckat scenspel.
Vi b�rjar ju att v�xa i antal, s� det blir sv�rt att framf�ra v�ra l�tar alla tillsammans och p� en g�ng. Man skulle ju kunna b�rja v�rat spel med ca 2 st allspelsl�tar och �ven en allspelsl�t p� slutet. D�r emellan s� �r det ju kul om man framf�r l�tar i olika grupper och �ven ett soloframtr�dande. Vi kanske kan f� fram en l�tlista och f�rslag vid n�sta m�te s� att vi kan b�rja att tr�na.............................. Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tis mar 21, 2022 7:46 am    Rubrik: Svara med citat

Som jag just skrev p� "Eftersnacket" s� tog v�r nye "Hard Rock"-v�rd Peter sj�lv upp Kommissionens tidigare l�fte att st�lla upp p� ett Hard Rock Gig lite l�ngre fram. Vi diskuterade aldrig ngt datum just ig�r men mina "vibbar" s�ger mig att det nog mer �r en tidsfr�ga innan vi m�ste g�ra det.

G�r att det finns all anledning att b�rja fundera kring olika former f�r ett s�dant gig. Tror sj�lv att f�ruts�ttningarna f�r att lyckas nog bygger p� att vi jobbar ungef�r som Robban resonerar i sitt inledande inl�gg.

Dvs, h�g tid att l�ta sig grupperas, samlas, s�tta ihop l�tlistor, �va! Och inte minst, att dela med av tankar, id�er, f�rslag p� uppl�gg mm. Allt f�r att f� ig�ng diskussionen och planeringen h�r p� forumet.

Med slutm�let - att f� ihop ett fungerande gig-program till en Hard Rock-spelning. Keep Swingin'
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 21, 2022 1:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Just det. Tid att l�ta sig grupperas. Eller snarare att gruppera sig. Det �r nog n�got man m�ste g�ra, snarare �n att det g�rs �t en. Allts� de som vill vara med p� spelningen kan l�mpligen fundera ut vilka som skulle kunna/vilja ing� i samma grupp och sedan n�tverka lite. Det finns ju kontaktinfo p� s�kert st�lle, f�r en del i alla fall. Och s� kan man ju skicka personliga meddelanden via forumet. Resultatet kan g�rna meddelas h�r.

Det var ju handuppr�ckning ang om man ville vara med p� spelningen. Jag tror att det var s� pass m�nga att det g�rna kan bli ett par-tre konstellationer. �r man riktigt spelsugen kan man kanske vara med i fler �n en.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tis mar 21, 2022 2:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Hmmm. Att l�ta sig grupperas, samlas, s�tta ihop l�tlistor, �va ... etc, beh�ver ju n�dv�ndigtvis inte inneb�ra att n�gon g�r detta �t n�gon annan.

Vi som som vanligen h�mtar v�rt utkomst inom den tj�nsteproducerande TIME-sektorn vet att ingenting brukar ske eller g�ras av sig sj�lvt. Initiativet och ansvarstagandet m�ste, som oftast h�r i livet, komma fr�n den enskilde. Det var liksom underf�rst�tt. Typ.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 23, 2022 11:52 am    Rubrik: Svara med citat

Som jag var inne lite p� m�tet...Vilken dag, vilken publik �r aktuell.
�r det dag- eller kv�llstid som g�ller?

Det vore kul att k�ra ukuleletappningar av h�rdrocksklassiker f�r en
kv�llspublik. Cool

Om Peter har t�nkt sig ett s�ndagsgig s� kanske vi ska ladda upp med
barnv�nliga saker?

Eller t�nker jag fel?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tor mar 23, 2022 4:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Finns fortfarande inte n�gra som helst gig-detaljer klara. Det �r endast en �ppen fr�ga fr�n den dag vi fick l�ftet om att nyttja lokalerna, dvs att som motprestation f�r l�net av lokalerna bjuda p� ngn form av underh�llande gig nere i restaurangen.

Vardagkv�ll eller helg, den fr�gan �r vid�ppen. Min egen syn p� saken �r att vi sj�lva b�r prata ihop oss om ett eget f�rslag p� hur vi skulle kunna genomf�ra ett gig, i kombination med att jag sj�lv kommer att lyssna in lite mer med hur "Hard Rock"- Peter sj�lv skulle vilja ha det.

Det brinner iofs inte i knutarna men menar � andra sidan att om vi aldrig planerar mot ngt mer definierat datum p� ett gig s� kommer vi heller aldrig prioritera att jobba med fr�gan. �r liksom lite b�ttre att vara f�rberedd �n inte f�rberedd n�r fr�gan v�l kommer.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor mar 23, 2022 4:57 pm    Rubrik: Svara med citat

R�kna med mig i h�rdrocksgruppen. Det �r ju givet att s�dant ska spelas. Och dag/kv�llstid spelar kanske inte s� stor roll. H�rdrock �r v�l barnv�nligt Lirar litet str�nginstrument
Kolla - den lilla gula gubben headbangar!

Fast det �r klart att det vore bra att veta vad han t�nkt sig. Och n�got mer barninriktat p� dagtid kan man ju t�nka sig. Eller kanske en s�rskild "barngrupp"?

Edit: Tog bort lite som blev en dubblering av det som ukulelerud skrev ovan. Hans inl�gg kom medan jag filade p� mitt.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tor mar 23, 2022 5:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Imbillar mig att v�gen fram�t att gruppera sig (aktiv form) eller l�ta sig grupperas (passiv form), inom ramen f�r varje gruppering f� ihop en fungerande reportuar samt att s�tta denna - f�r att sedan utg�ende fr�n varje gruppering o deras resp f�rdigheter enas om ett fungerande program.

Beh�ver inte vara sv�rare �n s� - vilket - iofs kan vara nog s� sv�rt Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 05, 2022 10:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �r nyfiken, har det bildats n�gra grupper?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: m�n okt 02, 2006 10:26 pm    Rubrik: Hard Rock Caf�-spelning 3/12, 10/12 eller 17/12 2006 Svara med citat

D� har det som flera av v�ra kommission�rer s� l�nge efterfr�gat ocks� slutligen intr�ffat i verkligheten. Vi har f�tt ett m�ldatum f�r ett Hard Rock gig", n�mligen valfri adventss�ndag innevarande �r.

R�kade passera v�r v�rd, tillika VD p� Hard Rock Caf�, Peter Bennysson, p� v�gen ut efter dagens ukuleletr�ff. Stannade f�r att artigt tacka honom f�r hans visade v�nlighet o generositet med att �n en g�ng l�na ut lokalerna till oss, d� han sj�lv tar upp fr�gan n�r vi t�nkt oss genomf�ra v�r ukulele-rock-show p� Hard Rock?! Gement, skurkaktigt, ja inte vet jag, k�nde mig trots dagens tidigare m�tesdiskussioner p� temat �nd� hyggligt of�rberedd p� fr�gan.

D� b�sta s�ttet att vinna tid i ett tr�ngt l�ge �r att f�rs�ka besvara ev of�rberedda fr�gor med en n�gon listig ny fr�ga (och d� jag misst�nkte att ev fr�gor om t ex den globala uppv�rmningen inte skulle fungera som avledande man�ver) s� kom jag mig �nd� inte f�r att fr�ga n�got annat �n n�r han eventuellt t�nkt sig att det skulle passa. Jo, varf�r inte n�gon av kommande adventss�ndagar nu under 2006!

S� h�r �r vi nu, en ukulelekommission fylld med talangfyllda ukulelekommission�rer, en v�rd fylld med f�rv�ntningar, en v�rld fylld med m�jligheter samt fyra alternativa adventss�ndagar under 2006 att rocka loss p�.

Aktuella datum �ro s�lunda i tur o ordning 3/12, 10/12, 17/12 resp 24/12 (gissar att det sista inte k�nns fullt s� aktuellt).

Allts� h�g tid att starta dags att starta planeringen o f�rberedelserna f�r v�rt f�rsta Hard Rock Caf� gig n�gonsin. Time to go rockin' alla ukulelekommission�rer. (Edit: Stavningsr�ttning Embarassed )
_________________
ukulelerud Rolling Eyes


Senast �ndrad av ukulelerud den tis okt 03, 2006 5:39 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:32 am    Rubrik: Svara med citat

Forumpolis <== glatt leedne f�r att diskussionen f�rseg�r h�r och inte n�gon annan stans.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

OK f�r att starta sj�lva diskussionen.
Vi beh�ver typ best�mma:

1. Deltagare. Vilka vill vara med?

2. Grupperingar. Vilka konstellationer ska vi upptr�da i? Ex Tv� l�tar med alla. plus tre-fyra-fem grupperingar/soloakter med tv�-tre l�tar var. Eller n�t? D� �r det allts� en m�jlighet att vara med i alla-gruppen, men inte delta i n�gon mindre grupp, eller tv�rtom om man s� vill. Om vi ska g�ra det p� detta vis f�r vi ju se till att raskt gruppera oss.

3. L�tar. Jull�tar �r v�l givet, men det finns s� m�nga sorter och det beh�ver kanske inte vara enbart jull�tar. Zandra postade ju nyligen en dr�s julisar, som pl�tsligt blev oerh�rt aktuella. D�r finns det mycket att v�lja p�.

Sedan blir det mer sekund�ra fr�gor som teknisk utrustning, ev instrumentering f�rutom ukulelesar, scenspelning eller vandrande runt borden osv. Fler fr�gor l�r dyka upp, men de tre numrerade torde vara de viktigaste.

Vad jag f�rst�r har vi max tv� "ordinarie" kommissionsm�ten f�re giget. Det sista av dem i s� fall v�ldigt eller ganska n�ra inp�. S� h�r kr�vs:

1. Initiativ NU! fr�n intresserade kommission�rer som vill samla en mindre grupp. M�nga kontaktuppgifter finns i den interna delen av forumet och s� kan man ju PM:a.

2. M�jligen ett extra m�te.

3. F�rslag p� l�tar att spelas av alla, s� att vi kan b�rja spela dem redan vid n�sta m�te.

S�tt ig�ng!
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 254
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 11:29 am    Rubrik: Svara med citat

Zandras f�rslag p� gemensamma l�tar:
*Ukulelejul (k�nns som en given hit)
*Melikalikimaka (of course)

Anm�lning av grupp: Zandra + Plink-Plonk + Calypsonic vill spela n�gra l�tar (eller hur, killar?)

Om det beh�vs kan jag k�ra ngt solo.

Tack f�r ig�r!
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tis okt 03, 2006 12:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Ut�ver redan levererade f�rslag s� rekommenderar jag starkt att vi enas om vilket datum vi siktar mot - inte minst f�r att kunna �terkomma till HRC med ett snabbt svar. �ven de vill ju planera inf�r kommade gig.

Personligen f�resl�r jag 10/12, d� slipper man v�rsta julstressen men har �nd� n�got s� n�r hygglig framf�rh�llning.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Spelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006