Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelefestivalen i G�teborg 29-30 maj 2009
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jan 23, 2022 12:18 am    Rubrik: Ukulelefestivalen i G�teborg 29-30 maj 2009 Svara med citat

Har inte g�teborgarna sin varannan�rsfestival i maj i �r? Jag tror mig ha l�st det p� det tyska forumet.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre jan 23, 2022 12:23 am    Rubrik: Svara med citat

Saxat fr�n ukulele.nu:

�mne:
G�teborgs Ukulelefestival 2009
G�teborgs Ukulelefestival 2009 i korthet:
Fredag 29/5
*Sen eftermiddag: Ukuleleparad p� Avenyn
*Kv�ll: Konsert p� Pusterviksteatern
L�rdag 30/5
*Eftermiddag: utomhusfestival i Fluns�sparken
*Kv�ll: fest f�r artister och klubbmedlemmar
Mera information kommer!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 25, 2022 1:05 am    Rubrik: Svara med citat

Ett mail har influtit till kommissionen fr�n arrang�rerna av festivalen i G�teborg. Den inneh�ller samma information som i Manges inl�gg ovan. Jag har d�rf�r bara �ndrat tr�dens rubrik till den nuvarande lite mer informativa (Jukkaleles ursprungliga rubrik var "G�teborg?")

Ut�ver det som st�r i Manges inl�gg kan man v�l i dagsl�get bara addera en URL f�r den som vill h�lla sig uppdaterad p� egen hand:

http://www.ukulele.nu
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 10, 2022 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Fr�n Lars Mellbin (och Ukuleleklubben i G�teborg) har f�ljande information influtit per epost:


Den b�sta UkuleleFestivalen n�gonsin!?

2009 �rs festival ser ut att bli n�got alldeles extra. Det internationella inslaget �r mer framtr�dande �n
n�gonsin med artister fr�n s�v�l Italien som Tyskland, England och Japan. �rets startf�lt av artister �r helt enkelt urstarkt! Risken �r stor att publikrekordet f�r Fluns�sparken ryker all v�rldens v�g!

UkuleleFestivalen 29-30 maj 2009
29/5 UkuleleParad p� Avenyn 17-18. En aptitretare�
29/5 �Ukulele All Stars�, konsert i Pusterviksteatern kl. 19
30/5 UkuleleFestival i Fluns�sparken 13-15.30. Fri entr�!
�ppen scen 12-12.45.

Affischnamnen�
� Swing Chix [Tyskland]
� Elias Sibley [England]
� Veronica & Max [Italien]
� Shigeto Takahashi [Japan]
� Peter Moss [England]
� Snygga Grabbars Band [Sundsvall]
� Robert Eklund [Stockholm]
� Vier Brillen [G�teborg]
� Artister fr�n UkuleleKlubben m fl

*�Ukulele All Stars�
Fredag 29 maj, Pusterviksteatern. Biljettpris: 180:-
En unik konsert med internationella ukuleleartister:
Elias Sibley / Veronica Sbergia & Max de Bernardi /
Shigeto Takahashi / Swing Chix.
En h�rlig mix av latinsk sk�ns�ng, instrumentalt fyrverkeri,
raspig blues och show - allt trakterat p� ukulele!
En helkv�ll som visar den lilla ukulelen i storform!

Hemsida: www.ukulele.nu
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 10, 2022 10:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Till�ggas kan att Veronica & Max �r Veronica Sbergia (googla eller kolla p� majspejs) med resogitarrist. Riktigt bra. Jag och Robert s�g dem i Paris. Jag tycker att de var lysande. De andra har jag mindre koll p�. Swing Chicks �r i alla fall goda st�msjungare tror jag.

Ooops, s�g just att Sbergia och de Bernardi st�r med sina efternamn i All Stars-uppst�llningen. N�ja. Kan vara v�rt att p�peka i alla fall.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 11, 2022 12:54 am    Rubrik: Svara med citat

Veronica & Max var j�ttebra. 180 sp�nn f�r man nog valuta f�r redan med dem.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: s�n mar 22, 2022 11:21 pm    Rubrik: Svara med citat

...snart �r v�ren h�r, det �r jag n�stan helt s�ker p�... och nu b�rjar festivalernas tid...! Smile

....och nu har jag och Leni (samt ett par ukulelespelare fr�n Vaxholm) bokat t�gbiljetter till G�teborgs ukulelefestival den 29/5-30/5-09.
Ska bli j�ttekul, verkar vara m�nga bra artister.
�r det inga fler kommission�rer som ska dit?
Vi ska bo p� vandrarhemmet ...v�nta ska jag kolla...."Stigbergsliden 10", verkar ligga ganska centralt i G�teborg med plats f�r jammande b�de i allrum och p� g�rden, verkar v�l trevligt!?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Trulls



Registreringsdatum: 01 december 2021
Inl�gg: 2
Ort: Kalmar

Inl�ggPostat: m�n mar 30, 2022 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Klart vi ska till G�teborg!!! Jag ska dit i alla fall, plus n�gra till. Jag ska inte bo p� vandrarhemmet men kanske kan komma dit och jamma lite med er?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: m�n mar 30, 2022 8:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Men vad kul!

D� kommer vi att ses i G�teborg om n�gra veckor! Jag tar med badkl�der, det g�r s�kert att bada i havet d�. .. Cool (och en flytv�st till ukulelen f�rst�s)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: l�r maj 16, 2009 2:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�nger p�. Hustrun och jag t�nker bo hyfsat n�ra vandrarhemmet och f�rst�s delta i fredagens uckechock f�re konserten p� Pusterviksteatern.
Vi h�rs!
Micke A
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Denno



Registreringsdatum: 05 mars 2009
Inl�gg: 194

Inl�ggPostat: l�r maj 16, 2009 6:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har t�nkt f�rs�ka ta mig dit. Bor ju �nd� i n�rheten. Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: s�n maj 17, 2009 9:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Trevligt!

D� ses vi snart i G�teborg!!! Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: s�n maj 31, 2009 8:39 am    Rubrik: Svara med citat

Smygstarten p� fredagen den 29 var roligast p� alla s�tt. Ett hundratal ukelister, m�nga med s�ngr�st, tog sig l�ngsamt nedf�r Avenyn fr�n G�taplatsen och sv�ngde efter en timme in p� Vasagatan. Gl�dje, gemenskap och starkt utspel p� sina h�ll. En h�gtalar- och Nimrod de B.-bestyckad uckemobil dels drog, dels f�ste flocken framf�r sig med betydande f�rvirring som f�ljd.

Konsert p� kv�llen med externa stj�rnor. P� min himmel lyste en japansk stj�rna tydligast, men han ville inte att det ska bli k�nt att han var i Sverige. N�h�. Tydligen n�got med japanska myndigheters syn p� svininfluensa.
Elias Sibley spelade klassisk g****r p� sin barytonucke. Sen gick han �ver till v�sentligheter och spelade, aningen svalt, ett par Lyle Ritz-arr. Subtilt och elegant.
Veronica & Max fr�n Italien gjorde en bra show, hon med rutinerad scenpersonlighet, han som rockgitarrist med f�r litet instrument (oj vad han kan plektrumspela fort och auktoritativt).
Ingen b�r dock ha kunnat st� emot Swing Chix. Snygga kvinnor i enhetliga r�da kl�nningar. Stenh�rt utmejslat och synkat utspel med f�rkrossande rutin. Men det �r s�ngen och det visuella som b�r, som ukuleleartister �r de pygm�er bland �vriga j�ttar.

Efter�t var vi tre som var omd�mesl�sa (eller desperata) nog att ta fram v�ra uckar och spela i ett gath�rn. Heder �t gl�djespelaren Jonas S, som tappert skapade musik p� ett alldeles nytt och inte fullt inspelat eller justerat instrument. I viss motvind av en holl�ndare med en C-st�md, v�lljudande Martin-sopran-kopia och i viss m�n av eder �vertecknade rapport�r. Kul, s�kerligen bra musik h�r och d�r. Och inga glittrande urringningar bland musikerna, det kan jag lova.

Dagen efter var folkfest i Fluns�sparken, som en solig dag k�nns som en pizzaugn. Samma artister + Peter Moss d�k upp med n�gra tillskott ur Ukuleleklubbens i G�teborg konstellationer. Lite mattare upplevelse, trots mycket v�l inst�lld ljudanl�ggning.
Som vanligt inte en andningspaus, inget utrymme f�r buskspel f�r de hundratals deltidsukulelister som f�rs�kte smyga omkring med sina Mahalo i mjuk p�se eller �verv�ga ink�p i varust�nden.
D�r skulle nog organisat�rerna t�nka om. Pauser �r inte n�dv�ndigtvis tempos�nkare. Vore jag en av f�rs�ljarna (sponsorerna?) skulle jag kr�va en b�ttre chans att s�lja in mina produkter.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: m�n jun 01, 2022 11:38 am    Rubrik: Svara med citat

Ja s� var �nnu en ukulelefestival i G�teborg �verst�kad. Undertecknad �r den f�rsta att teckna under p� att uppl�gget med stor f�rdel kan och b�r f�r�ndras fr�n grunden. Men det �r sv�rt att f� geh�r f�r sina id�er. Det �r sv�rt att bli profet i sin hemstad heter det ju. Just bristen p� utrymme f�r folk att umg�s under ukuleliserade former saknas fullst�ndigt. Alla m�jligheter begr�nsas av de uppstyrda programmen.
Festivalen best�r som alltid av tre delar:
1) konsert p� fredagen med utvalda artister. Fr�n b�rjan var det ett torsdagsevenemang som bestod av att klubbens egna f�rm�gor med bist�nd gjorde ett tributprogram till t ex Povel, Hasse & Tage, George Formby.
2) Det som officiellt publiceras som Festivalen, som jag kallar konserten, p� l�rdag middag. Det �r i princip en 2,5 timmars artistparad med kolossalt begr�nsad speltid. De inbjudna utl�ndska artisterna f�r inte mer �n ca 10-12 minuter var.
3) Efterfesten. Initialt en grej f�r upptr�dande och organisation, idag �ven f�r icke deltagande medlemmar. Del 1 och 3 m�ste l�sas biljett f�r, begr�nsat antal platser g�r att alla inte kan deltaga i dessa evenemang, det enda helt �ppna �r att bevittna l�rdagsshowen som �sk�dare. Och, som det p�pekades, f�rs�ljningen �r hoppl�s n�r folk blir stillasittande i timtal. I �r var den riktigt usel har jag l�tit mig f�rst�. V�rmen gjorde sitt till s�klart. Det var helt j�velusiskt hett.

Kul grej p� l�rdag middag var n�r Galenskapar-Anders hade v�garna f�rbi, l�nade en banjouke av Peter Moss (mycket trevlig karl jag tyv�rr aldrig tr�ffat f�rut) och spelade D�r har ingen vart, med reviderad text: "�r det n�n som har vart i S�ve..." Jag pratade med honom efter�t. "Jag missade en bit i solot", sa Anders. "Ja", sa jag-"det h�rdes". "FAAAN!", skrek Anders Very Happy

P� efterfesten startade jag en impromptu jamsession i ett h�rn n�r det f�r en g�ngs skull blev paus �ven i det uppstyrda evenemanget. Mitt i konversationer fick alla bryta f�r alls�ng eller info eller reklam f�r n�t eller hylla-varandra tack tal och guvetvad. Pang sa det bara s� var det 70 pers i ett h�rn som sj�ng och lirade f�r full hals. John Croft "-The Ukulele man", fr�n Wales- snodde �t sig min Baby Gibson och jag spelade kazoo, en polare p� washboard och massor av ukkar runt omkring. "Bloody good uke!" skrek John mitt i ett solo.
Sen sa jag till v�r ordf�rande som jag diskuterat uppl�gget med under dagen, och bristen p� utrymme f�r allm�nt spel: F�rst�r du nu vad jag menade? Ja, sa han, det g�r jag faktiskt. Vi f�r se framtiden an och hoppas p� annat uppl�gg n�sta g�ng, �r 2011.

Peter Moss bad att f� l�na min uke ocks� till sitt upptr�dande. "Quite frankly, yours is much better than mine".
N�r jag skulle l�gga tillbaka den i sitt case l�g hans ukke i mitt case! Kuppf�rs�k! N�, n�n hade lagt hans i fel case. Hans Baby Gibson var n�got eller tre �r yngre �n mitt ex. "Oh, you�ve got one of the modern ones" blev min kommentar n�r vi j�mf�rde dem Very Happy Och Pontus Bertling hade sin Baby G med sig ocks�, identisk med min, s� det var faktiskt 3 st i samma rum. Det du, Fantomen, det hade du allt gillat!

Den mycket duktige Japanske killen Shigeto kunde knappt g�ra sig f�rst�dd p� engelska s� han blev glad n�r jag tilltalade honom med n�gra f� ord japanska. Han sj�ng Sukiyaki a cappella f�r oss p� festen. N�r han skulle g� nynnade allihop p� melodin medan han vinkade och ropade Sayonara. Han s�g m�rkbart r�rd ut. Vi gjorde en insamling mot hans biljettutl�gg -han hade k�pt tre biljetter f�r egna pengar f�r att komma hit- som jag samlade ihop i min hatt. D� fick jag ett fnitteranfall av stora m�tt. K�nde mig som en kyrkv�rd som tar upp kollekten. "Vad f�r slags f�rsamling �r vi", fr�gade jag Nimrod, "som tillber ukulelen?"

Kul att ses igen Archtop, det f�r vi g�ra oftare. L�gg g�rna ut bilder p� forumet p� din fantastiskt vackra och v�lljudande egenbyggda ukulele.

Over and out from Gota HQ.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 01, 2022 11:51 am    Rubrik: Svara med citat

Bilder, bilder, bilder! Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006