Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Dags för presentation

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Ukulele aficionado

Registreringsdatum: 09 juni 2008

InläggPostat: sön jan 11, 2022 6:05 pm    Rubrik: Dags för presentation Svara med citat

I morgon är det ett år sedan jag blev med ukulele. Och det är ca ett halvår sedan jag registrerade mig i kommisionen. Så det är kanske dags för en liten presentation.

Mitt namn är Gert-Inge. Jag är stadgad 4-barnsfar boendes i Södra Sandby, strax öster om Lund. Har bott här i ett kvarts sekel, men är fortfarande smålänning i sinnet. Mina första 18 år tillbringade jag i Silverdalen/Lönneberga i nordöstra Småland.

Det är nu ett år sedan jag äntrade en musikaffär i Uppsala i samband med att jag föreläste på universitetet. Mitt spelande från ungdomen (Blockflöjt, Cello), student (Saxofon, Vokalist i studentorkester) samt barnens uppväxt (g****r) hade legat på is väldigt länge. Hade haft tanke på hur det skulle vara att prova på ukulele. Lätt? Svårt?

Väl hemkommen från Uppsala fick jag inte ha ukken (gul trä-Mahalo med ananas) i fred från mina två hemmvarande söner. Då 15 resp 19 år. Det dröjde inte länge förrän de hade hittat till Jam's hemsida och tipsade mig om ett sex-pack Mahalo. Kunde jag inte beställa hem ett sådant? Jag fick i det ögonblicket en vild idé, som visade sig skulle gå i uppfyllelse.

Min idé? Jo, i och med att vi är sex i familjen så blev det ju givetvis vars en ur sex-packen. Jag valde först (eftersom jag betalat). Jag tog den klarröda. Ulf valde den rosa. Ola den vita. Åsa (dottern) den ljusblå. Anette (frugan) den gröna och äldste sonen Björn fick den gula. Vi hade 14 dagar på oss när jag föreslog att vi skulle uppträda på ett 50-årskalas för en av våra nära vänner. Märkliga ungar jag har, men alla fyra sa tveklöst JA. Vi hade skitkul dessa 14 dagar. Helt underbart att sitta på kvällarna och spela ukulele tillsammans med fruga och ungar. Vi övade in tre låtar. Den enklaste var ”Jag må du leva”. Vidare så hade vi en text sedan jubilarens 40 årsdag som vi övade in. Melodi: She’ll be comming round the mountain. Vi är fyra familjer som umgås och jag avtalade med två av dessa att vi på nytt, nu 10 år senare, skulle sjunga låten igen för den nu blivande 50-åringen. Det skrevs till och med en ny vers + ett nytt omkväde. Vad de inte visste var att vi skulle plocka fram våra ukuleles. Det blev succé. Skitkul var det. Och så hade vi som extranummer (enbart familjen) övat in en småländsk version av låten Jesse James. Det var riiiktigt kul att framföra den. Vi var 5 som spelade ukulele och sjöng. Björn hade inte hunnit spela in sig på ukulelen men var med och sjöng. Publiken (födelsedagsbarnet + gäster) var väl ca 70st. Applåderna rungade mellan väggarna.

Rätt så snart förstod jag att det var ukulele-banjo som som gällde för mig. Det tog riktig fart när jag handlade en Gibson UB 1a på Tradera. Det visade sig att säljare var Hågel och förmedlare var Ukkefantomen. Och på det sättet blev jag varse kommissionen. Och jag blev varse att det går att handla på E-bay.......

..... och jag har nu ett antal ukulele-banjos av skiftande karaktär. Det är kul att renovera. Nästan lika kul som att spela.

Hälsningar
Gert-Inge
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: sön jan 11, 2022 7:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att ha en hel orkester hemma, jag blir nästa lite avundsjuk...

Välkommen

G.
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: sön jan 11, 2022 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen hit Gert-Inge! Själv har jag lyckats(?) hålla mig ifrån
ukulele-banjoberoendet och det är väl bara en tidsfråga innan jag också åker dit. Laughing
Daionsavage

Registreringsdatum: 12 juli 2008

InläggPostat: sön jan 11, 2022 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag säger som de andra, välkommen hit!

Jag var vapenvägrare och tillbringade min plikttid på revingeheds räddningsskola, så jag har sett Södra Sandby några gånger Cool

-Emma Goldman

Sandra skrev:
Då önskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivallåtar...

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet