Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

V�rfest f�r ukulelespelare 18 april i Stockholm
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 696
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: ons jan 07, 2022 4:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
ska jag forts�tta vara ytterst reserverad och lite s�d�r "90-talscool"?

Twisted Evil Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes


Varf�r inte? Det �r olikheterna som skapar gnistor!

Anar jag en kollektiv tr�tthet inf�r fenomenet "ukulelen �r ett litet tokroligt instrument som alla omusikaliska tokroliga m�nniskor har r�d med, och allra tokroligast blir det med n�gra j�rn innanf�r v�sten och med hatt och fluga"?

Jukkalele n�mde i en helt annan tr�d att det inte spelar n�gon roll om det �r faster eller moster ingeborg s� l�nge man inte �r med och spelar och att det g�ller att ha roligt: jag skriver under p� den �sikten till 100%. Men det betyder inte att vi alla m�ste vara g�teborgskt uppsluppna s� fort vi f�r en ukulele i handen. Det g�ller �t andra h�llet med: om n�gon g�r en vacker och innerlig insats s� �r det skottpengar p� typen som st�ller sig bredvid med klapp-klapp-m�ssa p� huvudet och en h�gljudd kazoo i munnen....

K�nner man tvekan inf�r arrangemanget s� kanske man skall g�ra n�gonting annat, �ker man dit s� f�r man ta det f�r vad det �r och inte �gna sig �t att dissa arret p� plats -f�r det �r en riktig gl�djed�dare.

-Men det �r ju vad jag tycker!
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: ons jan 07, 2022 5:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Daionsavage skrev:


K�nner man tvekan inf�r arrangemanget s� kanske man skall g�ra n�gonting annat, �ker man dit s� f�r man ta det f�r vad det �r och inte �gna sig �t att dissa arret p� plats -f�r det �r en riktig gl�djed�dare.

-Men det �r ju vad jag tycker!


Jag skulle ALDRIG f� f�r mig att �ka dit och sitta och dissa som en sur idiot. Om jag drog dit skulle jag g� in f�r att f�rs�ka ha kul och ta det f�r vad det �r. Sen �r det ju iofs skitkul att klaga och dissa... Men inte s� man pajjar f�r andra. Wink

Daionsavage skrev:

Anar jag en kollektiv tr�tthet inf�r fenomenet "ukulelen �r ett litet tokroligt instrument som alla omusikaliska tokroliga m�nniskor har r�d med, och allra tokroligast blir det med n�gra j�rn innanf�r v�sten och med hatt och fluga"?


Spot on!

Daionsavage skrev:
Jukkalele n�mde i en helt annan tr�d att det inte spelar n�gon roll om det �r faster eller moster ingeborg s� l�nge man inte �r med och spelar och att det g�ller att ha roligt: jag skriver under p� den �sikten till 100%. Men det betyder inte att vi alla m�ste vara g�teborgskt uppsluppna s� fort vi f�r en ukulele i handen.


Jag �lskar att vara oseri�s och flamsa, allspel med corny l�tar kan vara skitkul. Det �r "my kind of fun". Om folk har roligt n�r de k�r den tokroliga revy-stilen jag inte f�rst�r mig p� s� kul f�r dem, det har jag inget emot.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 07, 2022 6:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Jupp, och det �r tv� helt skilda saker att delta i att g�ra corny saker opretenti�st, utan ambitioner att underh�lla andra �n de deltagande och att vara publik och titta p� prickiga flugor och roliga hattar.

Att spela tillsammans �r kul. Skit samma om det �r en kass l�t. Om alla bjuder p� sig sj�lva och �r prestigel�sa kan det vara v�ldigt kul �nd�. Om jag �r publik, s�rskilt betalande s�dan vill jag i allm�nhet ha kvalitet (enligt mina definitioner) och skulle aldrig i livet vilja titta p� ett g�ng kn�ppskallar som spelar och skr�lar om faster eller moster.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons jan 07, 2022 8:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:



Daionsavage skrev:

Anar jag en kollektiv tr�tthet inf�r fenomenet "ukulelen �r ett litet tokroligt instrument som alla omusikaliska tokroliga m�nniskor har r�d med, och allra tokroligast blir det med n�gra j�rn innanf�r v�sten och med hatt och fluga"?


Spot on!



Jepp. typ s� Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: ons jan 07, 2022 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Mange skrev:



Daionsavage skrev:

Anar jag en kollektiv tr�tthet inf�r fenomenet "ukulelen �r ett litet tokroligt instrument som alla omusikaliska tokroliga m�nniskor har r�d med, och allra tokroligast blir det med n�gra j�rn innanf�r v�sten och med hatt och fluga"?


Spot on!



Jepp. typ s� Smile

_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: s�n feb 22, 2022 8:36 am    Rubrik: Svara med citat

Det var ett viss positionerande �t fina kant(el)en h�r!
�r det n�n som �r r�dd f�r enkel, folklig underh�llning eller 1930-talsfilmer med doft av vadmal?

Jag h�vdar att man kan njuta av det of�rutsedda, m� det vara pretenti�st eller p�vert. Pr�vert eller Poppe.

Jag h�nger inte p� Friskis & Svettis, men kan tycka det �r kul med den musikaliska motsvarigheten massukulelism.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n feb 22, 2022 10:02 am    Rubrik: Svara med citat

Jag h�nger inte heller p� aerobics, men f�rs�ker titta in genom f�nstret n�r jag g�r f�rbi...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n feb 22, 2022 11:15 am    Rubrik: Svara med citat

archtop skrev:
Jag h�nger inte p� Friskis & Svettis, men kan tycka det �r kul med den musikaliska motsvarigheten massukulelism.


Jag h�ller med. Inte minst �r den entusiasm som eminerar fr�n en grupp m�nniskor som musicerar f�r f�rsta g�ngen v�ldigt smittsam.

Jag tror dock att klagovisorna mot treackordsmusicerande har sitt ursprung i att m�nga upplever det som sv�rt att hitta ett sammanhang d�r man g�tt vidare. �ver huvud taget verkar det som om ukulelister inte lika l�tt hittar blandsammanhang som andra instrumentalister. �r detta n�got v�rt att fundera �ver?

Upp p� analysbritsen nu!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: s�n feb 22, 2022 10:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Ukulelen �r fantastisk i singular. Flertalet �r sv�rare Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n feb 22, 2022 11:28 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:

Upp p� analysbritsen nu!



Folk tror ju att det �r en leksaksgitarr, ju! D� m�ste man visa att det inte �r det. Inge flams o trams utan seri�st och fint. G�rna lite mollackord. � k�nntri, f�r det �r dj-ligt seri�st o folkligt p� ett icke-pilsner-films-aktigt-s�tt. Mer som p� tv. Amerikanskt n�stan.

Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: m�n feb 23, 2022 12:15 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag som sann ironisk 70-talist har v�ldigt sv�rt f�r in�vat studentikost trams och modern bonnkomik men �lskar l�tt ironiskt trams (g�rna med en viss ambivalens). En noggrannt inrepad tramsl�t med ett stifft framtvingat tokroligt framtr�dande �r skittrist. Ett spontant jam med ett leende p� l�pparna �ver en l�t man (egentligen inte) tycker �r skitkass n�gra v�nner emellan kan d�remot vara kul. Jag tror att spontanitet �r ett ledord h�r.


Ofta k�nns det som att nutida tokroligheter �r mycket s�mre �n �ldre.

exempel:
Thor Mod�en - ett geni!
Stefan och Krister - borde skjutas!

Gamla �sa-Nissefilmer - skitkul!
G�ta Kanal 2 - skjut mig!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n feb 23, 2022 1:25 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r underbart. Vi �terkommer som Haleys komet regelbundet till fr�gan om vad som �r roligt. Till skillnad fr�n kometen (?) n�rmar vi oss dock fr�n lite olika h�ll varje g�ng.

Sj�lv framh�rdar jag dock i min uppfattning: Det f�ruts�gbara �r aldrig roligt. Thor Mod�n, G�ta Kanal (1 & 2), �sa Nisse och vilka mer det kan vara �verraskar n�stan aldrig. Stefan & Krister vet inte vad en �verraskning �r.

Men det r�cker inte att �verraska. Det �r inte roligt i sig. Kul blir det n�r man pekat ut riktningen, antyder h�ndelseutvecklingen men �verraskar utan att fr�ng� de f�ruts�ttningar man presenterade innan.


Edit: Ja Haleys komet �terkommer regelbundet. Men kanske inte till fr�gan om vad som �r roligt. (Ha ha. d�r fick ni: Besserwissers Wink )
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n feb 23, 2022 7:21 am    Rubrik: Svara med citat

Det faktum att h�ra och att g�ra �r tv� helt olika saker skall man inte gl�mma.
Mycket kan te sig som ett m�sterverk i glada v�nners lag men �r i det n�rmaste v�rdel�st f�r en utomst�ende betraktare.

Att ukulister har sv�rt att finna sin plats i ett bredare sammanhang torde bero p� att det �r ett instrument som inte �r s� spritt och framf�r allt inte har n�gon plats i de "normala" s�ttningarna och sammanhangen (undantaget Hawaiiansk musik)). Ett pop/rockband har en tydligt utmejslad normals�ttning precis som m�nga andra typer av ensembler. Inte ens p� folkmusikomr�det har ucken hittat en plats. Det h�r fenomenet �terfinns f�r andra instrument men s�llan i s� h�g utstr�ckning som f�r ukulelen. Som bl�sare har man ingen plats i ett h�rdrocksband och den f�rst anlitade bl�saren i andra popul�rmusiksammanhang (och den snart nog enda bl�sarsolisten) �r en tenorsaxofonist, aldrig en trumpetare eller en trombonist.

Varf�r har nu inte ukulelen funnit sin plats i n�gon av dessa normals�ttningar? Vi v�nder nu �terigen blicken bak�t och betraktar de stj�rnor som populerat ukulelehimlen och vad ser vi d�r? Roliga hattar, skojiga v�star och flugor eller andra typer av tokroligheter, och annat som av de flesta musikgrupperingar betraktats eller betraktas som oseri�st. Vi m�ste allts� �terigen skylla p� George och Tim f�r att vi inte f�r spela h�rdrock och bebop.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n feb 23, 2022 9:14 am    Rubrik: Svara med citat

Jazz och country borde funka bra f�r ukulele i bandsammanhang. I solosammanhang kan blues och folkmusik funka j�ttebra TYCKER JAG �r det kanske b�st att till�gga. I h�rdrock g�r sig ukulelen b�st som etnisk utsmyckning i t�ndarpassager. Bebop ... ja, m�jligen kan en jazzande Formby-follower av f�rsta klass eller en Shimabokuro g�ra sig g�llande h�r, men kanske inte i l�t efter l�t. Men gladjazz �r v�l ukulelens hemmakvarter?

Och en stilla cowboyjoddling till en ukuleles strum �r ju ren poesi.

Den i sammanhanget ofta bortgl�mda hawaiianska musiken �r f�rst�s sj�lvklar.

Och sist men inte minst en genre som v�xer sig p� mig som en enveten giftranka: skillingtrycket.

Vad g�ller humor har h�ller jag, till skillnad fr�n Robert, bondkomikens fana h�gt. D�lig bondkomik �r d�lig, precis som allt annat d�ligt. Men bra bondkomik �r en frisk fl�kt mot moderniseringens ingrepp p� m�nsklighetens natur. Nu l�ter jag kanske reaktion�r, men det bjuder jag p� i det h�r sammanhanget.

Vad g�ller musikaliska spex har jag, till skillnad fr�n Robert, d�ligt t�lamod. Jag kan till och med l�ttvindigt avf�rda mycket som trams och flams. Men jag har f�rlikat mig med att man inte kan omfatta allt. Jag gillar konstigt nog Spike Jones, som jag vet att spex-Robert Wink avskyr. De handlar nog om vad som r�kade finnas i modersmj�lken, n�r allt kommer omkring.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n feb 23, 2022 9:42 am    Rubrik: Svara med citat

Kom att t�nka p� att det �r s�llan man h�r bl�sare av highland pipes klaga p� att de bara spelar skotsk musik och aldrig h�rdrock eller calypso.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006