Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

F�rslag p� allspelsl�tar p� ukulele
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 323
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 4:35 pm    Rubrik: F�rslag p� allspelsl�tar p� ukulele Svara med citat

Jag skulle vilja ha tips p� bra allspelsl�tar.

Jag tycker att *Let�s twist again, *B�r ner mig till sj�n, *Dagny och *Oh boy �r kul att spela i ett allspel men finns det fler bra s�nger som n�gon har testat?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 4:45 pm    Rubrik: Svara med citat

wild rover, cotton fields och You aint going nowhere brukar funka bra.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 4:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Proud Mary, YMCA, fr�ken fr�ken har visats sig fungera bra.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1373
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

"Gulligullan Koko som en G�k" funkar bevisligen ocks�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 6:56 pm    Rubrik: Re: F�rslag p� allspelsl�tar p� ukulele Svara med citat

Gnistan skrev:
Jag tycker att *Let�s twist again, *B�r ner mig till sj�n, *Dagny och *Oh boy �r kul att spela i ett allspel men finns det fler bra s�nger som n�gon har testat?

Jag tror nog du har f�tt med alla. Cool
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis dec 09, 2021 10:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag t�nker Povel Ramel (Ta av dig skorna, Far jag kan inte f� upp min kokosn�t, Underbart �r kort osv), Svenska ord (Sakta vi g� genom stan, Ett glas �l, Stetsonhatt etc) och Taube.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 1:56 am    Rubrik: Svara med citat

F�r man i all blygsamhet f�resl� en egen l�t?

http://www.ulvfot.nu/privat/media/JagSpelarMinUcke.mp3

Finns p� the ukulizer

http://www.ukulizer.com/index.php

G.
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 4:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Allspel �r en sv�r konst, tycker jag att det har visat sig. Det beror p� att de som ska spela tillsammans har olika smak, referensramar i f�rening med kravet p� l�ttspelbarhet.

Det blir snabbt tydligt i en tr�d som denna. Plink-plonk f�resl�r i det allra f�rsta svaret i den h�r tr�den tre allspelsl�tar. Jag kan inte komma ih�g att jag har h�rt n�got av dem. Kan skilda referensramar illustreras tydligare?

Jag och j�mn�riga kan nog t�nka att Beatles produktion kunde vara en k�lla att h�mta l�tar ur. Alla kan ju de mest k�nda beatlesl�tarna. Men sen minns jag vad en kompis som jobbade i en skivaff�r i slutet av 80-talet ber�ttade att han h�rt en av kunderna s�ga till en kompis "Kolla. Paul McCartny var med i ett band innan Wings".

Sen �r det fr�gan om smak. Man kan ju g�ra som man gjort i G�teborg. Man s�tter samman en "s�ngskatt" och den spelar alla. Oavsett vad man tycker om de ing�ende l�tarna.

Vi f�rs�kte g�ra likadant i Stockholm. Under 3-4 m�ten f�reslog och provade vi l�tar som sen fick ing� i ett l�th�fte. Men det l�th�ftet �verlevde inte l�nge. Det fanns de som inte fann n�gon gl�dje i att spela de l�tarna och demonstrerade sitt missn�je tillr�ckligt tydligt f�r att ingen annan skulle tycka det var kul att spela dem heller.

Problemet ligger, som jag ser det, i att det �r instrumentet som f�renar oss. I �vrigt skiljer allt m�jligt. Och s� fort man ska spela musik s� blir det tydligt.

Den enda l�sningen jag kan t�nka mig �r att man har stor variation i urvalet allspelsl�tar och att folk f�r "bita ihop" och spela en och annan l�t de inte gillar. �r det variation i urvalet b�r det v�l inte dr�ja s� l�nge f�rr�n det kommer en l�t man kan leva med.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 5:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Framf�r allt tycker jag att det �r skitf�nigt att bara spela sina egna favoritl�tar som allspelsl�tar. Ska man spela allspel m�ste det vara l�tar med:
1. Tydlig och igenk�nnbar melodi, oavsett om alla k�nner till den fr�n b�rjan. Om man hajar hur den g�r kan man sjunga med.
2. Helst ganska f� och inte f�r komplicerade ackord och allra helst i ett ganska repetitivt m�nster s� folk snabbare kan l�ra sig dem utantill.
3. Inga konstigheter i rytm och timing. Allts� ingen avig frasering, troligen ingen synkopering.
4. Inga n�dv�ndiga mellanspel, kanske knappt ens stick. Allt f�r att g�ra det l�ttare att spela med �ven om man gkl�mmer vilken vers man �r p�.

Bara en snabbt hoprafsad lista �ver egenskaper. Den �r nog inte fullst�ndig och alldeles s�kert alltf�r strikt om man skulle f�lja den till punkt och pricka. Men n�got �t det h�llet.

Klagar man sedan p� att det blir f�r lite jazz, punk, heavy metal, eller visor har man inte hajat att det �r skillnad p� allspel och enskilt elller mindre gruppspel.

Ska jag d� med utg�ngspunkt i detta kommentera ovanst�ende f�rslag skulle jag s�ga att de f�rsta postarnas f�rslag troligen (och bevisligen) har funkat. M�jluigen har Gulligullan en lite f�r svag vers f�r att ska bli riktigt bra. Inledningen/versen p� Fr�ken Fr�ken kan ocks� st�lla till det om man inte �r samspelt. Det �r ju tempov�xlingar i l�tel�ndet. Povel och Taube funkar nog b�ttre i mindre grupper. Det f�r inte vara f�r mycket subtiliteter och absolut inget finst�mt om man �r fler �n s�g 5-6 stycken. G�stas l�t funkar bra, med det f�rbeh�llet att den �r ok�nd f�r de stora massorna, men eftersom det �r en ganska rak och tydlig l�t s� borde det funka om bara n�gon/n�gra kan den. Beatlesl�tar finns det flera som funkar, men kanske �nnu flera som inte g�r det. �ven de enklare l�tarna har ibland ov�ntat knepiga ackordv�xlingar och /eller st�ller krav p� sjungeriet. Men t ex She Loves You, Hard Day's Night, Twist and Shout, som om�rkligt kan g� �ver i t ex La Bamba �r exempel p� s�dant som kan g� bra.

Oj vad l�ngt det h�r blev d�. Tro inte p� allt jag skriver, men t�nk att det kanske kan finnas ett korn av sanning h�r och d�r.

Andra t�nkbara l�tar, s� h�r utan st�rre eftertanke
Jambalaya
Ring Ring
Folsom Prison Blues
Vilken bluestolva som helst egentligen med lite drag i. Ukulele �r inte de l�ngsamma l�tarnas allspelsinstrument
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 6:04 pm    Rubrik: Svara med citat

skulle m�jligen Tom Doley och when the saint go marching in, ranka in under kriterierna ovan.

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 6:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
G�stas l�t funkar bra, med det f�rbeh�llet att den �r ok�nd f�r de stora massorna

Va? �r den?

Citat:
skulle m�jligen Tom Doley och when the saint go marching in, ranka in under kriterierna ovan.

Absolut!

G.
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 10:40 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:

Vilken bluestolva som helst egentligen med lite drag i.


Bluestolvor har ju visat sig fungera utm�rkt. Inte minst i s�llskap d�r man kan rotera "solot", s� att den som kan och vill kan brodera lite n�r det �r ens tur. P� s� s�tt kan det blir lite variation ocks�.

Men man kan inte utg� fr�n att vare sig begreppet eller dess till�mpning i praktiken �r k�nd av alla i ett ukulels�llskap. (Dessutom finns det ju n�gra olika uppfattningar om hur en bluestolva ser ut redan i "grundutf�rande").
�ven om bluestolvan �r ett v�lk�nt fenomen i m�nga musikstilar kan man mycket v�l ha en bakgrund utan bluestolvor. Lyckligtvis �r det ju ganska l�tt att f�rklara (uppfyller n�gra, eller de flesta?, av jukkaleles kriterier ovan).
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 11:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Ah, helt riktigt. Det finns lite olika varianter p� B12. Det �r v�l andra och 12:e takten som man kan v�lja att g�ra lite olika. Och s� kan man f�rga med n�got extraackord ibland om man ska g�ra sig till.

Vad jag egentligen menade och d�rf�r ocks� borde ha skrivit �r inte att man ska annonsera l�ten som en bluestolva, utan att man v�ljer en l�t som �r det. Typ den n�mnda Folsom Prison Blues som �r en av de m�jliga varianterna.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 11, 2021 3:21 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Allspel �r en sv�r konst, tycker jag att det har visat sig. Det beror p� att de som ska spela tillsammans har olika smak, referensramar i f�rening med kravet p� l�ttspelbarhet.

Det blir snabbt tydligt i en tr�d som denna. Plink-plonk f�resl�r i det allra f�rsta svaret i den h�r tr�den tre allspelsl�tar. Jag kan inte komma ih�g att jag har h�rt n�got av dem. Kan skilda referensramar illustreras tydligare?


Liiiite m�rkligt eftersom vi n�stan alltid spelar dem p� m�tena Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 323
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: s�n dec 14, 2021 6:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r m�nga bra tips p� l�tar!

Ja, det �r verkligen subjektivt det d�r om vilken s�ng man tycker om i allspel. Variation i urvalet och att ibland bita ihop �r nog bra att ha som ledord.
Men jag m�ste erk�nna en sak, jag tycker inte om att spela "moster Ingeborg ...s� h�r vajar muffen.." osv. Men d� kanske jag kan g� p� toaleten eller n�t..... eller....? Fast om alla....?

(eller �r det faster Ingeborg...)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006