F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Uckefantomen
Registreringsdatum: 25 november 2021 Inl�gg: 464 Ort: Ingar�
|
Postat: s�n nov 02, 2021 6:14 pm Rubrik: Gibson UB-konspirationens m�te p� Banjoholmen 2 november |
|
|
Pg a allm�nt d�ligt hum�r sammantr�dde Stockholmsomr�dets Gibson UB-�gare idag i ett lyckat f�rs�k att b�ttra p� hum�ret och n� en h�gre insikt o m bl a 'The link-pieceproblemet'....
Deltog gjorde f�rutom H�gl�se H�gel Hoppfulle Harald, Skinnhaveristen Elerud, Mallige Martin (F�r att hans Stromberg i ensamt majest�t slog ut allt vad Gibson UB hette vid blindtestet i Januari) samt F�rtvivlade Fantomen (f�rtvivlad f�r att den nya UB2 de Luxen inte hunnit fram i tid).
Med var 2 UB2, en UB2 de Luxe, en UB3, en UB1 samt Martins best in show-Stromberg-Voisinette....
_________________ F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag kommer INTE klara det, jag kommer INTE klara det.
Inta ist�llet en positiv attityd:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1895 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: s�n nov 02, 2021 9:05 pm Rubrik: |
|
|
Ja det ante mig, Martin det d�r med skinnucke �r inte nyttigt f�r dig, jag s�g nog metronomen!! Vi har ju talat om det d�r , nu �r jag besviken _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5827 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n nov 02, 2021 11:33 pm Rubrik: |
|
|
Gibson UB-konspirationen!
F-n va fyndigt! _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 1196
|
Postat: m�n nov 03, 2021 8:59 pm Rubrik: |
|
|
D�rtill var det oerh�rt trivsamt o inspirerande, bara s� att alla vet _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4585 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n nov 03, 2021 9:15 pm Rubrik: |
|
|
ukulelerud skrev: | D�rtill var det oerh�rt trivsamt o inspirerande, bara s� att alla vet |
Det kan jag t�nka mig med tanke p� att du tog i s� att skinnet sprack. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Martin B
Registreringsdatum: 19 november 2021 Inl�gg: 341
|
Postat: tor nov 06, 2021 12:16 am Rubrik: |
|
|
Det var mycket skarpsynt av dig Ronald, jag skulle ha packat ner tillbeh�ret innan bilden togs, men det kom s� pl�tsligt. Jag har i sj�lva verket aldrig spelat en ton utan takth�llare. Antingen en metronom eller en peace-maker. Nu �r man genomsl�jad. M�ste infoga ett tack till alla f�r en trevlig eftermiddag. Mors, Martin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2093 Ort: Stockholm
|
Postat: tor nov 06, 2021 9:31 am Rubrik: |
|
|
Ni ser n�stan helt nyktra ut p� bilden. Vad h�nde? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor nov 06, 2021 10:46 am Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | Ni ser n�stan helt nyktra ut p� bilden. Vad h�nde? |
Banjoholmens bel�genhet, bil beh�vs. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 1196
|
Postat: tor nov 06, 2021 6:39 pm Rubrik: |
|
|
Martin B skrev: | aldrig utan takth�llare |
Efter att ha l�st alla olika sorters inl�gg p� det h�r forumet, �nskar man ju att fler t�nkte som Martin _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5650 Ort: Stockholm
|
Postat: tor nov 06, 2021 8:26 pm Rubrik: |
|
|
Du har inte funderat p� att t�nka s� sj�lv? _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: tor nov 06, 2021 9:37 pm Rubrik: |
|
|
Peace-maker? �r inte det en sorts revolver? Tur att nykterhetens fana vajade. Banjolelar och vapen l�ter som en skr�ckinjagande kombination.
Ja, jag kanske ocks� vill ha en s�dan d�r skinnbanjo, men man kan ju inte f� banjoskinnet utan att ha f�llt ... bj�rnen. Det saknas kosing som vi s�ger i Eken. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Martin B
Registreringsdatum: 19 november 2021 Inl�gg: 341
|
Postat: tor nov 06, 2021 11:06 pm Rubrik: |
|
|
En annan har faktiskt aldrig �gt en metronom utan jag har alltid tyckt att man ska �va sig p� att sj�lv kunna h�lla ett tempo utan n�gon maskin. Det kan ju d�remot vara bra att ta reda p� hur snabbt en bit g�r som har en metronomangivelse, d� vet man ju vilket tempo tons�ttarn har t�nkt sig och kan �va i r�tt tempo, dock utan att ha p� apparaten medan man spelar. Jag �r lika skeptisk till st�mapparater och var v�l den ende bassisten i radioorkestern som inte har en s�dan. En kollega satte p� en s�n p� min bas i v�ras och jag �r en aning stolt att alla fem str�ngarna lyste det gr�nt p� moj�ngen. Jag tycker nog att en yrkesmusiker ska st�mma utan apparat om inte annat f�r att h�lla f�rdigheten att st�mma vid liv. T�nk om batteriet tar slut f�re en konsert i Musikverein i Wien. St�ller man in d�? N�� h�ll �rat i form genom att hela tiden �va st�mningens sv�ra konst. Vilken j�vla roman det blev. Urs�kta Martin. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor nov 06, 2021 11:10 pm Rubrik: |
|
|
Martin B skrev: | j�vla roman det blev. Urs�kta Martin. |
Som inbiten romanl�sare (dock inte professionell) s� kan jag bara s�ga att
l�ngden inte spelar n�gon roll, bara inneh�llet �r bra och det var det ju i din
roman (�ven om jag h�ller mig till st�mapparaten ett tag till, glad amat�r som jag �r). _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1379 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: fre nov 07, 2021 12:51 am Rubrik: |
|
|
Martin B skrev: | En annan har faktiskt aldrig �gt en metronom utan jag har alltid tyckt att man ska �va sig p� att sj�lv kunna h�lla ett tempo utan n�gon maskin. Det kan ju d�remot vara bra att ta reda p� hur snabbt en bit g�r som har en metronomangivelse, d� vet man ju vilket tempo tons�ttarn har t�nkt sig och kan �va i r�tt tempo, dock utan att ha p� apparaten medan man spelar. Jag �r lika skeptisk till st�mapparater och var v�l den ende bassisten i radioorkestern som inte har en s�dan. En kollega satte p� en s�n p� min bas i v�ras och jag �r en aning stolt att alla fem str�ngarna lyste det gr�nt p� moj�ngen. Jag tycker nog att en yrkesmusiker ska st�mma utan apparat om inte annat f�r att h�lla f�rdigheten att st�mma vid liv. T�nk om batteriet tar slut f�re en konsert i Musikverein i Wien. St�ller man in d�? N�� h�ll �rat i form genom att hela tiden �va st�mningens sv�ra konst. Vilken j�vla roman det blev. Urs�kta Martin. |
Jag imponeras alltid av de som kan st�mma p� geh�r. Sen blir jag avundsjuk, sen blir jag bitter d� de avf�rdar hj�lpmedel. Sj�lv �r jag totalt beroende av st�mapparatur d� jag har beg�vats med n�got som kan betecknas som absolut ickegeh�r...
Metronomer och clicktrack �r ju n�got som man ibland vid inspelning blir tvungen att anv�nda sig av, men det �r mycket roligare n�r det svajjar och lever lite tycker jag! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
berneflott
Registreringsdatum: 29 februari 2008 Inl�gg: 151 Ort: Luxembourg
|
Postat: fre nov 07, 2021 12:47 pm Rubrik: |
|
|
Mange skrev: | absolut ickegeh�r...
|
Det b�st med absolut ickegeh�r �r att man inte pl�gas av sitt ost�mda instrument, d�rf�r beh�ver man ej heller n�gon st�mapparat f�r att h�lla den st�md. Man kan s� att s�ga "ost�mma den bara med hj�lp av sitt ickegeh�r"
Sj�lv s� h�ller jag mina ukulelar st�mda i olika tonarter eftersom jag har s� begr�nsat r�stomf�ng. Jag spelar dock allt med D-grepp.
/Erik |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|