Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hadet s� kul i kv�ll

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Leni



Registreringsdatum: 11 augusti 2005
Inl�gg: 8
Ort: Waxholm

Inl�ggPostat: m�n jan 16, 2022 2:40 pm    Rubrik: Hadet s� kul i kv�ll Svara med citat

HEJ! Jag kommer inte i kv�ll, passade p� att bryta v�nster handled under Julledigheten... Sn�skoter-b�ck-tv�rstopp Shocked . Inget vidare faktiskt o jag vet ej hur l�nge det dr�jer innan jag kan spela annat �n D6 akord p� ukun men har ni f�rslag p� s�dana l�tar (broder jacob kan jag redan) s� h�r av er. Hej fr�n Leni
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 16, 2022 3:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Deprimerande. Att vara utan v�nsterhanden. Jag lider med dig.

Den m�jlighet som �ppnar sig (den finns ju f�r oss med frisk v�nsterhand ocks�, men ter sig mindre lockande �n ackordspel - �tm f�r mig) �r att spela melodier som inneh�ller noterna A, D, F# och B. Flinka h�gerfingrar och du kommer att l�ta som en ny Segovia (Han spelade v�l klassisk g****r?). N�got kan man kanske ut�ka reportoaren genom att st�mma om ukulelen i andra toner. Men man kommer �nd� inte undan den konstn�rliga utmaningen att uttrycka sig med fyra toner.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Per Karneke



Registreringsdatum: 12 januari 2006
Inl�gg: 22

Inl�ggPostat: fre jan 20, 2022 4:01 pm    Rubrik: Ingenting �r om�jligt Svara med citat

:idea: St�m uken i F ackord. tag en flaska eller ett litet nubbeglas med sl�t form och b�rja lira slaid. Du drar helt enkelt glaset efter str�ngarna ist�llet f�r att ta ett ackord, och du f�r riktiga cantrytoner. Det g�r att ha uken st�md i andra ackord ocks�. Jag l�var att du kommer att f� kul.
Hos v�lsorterade musikhandlare finns det f�rdiga slaid-r�r.
Risken �r att n�r du blir frisk i handen k�per du en ny uke som du spelar vanligt p� och beh�ller din slaid-uke.
Prova lite och h�r av dig.

Per Karneke
_________________
Burtniburtni
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post AOL Instant Messenger
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jan 21, 2022 3:12 pm    Rubrik: slide experiment Svara med citat

En god id�!
Jag har testat en g�ng tidigare, men st�mde d� inte om ukken. Jag hade ocks� problem med att volymen blev l�g med nylonstr�ngarna. Nu har jag ju dock k�pt en kontaktmikrofon (se annan tr�d) och kan allts� koppla in och elektriskt f�rst�rka signalen, s� volymproblemet �r borta.

Jag st�mde om ukulelen till ett �ppet C (G,C,E,C) och testade att spela lite enligt din instruktion i inl�gget ovan. Nu �r jag varken slideviruos, bluesman eller speciellt bra p� att skriva l�tar, s� man kan ju s�ga att oddsen var emot mig, men utan omd�mde hinner man traska p� ganska l�ngt innan n�gon stoppar en. Jag har lagt upp "slajdsperimentet" p� urlarna nedan. H�ll tillgodo!

Out of key blues

"Ackustisk" version
http://hem.bredband.net/b203001/uke/out_of_key_blues_acoustic.mp3

Elektrisk version
http://hem.bredband.net/b203001/uke/out_of_key_blues_electric.mp3


//Anders


PS.
Om man vill spela med i soffan d�rhemma s� �r ackorden C, F, G.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jan 21, 2022 3:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Kool! Cool S�rskilt elversionen.

Det finns f�r lite s�nt i v�rlden.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jan 21, 2022 5:22 pm    Rubrik: Svara med citat

:respect: Det h�r �r ju seri�st bra.

Fast jag tycker till skillnad fr�n Jukkalele b�ttre om den akustiska versionen. H�r �r vi i Missisippi, Baton Rouge, typ. Elversionen �r mer t ex som om fyra grabbar fr�n Liverpool, skulle gett sig p� att spela blues i b�rjan p� 60-talet.
(skulle kanske kunna blivit n�got det med)

Jag tror jag tankar ned b�da versionerna p� MP3-spelaren!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jan 21, 2022 6:46 pm    Rubrik: Svara med citat

H�ller med om att den akustiska �r bra - och mer genuin. Att jag s�rskilt gillar den elektriska �r nog f�r att den �r mer nyskapande (inte n�dv�ndigtvis b�ttre, men lika bra i alla fall). Elektrisk distad slide-ukulele - det �r v�rt shedloads of cred!!! R�tt l�ngt ifr�n Formbyeska h�gerhands�vningar. Oj det kan tolkas felaktigt inser jag nu. Detta ska inte tolkas p� samma s�tt som jag tolkade en robust utomhusukke. Embarassed

Inget fel med att spela som George F. Det skulle jag sj�lv vilja kunna, men s�nt h�r �r ju f-n s� mycket roligare. IMHO allts�. Detta inspirerade mig till att komprimera en version av en l�t som vissa av er redan h�rt och g�ra den tillg�nglig f�r kommission�rerna, �ven om r�tt tidpunkt passerat. Jag l�nkar till den d�r texten och ackorden till den finns. Ja, det �r min jull�t allts�.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jan 22, 2022 11:38 am    Rubrik: man tackar, man tackar Svara med citat

Smile
Det �r alltid kul med positiv feedback, �ven om l�ten inte riktigt f�rtj�nar det. Mycket bra att det hade det positiva med sig att jukkalales hit pl�tsligen finns tillg�nglig f�r en bredare publik!

Sj�lv �r jag naturligtvis inspirerad av Roberts insatser, dels den som fanns l�nkad fr�n Jams hemsida f�r ett �r sedan och �ven p� ukuleledisco naturligtvis. Jukkaleles l�t var ocks� viktig och inspirerande f�r att v�ga tota ihop n�got och sedan faktiskt dela med sig av det. Jag vet ju hur kul och inspirerande det �r att lyssna till andras spel, s� det k�ndes kul att sj�lv l�gga ut n�got.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
sir doug



Registreringsdatum: 07 januari 2006
Inl�gg: 11

Inl�ggPostat: s�n jan 22, 2022 2:09 pm    Rubrik: kanon Svara med citat

din blues l�t �r kanon, synd att g�mma den under rubriken n�sta m�te eller var de nu var...borde ha en framtr�dande roll i forumet...en liten fr�ga bara till vem som nu h�ller i det...m�ste man ha varit p� ett m�te p� hardrock f�r att f� tillg�ng till kommissionens l�tar, jag �r registerade anv�ndare h�r men har inte tillg�ng, why? inte alla kan n�rvara i stockholm n�r det beger sig och begr�nsar man medlemmarna till att fysiskt n�rvara blir det nog s� m�nga nya i l�ngden...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 23, 2022 8:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi har sagt att man ska ha varit med p� ett m�te f�r att f� tillg�ng till "det allra heligaste". Orsakerna �r flera till att vi har velat att ha n�got slags kvalificering, och det h�ller vi fast vid.

Men vi har tummat lite p� kravet att delta vid ett m�te och det har h�nt att vi "sl�ppt in" s�dana som bara h�nger p� forumet n�r de varit med ett tag. Bland annat f�r att alla inte kan vara med p� m�ten i Stockholm. Det handlar mest om att l�ra k�nna varandra. Och det kan man ju g�ra b�de i forumet och IRL p� n�got m�te.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006