Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hall� gott folk!
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 12:12 am    Rubrik: Hall� gott folk! Svara med citat

Hej alla glada uckefreak! T�nkte sl�nga in en kort presentation av mig sj�lv h�r eftersom jag nu reggat mig efter att kollat in denna sida lite under sommaren. Jag heter Magnus, �r 33 bast och bor i Hammarbyh�jden.

Jag sn�ade in p� ukulele f�r snart tre �r sedan efter att ha inf�rskaffat en 200-kronorsvariant p� Jam. Drabbades strax d�refter av UAS och allm�n fixering vid allt uckerelaterat...

Efter vissa mer eller mindre lyckade ink�p har jag rensat ur lite och min arsenal best�r idag av en Koaloha pikake concert (som jag �lskar) med Aquilastr�ngar, en Levin-ucke fr�n 50-talet i n�stan mint condition som nog f�r betecknas som en concert och en nyink�pt Pono Tenor - PTE, med pickup som har D'Addario J71-str�ngar vilka jag �r ruggigt n�jd med. Som ni m�rker har jag ett uppd�mt (stavas det s�???) behov att snacka ukulele med n�gon och detta verkar ju vara r�tt forum...

Jag spelar in en hel del egen musik och lirar i lite olika bandkonstellationer ocks�, d� blir det oftast andra instrument. Men n�r jag spelar in mina egna grejer s� blir det en hel del ucke.

F�rs�ker sl�nga in en bild fr�n min och frugans semester p� Hawaii f�rra �ret d� jag just varit p� butiken Pua Pua i Waikiki och inf�rskaffat min Koaloha (mustaschen var ett experiment jag senare lade ned...).

hall� och hej,
Magnus

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 9:05 am    Rubrik: Svara med citat

Spelar in musik? D� m�se du ju l�gga upp lite i tr�den egna inspelningar. Men framf�r allt, vad som �r mer temporalt avgr�nsat i tiden �r detta http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=2123

Hur det g�r till framg�r av Roberts post, som �r typ den fj�rde i tr�den.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit Mange!

Kul att l�sa om din "resa" och dina instrument.

Precis som jukkalele, tycker jag att du ska dela med dig av dina inspelade alster h�r p� forumet.

Jag vet inte om du l�st v�ra spridda Levin-diskussioner h�r p� forumet. En fr�ga som dock alltid dyker upp i Levinukulele-sammanhang �r str�ngarna. Vet du om din Levin-ucke hade st�l- eller nylonstr�ngar (eller rent av senstr�ngar) som ny? Har den sunburst p� locket?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade min Levin hemma hos min k�re far som jag tror k�pte den n�n g�ng p� 80-talet. Han har aldrig spelat p� den sj�lv, och n�r jag fann den var den str�ngad med nylon, men jag kan inte svara p� om de var original. Det �r inte om�jligt att det satt st�lstr�ngar p� fr�n b�rjan eftersom den �r byggd som en liten stridsvagn. P� bilden sitter det n�gra horribla Martinstr�ngar jag satte p�, men idag har jag Ko'olau golds p� som l�ter betydligt b�ttre.

Jag inser att kalla den "mint" �r lite att ta i... Den har en rej�l ding p� locket och lite sm�repor h�r och d�r men i �vrigt �r den riktigt fr�sch och jag tvivlar p� att den har spelats s� v�ldigt mycket under de senaste 50 �ren. I min �go har den ocks� f�tt vila en del eftersom det inte �r min mest v�lljudande eller spelv�nliga ukulele. Men cool �r den. N�r jag skrev till "Frets" p� Fleamarketmusic.com med bifogade bilder och undrade lite om den s� blev han v�ldigt f�rtjust i den. Jag sl�nger in n�gra halvdana bilder p� den h�r:

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 11:20 am    Rubrik: Svara med citat

Aloha Mange!

Jag trodde ett tag att det var den ber�mda Halkan-Levinen som hamnat hemma hos dig, men verkligheten var ju betydligt coolare. Att visa bilder p� sig sj�lv med fladdrande h�rman p� Hawaii kan v�cka starka k�nslor av avund h�r p� ukulelekommissionen, d� somliga av oss �nskar att man hade varit p� Hawaii och �ter andra �nskar att man hade h�r som kunde fladdra i vinden.

Pikake concert �r om jag inte minns fel en concert med tenorhals? Antalet tenorer v�xer till sig.

Edit: Dekalen p� Levinen verkar ha hamnat p� plats innan locket lades p�. Den �r typ stor.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 11:26 am    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
...den �r byggd som en liten stridsvagn.


Very Happy

Jag har sett tv� Levinuckar IRL i mitt liv. Den f�rsta fladdrade f�rbi p� Thomas Allanders rekordfestival p� L�ngholmen f�rra sommaren. Just d� hade jag s� mycket att st� i att jag inte hann bekanta mig med instrumentet. Men p� Ukuelefestivalen i Sundsvall f�r n�gon vecka sen st�tte jag p� den andra. Den kunde jag k�nna och kl�mma p� under en stund och kunde konstatera att den var rej�lt "�verbyggd" och inte s� rolig att spela p�.

Sundsvallslevinaren hade sunburstm�lat lock och annan form p� huvudet. N�gonstans under produktions�ren tycks man ha bytt huvudform.

Edit: Den h�r bilden p� Sundsvallslevinen finns redan p� forumet men jag l�gger in den h�r ocks�.

_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 12:19 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson: Jag �r extremt lat nu p� lunchen och f�rklarar pikake modellen med att klippa in text fr�n Koalohas hemsida:

This model is similar to the Concert model, however it has a straight-cut fretboard and a satin finish.

Det �r allts� bara formen p� greppbr�dan nere p� locket samt finishen som �r olika. Jag velade mellan Koaloha och Kamaka, men fastnade f�r Koalohans lite mer direkta, sn�rtiga ljud.

Sj�lvklart har jag ett enormt sug efter en Kamaka ocks�, g�rna en sopran eftersom jag inte har n�gon sopran och Kamaka har ju ett s� mjukt fint ljud... Kan inte dollarn bara st�rtdyka nu n�r det �r en massa kriser och grejer???

Jag var visst inte s� lat eftersom inl�gget blev r�tt l�ngt iaf.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 3:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi rajtas, som esperantisten s�ger. Pikake �r utan dubbel Bart Simpson. Nu minns jag.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 4:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Sundsvalls-Levinen ser ut som en tenor i storlek, kan det st�mma? Den ser lika robust och grov ut som min iaf.

Haha, t�nk er - det �r 50-tal och p� Hawaii bygger de l�tta sofistikerade instrument i vacker koa i paradisv�der och h�r hemma i norden st�r man p� fabriksgolvet och hugger till tunga robusta saker med G�teborgskt duggregn att g� hem i n�r skiftet �r slut...

Jag har ju serienumret och det fanns n�n sida som jag tror Nysse l�nkade till d�r man kan kolla produktions�r utifr�n det. �terkommer n�r jag har tagit reda p� vilket �r min �r ifr�n...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 10, 2008 8:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Tjena Mange, kul att h�ra du bor i Hammarby! Sj�lv bor jag i Bj�rkhagen och bygger just f�rdig min ukuleleverkstad i k�llaren (ok min fru kallar rummet ngt annat och har en v�vstol p� g).

Vi f�r ses och klinka lite! (Min telefon f�reslog stavningen "klunka". Varf�r inte Very Happy )

Sven
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: l�r okt 11, 2008 12:24 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Tjena Mange, kul att h�ra du bor i Hammarby! Sj�lv bor jag i Bj�rkhagen och bygger just f�rdig min ukuleleverkstad i k�llaren (ok min fru kallar rummet ngt annat och har en v�vstol p� g).

Vi f�r ses och klinka lite! (Min telefon f�reslog stavningen "klunka". Varf�r inte Very Happy )

Sven



Det l�ter trevligt! Vi f�r sammanstr�la n�gon dag n�r jag som �r nybliven, oerfaren f�r�lder f�tt lite rutin p� saker och ting och lyckas komma loss en stund. Ukuleleverkstad l�ter sp�nnande!


Tog fram Levinen som f�r att kolla serienummer och �lder. Den �r enligt denna Levinfantasts hemsida - http://www.johaneliasson.com/under_sidor/levin.htm - fr�n 1952, och jag hittade till och med en bild ur en katalog p� modellen "Modell 92 Honolulu"... Under serienumret st�r modellnumret ocks�. Snubben som har hemsidan har en likadan som han har st�lstr�ngar p�.

F�r nog revidera min beskrivning av Levinen ocks� som jag mindes som v�ldigt tung och otymplig. Nu upplevde jag den som ganska s� l�tt! Kanske f�r att jag g�tt omkring och vaggat en 4-kilos bebis hela kv�llen?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 13, 2008 11:31 am    Rubrik: Svara med citat

Mange, jag blir lite nerv�s - �r du Mange fr�n Skelett? Kolla i s� fall tr�den om v�rldens b�sta bandnamn...

/ Sven fr�n Kids are Sick
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: m�n okt 13, 2008 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Mange, jag blir lite nerv�s - �r du Mange fr�n Skelett? Kolla i s� fall tr�den om v�rldens b�sta bandnamn...

/ Sven fr�n Kids are Sick




Satan! Det var fan lite otippat! Jag s�g framf�r mig en pensionerad tr�sl�jdsl�rare med vitt sk�gg och lusekofta som hade en uckeverkstad i k�llaren och s� �r det Kids Are Sick-Sven!

Hur m�s det? Vi f�r sammanstr�la snarast...


/Mange - the artist formerly known as the singer in Skelett
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2092
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 13, 2008 12:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Mange skrev:
Jag s�g framf�r mig en pensionerad tr�sl�jdsl�rare med vitt sk�gg och lusekofta som hade en uckeverkstad i k�llaren


Eeehh... Fr�gan �r v�l om jag hinner raka eller f�rga sk�gget och gr�va fram n�n gammal Mot�rhead-tshirt att dra �ver lusekoftan Embarassed

Och du din mustasch p� bilden f�rresten - vem �r sl�jdl�rarn av oss tv�?? Eller var det Roland Cedermark som lockade.

N� allt �r bra Mange, letade f�r ett tag sen efter wastedyears.com men den var till salu. Jag har allts� tv� sm� kl�ppar p� 6 och 3 och min fru k�nner du ju, det �r ju Ann. Sen har jag ju verkligen klippt mig och skaffat jobb, men har no remorse. Hittade ukulelen f�r 1.5 �r sen och har grottat ner mig i det sen dess. Har insett att vi inte visste vad vi h�ll p� med p� Kids-tiden - jag s�g ju inte skillnad p� dur och moll och slog bara 16delar p� basen.

Jupp, m�ste knega p�. Kul att det var du! Ska lyssna p� din myspace!

sVenoM 666 in aeternam ...nema
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mange



Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inl�gg: 1379
Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon

Inl�ggPostat: m�n okt 13, 2008 4:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Mange skrev:
Jag s�g framf�r mig en pensionerad tr�sl�jdsl�rare med vitt sk�gg och lusekofta som hade en uckeverkstad i k�llaren


Eeehh... Fr�gan �r v�l om jag hinner raka eller f�rga sk�gget och gr�va fram n�n gammal Mot�rhead-tshirt att dra �ver lusekoftan Embarassed

Och du din mustasch p� bilden f�rresten - vem �r sl�jdl�rarn av oss tv�?? Eller var det Roland Cedermark som lockade.

N� allt �r bra Mange, letade f�r ett tag sen efter wastedyears.com men den var till salu. Jag har allts� tv� sm� kl�ppar p� 6 och 3 och min fru k�nner du ju, det �r ju Ann. Sen har jag ju verkligen klippt mig och skaffat jobb, men har no remorse. Hittade ukulelen f�r 1.5 �r sen och har grottat ner mig i det sen dess. Har insett att vi inte visste vad vi h�ll p� med p� Kids-tiden - jag s�g ju inte skillnad p� dur och moll och slog bara 16delar p� basen.

Jupp, m�ste knega p�. Kul att det var du! Ska lyssna p� din myspace!

sVenoM 666 in aeternam ...nema



Hehe, n�r jag ser bilder p� mig sj�lv med den mustaschen undrar jag varf�r min fru inte sa n�got... Hon m�ste ha l�tit mig h�llas p� ren j�velskap! P� bilden ovan ser det dessutom ut som att jag har fyra dubbelhakor! (jag har bara tv�)

Kollade in din bygg-blogg nyss... Fan, det ser ju imponerande ut! Nu blev man riktigt nyfiken!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006