Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

20080929 - Träffen på S&S
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis sep 30, 2021 9:31 am    Rubrik: 20080929 - Träffen på S&S Svara med citat

Va!? Ingen eftersnackstråd. Vad hände? Blev det inget? Eller var det helt händelselöst?

(Edit: redigerade rubriken eftersom frågan fått sitt svar)

Senast ändrad av Robert_Hultman den tis sep 30, 2021 10:11 am, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis sep 30, 2021 9:42 am    Rubrik: Svara med citat

Jo det blev.
Händelselöst, njäe, men det var väl en samling med kanske lite mindre spelhumör än vanligt. Så det hände väl inte så väldigt mycket. Vi gjorde om det mesta till reggae. Nja kanske inte det mesta, men en del i alla fall. Och så blev det lite fett tuggat. (möjligen en mindre begriplig översätning av ett amerikanskt uttryck, men det skulle kunna funka bra om man lyckas etablera det.)

Kort sagt. Det var trevligt. Det var gemytligt. Det var vänskapligt. Behållningen låg nog mer i det sociala än i spelandet denna gång. Även om det ibland gungade loss rätt bra, kändes det som att det inte nödvändigtvis var därför man var där just igår.

Någon kanske var väldigt taggad och blev lite besviken över bakåtlutadheten i mötet, men det blir säkert helt annorlunda nästa gång.
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis sep 30, 2021 9:48 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
men det blir säkert helt annorlunda nästa gång.

Blir det inte alltid annorlunda nästa gång?
Jag fastnade i en massa skit och hann inte in den här gången....Men nästa gång, då blir det annorlunda. Rolling Eyes

OT: Fan vad kallt det är idag.
jukkalele

InläggPostat: tis sep 30, 2021 10:15 am    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
Blir det inte alltid annorlunda nästa gång?

Jo. Det är just därför som jag vågar påstå att det blir så den nästa gång som infaller härnäst också.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis sep 30, 2021 10:29 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Behållningen låg nog mer i det sociala än i spelandet denna gång.

Ur en snävt egoistisk synpunkt förefaller det som att jag inte missade så mycket när jag nu var hemma och snorade. (Även om det därmed dröjer innan jag får träffa de trevliga människor som var där)

Jag tycker nog att man kan skönja en trend där tyngdpunkten i sammankomsterna gått från musik (låt vara spretig, högljudd och okvalificerad) till samkväm. Inget fel på social samvaro. Men (fortfarande ur min egoistiska synvinkel) det har jag, tro't eller ej, ganska gott om ändå. Däremot är träffarna på S&S i princip det enda tillfället när jag spelar musik med andra. Så när tyngdpunkten förskjuts från musik till socialt umgänge är det ingen utveckling jag applåderar livligt.

Jag har dock ingen ambition att försöka styra träffarna på S&S i "min" riktning. (De fyller rimligen en funktion som de är, annars skulle de som kommer dit inte komma.) Bl a för att jag skulle vilja röra mig bortom det oorganiserade plinkandet och kanske jobba med en och samma låt vid flera sammankomster, laborera med lite genomtänkta arrangemang (i lekskoleklass kanske men ändå), och eventuellt vända på tågordningen och spela först och "supa" sen.

Istället för att försöka få träffarna på S&S att bli något sådant tror jag man får försöka skapa ett annat forum.
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis sep 30, 2021 10:49 am    Rubrik: Svara med citat

... Hon dök tyvärr aldrig upp... Men det blir kanske annorlunda nästa gång?
Jörgen

InläggPostat: tis sep 30, 2021 11:12 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag tycker nog att man kan skönja en trend där tyngdpunkten i sammankomsterna gått från musik (låt vara spretig, högljudd och okvalificerad) till samkväm.

Eftersom jag inte var på plats igår så kan jag inte uttala mig om hur
gårdagens samkväm/musikträff artade sig. Något jag däremot kan
uttala mig om är hur träffarna utvecklats tidigare.

Träffarnas musikaliska höjdpunkter brukar, av någon konstig anlednig,
ofta infinna sig ganska sent. Vi har ju testat med sångbok, vilket inte alls fungerade. Ibland har det
fungerat med förberett material och ibland har det till och med glimmat till, men bara ibland.

S&S-träffarna är vad de är. Ska det arrangeras något krävs det förberedelser och
ledning, något som troligtvis aldrig kommer att hända, då är
säkert Ukuleleklubben ett bättre forum.
Lokalen som sådan fungerar bra och har dessutom ett arv i form av
andra musiksällskap som träffas där regelbundet och idkar skön musik (utan
minsta förberedelse vad det verkar).

S&S-träffarna är förmodligen världens bästa sätt att välkomna nya
ukuleleplinkare i gemenskapen och ett superforum för oss som redan känner varandra.
En prestigelös jamsessionträff, inget annat. Ska det musíkaliska samarbetet
utvecklas krävs nog nya lokaler, med flera rum som inbjuder till buskspel,
formerandet av grupper o.s.v.
skl

Att M.M: Aldrig dök up har jag f.ö. full förståelse för. Rolling Eyes
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis sep 30, 2021 11:43 am    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:

S&S-träffarna är vad de är.

Det tror jag också. Därför har jag ingen ambition att försöka förändra dem. Jag hoppas det framgick av vad jag skrev.

Jörgen skrev:

Ska det arrangeras något krävs det förberedelser och
ledning, något som troligtvis aldrig kommer att hända,

Ja, det krävs förberedelse och ledning. Och det händer hela tiden, överallt i världen. Men det kräver att de som deltar är intresserade av att det ska hända. Alltså har jag ingen ambition att förändra träffarna på S&S.

Jörgen skrev:
...då är
säkert Ukuleleklubben ett bättre forum.

Jag har aldrig varit på något av deras arrangemang men... overheadbilder med ackordgrepp är inte alternativet till orepeterat, oförberett spel. Om det är din föreställning av hur organiserat spel går till förstår jag om du inte är intresserad. Och hav förtröstan. Jag kommer inte att ta med mig OH-bilder med ackordgrepp till S&S.

Jörgen skrev:
Lokalen som sådan fungerar bra och har dessutom ett arv i form av andra musiksällskap som träffas där regelbundet och idkar skön musik (utan minsta förberedelse vad det verkar).

Jag har en avvikande uppfattning. Lokalen är mysig men har en kass akustik som gör det svårt att kommunicera. (Om vi hade ett gemensamt musikalistk arv och år av erfarenhet av att spela det - snacka om förberedelse - skulle det säkert låta skönt om vårt spel också )

Jörgen skrev:

S&S-träffarna är förmodligen världens bästa sätt att välkomna nya
ukuleleplinkare i gemenskapen och ett superforum för oss som redan känner varandra.

Kanske det. Ett superforum för oss som redan känner varandra. Det tror jag alla som regelbunder frekventerar träffarna tycker. Däremot är jag inte säker på att alla som känner sig bekväma eller intresserade.

Jörgen skrev:
En prestigelös jamsessionträff, inget annat. Ska det musíkaliska samarbetet utvecklas krävs nog nya lokaler, med flera rum som inbjuder till buskspel, formerandet av grupper o.s.v.

Jag är inte ute efter att ta ifrån dig träffarna på S&S, Jörgen. Jag vill skapa fler möjligheter att spela ukulele. En möjlighet att utveckla det musikaliska samarbetet för den som är intresserad och kan "komitta" sig en aning.
Jörgen

InläggPostat: tis sep 30, 2021 12:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag är inte ute efter att ta ifrån dig träffarna på S&S, Jörgen. Jag vill skapa fler möjligheter att spela ukulele. En möjlighet att utveckla det musikaliska samarbetet för den som är intresserad och kan "komitta" sig en aning.

Jag om någon välkomnar utveckling. S&S-träffarna fyller sin funktion tycker jag och det är bra så.
Kanske ditt ukulelekabaréinitiativ kan bli den fortsättning på utvecklingen som du efterlyser?
Jag ser verkligen fram emot premiären, vem vet, jag kanske själv ställer mig
i rampljuset? Wink
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: tis sep 30, 2021 3:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni kanske ska göra ett studiebesk i Sundsvall på en av våra träffar? Wink

Vi har våran sångbok som vi utgår ifrån och turas om att föreslå låtar ur, och om nån vill köra en ny låt så tar denne med sig några kopior på den så att vi kan spela den tillsammans.

Givetvis sker vissa spontana frispel av låtar som bara finns i huvudet eller enstaka exemplar men det hör till undantagen och man(eller jag då eftersom det ofta är jag som har svårt att hålla mig till ramarna) får då höra att man ska ta med kopior på den till nästa gång så att alla kan vara med.

Vi får till ett oftast välljudande allspel av låtarna! Smile
jukkalele

InläggPostat: tis sep 30, 2021 4:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Ungefär så har vi försökt att få till det ett flertal gånger. Ungefär så funkar även Ukulele Wednesdays i London - i alla fall den enda gång jag deltagit. Vi har dock aldrig lyckats få till det. Jag kan se ett antal anledningar:

Ingen tar på sig huvudansvaret för att träffarna ska funka på det sättet, och att ta fram låtlistor, leda mötena etc. I allmänhet tror t om alla att "någon annan" har bokat lokalen.
När någon ändå försöker styra upp det blir responsen ljum, så ingen vill ta på sig rollen som "polis".
Många av oss har en tendens att spela på med något eget under tiden andra försöker få fram ett budskap.
Många har sina favoritgenrer och vill spela låtar ur dem och tycker inte att det är så kul när "andras låtar" spelas.
Ambitionerna/orsakerna till att man går dit varierar mellan individer och från gång till gång.

Jag kan nog erkänna mig skyldig till de flesta av ovanstående förseelser i någon utsträckning, så detta är inte ett försök att skylla på andra, utan mer att konstatera fakta. Alltså, träffarna är som de är. Jag tycker att det är rätt trivsamt och har inga ambitioner (kvar) att de ska ge mig någon musikalisk utveckling. Det är mer en fråga om att det i allmänhet är enda tillfället att träffa just de personer som kommer på dessa träffar. En trevlig kväll i all enkelhet. Dessutom finns det ju ofta nya ukkar att titta och känna på. Speltips både ges och tas, men ofta mer bilateralt. Annan nyttig eller kul info kan också utväxlas. Och visst spelas det. Fast inte organiserat så att vi försöker lära oss någon låt för framtida bruk. Vi är inget band. Ibland drar några även solonummer, så visst förekommer det musik. Rätt mycket till och med.

En nackdel med detta format är att det är rätt många som kommit några gånger och sedan slutat dyka upp. Möjligen p g a bristen på organisation. Eller avsaknaden av densamma. Ändå kommer det nya mötesdeltagare då och då som verkar stanna. Så det har väl, i avsaknad av ledarskap, organiskt, via en närmast evolutionär process, utvecklats till vad det är idag. Och vem vet hur det utvecklas framöver. Som vi konstaterat: Det är annorlunda varje gång.
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis sep 30, 2021 6:15 pm    Rubrik: Svara med citat

De första träffarna jag var med på började med en liten öppen scen, där medlemmar kunde framföra sina ((väl) inövade) senaste fixeringar på låtfronten. Det tycker jag var trevligt. Att börja med "är det någon som vill dra en låt?" är ett bra sätt att sparka igång.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele

InläggPostat: tis sep 30, 2021 7:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jepp. Jag håller med. Det är verkligen bra. Det är bara det att man behöver ha lärt sig något då. Men det kan ju vara en sporre.

Nu vet jag inte hur gårdagens möte började, eftersom början hade slutat innan jag kom. Men slutet hade inte börjat.
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis sep 30, 2021 8:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var ett trevligt men ljummet möte i goda vänners lag, musiken kom aldrig igång men det berodde mest på ett allmänt ointresse. Ingen hade förberett nåt och inga gemensamma låtar fanns uppkopierade. Själv stressade jag dit från jobbet och hade glömt allt vad musikalitet heter. En sån där dag när inget stämmer Smile

Men jag trivdes ändå. Martin har jag saknat lite. Han var emellanåt igång ordentligt och det finns inte mycket som slår en Martin med glitter i blicken som tar i från höfterna i en gammal taubedänga Smile Hågel hade gjort en Poppe och tappat sugen hemma, men även han sken upp något när rätt blänkare dök upp. Jag gillar ju Hågel när han är på humör, då blir det ju för jävla mysiga låtar att avnjuta. Nån liten trevare fick vi med Hågel, Det värmde! Smile Ronald och hans polare (som jag aj aj inte kommer ihåg namnet på lirade oförtrutet och oklanderligt och likaså Jukka och Harald. Finns en jämra massa känsla hos dessa herrar. Själv satt jag mest och sjöng fel men det var kul det också.

Men vaffan ett par pale ale och en ukke i hand med kommissionärerna nån gång i månaden är iallafall en av de saker jag ser fram emot mest på hela månaden Smile tack grabbar för igår Smile
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jörgen

InläggPostat: tis sep 30, 2021 9:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Underbar beskrivning av gårdagens träff, det känns nästan som jag var där. Jag älskar dig mannen! Very Happy
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet