Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

20080929 - Tr�ffen p� S&S
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 9:31 am    Rubrik: 20080929 - Tr�ffen p� S&S Svara med citat

Va!? Ingen eftersnackstr�d. Vad h�nde? Blev det inget? Eller var det helt h�ndelsel�st?

(Edit: redigerade rubriken eftersom fr�gan f�tt sitt svar)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis sep 30, 2021 10:11 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 9:42 am    Rubrik: Svara med citat

Jo det blev.
H�ndelsel�st, nj�e, men det var v�l en samling med kanske lite mindre spelhum�r �n vanligt. S� det h�nde v�l inte s� v�ldigt mycket. Vi gjorde om det mesta till reggae. Nja kanske inte det mesta, men en del i alla fall. Och s� blev det lite fett tuggat. (m�jligen en mindre begriplig �vers�tning av ett amerikanskt uttryck, men det skulle kunna funka bra om man lyckas etablera det.)

Kort sagt. Det var trevligt. Det var gemytligt. Det var v�nskapligt. Beh�llningen l�g nog mer i det sociala �n i spelandet denna g�ng. �ven om det ibland gungade loss r�tt bra, k�ndes det som att det inte n�dv�ndigtvis var d�rf�r man var d�r just ig�r.

N�gon kanske var v�ldigt taggad och blev lite besviken �ver bak�tlutadheten i m�tet, men det blir s�kert helt annorlunda n�sta g�ng.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 9:48 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
men det blir s�kert helt annorlunda n�sta g�ng.

Blir det inte alltid annorlunda n�sta g�ng?
Jag fastnade i en massa skit och hann inte in den h�r g�ngen....Men n�sta g�ng, d� blir det annorlunda. Rolling Eyes

OT: Fan vad kallt det �r idag.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 10:15 am    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Blir det inte alltid annorlunda n�sta g�ng?

Jo. Det �r just d�rf�r som jag v�gar p�st� att det blir s� den n�sta g�ng som infaller h�rn�st ocks�.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 10:29 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Beh�llningen l�g nog mer i det sociala �n i spelandet denna g�ng.



Ur en sn�vt egoistisk synpunkt f�refaller det som att jag inte missade s� mycket n�r jag nu var hemma och snorade. (�ven om det d�rmed dr�jer innan jag f�r tr�ffa de trevliga m�nniskor som var d�r)

Jag tycker nog att man kan sk�nja en trend d�r tyngdpunkten i sammankomsterna g�tt fr�n musik (l�t vara spretig, h�gljudd och okvalificerad) till samkv�m. Inget fel p� social samvaro. Men (fortfarande ur min egoistiska synvinkel) det har jag, tro't eller ej, ganska gott om �nd�. D�remot �r tr�ffarna p� S&S i princip det enda tillf�llet n�r jag spelar musik med andra. S� n�r tyngdpunkten f�rskjuts fr�n musik till socialt umg�nge �r det ingen utveckling jag appl�derar livligt.

Jag har dock ingen ambition att f�rs�ka styra tr�ffarna p� S&S i "min" riktning. (De fyller rimligen en funktion som de �r, annars skulle de som kommer dit inte komma.) Bl a f�r att jag skulle vilja r�ra mig bortom det oorganiserade plinkandet och kanske jobba med en och samma l�t vid flera sammankomster, laborera med lite genomt�nkta arrangemang (i lekskoleklass kanske men �nd�), och eventuellt v�nda p� t�gordningen och spela f�rst och "supa" sen.

Ist�llet f�r att f�rs�ka f� tr�ffarna p� S&S att bli n�got s�dant tror jag man f�r f�rs�ka skapa ett annat forum.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 10:49 am    Rubrik: Svara med citat

... Hon d�k tyv�rr aldrig upp... Men det blir kanske annorlunda n�sta g�ng?
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 11:12 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag tycker nog att man kan sk�nja en trend d�r tyngdpunkten i sammankomsterna g�tt fr�n musik (l�t vara spretig, h�gljudd och okvalificerad) till samkv�m.


Eftersom jag inte var p� plats ig�r s� kan jag inte uttala mig om hur
g�rdagens samkv�m/musiktr�ff artade sig. N�got jag d�remot kan
uttala mig om �r hur tr�ffarna utvecklats tidigare.

Tr�ffarnas musikaliska h�jdpunkter brukar, av n�gon konstig anlednig,
ofta infinna sig ganska sent. Vi har ju testat med s�ngbok, vilket inte alls fungerade. Ibland har det
fungerat med f�rberett material och ibland har det till och med glimmat till, men bara ibland.

S&S-tr�ffarna �r vad de �r. Ska det arrangeras n�got kr�vs det f�rberedelser och
ledning, n�got som troligtvis aldrig kommer att h�nda, d� �r
s�kert Ukuleleklubben ett b�ttre forum.
Lokalen som s�dan fungerar bra och har dessutom ett arv i form av
andra musiks�llskap som tr�ffas d�r regelbundet och idkar sk�n musik (utan
minsta f�rberedelse vad det verkar).

S&S-tr�ffarna �r f�rmodligen v�rldens b�sta s�tt att v�lkomna nya
ukuleleplinkare i gemenskapen och ett superforum f�r oss som redan k�nner varandra.
En prestigel�s jamsessiontr�ff, inget annat. Ska det mus�kaliska samarbetet
utvecklas kr�vs nog nya lokaler, med flera rum som inbjuder till buskspel,
formerandet av grupper o.s.v.
skl


Att M.M: Aldrig d�k up har jag f.�. full f�rst�else f�r. Rolling Eyes
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 11:43 am    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:

S&S-tr�ffarna �r vad de �r.


Det tror jag ocks�. D�rf�r har jag ingen ambition att f�rs�ka f�r�ndra dem. Jag hoppas det framgick av vad jag skrev.

J�rgen skrev:

Ska det arrangeras n�got kr�vs det f�rberedelser och
ledning, n�got som troligtvis aldrig kommer att h�nda,


Ja, det kr�vs f�rberedelse och ledning. Och det h�nder hela tiden, �verallt i v�rlden. Men det kr�ver att de som deltar �r intresserade av att det ska h�nda. Allts� har jag ingen ambition att f�r�ndra tr�ffarna p� S&S.

J�rgen skrev:
...d� �r
s�kert Ukuleleklubben ett b�ttre forum.


Jag har aldrig varit p� n�got av deras arrangemang men... overheadbilder med ackordgrepp �r inte alternativet till orepeterat, of�rberett spel. Om det �r din f�rest�llning av hur organiserat spel g�r till f�rst�r jag om du inte �r intresserad. Och hav f�rtr�stan. Jag kommer inte att ta med mig OH-bilder med ackordgrepp till S&S.

J�rgen skrev:
Lokalen som s�dan fungerar bra och har dessutom ett arv i form av andra musiks�llskap som tr�ffas d�r regelbundet och idkar sk�n musik (utan minsta f�rberedelse vad det verkar).


Jag har en avvikande uppfattning. Lokalen �r mysig men har en kass akustik som g�r det sv�rt att kommunicera. (Om vi hade ett gemensamt musikalistk arv och �r av erfarenhet av att spela det - snacka om f�rberedelse - skulle det s�kert l�ta sk�nt om v�rt spel ocks� )

J�rgen skrev:

S&S-tr�ffarna �r f�rmodligen v�rldens b�sta s�tt att v�lkomna nya
ukuleleplinkare i gemenskapen och ett superforum f�r oss som redan k�nner varandra.


Kanske det. Ett superforum f�r oss som redan k�nner varandra. Det tror jag alla som regelbunder frekventerar tr�ffarna tycker. D�remot �r jag inte s�ker p� att alla som k�nner sig bekv�ma eller intresserade.

J�rgen skrev:
En prestigel�s jamsessiontr�ff, inget annat. Ska det mus�kaliska samarbetet utvecklas kr�vs nog nya lokaler, med flera rum som inbjuder till buskspel, formerandet av grupper o.s.v.


Jag �r inte ute efter att ta ifr�n dig tr�ffarna p� S&S, J�rgen. Jag vill skapa fler m�jligheter att spela ukulele. En m�jlighet att utveckla det musikaliska samarbetet f�r den som �r intresserad och kan "komitta" sig en aning.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 12:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag �r inte ute efter att ta ifr�n dig tr�ffarna p� S&S, J�rgen. Jag vill skapa fler m�jligheter att spela ukulele. En m�jlighet att utveckla det musikaliska samarbetet f�r den som �r intresserad och kan "komitta" sig en aning.

Jag om n�gon v�lkomnar utveckling. S&S-tr�ffarna fyller sin funktion tycker jag och det �r bra s�.
Kanske ditt ukulelekabar�initiativ kan bli den forts�ttning p� utvecklingen som du efterlyser?
Jag ser verkligen fram emot premi�ren, vem vet, jag kanske sj�lv st�ller mig
i rampljuset? Wink
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 3:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni kanske ska g�ra ett studiebesk i Sundsvall p� en av v�ra tr�ffar? Wink

Vi har v�ran s�ngbok som vi utg�r ifr�n och turas om att f�resl� l�tar ur, och om n�n vill k�ra en ny l�t s� tar denne med sig n�gra kopior p� den s� att vi kan spela den tillsammans.

Givetvis sker vissa spontana frispel av l�tar som bara finns i huvudet eller enstaka exemplar men det h�r till undantagen och man(eller jag d� eftersom det ofta �r jag som har sv�rt att h�lla mig till ramarna) f�r d� h�ra att man ska ta med kopior p� den till n�sta g�ng s� att alla kan vara med.

Vi f�r till ett oftast v�lljudande allspel av l�tarna! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 4:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Ungef�r s� har vi f�rs�kt att f� till det ett flertal g�nger. Ungef�r s� funkar �ven Ukulele Wednesdays i London - i alla fall den enda g�ng jag deltagit. Vi har dock aldrig lyckats f� till det. Jag kan se ett antal anledningar:

Ingen tar p� sig huvudansvaret f�r att tr�ffarna ska funka p� det s�ttet, och att ta fram l�tlistor, leda m�tena etc. I allm�nhet tror t om alla att "n�gon annan" har bokat lokalen.
N�r n�gon �nd� f�rs�ker styra upp det blir responsen ljum, s� ingen vill ta p� sig rollen som "polis".
M�nga av oss har en tendens att spela p� med n�got eget under tiden andra f�rs�ker f� fram ett budskap.
M�nga har sina favoritgenrer och vill spela l�tar ur dem och tycker inte att det �r s� kul n�r "andras l�tar" spelas.
Ambitionerna/orsakerna till att man g�r dit varierar mellan individer och fr�n g�ng till g�ng.

Jag kan nog erk�nna mig skyldig till de flesta av ovanst�ende f�rseelser i n�gon utstr�ckning, s� detta �r inte ett f�rs�k att skylla p� andra, utan mer att konstatera fakta. Allts�, tr�ffarna �r som de �r. Jag tycker att det �r r�tt trivsamt och har inga ambitioner (kvar) att de ska ge mig n�gon musikalisk utveckling. Det �r mer en fr�ga om att det i allm�nhet �r enda tillf�llet att tr�ffa just de personer som kommer p� dessa tr�ffar. En trevlig kv�ll i all enkelhet. Dessutom finns det ju ofta nya ukkar att titta och k�nna p�. Speltips b�de ges och tas, men ofta mer bilateralt. Annan nyttig eller kul info kan ocks� utv�xlas. Och visst spelas det. Fast inte organiserat s� att vi f�rs�ker l�ra oss n�gon l�t f�r framtida bruk. Vi �r inget band. Ibland drar n�gra �ven solonummer, s� visst f�rekommer det musik. R�tt mycket till och med.

En nackdel med detta format �r att det �r r�tt m�nga som kommit n�gra g�nger och sedan slutat dyka upp. M�jligen p g a bristen p� organisation. Eller avsaknaden av densamma. �nd� kommer det nya m�tesdeltagare d� och d� som verkar stanna. S� det har v�l, i avsaknad av ledarskap, organiskt, via en n�rmast evolution�r process, utvecklats till vad det �r idag. Och vem vet hur det utvecklas fram�ver. Som vi konstaterat: Det �r annorlunda varje g�ng.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 6:15 pm    Rubrik: Svara med citat

De f�rsta tr�ffarna jag var med p� b�rjade med en liten �ppen scen, d�r medlemmar kunde framf�ra sina ((v�l) in�vade) senaste fixeringar p� l�tfronten. Det tycker jag var trevligt. Att b�rja med "�r det n�gon som vill dra en l�t?" �r ett bra s�tt att sparka ig�ng.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 7:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jepp. Jag h�ller med. Det �r verkligen bra. Det �r bara det att man beh�ver ha l�rt sig n�got d�. Men det kan ju vara en sporre.

Nu vet jag inte hur g�rdagens m�te b�rjade, eftersom b�rjan hade slutat innan jag kom. Men slutet hade inte b�rjat.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 8:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var ett trevligt men ljummet m�te i goda v�nners lag, musiken kom aldrig ig�ng men det berodde mest p� ett allm�nt ointresse. Ingen hade f�rberett n�t och inga gemensamma l�tar fanns uppkopierade. Sj�lv stressade jag dit fr�n jobbet och hade gl�mt allt vad musikalitet heter. En s�n d�r dag n�r inget st�mmer Smile

Men jag trivdes �nd�. Martin har jag saknat lite. Han var emellan�t ig�ng ordentligt och det finns inte mycket som sl�r en Martin med glitter i blicken som tar i fr�n h�fterna i en gammal taubed�nga Smile H�gel hade gjort en Poppe och tappat sugen hemma, men �ven han sken upp n�got n�r r�tt bl�nkare d�k upp. Jag gillar ju H�gel n�r han �r p� hum�r, d� blir det ju f�r j�vla mysiga l�tar att avnjuta. N�n liten trevare fick vi med H�gel, Det v�rmde! Smile Ronald och hans polare (som jag aj aj inte kommer ih�g namnet p� lirade of�rtrutet och oklanderligt och likas� Jukka och Harald. Finns en j�mra massa k�nsla hos dessa herrar. Sj�lv satt jag mest och sj�ng fel men det var kul det ocks�.

Men vaffan ett par pale ale och en ukke i hand med kommission�rerna n�n g�ng i m�naden �r iallafall en av de saker jag ser fram emot mest p� hela m�naden Smile tack grabbar f�r ig�r Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 9:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Underbar beskrivning av g�rdagens tr�ff, det k�nns n�stan som jag var d�r. Jag �lskar dig mannen! Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006