Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

New on board *vink vink*
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
uncle



Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inl�gg: 99
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 6:55 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
"Adliga Damer Fiser B�st"


Haha... nu har jag en bra minnen ramsa Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 8:52 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
lasse skrev:
PPM`n �r samma som sopran-ukke (den vanliga lilla Wink ) D-st�md, A, D, F# (fiss), B (eller C Laughing )


Jag vet inte varf�r lasse skrattar �t C-st�mning, som han tydligen inte vet hur den ser ut eftersom han inte �terger den?

    D-st�mning, som jag ibland h�rts ben�mnas "Dam-st�mning" � kanske beroende p� den lite g�llare tonen, eller kanske p� den lilla mnemnotekniska ramsan: "Adliga Damer Fiser B�st" (aDF#B) � �r av outgrundlig anledning vanligast i Sverige.

    C-st�mningen (eller "Herr-st�mning"??? eftersom den har tagit ett steg upp i m�lbrottet) �r den i s�rklass vanligaste internationellt. Min personliga minnesramsa f�r denna �r "Gula Citroner Ers�tter Apelsiner" (gCEA) och jag borde v�l kalla det "Citrus-st�mning", d�?


�ven banjoukulelen �r st�md re-entrant (aDF#B, gCEA), med h�g fj�rde str�ng. Om man spelar split-strokes och vill l�ta som Formby �r det ett m�ste.


Jo, det var bara detta som Anett skrev jag hade i tanken n�r jag skrattade Wink

# Jag laddade ner tabs och texter fr�n n�tet, spelade tills fingrarna bokstavligt talat bl�dde, st�mde my prrrecious en g�ng i kvarten och hade i sanning skitroligt i tre dygn.

Tills det gick upp f�r mig att jag i min enfald st�mt i C och att det var d�rf�r den likaledes nyink�pta ackordboken inte st�mde n�gonstans.

Ja. Precis s� ****** �r jag.



Nog vet jag v�l att man kan st�mma i C-itroner Mad men det l�ter s� suuurt Laughing

[/quote]
_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 10:23 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r lite os�ker, ska ja medge, men jag tror att det mest spridda bruket att ange l�g a resp g-str�ng �r aDF#B, gCEA.

Det hade ju varit mer logiskt att med den beteckningen avse reentrant-st�mning, som H�gel g�r i sitt inl�gg, men jag tror att man f�r det mesta skriver ADF#B och GCEA n�r man menar den vanligast f�rekommande st�mningen (reentrant) och avvikelsen, l�g a- resp g-str�ng, skrivs p� det avvikande s�ttet med gement a och g.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag �r lite os�ker, ska ja medge, men jag tror att det mest spridda bruket att ange l�g a resp g-str�ng �r aDF#B, gCEA.


Jahaja nu kommer musikpolisen...

Stor bokstav betecknar Stora oktaven liten bokstav den lilla oktaven. Stora oktaven �r oktaven under den lilla.
Nu �r ju dessa b�da oktaver ljus�r l�gre �n en ukulele men logiken borde ge att:
adf#b �r h�g a- str�ng
Adf#b �r l�g a-str�ng

Helt korrekt vore det att skriva s� h�r:

a1d1f#1b1 f�r h�g a-str�ng
ad1f#1b1 f�r l�g

Men varf�r skall det vara logiskt och standardiserat
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har �ven sett typ a' d' f#' b' resp a d' f#' b'.

Det d�r med stor och liten bokstav �r ju ocks� vanligt men f�rvirrande. F�rmodligen �r det bara ett s�tt att markera att det �r olika oktaver. Fast n�r man inte ens kan enas om standardst�mning kan man kanske inte f�rv�nta sig att det ska r�da enighet om hur man beskriver st�mningarna med bokst�ver och tecken av olika slag.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 12:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
... jag tror att det mest spridda bruket att ange l�g a resp g-str�ng �r aDF#B, gCEA.
... jag tror att man f�r det mesta skriver ADF#B och GCEA n�r man menar den vanligast f�rekommande st�mningen (reentrant) och avvikelsen, l�g a- resp g-str�ng, skrivs p� det avvikande s�ttet med gement a och g.


Alla tror vi olika. P� Ukulele Shop tror dom s� h�r, n�r dom s�ljer str�ngar i alla fall...

http://www.theukuleleshop.co.uk/acatalog/Aquila_Ukulele_Strings_for_Soprano_Ukuleles.html

Jag vill ju inte g�rna vara petig, men det kanske vore id� att skicka ett litet mejl och p�peka att dom kanske borde formulera om sin annons?
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 12:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Precis. Det f�rekommer all sorts galenskaper. Detta m�ste v�l �nd� vara det mest f�rvirrade s�ttet att skriva. Att skriva gCEA n�r man menar h�g G-str�ng, allts� i samma oktav som de andra str�ngarna �r ju �gnat att f�rvirra. Varf�r olika bokstavsstorlek n�r man talar om samma oktav?

Och n�r man menar en oktav l�gre, d� �r alla bokst�ver lika stora. Det �r d�rf�r jag aldrig begriper vad folk menar n�r de blandar bokstavsstorlekar. De menar ju inte samma sak allihop. B�ttre d� att skriva l�g resp h�g 4:e-str�ng, s� �ven personer med begr�nsad inlevelsef�rm�ga i f�rfattarens inre liv kan f�rst�. Wink
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r gitarristernas fel Evil or Very Mad

Edit: Att det finns dem som stavar "ukkelelle" skyller jag ocks� p� gitarristerna. Sad
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Att skriva gCEA n�r man menar h�g G-str�ng, allts� i samma oktav som de andra str�ngarna �r ju �gnat att f�rvirra. Varf�r olika bokstavsstorlek n�r man talar om samma oktav?


Exakt det �r rent ut sagt horribelt! Det m�ste vara ett f�rs�k till infiltration eller ett utslag av ren dumhet fr�n g****rtr�sket. Jag menar n�gon stirrar ner p� str�ngarne och konstaterar ����h dom sitter i storleksordning allts� �r allt harmoniskt och i ordning. Om samme person i st�llet h�ller i ett �dlare instrument och blickar ner �ver den sm�ckra v�lavv�gda instrumentkroppen kommer denne att f�rvirrat utbrista ������hh va? �hhhh, oordning! allts� skriver man bokst�verna i oordning utan mening och sans. Alternativet �r en konspiration i syfte att f� oss att framst� som dumma n�r vi inte kan uttrycka oss p� ett f�rst�eligt och vettigt s�tt.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 1:33 pm    Rubrik: Svara med citat

the ru skrev:
Det �r gitarristernas fel Evil or Very Mad

Edit: Att det finns dem som stavar "ukkelelle" skyller jag ocks� p� gitarristerna. Sad



Citat:
Exakt det �r rent ut sagt horribelt! Det m�ste vara ett f�rs�k till infiltration eller ett utslag av ren dumhet fr�n g****rtr�sket. Jag menar n�gon stirrar ner p� str�ngarne och konstaterar ����h dom sitter i storleksordning allts� �r allt harmoniskt och i ordning. Om samme person i st�llet h�ller i ett �dlare instrument och blickar ner �ver den sm�ckra v�lavv�gda instrumentkroppen kommer denne att f�rvirrat utbrista ������hh va? �hhhh, oordning! allts� skriver man bokst�verna i oordning utan mening och sans. Alternativet �r en konspiration i syfte att f� oss att framst� som dumma n�r vi inte kan uttrycka oss p� ett f�rst�eligt och vettigt s�tt.


[/quote]


Laughing Laughing
_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 2:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vidh�ller envetet att vi tar oss ur st�mningstr�sket och utvecklar tond�vhet. Det �r som alla vet �nd� k�nslan som r�knas.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tor okt 02, 2008 3:28 pm    Rubrik: Svara med citat

V�GA V�GRA ST�MNING!

Inga fler st�mningsfulla kv�llar p� S&S mao hur k�nns det. Eller r�knas inte det?
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: fre okt 03, 2008 10:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni tappade mig f�r l�nge sen men det �r kul att ha er p� tr�den. N�n som vill ha whisky & n�tter eller kaffe & kaka? Det �r trots allt fredag kv�ll.

(H�ller med hrlarson om att det �r k�nslan som r�knas. Detaljer i all �ra, men IMO kommer man l�ngre p� enbart k�nsla �n enbart teknik, �ven om b�da beh�vs.)
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: fre okt 03, 2008 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Whisky o n�tter, ja tack! Och jag kan klara mig utan n�tterna ocks� i
v�rsta fall.

G
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: fre okt 03, 2008 10:54 pm    Rubrik: Svara med citat

*sl�r upp var sin �tta ljuvlig b�rnstensf�rgad 12-�rig Glenfiddich och sk-ter i n�trekvisitan* Sk�l p� dej och ha en angen�m helg, G�sta! Very Happy
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006