Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

New on board *vink vink*
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 8:50 am    Rubrik: Svara med citat

Han hade innan Uckefest08, men f�r v�l in fler.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
uncle



Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inl�gg: 99
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
Stefan har Ovation uckar! Smile


Han v�ntar v�l p� besked fr�n Fender som just k�pt upp dem. Han ska n�mligen kolla upp en tenor-ovation till mig Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 10:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Har du provat Kala tenoren med f-h�l? Jag gillar den och jag tycker nog att den �r snyggare ocks�.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 10:58 pm    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

H�gel skrev:

    BTW: Trevligt att du �r sk�nska. Med son i den �ldern torde du vara gammal nog att kanske minnas b�de "Bullen" och "Kinesen" i Malm� p� 70-talet? Om du bodde d�r d�? D� bodde jag d�r och frekventerade st�llena t�mligen ofta...


Ja, huga, jag �r s� gammal s� jag till och med minns de tidiga folkfesterna och fick vara med och r�sta ja, nej eller nja till k�rnkraft.... Jag tillbringade mitt 70-tal delvis som motorburen ungdom, delvis som proggare (fast det hette ju inte s� p� den tiden) och politisk aktivist, s� mitt uteliv bestod mest i att antingen st�ra demonstrationer eller delta i dem. Men visst minns jag Bullen och Kinesen, �ven om jag inte h�ngde d�r mycket sj�lv. Those were the days.... s� sent som i f�rrf�rra veckan skrev jag ut lite gamla Hoola Bandoolal�tar till uckebandet, och idag snackade jag och P-E och Fredde (HEJ FREDDE!!! VAR �R DU????) om Kal P Dal (n�r vi �kte f�rbi Kal P Dals gata som faktiskt finns i Arl�v).

A trip down Memory Lane.... det finns kanske en tr�d f�r tidsresor n�nstans p� forumet ocks�? Wink
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 11:01 pm    Rubrik: Svara med citat

uncle skrev:
V�lkommen Anette, Kul att se att �ven du har hittat hit Smile Vi f�r se till att g�ra n�got metallica arr snart Wink


Hej "uncle" (f�r jag kalla dig P-E?) och tack f�r v�lkomnandet! Kul att se dej ocks�.... som om vi inte ser nog av varandra �nd� LOL

Jag s�ger bara "Enter Sandman".... sponsrar du Metallica lovar jag att lobba f�r Depeche Mode.... Cool
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 11:11 pm    Rubrik: Svara med citat

lasse skrev:
Oh-La la...... Jag s�ger v�l v�lkommen ocks� d�, fast jag �r n�stan lika ny h�r som du Wink
Det finns n�n form av Ovation till salu p� Tradera nu, jag har d� i allafall ingen koll p� pris-l�get , men h�r �r en l�nk ... Smile
http://www.tradera.com/Ovation_aplause_ukulele-auktion-71566003

Men jag h�ller med H�gel � de gr�vsta, tipset �r en banjoukulele Laughing


Hej Lasse! Kul att tr�ffa �nnu en n00b! H�ll du med H�gel redan innan du tr�dde ut ur skuggorna eller har han lyckats manipulera dig att acceptera Antikrist i form av en banjolele? Shocked Jag k�nner redan hur det kliar i fingrarna.... vill ha.... arrrrggghhh!!!!!!!

N�r det g�ller Ovation-ucken p� Tradera �r jag skeptisk. Dels f�r prisets skull, dels f�r att den becknas av n�n som kallar sig BigBlonde89. Jag f�redrar att g�ra aff�rer med folk som har i vart fall en gnutta smaksinne n�r det g�ller nicks.

Men jag kan inte ljuga. Jag �r j�vligt sugen.

EDIT: Tradera -l�nken fungerar inte l�ngre.... skumt! Antingen har n�n solvent ukulelist-slagh�k norpat juvelen eller s� �kte BigBlonde89 dit f�r h�leri.
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."


Senast �ndrad av Anett den m�n sep 29, 2021 11:42 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 11:14 pm    Rubrik: Svara med citat

ronald skrev:
2000:- beg �r lite dyrt, den kostar inte s� mycket mer ny.

Hej f�resten Very Happy


Hej Ronald! *vinkar*

�r det du som �r pappa till "En pistol"? Jag gl�mmer s� l�tt..... om det �r du s� vill jag bara s�ga that I stand in your shadow. Magnifik inspelning.

�r det inte du s� kan du suga �t dig �nd� Very Happy
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 11:18 pm    Rubrik: Svara med citat

uncle skrev:
Belzebukke skrev:
Stefan har Ovation uckar! Smile


Han v�ntar v�l p� besked fr�n Fender som just k�pt upp dem. Han ska n�mligen kolla upp en tenor-ovation till mig Smile


J�vla P-E som kan k�pa alla dessa ljuvliga svindyra uckar. Jag �nskar du blir gift och f�r barn och villa!

Nej, f�rl�t.... jag �r bara �ckligt avundsjuk Crying or Very sad
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 11:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det �r jag, tackar och rodnar Embarassed
Jag �r f�r �vrigt p� er orkester, jag vill ocks� ha! Man kan ju g�ra mycket med en dator och ett glatt hum�r men inget g�r upp mot levande musik.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 7:50 am    Rubrik: Svara med citat

Anett skrev:
lasse skrev:
Oh-La la...... Jag s�ger v�l v�lkommen ocks� d�, fast jag �r n�stan lika ny h�r som du Wink
Det finns n�n form av Ovation till salu p� Tradera nu, jag har d� i allafall ingen koll p� pris-l�get , men h�r �r en l�nk ... Smile
http://www.tradera.com/Ovation_aplause_ukulele-auktion-71566003

Men jag h�ller med H�gel � de gr�vsta, tipset �r en banjoukulele Laughing


Hej Lasse! Kul att tr�ffa �nnu en n00b! H�ll du med H�gel redan innan du tr�dde ut ur skuggorna eller har han lyckats manipulera dig att acceptera Antikrist i form av en banjolele? Shocked Jag k�nner redan hur det kliar i fingrarna.... vill ha.... arrrrggghhh!!!!!!!




Hahaha.... Njei 2001 var �ret d� jag f�r f�rsta g�ngen s�g och fick h�lla i en Banjolele Cool Det var/�r min frus syster-son som hade med sig en s�dan p� en sl�kt-tr�ff i Varberg Wink VAR �R DU JESPER (Jag tror mig ana att han �r reggad h�r, men har inte skrivit n�got)
Kom i allafall ih�g att jag undrade "Vad �r detta f�r skojig sak" (jag spelade bara g....r p� den tiden) sedan fick jag prova den, och det sa Plopp, Pl�nk och plupp fast med en j�tte volym Laughing Laughing
D� vart jag p� det klara med att en s�dan ska jag ha Wink
tv� dagar senare hade jag k�pt en vanlig ukke (billigare substitut)

Men vi f�r se, det verkar som om jag kanske blir �gare till en Plopp & Pl�nk manick snart Wink

MAN SKA H�RAS ! S� e de bara Laughing
_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
uncle



Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inl�gg: 99
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: tis sep 30, 2021 10:26 am    Rubrik: Svara med citat

Anett skrev:
Hej "uncle" (f�r jag kalla dig P-E?) och tack f�r v�lkomnandet! Kul att se dej ocks�.... som om vi inte ser nog av varandra �nd� LOL

Jag s�ger bara "Enter Sandman".... sponsrar du Metallica lovar jag att lobba f�r Depeche Mode.... Cool


G�r du s�, m�nga g�r det Smile

Anett skrev:
J�vla P-E som kan k�pa alla dessa ljuvliga svindyra uckar. Jag �nskar du blir gift och f�r barn och villa!

Nej, f�rl�t.... jag �r bara �ckligt avundsjuk Crying or Very sad


Jag tror att jag ska f�rbli singel hela livet och l�gga alla pengar p� ukulelar... h�rliga formen och man kan ha m�nga utan att f� problem Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: ons okt 01, 2008 12:07 am    Rubrik: Svara med citat

lasse skrev:
Hahaha.... Njei 2001 var �ret d� jag f�r f�rsta g�ngen s�g och fick h�lla i en Banjolele Cool Det var/�r min frus syster-son som hade med sig en s�dan p� en sl�kt-tr�ff i Varberg Wink VAR �R DU JESPER (Jag tror mig ana att han �r reggad h�r, men har inte skrivit n�got)
Kom i allafall ih�g att jag undrade "Vad �r detta f�r skojig sak" (jag spelade bara g....r p� den tiden) sedan fick jag prova den, och det sa Plopp, Pl�nk och plupp fast med en j�tte volym Laughing Laughing
D� vart jag p� det klara med att en s�dan ska jag ha Wink
tv� dagar senare hade jag k�pt en vanlig ukke (billigare substitut)

Men vi f�r se, det verkar som om jag kanske blir �gare till en Plopp & Pl�nk manick snart Wink

MAN SKA H�RAS ! S� e de bara Laughing


Jag spelar ocks� g****r *g�r korstecknet* men �r fascinerad av alla str�nginstrument. Valkarna p� v�nstran underl�ttar ju nya bekantskaper. Skulle g�rna vilja kunna spela bas och banjo. Det blir v�l n�sta projekt.

Hur �r en banjolele st�md? B�r den kallas PPM (= plopp & pl�nk manick)?
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: ons okt 01, 2008 12:10 am    Rubrik: Svara med citat

uncle skrev:
Jag tror att jag ska f�rbli singel hela livet och l�gga alla pengar p� ukulelar... h�rliga formen och man kan ha m�nga utan att f� problem Smile


Nu l�ter du som en snuskgubbe p� Phuket. *hytter med k�ppen*
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: ons okt 01, 2008 10:55 am    Rubrik: Svara med citat

Anett skrev:
lasse skrev:
Hahaha.... Njei 2001 var �ret d� jag f�r f�rsta g�ngen s�g och fick h�lla i en Banjolele Cool Det var/�r min frus syster-son som hade med sig en s�dan p� en sl�kt-tr�ff i Varberg Wink VAR �R DU JESPER (Jag tror mig ana att han �r reggad h�r, men har inte skrivit n�got)
Kom i allafall ih�g att jag undrade "Vad �r detta f�r skojig sak" (jag spelade bara g....r p� den tiden) sedan fick jag prova den, och det sa Plopp, Pl�nk och plupp fast med en j�tte volym Laughing Laughing
D� vart jag p� det klara med att en s�dan ska jag ha Wink
tv� dagar senare hade jag k�pt en vanlig ukke (billigare substitut)

Men vi f�r se, det verkar som om jag kanske blir �gare till en Plopp & Pl�nk manick snart Wink

MAN SKA H�RAS ! S� e de bara Laughing


Jag spelar ocks� g****r *g�r korstecknet* men �r fascinerad av alla str�nginstrument. Valkarna p� v�nstran underl�ttar ju nya bekantskaper. Skulle g�rna vilja kunna spela bas och banjo. Det blir v�l n�sta projekt.

Hur �r en banjolele st�md? B�r den kallas PPM (= plopp & pl�nk manick)?


PPM`n �r samma som sopran-ukke (den vanliga lilla Wink )
D-st�md, A, D, F# (fiss), B (eller C Laughing )
_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 01, 2008 10:01 pm    Rubrik: Svara med citat

lasse skrev:
PPM`n �r samma som sopran-ukke (den vanliga lilla Wink ) D-st�md, A, D, F# (fiss), B (eller C Laughing )


Jag vet inte varf�r lasse skrattar �t C-st�mning, som han tydligen inte vet hur den ser ut eftersom han inte �terger den?

    D-st�mning, som jag ibland h�rts ben�mnas "Dam-st�mning" � kanske beroende p� den lite g�llare tonen, eller kanske p� den lilla mnemnotekniska ramsan: "Adliga Damer Fiser B�st" (aDF#B) � �r av outgrundlig anledning vanligast i Sverige.

    C-st�mningen (eller "Herr-st�mning"??? eftersom den har tagit ett steg upp i m�lbrottet) �r den i s�rklass vanligaste internationellt. Min personliga minnesramsa f�r denna �r "Gula Citroner Ers�tter Apelsiner" (gCEA) och jag borde v�l kalla det "Citrus-st�mning", d�?


�ven banjoukulelen �r st�md re-entrant (aDF#B, gCEA), med h�g fj�rde str�ng. Om man spelar split-strokes och vill l�ta som Formby �r det ett m�ste.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006