Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

New on board *vink vink*
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 2:55 pm    Rubrik: New on board *vink vink* Svara med citat

Musik �r livet.

Jag har sv�rt att sitta passiv och lyssna p� musik. Det kryper i hela kroppen. Jag vill vara med och spela och sjunga sj�lv.

Av denna anledning har jag fuskat runt p� ett vidlyftigt antal instrument genom livet. Gemensamt f�r alla f�rs�k �r att de har misslyckats, om man med misslyckas menar att komma till niv�n strax �ver n00b och sedan sl� i taket. �ven om jag �vat i timmar varje dag har framg�ngarna uteblivit. Men jag har haft oerh�rt roligt �nd�. Ett ensamt n�je, dock, eftersom de jag k�nner antingen �r ointresserade av att lira eller ligger skyh�gt �ver tr�skniv�n (d�r jag och mina gummiankesubstitut lyckligt plaskar runt in aeternum). Med �ren har jag accepterat att hur villig min ande �n m� vara �r k�ttet alltf�r motstr�vigt och stelt.

Denna vemodiga inledning har som enda syfte att informera eventuella l�sare om att �ven om jag n�gon g�ng skulle l�ta som om jag vet vad jag talar om, rest assured that I don�t.

Jag blev med ucke en vacker sommardag �r 2007, n�r jag befann mig i Stockholm med min d� 23-�rige son och hans kompisar f�r att avnjuta Metallica live. Som den ansvarsfulla f�r�lder jag �r hade jag best�mt att avst� fr�n att f�lja med pojkarna p� krogen efter konserten. Fr�gan var bara vad jag skulle syssels�tta mig med p� kv�llarna medan de s�dde sin vildhavre. P� Hellstone s�ldes billiga uckar. Jag visste ingenting om uckar och hade aldrig sett en p� n�ra h�ll, s� i linje med mitt livsl�nga musikaliska vansinne blev det k�rlek vid f�rsta �gonkastet.

Jag laddade ner tabs och texter fr�n n�tet, spelade tills fingrarna bokstavligt talat bl�dde, st�mde my prrrecious en g�ng i kvarten och hade i sanning skitroligt i tre dygn.

Tills det gick upp f�r mig att jag i min enfald st�mt i C och att det var d�rf�r den likaledes nyink�pta ackordboken inte st�mde n�gonstans.

Ja. Precis s� korkad �r jag.

Besl�t s�ledes att g� p� kurs, l�ra om och g�ra r�tt. Av den anledningen la jag ucken i malp�se ett par m�nader, f�r att gl�mma all felinl�rning.

Fr�n november 2007 � post kursus - har jag misshandlat ucken i r�tt tonart och med tiden �ven funnit spelkompisar. I skydd av dem har jag till och med spelat offentligt. Nykter, tillika. Jag suger fortfarande som ukulelist men hoppet och entusiasmen �r det inget fel p�.

Nu har jag h�ngt h�r p� forumet och l�st ett par veckor, och kommit till slutsatsen att �ven om jag inte har mycket att tillf�ra kan ingen hindra mig fr�n att l�gga upp en presentation Very Happy Det verkar finnas mycket trevligt folk h�r inne.

S� hej p� er, allihop. Rock on!
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 3:19 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Anett!

Ska man d�ma av din presentation - och jag menar s�v�l ton som inneh�ll - s� har du hittat r�tt. Jag ser fram emot ditt deltagande!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 7:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r v�lkomnandet, Robert!

Har surfat runt med hj�lp av l�nkar h�rifr�n forumet till nya inspirationsk�llor, fr�n Guacamole Ukulele Song till Mozart p� mandolin. Det �r bara fantasin som s�tter gr�nser f�r vad man kan g�ra med sin lilla klangl�da. Metallica p� ucke l�ter faktiskt inte helt fel (Ironhorse har ju redan banat v�g med sina bluegrass-tolkningar).

Jag kanske ska n�mna att jag inte fallit till f�ga f�r ucke-prylb�geriet �nnu. Har tv� mycket modesta uckar - en Mahalo 30G och en 320S. Den sistn�mnda anv�nds dagligen, den f�rstn�mnda l�nas i huvudsak ut n�r folk vill l�ra sig n�gra grundackord och garanterar dessutom att de aldrig l�ter b�ttre �n jag g�r.

Men jag vill, jag VILL, JAG VILL en dag �ga en sopran-Ovation! Och en bra concerto med l�g A-str�ng... kanske en Kala? Och en elucke!! Och en Martin, f�r klangens och skrytfaktorns skull Smile

Suck. Pengar �r kanske inte allt, men man har roligare med �n utan...
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 10:28 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen hit.

Hmm. Jag har en Ovation som jag s�llan anv�nder. Fast jag gillar den. Fast det vore b�ttre om den spelades mer. Fast jag skulle sakna den. Fast det �r ju egoistiskt.

Allts�, jag kanske, kanske har en begagnad till salu. Jag m�ste fundera en del innan jag vet.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 10:38 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
V�lkommen hit.

Hmm. Jag har en Ovation som jag s�llan anv�nder. Fast jag gillar den. Fast det vore b�ttre om den spelades mer. Fast jag skulle sakna den. Fast det �r ju egoistiskt.

Allts�, jag kanske, kanske har en begagnad till salu. Jag m�ste fundera en del innan jag vet.


Om du letar lite kanske du hittar en till Wink
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 10:52 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
V�lkommen hit.

Hmm. Jag har en Ovation som jag s�llan anv�nder. Fast jag gillar den. Fast det vore b�ttre om den spelades mer. Fast jag skulle sakna den. Fast det �r ju egoistiskt.

Allts�, jag kanske, kanske har en begagnad till salu. Jag m�ste fundera en del innan jag vet.


*dr�glar men f�rs�ker h�lla huvvet kallt*

Hej jukkalele, tack f�r v�lkomnandet. Varf�r lirar du inte p� din Ovation? Har du "f�r m�nga" uckar (ja, jag vet, man kan inte ha f�r m�nga, men de ska ju inte bara h�nga p� v�ggen & vara vackra)? Din ucke kanske beh�ver �ka p� kollo? Till Sk�ne? Bara f�r ett luftombyte? Medan du funderar f�rdigt? Wink

Det verkar annars snudd p� k�rt att hitta annat �n beg. Ovations i Sverige, och till och med det �r sv�rt. Fick h�ra att Ovation k�pts upp av Fender och att det kr�nglat till importen (som alltid varit blygsam, no doubt).

Ivf �r jag intresserad. MYCKET intresserad.
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 10:56 pm    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

Anett skrev:
... det gick upp f�r mig att jag i min enfald st�mt i C och att det var d�rf�r den likaledes nyink�pta ackordboken inte st�mde n�gonstans. Ja. Precis s� korkad �r jag. Besl�t s�ledes att g� p� kurs, l�ra om och g�ra r�tt. Av den anledningen la jag ucken i malp�se ett par m�nader, f�r att gl�mma all felinl�rning. Fr�n november 2007 � post kursus - har jag misshandlat ucken i r�tt tonart och med tiden �ven funnit spelkompisar.

????

Jo, jo, s�na spelkompisar k�nner man ju till. Som p�st�r att det enda r�tta �r att st�mma i D. Men de kan f�rst�s vara bra i alla fall.

Hj�rtligt v�lkommen ombord!

    �nskar en C-st�mmare.

_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: s�n sep 28, 2021 11:06 pm    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

H�gel skrev:

Jo, jo, s�na spelkompisar k�nner man ju till. Som p�st�r att det enda r�tta �r att st�mma i D. Men de kan f�rst�s vara bra i alla fall.

Hj�rtligt v�lkommen ombord!

    �nskar en C-st�mmare.


LOL!! Hej H�gel & tack! Det var nog inte s� mycket spelkompisarna (f�r vid den tiden hade jag inga) som min egen �nskan att go mainstream. Livet blir l�ttare i D om man vill lira i svenska ucke-Korpen, s.a.s.

Den m�rka sidan hos mig blir dock genast nyfiken p� varf�r man st�mmer i C. Men det kanske redan finns tr�dar om det?
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 12:07 am    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

Anett skrev:
Den m�rka sidan hos mig blir dock genast nyfiken p� varf�r man st�mmer i C. Men det kanske redan finns tr�dar om det?


Jo, det finns m�nga tr�dar om st�mningarna.

Men "den m�rka sidan"hos dig?

L�ter intressant! �r du verkligen s�ker p� att det �r en Ovation du vill ha? Mitt tips �r att en banjoukulele nog skulle kunna tillfredsst�lla dig b�ttre...
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Anett



Registreringsdatum: 07 september 2021
Inl�gg: 46
Ort: Syd�st om Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 12:14 am    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

H�gel skrev:
Jo, det finns m�nga tr�dar om st�mningarna.
Men den m�rka sidan hos dig?
L�ter intressant! �r du verkligen s�ker p� att det �r en Ovation du vill ha? Mitt tips �r att en banjoukulele nog skulle kunna tillfredsst�lla dig b�ttre...


Jag b�rjar misst�nka att du �r Hin Onde sj�lv. Men va fan, jag har inget emot att s�lja min sj�l om det ger utdelning Very Happy

Banjolele var ju gamle George's gebit *v���s* och det �r ett ruggigt fult instrument men klangen, freunde, klangen......
_________________
"If the world didn't suck we'd all fall off."
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 12:30 am    Rubrik: Re: New on board *vink vink* Svara med citat

Jukkalele brukar visserligen s�ga att jag �r "evil", men han �r ingen sanningss�gare!

The dark side �r n�mligen vad tr��ttornas f�respr�kare brukar kalla banjolele-spelandet.

Jag har bara lirat banjolele sedan f�rra h�sten, och �vat och �vat, men �nnu inte riktigt kommit ut ur garderoben... dock h�nder det att jag lirar med d�rren p� gl�nt...



    BTW: Trevligt att du �r sk�nska. Med son i den �ldern torde du vara gammal nog att kanske minnas b�de "Bullen" och "Kinesen" i Malm� p� 70-talet? Om du bodde d�r d�? D� bodde jag d�r och frekventerade st�llena t�mligen ofta...

_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
uncle



Registreringsdatum: 27 maj 2008
Inl�gg: 99
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 5:44 am    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Anette, Kul att se att �ven du har hittat hit Smile Vi f�r se till att g�ra n�got metallica arr snart Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 6:09 am    Rubrik: Svara med citat

Oh-La la...... Jag s�ger v�l v�lkommen ocks� d�, fast jag �r n�stan lika ny h�r som du Wink
Det finns n�n form av Ovation till salu p� Tradera nu, jag har d� i allafall ingen koll p� pris-l�get , men h�r �r en l�nk ... Smile
http://www.tradera.com/Ovation_aplause_ukulele-auktion-71566003

Men jag h�ller med H�gel � de gr�vsta, tipset �r en banjoukulele Laughing
_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 6:24 am    Rubrik: Svara med citat

2000:- beg �r lite dyrt, den kostar inte s� mycket mer ny.

Hej f�resten Very Happy
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n sep 29, 2021 8:06 am    Rubrik: Svara med citat

Stefan har Ovation uckar! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006