Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mark med vit ucke!

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Mark



Registreringsdatum: 23 september 2021
Inl�gg: 7

Inl�ggPostat: tis sep 23, 2021 1:02 pm    Rubrik: Mark med vit ucke! Svara med citat

Tjenis!

Mark h�r, 29 �r (snart), bor i Gbg och jobbar p� Ericsson. Tanken �r att ha ett roligt instrument med sig n�r det vankas fest och tonerna ska vara glada och goda.

Ig�r var jag p� JAM och skaffade mig en kritvit ucke som genast pryddes med ett klisterm�rke.

F�rs�kte komma ig�ng med Guitar Pro 5.2 samt en god v�n, men det gick lite tr�gt.

N�n som har lite tips?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 23, 2021 1:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Mark och v�lkommen hit!

Du skriver inget om din "musikaliska bakgrund" dvs om du spelat n�got instrument f�rut. (Edit: �ven om Guitarpro antyder att du spelar g itarr). Men ett s�tt att komma ig�ng �r att skaffa sig en ackordtabell (tex fr�n www.stefansukulele.com) eller ladda ned den lilla Flashapplikationen Ukulele Chordfinder fr�n www.ukulele.nl som jag har haft stor gl�dje av.

� sen letar man r�tt p� text och ackord till sina favoritl�tar p� n�tet och i s�ngb�cker mm (och s�llar sen fram de med tv� och tre ackord att b�rja med).

Bra st�llen att hitta texter och ackord �r:

www.ukulizer.com
www.ultimate-guitar.com

Annars kan man ju i en s�kmotor som Google skriva l�tens namn (inom citationstecken) f�ljt av ordet chords (om det inte �r en svensk l�t. d� kan det l�na sig att ist�llet skriva "ackord")

Men detta kanske du redan visste och t�nkte p� n�got annat n�r du bad om tips?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis sep 23, 2021 1:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej o v�lkommen hit! Smile

Du kan �ven plocka ner Gunnar Farms "Ukulele brux" fr�n Jam�s hemsida, den inneh�ller en massa som �r bra att veta n�r man b�rjar spela ukke.

www.chordie.com �r ocks� en bra l�tresurs d�r du kan v�lja att f� ut l�tarna med ukuleleackord.

Lycka till Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Mark



Registreringsdatum: 23 september 2021
Inl�gg: 7

Inl�ggPostat: tis sep 23, 2021 1:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Hej Mark och v�lkommen hit!

Du skriver inget om din "musikaliska bakgrund" dvs om du spelat n�got instrument f�rut. (Edit: �ven om Guitarpro antyder att du spelar g itarr). Men ett s�tt att komma ig�ng �r att skaffa sig en ackordtabell (tex fr�n www.stefansukulele.com) eller ladda ned den lilla Flashapplikationen Ukulele Chordfinder fr�n www.ukulele.nl som jag har haft stor gl�dje av.

� sen letar man r�tt p� text och ackord till sina favoritl�tar p� n�tet och i s�ngb�cker mm (och s�llar sen fram de med tv� och tre ackord att b�rja med).

Bra st�llen att hitta texter och ackord �r:

www.ukulizer.com
www.ultimate-guitar.com

Annars kan man ju i en s�kmotor som Google skriva l�tens namn (inom citationstecken) f�ljt av ordet chords (om det inte �r en svensk l�t. d� kan det l�na sig att ist�llet skriva "ackord")

Men detta kanske du redan visste och t�nkte p� n�got annat n�r du bad om tips?


Hej o tack f�r bra tips!

Nej, jag har en v�ldigt tunn musikalisk bakgrund. Guitar Pro har jag f�t tips om fr�n v�nner som spelar g****r. Man ska visst kunna st�lla in GP efter ukulele (med 4 str�ngar) men jag f�r det ej att lira s� bra. Min ucke har bara 15 band och trots att jag st�ller in den efter det s� h�nvisar den ibland till band 17 osv. Har s�klart v�ldigt sv�rt och tro att det �r mig det �r fel p�

Ska ta mig en n�rmare kik p� dina l�nkar n�r jag kommer hem fr�n jobbet. Folk tittar s� konstigt p� en n�r det b�rjar klinka ukeleletonor fr�n mitt skrivbord Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons sep 24, 2021 11:42 am    Rubrik: Svara med citat

Hej och v�lkommen Mark! N�r det g�ller ukulelekunskaperna �r det v�l som det heter i den gamla urusla vitsen:

- Hur kommer man till konserthuset?
- �vning, �vning.

Att amerikanerna st�mmer i C och de flesta av oss i D beh�ver inte man inte g�ra en j�ttegrej av. Skillnaden �r trots allt v�ldigt liten. Vill man inte betr�da the dark path utan vill k�ra i D, men �nd� klinka med p� youtube, s� kan man ju k�ra med capo. Eller st�mma om. Eller lyssna och sedan k�ra sj�lv i annan tonart. Det d�r brukar l�sa sig.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: ons sep 24, 2021 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Eftersom alla rekommenderar ackordsfinnare m�ste jag v�l pusha f�r en svenskutvecklad ackordsfinnare, f�r oss som �r lite extra n�rdiga och vill ha allt i tabellform:

http://www.eagle.y.se/~ru/ukulele.php
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006