Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Sundsvalls ukulelefestival - eftersnack

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5824
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 2:20 pm    Rubrik: Sundsvalls ukulelefestival - eftersnack Svara med citat

Jag kom hem fr�n Sundsvall och festivalen d�r f�r ett par timmar sen. Att det till sist blev en festivalresa till Sundsvall f�r min del var en ren slump. Jag hade g�rna �kt men tyckte inte att kommunikationerna fungerade tidsm�ssigt med festivaltiderna. Med f�rfest p� fredan och festivalmiddag p� l�rdan s� skulle det dessutom bli tv� �vernattningar � d�rmed skulle det dra iv�g kostnadsm�ssigt.

Men i fredags vid 14-sn�ret kom jag g�ende p� Roslagsgatan. D�r utanf�r JAM stod Jerker och packade in grejer i firmabilen f�r att �ka upp och st�lla upp ett bord p� ukulelefestivalen.
- Ska du med fr�ga Jerker?
- N� sa jag, jag har mycket och g�ra och hade dessutom precis avslutat ett samtal d�r jag blev erbjuden att gasta p� en t�vling p� l�rdan.
- En kvart senare satt jag i bilen med Jerker p� v�g upp till norrlandsmetropolen. Mot att jag hj�lpte Jerker packa i och ur och s�lja uckar p� festivalen lovade han st� f�r hotellet.

P� Fredagkv�llen var det som n�mnts ovan en f�rtr�ff p� en pub, SUSarnas ordinarie tr�ffpub om jag fattat r�tt. Det var inte s� m�nga bes�kare d�r. Ett g�ng G�teborgare (Best Before Band) och n�gra Sundsvallsukulister. Jerker och jag. Lite fredagsavslaget var det nog. �ven om det var trevligt s� lyfte det liksom inte riktigt p� fredan.

L�rdagen b�rjade publikm�ssigt lite svagt men det tog sig under dagen. Best Before visade sig sv�nga medrykande. Bandets ordinarie s�ngare var sjuk men vikaren (jag gl�mmer ju alla namn) sk�tte sig bra. Dessutom hade man tv� duktiga vokalister varav den ena dessutom �verraskade med att dra fram munspelet och riva av riktigt r�kiga solon.

SGUB sk�tte sig med den �ran. Jag fick i sundsvall veta att de b�rjade som ett whisky- och ukuleleprovas�llskap. Men n�r de av misstag sl�ppte in en basist blev det musik ist�llet. Med dragspel och trumpet som kryddor ovanp� de mer "f�rv�ntade" instrumenten bas, trumma och ukulele blir anr�ttningen riktigt v�lljudande.

Club 64 visade sig vara ett v�ldigt tajt band med starka och v�lljudande st�mmor. Bra arrangemang, inte minst n�r det g�ller s�ngst�mmorna.

Marcus Roos levererade i b�sta Roos-stajl. Utan teknikstrul som det i Stockholm blir det mycket, mycket b�ttre. V�lspelat och v�lsjunget.

Ocks� Elvira Bira levererade och motsvarade (de h�gt st�llda) f�rv�ntningarna. Jag tycker att hennes egna l�tar �r bra (alldeles f�r bra f�r att vara punkl�tar) och hon sjunger bra dessutom. (vilket ju inte heller �r n�gon vanlig egenskap i punksammanhang).

Den stora beh�llningen tyckte jag f�r min (och tror jag �ven den �vriga publikens) del var den finska kvartetten Amors Pilar. Fyra frackkl�dda tenorer fr�n Vasa �ndrade golvet och sj�ng och spelade omickat, starkt, vacker, v�larrangerat och mottog st�ende ovationer fr�n publiken. Det handlar iofs om en vokalensamble i f�rsta hand. (De hade levererat en njutbar upplevelse utan ukulelarna ocks� men de hade inte varit s�rskilt mycket att h�nga i julgran om de bara spelat ukulele men inte sjungit) Men vad g�r det. Ukulelarna var inte bara rekvisita och det var kul att se att de spelade p� C- och D-st�mda ukulelar. Det var mer eller mindre sj�lvklart f�r en ensamble d�r varje r�sta har en st�mma att utnyttja de m�jligheter till olika r�ster som ukulelen bjuder.
Nu k�pte de fyra vita flatulele av Jerker, s� i framtiden kommer det att bli v�ldigt vackert ocks� att se p� dem Wink

Nils Pils och Per B�rs avslutade festivalprogrammet. Jag har sett dem f�rut och kunde inte riktigt best�mma mig f�r om jag skulle tycka de var bra eller inte. Samma lite l�tt ambvivalenta inst�llning infanns sig �venefter denna f�rest�llning. R�tt kul �r de iaf.

Slabadollers d�?
Jag missade dem. Jag n�stan allt som h�nde p� scenen men man m�ste ju �ta ocks�. Och jag hade inte klart f�r mig att de skulle spela (alls) eftersom resan till sist blev av of�rberett hade jag inte uppdaterat mig p� programmet. Inte ens n�r jag sprang p� The Ru i trappen p� k�rhuset n�r han och hans kompis skulle ge sig av hemm�t Kiruna hade jag fattat att hade spelat. Men jag var i alla fall glad att ha f�tt tr�ffat Ru:et.

Det var kul att �terse hela Sundsvallsg�nget som var p� Stockholmsfestivalen p� deras hemmaplan. Jag tr�ffade en hel del annat trevligt folk ocks�.

Middagen p� l�rdagen var god och trevlig. Vi var runt 30 pers i den fina matsalen p� k�rhuset och det var som man kan f�rv�nta sig mycket s�ng och musik. V�nnerna fr�n Vasa drog ett "tungt lass" och sj�ng m�nga vackra s�nger vid bordet. De fick mig att minnas hur mycket jag sj�lv tycker om att sjunga. (Och hur litet och portabelt instrumentet r�sten �r. N�got som vi ju brukar framh�lla som en av ukulelens f�rtj�nster)

Men det f�rekom s�v�l alls�ng- som allspel och framtr�danden av olika grupper bla Best before och Nils Pils och Per B�rs, och d� best�mde jag mig slutligen f�r att de faktiskt �r bra! Inledningsvis l�t allspel och alls�ng riktigt bra. Under kv�llens lopp sj�nk kvalit�n ganska bet�nkligt. Sk�let h�rtill �terst�r att utreda Wink

N�r jag l�mnade k�rhuset strax f�re ett p� natten var det fortfarande ett 10-tal tappra kvar som spelade och sj�ng... och vad vet jag. Det kanske de h�ller p� med �n?


PS. Jag fick tillf�lle att se och kl�mma p�, st�mma och spela p� en Levinukulele ocks�. Denna var f�rsedd med nylonstr�ngar. Det var riktigt kul. Jag erbj�d mig att k�pa den. Men �garinnan ville inte s�lja.
Dock kan man konstatera att det inte var n�got s�rskilt bra instrument. Vill det sig riktigt illa kan Levins ukulelar ha bidragit till att ge instrumentet ett d�ligt rykte i v�rt land. Den var n�mligen v�ldigt mycket som en liten g****r till utseendet. Och den var dessutom byggd som en g****r, eller hur jag ska uttrycka det. Det var alldeles f�r tjockt tr� i locket (och sidor och botten). Det k�ndes som det satt p� tok f�r mycket bracing p� insidan av locket. Annars f�ref�ll det v�lbyggt avseende bandens placering, str�ngh�jd m m. jag tog en bild med min kassa Ipone. Den kommer v�l upp h�r p� forumet s� sm�ningom.DS
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1894
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 3:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Se d�r jag hade ocks� planer men annat kom i v�gen och inte hittade jag n�t bananskal och �ka till Sundsvall p� som du Robert.
Hur l�t Elviras nya Elucke? M�ste l�ta b�ttre �n den gamla eller hur.
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5824
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

ronald skrev:

Hur l�t Elviras nya Elucke? M�ste l�ta b�ttre �n den gamla eller hur.


Den l�t bra. Det �r ju en "riktig" elucke med st�lstr�ngar och magnetmikrofon och l�ter ju f�rst�ligt nog mer el-igt, eller hur man ska s�ga. �n den gamla akustiska.


Den var grymt snygg ocks�.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5824
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 4:35 pm    Rubrik: Lite bilder fr�n Sundsvall 08 Svara med citat

Lite bilder.

Jag tog inte m�nga bilder i Sundsvall och jag tog de jag tog med min Iphone. Inte ens apples allra mest h�ngivna anh�ngare tycker att det �r en bra kamera. (Det �r f�r �vrigt en kass telefon och en medioker handdator ocks�. Som mediaspelare �r den dock f�rf�risk)

En publikbild
fr�n salen d�r festivalen �gde rum:



Club64


Best before


Amors pilar fr�n Vasa



_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 5:40 pm    Rubrik: Re: Sundsvalls ukulelefestival - eftersnack Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Slabadollers d�?
Jag missade dem. Jag n�stan allt som h�nde p� scenen men man m�ste ju �ta ocks�. Och jag hade inte klart f�r mig att de skulle spela (alls) eftersom resan till sist blev av of�rberett hade jag inte uppdaterat mig p� programmet. Inte ens n�r jag sprang p� The Ru i trappen p� k�rhuset n�r han och hans kompis skulle ge sig av hemm�t Kiruna hade jag fattat att hade spelat. Men jag var i alla fall glad att ha f�tt tr�ffat Ru:et.

Jag tyckte jag s�g dig bakom JAMs bord n�r vi stod p� scen. Vi k�rde ett kort och f�rvirrat upptr�dande strax efter Markus Roos (som jag f�r �vrigt blev positivt �verraskad av - v�ldigt v�lskrivna och st�mningsfulla s�nger). En kombination av nervositet och "ska v�ra sm� instrument fylla upp det h�r stora rummet?" gjorde att v�r musikaliska prestation inte var i toppklass. Det �r dock inget vi gr�mer oss �ver, att v�ga �ka dit och stiga upp p� scen ser jag som en seger i sig. Nu �r vi mer taggade �n n�gonsin att repa och finslipa v�rt material, s� n�sta g�ng kommer vi vara n�gra sn�pp vassare. Jag �ngrar dock att jag inte k�rde med mickad f�rst�rkare som planerat utan "lajnade", det blev ganska sv�rt att hitta sig sj�lv i den obekanta ljudbilden. Med tanke p� byggnadens historia var det ocks� lite synd att vi inte k�rde v�r l�t om hemliga s�llskap, vi hade inte hunnit repa den ordentligt. Det f�r bli en annan g�ng.

Evenemanget i stort var bra ordnat, lagom blandning av glada nyb�rjare och rutinerade proffs. Mycket trevligt och hj�lpsamt bem�tande av b�de arrang�rer och bes�kare. Jag irrade runt ganska mycket i "kulisserna" men hann se i alla fall en snutt av n�stan alla, jag tror Nils Pils & P�r B�rs var de enda jag missade helt. Vi hade t�nkt n�rvara vid middagen men best�mde oss f�r att b�rja k�ra hem�t ist�llet. Vi slumrade till n�gon timme i bilen l�ngs v�gen och var framme vid 10-tiden p� morgonen. Av en slump st�tte jag p� Robert p� v�gen ut, hade t�nkt komma fram och h�lsa tidigare men n�got l�mpligt tillf�lle uppenbarade sig aldrig. Givetvis tr�ffade jag ocks� Belzebukke och s�kert n�gra till man varit i kontakt med innan, alltid roligt att f� en "riktig m�nniska" bakom namnen.

Jag skulle v�ldigt g�rna vilja ha en bild fr�n v�rt (Slabadollers) framtr�dande att l�gga ut p� v�r hemsida. Om n�gon har en s�dan, skicka g�rna ett PM!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: s�n sep 21, 2021 5:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Till�gg: Att jag hade en tr�ja med ett annat bands webaddress p� sp�dde nog ytterligare p� f�rvirringen kring vilka vi var och vad vi gjorde d�r. Laughing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n sep 22, 2021 9:18 am    Rubrik: Svara med citat

D� f�r vi kanske se New Slabadollers n�sta �r ocks�? Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 22, 2021 9:27 am    Rubrik: Svara med citat

Var �r alla andra bilder och filmerna?
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n sep 22, 2021 12:16 pm    Rubrik: Svara med citat

S� fort jag f�r lite s� ska jag l�gga upp!
Jag hann sj�lv inte med att fota s� mycket tyv�rr, men n�gra bilder har jag i telefonen, ska l�gga upp n�r jag tankat �ver till datorn hemma!
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 22, 2021 12:45 pm    Rubrik: OT OT OT Svara med citat

Ja som bibeln s�ger, ot ska med ot f�rdrivas.

Robert_Hultman skrev:
(Det �r f�r �vrigt en kass telefon och en medioker handdator ocks�. Som mediaspelare �r den dock f�rf�risk)


Nag nag nag...

Jag gillar den i alla fall. Twisted Evil

sVenoM
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: tor sep 25, 2021 8:39 am    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
D� f�r vi kanske se New Slabadollers n�sta �r ocks�? Smile

Om intresse finns att h�ra oss igen, och givetvis f�rutsatt att vi lever och har h�lsan, att datum passar, osv, s� �r det klart vi kommer. Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006