Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

H�r f�r att stanna!
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Bj�rn



Registreringsdatum: 03 juli 2008
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 2:27 am    Rubrik: H�r f�r att stanna! Svara med citat

Hej allihopa!

Bj�rn heter jag, �r en 27-�rig grabb som just flyttat till Gbg!
Har en massa ledig tid i sommar och t�nkte att nu ska jag �ntligen l�ra mig ett instrument, och gissa vad det blev! UKULELEN!

Jag har haft min fina vita lilla lele i 2,5 timme nu och �n s� l�nge g�r det skapligt, lite sv�rt att st�mma den och att veta hur jag ska "dra" fingrarna �ver str�ngarna men jag har hittat n�n sorts teknik som duger �n s� l�nge!

Ackorden �r b�de l�tt och sv�rt, det nedrans E-ackordet �r inte enkelt (det blir m�nga fingrar inom samma band!) men jag g�r vad jag kan!

�n s� l�nge klarar jag av verserna i "Whisky in the jar", m�ste bara jobba vidare p� att s�tta A7 ackordet s� ror jag i hamn �ven refr�ngen!

Ser fram emot att f� hj�lp och st�d h�rifr�n! N�n som har en _grundl�ggande_ bok att s�lja?

H�ller p� att f� en bl�sa p� pekfingret s� jag kanske borde sova.... bara n�gra ggr till.....
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
harald



Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inl�gg: 93

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 7:21 am    Rubrik: Svara med citat

Hej och v�lkommen!

Bra val att b�rja spela ukulele! Jag fick sj�lv min f�rsta ukulele i julklapp, s� jag �r r�tt ny sj�lv.

Att "dra" fingrarna �ver str�ngarna var det sv�raste f�r mig i b�rjan. Jag fick med ett plektrum som jag anv�nda f�rst, s� kunde jag l�ttare koncentrera mig p� ackorden. Om det var en bra eller d�lig id� vet jag dock inte. Men det enklaste s�ttet (tycker jag) �r att vrida handen lite ner�t och sl� med baksidan av nageln.

Det finns n�gra kepiga ackord. Den goda nyheten �r att man ofta v�ljer att spela i en tonart som g�r att man slipper spela dessa.

Jag har f�tt all min information fr�n Internet och fr�n folk h�r p� kommissionen. Men det var v�l n�gon ny bok som kom ut just? N�gon annan har b�ttre koll p� b�ckerna.

Nu m�ste jag springa..
H�rs
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 1:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Bj�rn.

Kul att du hittat hit till forumet. Ukulelen �r ett gift men nu �r det v�l lite sent att meddela detta. Du har ju redan f�tt i dig giftet l�ser jag. Wink

Precis som du s�ger f�r fingrarna tr�ngas n�r man tar E-ackordet. Min (och m�nga andras) l�sning p� problemet �r att h�lla ned alla tre str�ngarna med ett finger. Som ett barr�-ackord �ver bara det tre �versta str�ngarna, kan man t�nka. Yttersta leden p� l�ngfingret eller pekfingret �r p� mina h�nder precis s� l�nga att de kan h�lla ned de tre �versta str�ngarna. (Vilket det blir beror bla p� vilket ackord som f�ljer)

Att dra fingrarna �ver str�ngarna, sl� an str�ngarna, eller strumma (m�nga engelska uttryck i ukulelev�rlden) �r det sv�raste och viktigaste. Jag ins�g det sent i min l�roprocess. Idag skulle jag nog ha �gnat mer uppm�rksamhet �t det p� ett tidigare stadium. Kanske skulle jag ha �vat olika anslag, olika rytmer med stumma str�ngar, dvs str�ngar som h�lls ned lite l�tt s� att de inte kan sv�nga. P� s� s�tt kan man strunta i toner och melodi och bara �gna uppm�rksamhet �t rytm och anslag.

Men det �r roligare att spela riktiga l�tar. Och p� Youtube finns det m�ngder av bra l�romaterial inte minst n�r det g�ller anslag. S�k p� ukulele och strumming och du kommer att hitta en m�ngd olika strummings�tt (frustrerande m�nga kanske rent utav).

Men p� den mest grundl�ggande niv�n skulle mitt strumming-tips bli: anv�nd vristen (l�t underarmen vara still) och sl� l�st tills dess att du "hittat" str�ngarna och d�refter successiv h�rdare (allt efter vad musikstycket kr�ver f�rst�s). Anv�nd pefingrets nagel p� v�gen ned och pekringrets "trampdyna" p� v�gen upp.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Bj�rn



Registreringsdatum: 03 juli 2008
Inl�gg: 2

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 4:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r alla bra tips!

Ni har m�jligtvis inget bra tips inf�r att st�mma den ocks�?? Min l�ter �rligt talat som skit och hur mycket eller lite jag �n vrider o v�nder p� mina sm� skruvar g�r det icke att f� till det bra, tonen finns liksom inte eller hur jag nu ska f�rklara det.

Jag anv�nde ett hemmagjort plektrum ig�r f�r att spela med men jag ska b�rja k�ra med pekfingret nu! Det som dock fortfarande �r sv�rt �r att veta hur m�nga upp och ner jag ska spela och i vilken takt. Det blir lite gitarrk�nsla �ver det hela om jag bara drar fingret ner n�r ackordet ska vara och sen tyst till n�sta ackord kommer. N�r jag f�rs�ker lyssa av p� youtube vilken sorts takt dem h�ller �r det bara ett hiskligt dragande upp o ner som l�ter skitbra men jag l�r mig inte s� mycket tyv�rr.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 6:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan t�nka mig att problemet med att st�mma (delvis) beror p� att str�ngarna �r nya. N�r str�ngarna �r nya t�js de ganska mycket medan man spelar. Och eftersom skall�ngden p� en ukulele �r s� kort s� kr�vs det inte att str�ngen blir s�rskilt mycket l�ngre innan det l�ter falskt.

Botemedlet �r att dra i str�ngarna. Det finns de som st�mmer varje str�ng ett halvt tonsteg h�gre �n det ska vara och sedan drar i str�ngarna. Tanken (den fromma f�rhoppningen) �r att str�ngarna ska ha "satt sig" n�r de v�l �r i r�tt ton.

Om problemet d�remot �r att "hamna r�tt" n�r du st�mmer finns det hj�lpmedel. Jag rekommenderar dig att skaffa en st�mapparat av det slag som man s�tter p� huvudet (ukulelens allts�). Det �r mkt praktiskt att ha en st�mapparat, inte minst n�r man st�mmer samtidigt som andra st�mmer sina instrument.

http://www.ukulele.nl �r en bra resurs p� n�tet med st�mningshj�lp och visning av alla ackord p� ukulelen (bl a)

� s� detta med komp.
I Thomas Allanders "Stora Ukuleleskolan" kallas det enklaste kompet f�r "nyb�rjarkompet". I Jan Utbult mfl "Spela ukulele 1" kallas det f�r grundkompet. D� sl�r man helt enkelt ned�t en g�ng f�r varje slag i takten (i 4/4-takt). Trots de "f�rklenande" ben�mningarna kommer man l�ngt med detta strummande. Det �r liksom aldrig fel �ven om det i vissa l�tar kan k�nnas "mekaniskt".
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor jul 03, 2021 8:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Hej Bj�rn.
Ukulelen �r ett gift men nu �r det v�l lite sent att meddela detta. Du har ju redan f�tt i dig giftet l�ser jag. Wink


Vad� gift, jag v�ljer sj�lv, jag kan sluta n�r jag vill.
Eller?

Hej, jag heter G�sta, jag �r ukulelist.


Bj�rn, v�lkommen hit!

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Frallemartin



Registreringsdatum: 16 maj 2008
Inl�gg: 149
Ort: Vall�kra

Inl�ggPostat: m�n jul 07, 2021 9:59 am    Rubrik: Svara med citat

Hej Bj�rn,
V�lkommen...
N�r det g�ller st�mmning av str�ngarna s� finns det s�ker m�ngder med s�tt, mitt g�r ut p� att jag utg�r fr�n str�ng nr 1, den understa, dvs B eller H om man s� vill...

Annars �r en minist�mmare guld. Finns p�
http://www.stefansukulele.com

E tar jag med fingrarna som en liten "kattfot". Du vet guldst�mpeln i guld. Pekfingret ihop med ringfingret, och l�ngfingret in i mellan bakom...haha f�rstog du den? Man f�r n�stan visa...

Jaja, v�lkommen och hoppas du trivs Very Happy
_________________
Ode to a frozen boot
James Hill
Jake Simabukuro
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jul 07, 2021 3:16 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Bj�rn. Mitt tips om man har problem med E-ackordet �r att man i f�rsta steget undviker E f�r att jobba upp lust och beroende, i andra steget spelar E i smyg och helt enkelt accepterar att det l�ter inte bra, men skit samma. I sista steget l�ter det helt pl�tsligt och till ens egen f�rv�ning bra. Du kan �ven anv�nda D-ackordet och flytta upp (med barr�grepp).

Men mest handlar det om, som fotbollssupportarna brukar uttrycka det, bara om att jobbajobbajobba. Och att best�mma sig f�r att bara ha roligt och inte st�lla f�r h�ga krav p� sig sj�lv. D� blir det till slut bra. Eller b�ttre. Eller s� har man i alla fall kul. Det brukar l�sa sig.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n jul 07, 2021 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar anv�nda l�ng, ring o lillfinger f�r att ta E d� jag tycker att det blir tr�ngt med pek, l�ng o ringfinger! Smile

V�lkommen till gemenskapen! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
lasse



Registreringsdatum: 24 september 2021
Inl�gg: 98
Ort: Orsa

Inl�ggPostat: fre sep 26, 2021 7:37 am    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om detta �r bra eller ......... men E tar jag p� samma s�tt som jag tar A p� en G....r Confused

Ett enda finger (l�ngfingret) tv�rs �ver dom tre str�ngarna, b�j upp resten av fingret Laughing �hh.... se bilden Shocked


_________________
Puben �r alltid �ppen Wink
http://www.orsa-gitarrverkstad.se/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: l�r sep 27, 2021 2:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Du har smittats av ukulelesmittan, det �r otroligt beroendeframkallande! Mina v�nner tittat roat p� mig precis som om jag har g�tt med i en sekt eller n�got s�nt....!? Och?
N�r man har hamnat i ett beroende s� g�ller det - iallafall f�r mig, att det �r sv�rt att ge ifr�n sig n�got, du ville k�pa en ukulelebok.
Men jag kan ge tips om mina inspirat�rer n�r det g�ller "b�cker", eftersom n�gra av dem har n�mnts i detta forum s� k�nns det inte som ett reklaminslag: *Tomas Allanders tv� b�cker (mina biblar), *"Vi spelar ukulele 2" med bl.a. Peps Perssons "Oh Boy" och s� �r jag faktisk stolt �gare till *"Hemlige Arnes Ukuleleskola" (f�tt av en kompis som k�pte den f�r l�nge sedan).
Det finns andra ukuleleskolor/ b�cker, du kan leta p� n�tet och i musikaff�rer. Ackord till l�tar �r enklast att h�mta hem fr�n n�tet, d�r �r de erfarna kommission�rerna nog b�ttre p� att ge bra adresser.
N�gon sa "att leva ett liv utan ukulele �r att leva ett halvt liv". jag tror det st�mmer. V�lkommen!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 27, 2021 2:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Tv� av dina ukuleleskolor/ukuleleb�cker, Gnistan, har jag aldrig sett och en av dem har jag inte ens h�rt talas om.

Hemlige Arnes ukuleleskola vet jag att m�nga har haft som sin f�rsta l�robok. Men jag har bara h�rt talas om den. Kan du g�ra mig en tj�nst och tala om n�r den �r tryckt och ber�tta vilka l�tar som finns i den?

Vi spelar ukulele 2 f�r du ocks� g�rna ber�tta lite mer om. N�r den �r tryckt, vem som skrivit den och n�r den �r utgiven.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Gnistan



Registreringsdatum: 12 september 2021
Inl�gg: 322
Ort: G�vle

Inl�ggPostat: l�r sep 27, 2021 2:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Javisst, h�r kommer lite fakta.
Jag b�rjar med "Vi spelar ukulele 2" ,f�rsta upplagan tryckt 2007 av f�rlaget Lutfisken. Katarina Gren och Birger Nilsson st�r efter f�rlagsnamnet, s� jag tror att det framf�r allt �r de som gjort boken med hj�lp av andra medverkande, det medf�ljer n�mligen en bra CD i slutet p� boken. I den ukuleleskolan (32 sidor) �r mina favoriter just "Oh boy"av Peps Persson och "The Ukulele Band" av Birger Nilsson.

"Hemlige Arnes ukuleleskola" �r tryckt 1985, Mix KMH Studio, Producent Klasse M�llberg. Det st�r "SVT Tevegram i kanten, s� jag vet inte om SVT eller SR �r inblandade. S�ngerna �r en blandning, t.ex.: ja m� hon leva, b�r ner mig till sj�n, jopp hejdi , kokosn�ten och moster Ingeborg (totalt 10 lektioner - 10 s�nger. Den st�rsta beh�llningen �r "Hemlige Arne" som pratar p� bandet p� sitt mycket speciella s�tt (och naturligtvis spelar)!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 696
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: l�r okt 04, 2008 10:14 pm    Rubrik: Svara med citat

lasse skrev:
Vet inte om detta �r bra eller ......... men E tar jag p� samma s�tt som jag tar A p� en G....r Confused

Ett enda finger (l�ngfingret) tv�rs �ver dom tre str�ngarna, b�j upp resten av fingret Laughing �hh.... se bilden Shocked



s�d�r g�r jag med... och skall jag ta ett D s� fl�skar jag pekfingret �ver andra bandet p� B-, F#- och D-str�ngarna och s�tter l�ngfingret p� F#-str�ngens tredje band. Men det �r ju inte r�tt! Wink
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 04, 2008 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, det �r inte r�tt, f�r det blir ju ett A Laughing

Fast du kanske t�nker p� det sexstr�ngade monstret....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006