Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

paranoida personer och datorer...

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: tis dec 29, 2021 8:17 am    Rubrik: paranoida personer och datorer... Svara med citat

�ver julhelgen s� har jag f�tt h�ra de mest fantastiska historier allt hur v�nner och bekanta menar p� att dom m�ste k�ra 4 separata antivirus f�r att dom inte litar p� ett frist�ende program till personer som f�r tv�ngsneuroser av att veta att spotify har varit installerat p� en dator och nu m�ste manuellt rensa ut filerna f�r att dom inte litar p� system�terst�llningspunkter.

Vidare s� har personer lagt ut 500:- p� antivirusprogram "f�r att dom inte litar p� gratisprogram" eller dom som alltid tv�ngsm�ssigt m�ste avinstallera program "som dom inte anv�nder, f�r att dom tar upp plats", enda l�sningen att komma runt dom �r att ta bort skrivbordsgenv�gar och inslag i startmenyn s� att dom helt enkelt f�r leva "lyckligt ovetande".

P� dom datorer som jag har haft genom �ren s� har jag aldrig haft ett problem st�rre �n att jag kunnat l�sa det p� fem minuter och d� har jag aldrig till�mpat ngn f�rsiktighetsprincip, utan installerat det mesta och inte dragit mig f�r att surfa p� mer �n lovligt suspekta hemsidor.

Visst, det �r v�l n�got irriterande att jag inte kommer �t kontrollpanelen f�r vista just nu, men skapar det n�got faktiskt problem f�r mig? Nej.

Jag har lovat mig sj�lv m�nga g�nger att aldrig ta i n�gon annans dator, men allt som oftast s� blir man �nd� indragen eller s� blir man uppl�xad via mail om man l�nat en v�ns dator i fem minuter...

N�gon som k�nner igen sig...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4367
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis dec 29, 2021 11:56 am    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att det �r infekterat, men jag k�r ju b�de Mac och Windows och jag m�ste s�ga att om man upplever virus som ett stort problem kan plattformsbyte vara ett alternativ. Windows �r b�de minnesslukande och instabilt. Fast det �r klart, ska man freda sig helt mot krashar och liknande s� ska man v�l bygga sin egen k�rna i BSD eller n�got och vem orkar det?
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 707
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: tis dec 29, 2021 2:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag k�nner mig ganska lugn sedan jag bytte dator, och har bett ungarna att inte g� in p� gratisspelsajter. N�r vi hade PC blev webl�saren kapad n�gra g�nger av ett jobbigt till�gg som hette coolwebsearch: skapade massor av o�nskaden l�nkar p� varje sida man �ppnade men det gick att f� bort!
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
harald



Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inl�gg: 93

Inl�ggPostat: tis dec 29, 2021 5:53 pm    Rubrik: Svara med citat

S�kerhet i datorv�rlden �r viktigt, men det ska ju inte f�rst�ra anv�ndarupplevelsen.

http://www.stuff.co.nz/waikato-times/news/3171579/Virus-cripples-Hospitals-isay#share

H�r har ett nyligen uppt�ckt virus f�rst�rt ett helt sjukhus. F�r n�rvarande �r ungef�r 10% av sjukhuset ig�ng. Viruset sprider sig via ett s�kerhetsh�l som lagades av Microsoft 14 m�nader sedan.

Har man en extern branv�gg (router), uppdaterar sitt OS. Ser till att inte klicka p� l�nkar eller �ppnar filer man inte b�r och har ett Antivirus som sista skydd �r b�r man inte oroa sig mer.

Vill man ta extra s�kerhets�tg�rder b�r man byta fr�n Adobe och Internet Explorer, och skaffa tex Firefox. I Firefox kan man �ven h�mta tilll�gget NoScript som st�nger av Java-Script, datorv�rlden s�kerhetsmardr�m. Dessutom b�r man �ndra alla �ppna portar s� att man

Bara f�r att allt fungerar betyder det inte att man inte �r infekterad. En bra parasit ska ju inte skada sin host. Shadowserver.org �r en rolig hemsida som trackar bot-nets. �vertagna Zombie-datorer som kan anv�ndas f�r att attackera hemsidor och dylikt.

Vad vill jag ha sagt? Vet faktiskt inte. Man ska beh�ver inte vara paranoid. Men det finns vissa enkla s�kerhets�tg�rder man b�r ta. S�tt p� s�kerhetsb�ltet, anv�nd kondom och klicka inte p� l�nkar fr�n fr�mmande personer.

(PS, ta alltid backup p� era viktiga dokument. Ni som inte gjort det. G�r det nu!)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: tis dec 29, 2021 10:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Daionsavage skrev:
Jag k�nner mig ganska lugn sedan jag bytte dator, och har bett ungarna att inte g� in p� gratisspelsajter. N�r vi hade PC blev webl�saren kapad n�gra g�nger av ett jobbigt till�gg som hette coolwebsearch: skapade massor av o�nskaden l�nkar p� varje sida man �ppnade men det gick att f� bort!


L�t mig gissa, barnen var inloggade som adminstrat�rer medans dom var p� sina spelsidor...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 707
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: ons dec 30, 2021 9:58 am    Rubrik: Svara med citat

Zack skrev:
Daionsavage skrev:
Jag k�nner mig ganska lugn sedan jag bytte dator, och har bett ungarna att inte g� in p� gratisspelsajter. N�r vi hade PC blev webl�saren kapad n�gra g�nger av ett jobbigt till�gg som hette coolwebsearch: skapade massor av o�nskaden l�nkar p� varje sida man �ppnade men det gick att f� bort!


L�t mig gissa, barnen var inloggade som adminstrat�rer medans dom var p� sina spelsidor...


Vi hade bara en anv�ndare, och s� �r det fortfarande.
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: ons dec 30, 2021 2:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Min bror h�rde av sig nyss och funderade varf�r hans laptop inte ville fungera som den skulle efter dagens cykeltur i ca -20...

Jag svarade lungt och sansat att om hans dator �verhuvudtaget fungerande fick han v�l vara glad f�r det och om ett par timmar studera hur kondens och elektronik interagerar.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Zack



Registreringsdatum: 25 maj 2007
Inl�gg: 221

Inl�ggPostat: s�n jan 10, 2022 9:53 am    Rubrik: Svara med citat

Senaste exemplet fr�n verkligheten �r en bekant till mig som jag var till ig�r som hade k�pt en internetradio med sm� stackars h�gtalare, som inte l�t n�got vidare ens f�r vardaglig radiolyssning.

En s�dan h�r allts� - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=436763

Dom bor p� ort med d�lig fm-t�ckning s� helt fel t�nkt �r det v�l inte att ta in lokalradion �ver internet ist�llet.

Men varf�r den b�rbara datorn som hon sedab tidigare �ger som st�r tio meter bort inte skulle klara av detta tillfredst�llande v�gade jag mig inte p� att fr�ga... Embarassed

Och, den klarar ju faktiskt av att b�de spela all radio som man kan t�nkas �nska sig plus att visa tv-nyheterna streamande och s� vidare och s� vidare.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006