F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Tosse
Registreringsdatum: 28 december 2021 Inl�gg: 175 Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.
|
Postat: l�r maj 24, 2008 2:40 pm Rubrik: Bruksuke? |
|
|
Det h�r kommer antagligen att l�ta lite vagt...
Eftersom att min lokala musikhandlare inte �r s� stor i sortimentet n�r det kommer till ukulelar s� brukar jag kika lite p� Jam och Stefans, f�r att sedan 'youtuba' instrumentet f�r att f� h�ra det i bruk. Men det �r dock v�ldigt s�llan man f�r n�got resultat.
Tanken �r att denna uke skall bli min res och bruks uke.
S� vilken ukulele hade ni f�reslagit om ni bara fick n�mna en var? Vilken hade ni haft kvar om n�gon sa till er "Sl�ng alla dina ukulelar utom en, annars d�dar jag dig!"?
Rent ljudm�ssigt s� s�ker jag n�gon som l�ter riktigt ukuleligt, jag har m�rkt att visa bara l�ter som sm� gitarer och det �r ju inte det jag s�ker...
Tack! _________________ Tosse, den glade pessimisten! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5687 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 3:57 pm Rubrik: Re: Bruksuke? |
|
|
Tosse skrev: | S� vilken ukulele hade ni f�reslagit om ni bara fick n�mna en var? Vilken hade ni haft kvar om n�gon sa till er "Sl�ng alla dina ukulelar utom en, annars d�dar jag dig!"?
Rent ljudm�ssigt s� s�ker jag n�gon som l�ter riktigt ukuleligt, jag har m�rkt att visa bara l�ter som sm� gitarer och det �r ju inte det jag s�ker... |
De d�r tv� kriterierna skulle resultera i tv� olika val. F�rsta kriteriet skulle betyda (�n s� l�nge i alla fall) att jag skulle spara min National. Men den l�ter f�rst�s inte traditionellt ukkigt eftersom den �r en resonatorukke. Det andra kriteriet skulle nog inneb�ra KoAloha-sopranen. Fast m�nga s�ger att den inte l�ter helt traditionellt heller. Sedan finns det nog olika definitioner av traditionellt ljud.
Men om fr�gan �r vilken ukke du ska k�pa f�r att f� ett bra instrument som l�ter ukkigt, till rimlig kostnad (du n�mnde ingen prisrestriktion, men s�dana brukar ju finnas f�r de flesta av oss), skulle jag nog s�ga Hamano sopran. Jag har inte beteckningen klar f�r mig, men H�gel och Harald har s�dana, liksom, misst�nker jag, Janne. Ukkig, l�tt, "traditionell" l�ttspelad. Skulle jag bli av med alla ukkar, skulle jag f�rmodligen b�rja med att skaffa en s�dan. Ohana SK-n�gonting har f�tt bra kritik ocks�. Jag tror att den �r ungef�r liknande och likv�rdig. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2141 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:02 pm Rubrik: |
|
|
Reseukulele:
http://tinyurl.com/57se6s
Aber jetzst kaufen mensch!!!!
Sven |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4409 Ort: Bajen
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:04 pm Rubrik: |
|
|
Br�kos/Allanders tunna svarta f�r min r�st. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4627 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:07 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Br�kos/Allanders tunna svarta f�r min r�st. |
Min oxo. Slagt�liga, v�lljudande, prisv�rda. Br�ko is the shit. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:11 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen, hrlarson, tittade ni p� min l�nk? Juryn �r n�st intill enig...
S |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4627 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:22 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | J�rgen, hrlarson, tittade ni p� min l�nk? Juryn �r n�st intill enig...
S |
Det �r klart jag kollade, men en r�st i klartext sm�ller alltid h�gre �n en l�nk.
I'm a Br�ko believer, yes i am. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
|
Postat: l�r maj 24, 2008 8:32 pm Rubrik: |
|
|
Aiight! Get down with da german bruddas!
Eller Bosnien-Herzegovinas roliga pajas-bruddas!
Om man nu l�ser alla mina inl�gg fr�n kv�llen kan man f� en s�n d�r sk�n haj man fick av Marvels konstiga crossover-�ventyr, fast p� schlagerniv�... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 409 Ort: R�dmans�, Norrt�lje
|
Postat: l�r maj 24, 2008 9:51 pm Rubrik: |
|
|
Jag anv�nder min Jerker Loudmouth som reseucke. O�m, billig, l�ter hyfsat
och r�tt uckigt (s�rskilt med Aquilastr�ngar) och jag beh�ver inte vara
s�rskilt r�dd om den. Den f�r h�nga med i b�de bilen o b�ten.
G�sta _________________ Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Tosse
Registreringsdatum: 28 december 2021 Inl�gg: 175 Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.
|
Postat: l�r maj 24, 2008 11:10 pm Rubrik: |
|
|
D� f�r det n�stan ta och bli en s�dan! Jag har ju en tenor Br�ko och den �r jag v�ldigt n�jd med!
D� ska jag bara kika om det finns n�got slagt�ligt case att f�rvara den i, s� att den inte blir s�ndermosad p� flygplatser och liknande!
Tack! _________________ Tosse, den glade pessimisten! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5687 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 11:34 pm Rubrik: |
|
|
Var det reseukke det var tal om? Jag t�nkte ocks� sl� ett slag f�r den svarta tunna, men t�nkte att det skulle vara ukkigt. Och det �r den v�l iofs, men den �r lite grann speciell. Mer mellanregistertryck. Jag skulle inte byta bort min, men jag tyckte inte att den uppfyllde dina kriterier. Men k�p g�rna en s�dan. Den �r bra. Och bry dig inte om case. De �r bara coolare med lite battle scars. En hyfsad gigbag och s� ner i lilla ryggan med kamera, resebok och annat, and you can't go wrong. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 11:46 pm Rubrik: |
|
|
The one and only: Hamano H-100 Soprano
att ha hemma
med mycket ukkigt ljud, s��� vacker, l�ter bara b�ttre och b�ttre:
Och som reseukke: Br�ko
den tunna, svarta, "Allander-modellen" � smidigaste och o�mmaste instrument jag kan t�nka mig
l�ter dessutom bra och ukkigt /r�tt "sk�llande" ljud
_________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5882 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r maj 24, 2008 11:57 pm Rubrik: |
|
|
Jag har v�l inte s� mycket att tillf�ra ut�ver vad som anf�rts ovan. Mitt f�rslag blir ocks� en Allandertunn Br�ko. Den finns ju numera att f� i m�nga olika tr�slag. Bra uckigt ljud och smidigt format.
Jerker Loudmouth �r nog den mest prisv�rda ukulele man kan k�pa. Starkt uckigt ljud (med Aquilastr�ngar) och med tanke p� priset kan man ha r�d att bli av med eller f� den f�rst�rd p� resan om oturen skulle vara framme. Men inte lika smidig i formatet.
Den ucke jag skulle h�lla fast vid l�ngst �r min Martin Style O fr�n 50-talet. P� n�t s�tt "normukulelen" f�r mig. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Tosse
|
Postat: s�n maj 25, 2008 1:19 am Rubrik: |
|
|
D� kommer ju f�ljdfr�gan, vart f�r man tag p� alla dessa uckar? Br�kon tycker jag mig ha sett p� Jam, men de resterande? Martin och Hamanon?
Jovisst, jukka, det �r riktigt mysigt med ett slitet och troget instrument, caset �r mer en s�kerhetsgrejj om den m�ste �ka i lastutrymmet p� ett flyg, d� tror jag inte att en gigbag riktigt klara matchen! _________________ Tosse, den glade pessimisten! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n maj 25, 2008 10:40 am Rubrik: |
|
|
Jag k�pte min Hamano h�r:
http://www.theukuleleshop.co.uk/acatalog/Hamano_Ukuleles.html
-- och Br�kon p� Jam.
Vintageukkar f�r man nog leta efter p� eBay. Och dom g�r ju inte att rekommendera, det �r tur och tillf�llighet som avg�r vad man kan f� tag p�. _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|