Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Hågel Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inlägg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: tis maj 20, 2008 6:22 pm Rubrik: |
|
|
harald skrev: | jag har nästa ingen möjlighet att titta på alla andra då ni envisas med att stämma era ukuelels på fel sätt.  |
That's the spirit!  _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inlägg: 2093 Ort: Stockholm
|
Postat: tis maj 20, 2008 7:19 pm Rubrik: |
|
|
Ja det var verkligen kul igår. Håller med Harald om förberedelser, men samtidigt var det kul att det inte var så nazi igår. Men visst märks det att det funkar allra bäst när alla spelar tillsammans, vår enkla tolva igår var ju smått hypnotisk. Vi kanske ska ha ett tema med lite lågtempolåtar, eller har ni testat det?
Harald, jag testade igår att ha en D-stämd ukulele för att ha när man bara kollar på andras händer, och min C-stämda att spela på när ackorden var kända eller ropades ut. Det funkade inte när jag kollade på nåns D-stämning och sen hörde utropade ackord dock.
Det är för sent att byta. C-stämt är rätt.
Sven |
|
Till överst på sidan |
|
 |
harald

Registreringsdatum: 21 februari 2008 Inlägg: 93
|
Postat: tis maj 20, 2008 8:00 pm Rubrik: |
|
|
Sant, och om man nu inte riktigt kan hänga med i låtarna kan man göra annat. Sjunga, dricka, spela kazoo eller använda ukulelen som trumma (för plink-plonk är hela världen ett stort trumset ) . Det är inte fyskam det! |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inlägg: 5827 Ort: Stockholm
|
Postat: tis maj 20, 2008 8:28 pm Rubrik: |
|
|
Sven skrev: | ...Vi kanske ska ha ett tema med lite lågtempolåtar, eller har ni testat det? |
Jag var ju inte med igår, så jag vet ju inte om det var så då men om man tillåter sig att generalisera så är en av begränsningarna (ffa musikaliskt men även lite socialt) att det är oftast "starkare och fortare" som är normen i praktiken för träffarna på S&S (och för all del på HRC innan det).
Ibland kommer vi på oss själva och lugnar ned både tempo och volym och då uppstår inte sällan något som kan liknas vid musik  _________________ "Sannolikheten att lyckas ökar dramatiskt med varje försök"
John Nash |
|
Till överst på sidan |
|
 |
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022 Inlägg: 1895 Ort: Stockholm/Södermalm
|
Postat: ons maj 21, 2008 3:24 pm Rubrik: |
|
|
Citat: | Vi kanske ska ha ett tema med lite lågtempolåtar, eller har ni testat det? |
Lågtempolåtar låter som en tanke tycker jag men inte för att det är tråkigt att spela fort. Måndagens träff gick nog mera på temat "vi spelar alla låtar jättefort". Det innebär andra utmaningar att spela långsamt (en är kanske att inte öka).
Citat: | Jukka har med sig Strombergen och Haralds naglar vuxit ut (alternativt förstärkts med ukulelefantomens turbo-variant) och han trakterar sin nya John Grey & Sons. Kanske även jag kommer med min då förhoppningsvis spelfärdiga Gibson UB-2. Vem vet hur många "dödsryttare" det blir?. |
Då tar jag med mig min (sonens) Marshallcombo
Det här med förberedelse är nog bra men spontanitet är också kul...kan det tänkas att flera av oss är ägare till likadana inbundna eller häftade samlingar med musikaliska alster (oj oj, jag menar typ låtböcker vispop etc) det skulle ju kunna vara ett sätt att vara förberedd och ha en möjlighet till spontana låtval.
För övrigt anser jag att falsettsång bör omfattas av tystnadsplikt, något man måste få ägna sig åt utan att det senare kan användas emot en.
Mer falsettsång! _________________ Spånvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hågel Hawaiian Blue

|
Postat: tor maj 22, 2008 12:45 am Rubrik: |
|
|
ronald skrev: | Då tar jag med mig min (sonens) Marshallcombo /---/ För övrigt anser jag att falsettsång bör omfattas av tystnadsplikt, något man måste få ägna sig åt utan att det senare kan användas emot en. Mer falsettsång! |
Har Jukkalele fått proselyter? _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Uckefantomen

Registreringsdatum: 25 november 2021 Inlägg: 464 Ort: Ingarö
|
Postat: tor maj 22, 2008 6:25 am Rubrik: |
|
|
Förlåt en obildad tölp....
Vad betyder proselyter?
Är det som hemorrojder, fast i halsen.......?
....och har det nåt med faslettsången att göra - jag fattade inte riktigt. _________________ Försök att inte inta en negativ attityd, såsom:
Jag kommer INTE klara det, jag kommer INTE klara det.
Inta istället en positiv attityd:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas. |
|
Till överst på sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inlägg: 5650 Ort: Stockholm
|
Postat: tor maj 22, 2008 9:09 am Rubrik: |
|
|
Uckefantomen skrev: | Är det som hemorrojder, fast i halsen.......? |
Med tanke på att det nämndes i samband med falsettsång kunde det vara ett rimligt antagande.
Wikipedia skrev: | Proselyt är en nyligen vunnen anhängare av en viss åsikt, oftast en trosuppfattning men även politisk. Resultat av värvning eller mission. Används oftast om personer som konverterat till judendomen. |
Såna vill jag inte ha. Men jag gillar iden om att "What happens in S&S, stays in S&S" på ett generellt plan. _________________ Allt är väldigt ovisst. Det är jag helt säker på.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till överst på sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inlägg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: tor maj 22, 2008 9:26 am Rubrik: |
|
|
Fantomen skrev:
Citat: | Vad betyder proselyter?
Är det som hemorrojder? |
Jukka skrev:
Citat: | Wikipedia skrev:
Citat: | Proselyt är en nyligen vunnen anhängare av en viss åsikt |
|
Svaret är att då båda sakerna är en pain in the ass, så, ja, det är samma sak. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hågel Hawaiian Blue

|
Postat: tor maj 22, 2008 10:21 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | jag gillar iden om att "What happens in S&S, stays in S&S" på ett generellt plan. |
Ska vi lägga ner eftersnackstrådarna, menar du?
f.ö. beklagar jag att citatet från ronald blev lite vidlyftigt. "Proselyt" syftade nog ffa på första delen av citatet: ronald skrev: | Då tar jag med mig min (sonens) Marshallcombo |
eftersom han avsåg att anlägga moteld mot alla eventuella banjor.  _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing
Senast ändrad av Hågel den tor maj 22, 2008 10:30 am, ändrad totalt 1 gång |
|
Till överst på sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inlägg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: tor maj 22, 2008 10:30 am Rubrik: |
|
|
Hågel skrev:
Citat: | Ska vi lägga ner eftersnackstrådarna |
Nej, vi börjar bara köra ett mer "cosa nostra"-betonat tilltal gällande kvällarna. Ni vet, "I told the man about the thing with the guy. Forget about it!" _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Hågel Hawaiian Blue

|
Postat: tor maj 22, 2008 10:33 am Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | "I told the man about the thing with the guy. Forget about it!" |
"Or you will sleep with the fishes"? _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till överst på sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inlägg: 5650 Ort: Stockholm
|
Postat: tor maj 22, 2008 10:38 am Rubrik: |
|
|
Jag vet inte hur jag tänkte. Inte att lägga ned eeftersnacket i alla fall. Möjligen att pinsamheter inte ska luftas. Om nån kräks i sin chili, inte kan räkna ut hur man tar ett A7sus4, eller överröstar alla andra. Fast det gäller ju att personen själv ska tycka att det är pinsamt för att behöva skyddas, så det sista går bort.
Men hrlarsons variant är roligare. "It's been taken care of" _________________ Allt är väldigt ovisst. Det är jag helt säker på.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inlägg: 1539
|
Postat: tor maj 22, 2008 9:21 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Jag vet inte hur jag tänkte. Inte att lägga ned eeftersnacket i alla fall. Möjligen att pinsamheter inte ska luftas. Om nån kräks i sin chili, inte kan räkna ut hur man tar ett A7sus4, eller överröstar alla andra. Fast det gäller ju att personen själv ska tycka att det är pinsamt för att behöva skyddas, så det sista går bort.
Men hrlarsons variant är roligare. "It's been taken care of" |
Jaha, du täkte så, men det händer väl aldrig nåt sånt på våra träffar...?
 _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inlägg: 1539
|
Postat: tor maj 22, 2008 9:52 pm Rubrik: |
|
|
tog mig en liten sväng in på gamla eftersnackstrådar och foton i forumet. Lite mysigt faktiskt. Vi är ju trots svallvågor då och då ett rätt gediget "kompis-"gäng...aug 2006:
 _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |