Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

19 maj 2008 - S&S
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 254
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 10:28 pm    Rubrik: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

S��� kul att se er igen! Har saknat skr�landet och slaktandet av l�tar, och nu n�r man inte varit med p� ett tag syntes mig kaoset n�stan en uns mysigt.
(Jag sa n�stan.)

N�gra saker som f�rv�nade mig:

1) Att jag var d�r.
2) Att d�r var s� mkt folk!
3) Att d�r var s� mkt f�r mig nytt folk!
4) N�r en man med rosa fluga kommer in och serenaderar mig.
5) Var var Robert?

Vid min del av bordet hade herr Lautsprecher och jag en sk�n st�mning. Underskatta aldrig spritpennor!
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

�nej du blev f�rst. Kan Robert eller n�n sortera in min tr�d h�ra?

Sven

V�ldigt kul att tr�ffas f�rresten z
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 11:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det var kul. Och Zandra. Att du var med var n�got av en h�jdare. Dels f�rst�s f�r dina personliga egenskaper, men du lyckades ocks� (n�stan) tygla herr Lautsprecher och Plink. N�sta g�ng kan du v�l sitta bredvid H�gel Wink
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 11:07 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
Vid min del av bordet hade herr Lautsprecher och jag en sk�n st�mning. Underskatta aldrig spritpennor!

Dito Mon Ch�ri!

En sk�n tr�ff i det goda kaosets tecken. Trots allt f�ll det ut en och annan s�ng ur det ganska oplanerade spelschemat.
Zan gjorde ett bra jobb med att annonsera oannonserade l�tar och G�sta hade laddat upp med en ansenlig m�ngd
kopior av sin alldeles egna l�t.

Kan det inte bli juni snart? Fler m�ten nu! Rolling Eyes Laughing

PS Plus f�r jukkaleles falsetts�ng. Wink
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 11:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Tillbaka till gamla hederliga kaotiska former. Det var trevligt. Jag har n�stan inte tinnitus, s� vi m�ste ha h�llit igen lite. Eller har jag f�tt en permanent skada?

Ibland k�nns det som om vi �r ett g�ng ton�ringar som st�r och varvar mopederna tillsammans. Very Happy Det bidrar hur som helst till en trevlig och avslappnad st�mning. Galningen med rosen f�r vi h�ngla ner n�sta g�ng, s� passar han sig i forts�ttningen. Jag trodde att det var ett sjungogram, men han var tydligen bara en konstig kille. Underliga saker h�nda �n i denna dag minsann.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1895
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Spritpennan beh�ver ett bl�dderblock eller som sagt, det vore fint med en flanellograf Smile

Tack alla f�r en trevlig kv�ll och ett trevligt mottagande.

Mer mer mer
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 10:03 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Ibland k�nns det som om vi �r ett g�ng ton�ringar som st�r och varvar mopederna tillsammans.

Bra bild, hrlarson! Very Happy Och visst var det trivsamt!
N�r man k�nner att man vill andas lite grann s� kan man ta med sig mopparna och ett par s�rlingar till rummet utanf�r och dra ett varv d�r, �ven om det �r sv�rt med ljudisoleringen.

Eller ocks� kan man, som jag, stj�la sig till en stund och ha ljudrummet f�r sig sj�lv innan alla kommit p� plats eller har hunnit plocka upp sina instrument. Jag hann faktiskt �verrumpla och riva av ett gammalt "skillingtryck" innan motelden kommit ig�ng. Twisted Evil

Sedan g�ller det f�rst�s att ha s� lite ljudd�mpare som m�jligt p� moppen. I allspelet �r en banjoukulele o�vertr�ffad! Jukka funderade faktisk p� att ta med sin Stromberg n�sta g�ng, sa han. D� kommer det att l�ta som inne i st�lgloben p� William Arnes Motorcirkus (om nu n�gon av seniorerna minns detta fenomen fr�n barndomens � vi talar 1950-tal h�r � ambulerande tivolier?) snarare �n som utanf�r korvkiosken d�r femton�ringarna varvar moppar (�n idag?).

Kul att du kom, Zpreston! Och tack. Vi har alltf�r s�llan kvinnligt s�llskap p� v�ra m�ten. Och jag tror nog att det bidrog till den allm�nt st�dade och disciplinerade st�mningen. Samt f�rst�s till lite extra drag p� ett och annat gasreglage och n�gon sladdrepa f�r mycket bara f�r att impa! Du borde f�tt en ros fr�n var och en av oss. Nu var det bara G�sta som visade sig vara en sann gentleman (i j�mf�relse med oss andra sluskar). Men d� hade vi v�l aldrig blivit av med mannen i rosa fluga! (Med den utstyrseln var det f�rv�nansv�rt att han inte spelade ukulele ocks�!) Very Happy

Jukkas falsetts�ng? N�r f�rekom den? N�r jag var ute och h�mtade frisk luft? Eller var p� buskspel i rummet utanf�r med de notoriska?
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 10:13 am    Rubrik: Svara med citat

Jo jag hotade att ta med Strombergen n�sta g�ng. Det av tv� sk�l:
1. Att demonstrera hur besv�rande det �r n�r ett instrument s� dominerar ljudbilden
2. Att h�ra vad jag sj�lv spelar och d�rmed uppt�cka n�r jag g�r fel.

Harald lyckades p� ett f�red�mligt s�tt demonstera att man kan spela banjoukke med respekt f�r omgivningen Wink

Vad g�ller falsetts�ngen, kan jag v�l s�ga att jag �r glad att du inte har en till h�llhake p� mig.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 10:51 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Harald lyckades p� ett f�red�mligt s�tt demonstera att man kan spela banjoukke med respekt f�r omgivningen Wink


Med all respekt f�r den gode Harald, som gl�djande nog har en avancerad musiksmak, och dessutom �r en bra musiker och beg�vad instrumentalist, s� uttryckte han faktiskt en viss avund �ver att jag inte var nagelbitare. Jag har ju inbyggda plektrum konstaterade vi. Jag hoppas jag inte bryter n�got f�rtroende n�r jag avsl�jar att han best�mt sig f�r att f�rs�ka sluta med denna ovana (last?) f�r att kunna f� lite mer dynamik i sitt spel. Han tycker att det blir besv�rande d�mpat med bara mjuka fingertoppar � som att spela med suddgummi i st f plektrum.

Ett tips till Harald: Tala med Ukulelefantomen, han har ett knep med l�snaglar tillverkade av kasserade bordtennisbollar och kontaktlim som ger "turbo"-effekt p� banjolele. Du kan ju experimentera med det nu n�r ni tillsammans skall �msa skinn p� din nya banjoukke!
- Beware all evildoers out there! Twisted Evil

Ja, jag inser att Jukka inte blir n�jd f�rr�n jag b�rjar bita p� naglarna. F�r i v�ra ukulelekretsar �r det tydligen f�rbjudet att visa klorna. Wink
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 12:20 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
slaktandet av l�tar
Very Happy

zpreston skrev:
5) Var var Robert?


Jag var hemma och skruvade p� vad som skulle kunna g�ra anspr�k p� att vara v�rldens l�ngsammaste r�serbil. Den har st�tt still alldeles f�r l�nge. N�gra varv p� r�serbanorna skulle jag iaf vilja hinna med i �r. (Jag spelade f�r all del lite ukulele ocks�, framp� kv�llskvisten)

ronald skrev:
det vore fint med en flanellograf

Min favvo bland pedagogiska hj�lpmedel.

H�gel skrev:
William Arnes Motorcirkus (om nu n�gon av seniorerna minns detta fenomen fr�n barndomens � vi talar 1950-tal h�r � ambulerande tivolier?)

William Arnes Motorcirkus var i full svang (l�t vara utan William Arne himself) s� sent som i b�rjan p� 1990-talet. Jag s�g dem p� Kiviks marknad 1992 (tror jag det var).
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 1:41 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
N�gra varv p� r�serbanorna skulle jag iaf vilja hinna med i �r.

Ja, d� f�rst�r man att attraktionskraften hos varvande av mopeder utanf�r korvtjorren inte st�r s� h�gt. Very Happy

Robert_Hultman skrev:
William Arnes Motorcirkus var i full svang (l�t vara utan William Arne himself) s� sent som i b�rjan p� 1990-talet. Jag s�g dem p� Kiviks marknad 1992 (tror jag det var).

D� kan du hoppa �ver n�sta m�te ocks� n�r Jukka har med sig Strombergen och Haralds naglar vuxit ut (alternativt f�rst�rkts med ukulelefantomens turbo-variant) och han trakterar sin nya John Grey & Sons. Kanske �ven jag kommer med min d� f�rhoppningsvis spelf�rdiga Gibson UB-2. Vem vet hur m�nga "d�dsryttare" det blir?.
Om du inte av nostalgiska sk�l vill ha en
revival av William Arnes velodrom, f�rst�s. Och kanske sj�lv ta en tur i "tr�tunnan" som omv�xling till r�serbanorna.


(Bra liknelse hrlarson kom upp med!)
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 5:36 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
Har saknat skr�landet och slaktandet av l�tar!


Va? Ska du s�ga s� om den mjuka, vackra l�gm�lda o finst�mda musik som
vi alla tillsammans presterade ? Det var det v�rsta.

F�r �vrigt smet du fr�n din nota, var det med flit s� f�r det vara, annars �r
du skyldig mig en dricka.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 254
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 5:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Nope, h�r smets inte ifr�n ngn nota, och det finns kvitto p� det.

Jag betalade uppe i baren, INNAN vi ens �ntrade k�llaren. (Jo, jag �r r�tt billig i drift; en flaska f�r r�cka under en kv�ll (iaf n�r man skall upp tidigt dagen efter)).

Syndaren var ngn annan.
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 5:53 pm    Rubrik: Svara med citat

OK, d� var det barpersonalen som sjabblade.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
harald



Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inl�gg: 93

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Roligt var det!

Tills n�sta g�ng ska jag dock redan i f�rv�g se till att vi har n�gra l�tar vi vet att vi ska spela. Jag har fortfarande lite sv�rt att h�nga med i nya l�tar jag aldrig spelat f�rut. Man h�r inte om man sj�lv spelar r�tt eller ej, och jag har n�sta ingen m�jlighet att titta p� alla andra d� ni envisas med att st�mma era ukuelels p� fel s�tt. Cool

Mina nagelband �r av s�msta kvalit�, den spricker, rullar upp sig och allt man kan komma p�. Det h�nder att jag har pl�ster p� fingarana n�r jag spelar eftersom att jag b�rjar bl�da annars. Men vad har detta med n�gonting att g�ra? Inte en aning.

Roligt att se s� m�nga nya, �ven om m�nga nu faktiskt var �ldere som bara inte varit d�r under de f� g�nger jag varit med.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006