Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

19 maj 2008 - S&S
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
zpreston

Registreringsdatum: 01 juli 2006

InläggPostat: mån maj 19, 2008 10:28 pm    Rubrik: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

Sååå kul att se er igen! Har saknat skrålandet och slaktandet av låtar, och nu när man inte varit med på ett tag syntes mig kaoset nästan en uns mysigt.
(Jag sa nästan.)

Några saker som förvånade mig:

1) Att jag var där.
2) Att där var så mkt folk!
3) Att där var så mkt för mig nytt folk!
4) När en man med rosa fluga kommer in och serenaderar mig.
5) Var var Robert?

Vid min del av bordet hade herr Lautsprecher och jag en skön stämning. Underskatta aldrig spritpennor!
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: mån maj 19, 2008 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Ånej du blev först. Kan Robert eller nån sortera in min tråd hära?

Sven

Väldigt kul att träffas förresten z
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: mån maj 19, 2008 11:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo det var kul. Och Zandra. Att du var med var något av en höjdare. Dels förstås för dina personliga egenskaper, men du lyckades också (nästan) tygla herr Lautsprecher och Plink. Nästa gång kan du väl sitta bredvid Hågel Wink
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: mån maj 19, 2008 11:07 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
Vid min del av bordet hade herr Lautsprecher och jag en skön stämning. Underskatta aldrig spritpennor!

Dito Mon Chéri!

En skön träff i det goda kaosets tecken. Trots allt föll det ut en och annan sång ur det ganska oplanerade spelschemat.
Zan gjorde ett bra jobb med att annonsera oannonserade låtar och Gösta hade laddat upp med en ansenlig mängd
kopior av sin alldeles egna låt.

Kan det inte bli juni snart? Fler möten nu! Rolling Eyes Laughing

PS Plus för jukkaleles falsettsång. Wink
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: mån maj 19, 2008 11:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Tillbaka till gamla hederliga kaotiska former. Det var trevligt. Jag har nästan inte tinnitus, så vi måste ha hållit igen lite. Eller har jag fått en permanent skada?

Ibland känns det som om vi är ett gäng tonåringar som står och varvar mopederna tillsammans. Very Happy Det bidrar hur som helst till en trevlig och avslappnad stämning. Galningen med rosen får vi hångla ner nästa gång, så passar han sig i fortsättningen. Jag trodde att det var ett sjungogram, men han var tydligen bara en konstig kille. Underliga saker hända än i denna dag minsann.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: tis maj 20, 2008 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Spritpennan behöver ett blädderblock eller som sagt, det vore fint med en flanellograf Smile

Tack alla för en trevlig kväll och ett trevligt mottagande.

Mer mer mer
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis maj 20, 2008 10:03 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Ibland känns det som om vi är ett gäng tonåringar som står och varvar mopederna tillsammans.

Bra bild, hrlarson! Very Happy Och visst var det trivsamt!
När man känner att man vill andas lite grann så kan man ta med sig mopparna och ett par särlingar till rummet utanför och dra ett varv där, även om det är svårt med ljudisoleringen.

Eller också kan man, som jag, stjäla sig till en stund och ha ljudrummet för sig själv innan alla kommit på plats eller har hunnit plocka upp sina instrument. Jag hann faktiskt överrumpla och riva av ett gammalt "skillingtryck" innan motelden kommit igång. Twisted Evil

Sedan gäller det förstås att ha så lite ljuddämpare som möjligt på moppen. I allspelet är en banjoukulele oöverträffad! Jukka funderade faktisk på att ta med sin Stromberg nästa gång, sa han. Då kommer det att låta som inne i stålgloben på William Arnes Motorcirkus (om nu någon av seniorerna minns detta fenomen från barndomens — vi talar 1950-tal här — ambulerande tivolier?) snarare än som utanför korvkiosken där femtonåringarna varvar moppar (än idag?).

Kul att du kom, Zpreston! Och tack. Vi har alltför sällan kvinnligt sällskap på våra möten. Och jag tror nog att det bidrog till den allmänt städade och disciplinerade stämningen. Samt förstås till lite extra drag på ett och annat gasreglage och någon sladdrepa för mycket bara för att impa! Du borde fått en ros från var och en av oss. Nu var det bara Gösta som visade sig vara en sann gentleman (i jämförelse med oss andra sluskar). Men då hade vi väl aldrig blivit av med mannen i rosa fluga! (Med den utstyrseln var det förvånansvärt att han inte spelade ukulele också!) Very Happy

Jukkas falsettsång? När förekom den? När jag var ute och hämtade frisk luft? Eller var på buskspel i rummet utanför med de notoriska?
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis maj 20, 2008 10:13 am    Rubrik: Svara med citat

Jo jag hotade att ta med Strombergen nästa gång. Det av två skäl:
1. Att demonstrera hur besvärande det är när ett instrument så dominerar ljudbilden
2. Att höra vad jag själv spelar och därmed upptäcka när jag gör fel.

Harald lyckades på ett föredömligt sätt demonstera att man kan spela banjoukke med respekt för omgivningen Wink

Vad gäller falsettsången, kan jag väl säga att jag är glad att du inte har en till hållhake på mig.
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tis maj 20, 2008 10:51 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Harald lyckades på ett föredömligt sätt demonstera att man kan spela banjoukke med respekt för omgivningen Wink

Med all respekt för den gode Harald, som glädjande nog har en avancerad musiksmak, och dessutom är en bra musiker och begåvad instrumentalist, så uttryckte han faktiskt en viss avund över att jag inte var nagelbitare. Jag har ju inbyggda plektrum konstaterade vi. Jag hoppas jag inte bryter något förtroende när jag avslöjar att han bestämt sig för att försöka sluta med denna ovana (last?) för att kunna få lite mer dynamik i sitt spel. Han tycker att det blir besvärande dämpat med bara mjuka fingertoppar — som att spela med suddgummi i st f plektrum.

Ett tips till Harald: Tala med Ukulelefantomen, han har ett knep med lösnaglar tillverkade av kasserade bordtennisbollar och kontaktlim som ger "turbo"-effekt på banjolele. Du kan ju experimentera med det nu när ni tillsammans skall ömsa skinn på din nya banjoukke!
- Beware all evildoers out there! Twisted Evil

Ja, jag inser att Jukka inte blir nöjd förrän jag börjar bita på naglarna. För i våra ukulelekretsar är det tydligen förbjudet att visa klorna. Wink
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis maj 20, 2008 12:20 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
slaktandet av låtar
Very Happy

zpreston skrev:
5) Var var Robert?

Jag var hemma och skruvade på vad som skulle kunna göra anspråk på att vara världens långsammaste räserbil. Den har stått still alldeles för länge. Några varv på räserbanorna skulle jag iaf vilja hinna med i år. (Jag spelade för all del lite ukulele också, frampå kvällskvisten)

ronald skrev:
det vore fint med en flanellograf

Min favvo bland pedagogiska hjälpmedel.

Hågel skrev:
William Arnes Motorcirkus (om nu någon av seniorerna minns detta fenomen från barndomens — vi talar 1950-tal här — ambulerande tivolier?)

William Arnes Motorcirkus var i full svang (låt vara utan William Arne himself) så sent som i början på 1990-talet. Jag såg dem på Kiviks marknad 1992 (tror jag det var).
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tis maj 20, 2008 1:41 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Några varv på räserbanorna skulle jag iaf vilja hinna med i år.

Ja, då förstår man att attraktionskraften hos varvande av mopeder utanför korvtjorren inte står så högt. Very Happy

Robert_Hultman skrev:
William Arnes Motorcirkus var i full svang (låt vara utan William Arne himself) så sent som i början på 1990-talet. Jag såg dem på Kiviks marknad 1992 (tror jag det var).

Då kan du hoppa över nästa möte också när Jukka har med sig Strombergen och Haralds naglar vuxit ut (alternativt förstärkts med ukulelefantomens turbo-variant) och han trakterar sin nya John Grey & Sons. Kanske även jag kommer med min då förhoppningsvis spelfärdiga Gibson UB-2. Vem vet hur många "dödsryttare" det blir?.
Om du inte av nostalgiska skäl vill ha en
revival av William Arnes velodrom, förstås. Och kanske själv ta en tur i "trätunnan" som omväxling till räserbanorna.

(Bra liknelse hrlarson kom upp med!)
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: tis maj 20, 2008 5:36 pm    Rubrik: Re: 19 maj 2008 - S&S Svara med citat

zpreston skrev:
Har saknat skrålandet och slaktandet av låtar!

Va? Ska du säga så om den mjuka, vackra lågmälda o finstämda musik som
vi alla tillsammans presterade ? Det var det värsta.

För övrigt smet du från din nota, var det med flit så får det vara, annars är
du skyldig mig en dricka.

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
zpreston

Registreringsdatum: 01 juli 2006

InläggPostat: tis maj 20, 2008 5:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Nope, här smets inte ifrån ngn nota, och det finns kvitto på det.

Jag betalade uppe i baren, INNAN vi ens äntrade källaren. (Jo, jag är rätt billig i drift; en flaska får räcka under en kväll (iaf när man skall upp tidigt dagen efter)).

Syndaren var ngn annan.
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: tis maj 20, 2008 5:53 pm    Rubrik: Svara med citat

OK, då var det barpersonalen som sjabblade.

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
harald

Registreringsdatum: 21 februari 2008

InläggPostat: tis maj 20, 2008 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Roligt var det!

Tills nästa gång ska jag dock redan i förväg se till att vi har några låtar vi vet att vi ska spela. Jag har fortfarande lite svårt att hänga med i nya låtar jag aldrig spelat förut. Man hör inte om man själv spelar rätt eller ej, och jag har nästa ingen möjlighet att titta på alla andra då ni envisas med att stämma era ukuelels på fel sätt. Cool

Mina nagelband är av sämsta kvalité, den spricker, rullar upp sig och allt man kan komma på. Det händer att jag har plåster på fingarana när jag spelar eftersom att jag börjar blöda annars. Men vad har detta med någonting att göra? Inte en aning.

Roligt att se så många nya, även om många nu faktiskt var äldere som bara inte varit där under de få gånger jag varit med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet