Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

basg�ng, hur g�ra?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 3:17 pm    Rubrik: basg�ng, hur g�ra? Svara med citat

Det har landat ett enkelt miditangentbord i mitt hem. F�ljaktligen inst�ller sig fr�gan hur man spelar alla de d�r andra instrumenten i den digitala orkestern, som man inte redan fuskat p�...

Ett simpelt trumkomp fixar datorn n�stan sj�lv men hur g�r man en enkel basg�ng?

Utg�ngsmaterialet �r text med ackord och en m�jlighet att plocka ut melodin p� pianot.

/erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 3:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Det enklaste man kan g�ra �r att konsekvent spela grundtonen. Det blir lite enahanda. N�sta grej �r att spela kvintar och terser. Basens grundtaktslag �r 1:an och 3:an. P� dessa - och s�rskilt p� 1:an �r det ofta bra att ha hittat hem till grundton, ters eller kvint i det ackordet som spelas just d�. (Fast det finns m�nga m�nga fall d�r man inte g�r det, men som en huvudregel att utg� fr�n, s� ) D�remellan kan man t ex spela toner som �r p� v�g mellan "vilotonerna" eller som g�r spr�ng f�rbi dem. Och s� kan man inom samma ackord v�xla mellan grundton, ters och kvint. Det vanligaste countrybaskompet m�ste vara grunton och kvint v�xelvis.

Kolla ackord till l�tar som ser ut som t ex A A/G A/F# A/E. D�r anger f�rsta bokstaven ackordet och den andra rekommenderad baston. I detta fall en nedg�ng A-E. F�rst ett A, som �r grundton. Sedan ett G, som i praktiken f�rvandlar det spelade till ett A7. Sedan ett F# som g�r det till ett A6 och s� ett E som �r kvinten. Den typen av notationer kan ge exempel p� vad man kan g�ra.

Men utg� fr�n grundton, kvint och ters. Lek och prova dig fram d�remellan och framf�r allt: Lyssna.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 125

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 5:15 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r en som spelat bas s� l�nge den kan minnas (allts� jag) �r det sv�rare �n man kan tro att svara p� en s�n h�r fr�ga.

F�r nog bara inst�mma med jukka - LYSSNA p� den typen av musik du t�nkt att spela in och spela med.

Eller s� ber du n�n v�nlig sj�l spela in en basg�ng �t dig...
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 6:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Go! Berneflott Go!

Det h�r �r en fr�ga som jag st�llt mig (och f�rmodligen ocks� jukkalele som jag brukar fr�ga om allt m�jligt som har med musik eller ryska att g�ra) utan att bli riktigt klok p� svaret. D�rf�r suger jag i mig ovanst�ende klokskap som vore det vatten och jag ett l�skpapper.

De i ackordet ing�ende tonerna, f�r den dj�rve och experimenterande. Grundtonen i ackordet f�r den som vill "play it safe". Det �r min tolkning av svaret.

Nu ska jag kika p� tr�den "Ackord s� funkar det" f�r att f�rs�ka lista ut hur man hittar gruntonene, terser och kvinter... Sen ni! (Kommer ni att f� h�ra m�nga bedr�vliga basg�ngar Wink )
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n maj 19, 2008 11:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Helt riktigt, Marcus. Det g�r inte att svara p� fr�gan. Mer �n p� detytterst f�renklade s�tt jag f�rs�kte f� till. M�jligen �r det l�ttare att visa. Men det finnns ju s� m�nga m�jligheter, s� d� kommer vi tillbaka till lyssnandet. Och dessutom brukar det s�llan bli likadant om man spelar bas p� klaviatur som om man g�r det p� kontrabas eller basgura. Det �r v�l n�got med konstruktionen och layouten av instrumenten. Det blir f�rresten s�llan likadant p� kontrabas och basgura heller,

Ser fram emot hultmanska basg�ngar.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 8:55 am    Rubrik: Svara med citat

Inte backa nu jukkalele, ditt f�rsta svar var begripligt och eventuellt �ven oms�ttbart i praktiken. Att "lyssna" �r s�ker �nnu b�ttre men f�ruts�tter en st�rre m�ngd tid �n jag har tiilg�nglig samt att l�tarna tenderar att ha sprungit ifr�n mig innan jag tr�ffat r�tt (om man f�ruts�tter att man lyssnar ihop med n�got inspelat). Resultatet av petandet blir icke reproducerbart eftersom jag vid varje omlyssning spelar fel n�gon annan stans. Efter 20 lyssningar ger jag upp utan s� mycket som en tumme.

Jag satsar p� n�got enkelt (h�lst programerbart eftersom jag �r kass p� key board ocks�, och d� har man en garanterad reproducerbarhet). Annars blir det att ta fram dragspelet

/E
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 8:59 am    Rubrik: Svara med citat

N�gon stans p� n�tet har jag sett ett litet program med titeln "Vilka toner ing�r i ackordet". Ganska basic layout, man skrev bara in vilket ackord man ville ha analyserat och ut kom ett antal toner. Vet ej var jag sett det. Har n�gon koll p� detta eller liknanade funktioner p� n�tet?

/E
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 9:19 am    Rubrik: Svara med citat

H�rr� berneflott. Med lyssna menar jag inte att dessutom g�ra exakt likadant. (det f�ruts�tter n�stan att man spelar samma l�t) Jag �r inne p� en mer l�ngsiktig plan. Att h�ra hur det "brukar" g� till och d�rifr�n utveckla en f�rst�else som man sedan kan anv�nda f�r att skapa en basg�ng (eller vad det nu i �vrigt kan vara som man vill g�ra) �r du ute efter en genv�g f�r att f� till en basg�ng en g�ng, tja d� �r det nog ackordens toner och mellanliggande toner p� v�g fr�n en ackordston till en annan som g�ller. Vad �r det f�r typ av musik?

Jag vet inte vad det �r f�r site du refererar till, men jag �r lite grann motst�ndare till denna enkla genv�g. Man l�r sig liksom inget p� det. Ett lite b�ttre s�tt �r att titta p� ukken eller gitarren eller dragspelet eller vad som helst och kolla vilka toner som finns i de ackord du spelar. R�kna ut det sj�lv allts�. En generell beskrivning hittar di i en annan tr�d i denna sektion: http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=55

Genv�gar kan vara bra till en viss niv�, men sedan sl�r man huvudet i taket och kommer inte l�ngre. Att l�ra sig hur det funkar tar l�ngre tid, men g�r att man d� kan r�kna ut hur man g�r i stort sett vad som helst. Sedan g�ller det bara att klara av att g�ra det Wink

Jag menar inte att alla m�ste kunna musikteori. Det �r verkligen valbart, men lite grann �r det som att kunna l�sa och skriva. Kan man inte det kan man l�ra sig k�nna igen ord som mor, bil och apa. Men vet man inte varf�r de bokst�verna bildar dessa ord m�ste man l�ra sig alla ord styckevis. Kan man teorin kan man utfr�n dessa ord t ex stava till bom eller lipar utan att n�gonsin ha gjort det f�rut. Samma sak med musik. Att bara k�ra invanda ackord r�cker en bit. Men till slut r�cker det inte f�r att t ex omvandla n�got ackord till en nia, g�ra snygga �verg�ngar mellan tonarter, skapa basg�ngar eller st�mmor (f�r r�st eller instrument). Det �r nog bara att acceptera. Har man inte en intuitiv k�nsla, d� �r det pluggande och �vning som g�ller. Sorry.

EDIT:
F�rresten. Det finns ett program som heter Band in a box som genererar basg�ngar, trums, piano, och en massa andra saker man kan vilja ha.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele


Senast �ndrad av jukkalele den tis maj 20, 2008 9:45 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Frallemartin



Registreringsdatum: 16 maj 2008
Inl�gg: 149
Ort: Vall�kra

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 9:29 am    Rubrik: Svara med citat

En bra l�nk som kanske �r overkill och som refererar till G****R �r:

http://chrisjuergensen.com.hosting.domaindirect.com/composing%20music.htm

Tycker jag f�rklarar accord-teori p� ett bra s�tt. Annars �r kvint-cirkeln ett bra verktyg...

Annars h�ller jag med jukkalele, att det beror p� samanhanget. Har du tex ett C-dur spelar du tex ett C med A i basen s� f�r egentligen ett am7 ackord. Man f�r pr�va sig fram med bastoner, man kan ju alltid b�rja med grundtonen i ackordet. Spelar du ett C s� har du C i basen, sen utvecklar man det med toner emellan. tex.. om du spelar f�rst C med C i bas sen C med E och sen byter till ett F ackord. D� blir det en form av bas g�ng... Rolling Eyes

Kolla �ven http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Fungerar tydligen bra f�r de vanligaste accorden...
_________________
Ode to a frozen boot
James Hill
Jake Simabukuro
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Frallemartin



Registreringsdatum: 16 maj 2008
Inl�gg: 149
Ort: Vall�kra

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 9:33 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:


Genv�gar kan vara bra till en viss niv�, men sedan sl�r man huvudet i taket och kommer inte l�ngre. Att l�ra sig hur det funkar tar l�ngre tid, men g�r att man d� kan r�kna ut hur mang�r i stort sett vad som helst. Sedan g�ller det bara att klara av att g�ra det Wink

Jag menar inte att alla m�ste kunna musikteori. Det �r verkligen valbart, men lite grann �r det som att kunna l�sa och skriva. Kan man inte det kan man l�ra sig k�nna igen ord som mor, bil och apa. Men vet man inte varf�r de bokst�verna bildar dessa ord m�ste man l�ra sig alla ord styckevis. Kan man teorin kan man utfr�n dessa ord t ex stava till bom eller lipar utan att n�gonsin ha gjort det f�rut. Samma sak med musik. Att bara k�ra invanda ackord r�cker en bit. Men till slut r�cker det inte f�r att t ex omvandla n�got ackord till en nia, g�ra snygga �verg�ngar mellan tonarter, skapa basg�ngar eller st�mmor (f�r r�st eller instrument). Det �r nog bara att acceptera. Har man inte en intuitiv k�nsla, d� �r det pluggande och �vning som g�ller. Sorry.


H�ller med till 100%... Wink
_________________
Ode to a frozen boot
James Hill
Jake Simabukuro
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 12:29 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Har man inte en intuitiv k�nsla, d� �r det pluggande och �vning som g�ller. Sorry.


�sch, lyssna inte p� honom n�r han blir s�d�r, berneflott Wink

K�r h�rt med genv�gar, dataprogram och fusk. Tids nog blir man intresserad av hur allt h�nger ihop. D�, men f�rst d�, �r det dags att ta till sig teorin. (Jag b�rjar n�rma mig det stadiet)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 1:44 pm    Rubrik: Svara med citat

mitt huvudinstrument �r s�g. D�r m�ste man lyssna, men beh�ver ingen musikteori. Det �r bara att b�nda. I �vrigt h�ller jag ocks� med i princip. Tyv�rr medger den fria tiden f�r dylika �vningar just nu endast tv� alternativ. Fuska eller skita i att f�rs�ka �ver huvud taget. Jag �r till lika h�ldre p� havet med min GPSplotter �n sitter p� landbacken och v�ntar p� att jag skall f� tid att l�ra mig astronomisk navigation med sextant, typ.

/E
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 2:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Jaja. Man kan leda en h�st till vatten men man kan inte tvinga den att dricka. Skit i't d�. Very Happy

Analogin med GPS antyder snarare att datorbaserat musikskapande utan n�gra "traditionella" instrument alls ligger n�rmast till hands. Det �r inget fel med det �ver huvud taget. Det �r bara en annan grej.

Jag s�ger det igen (och s�kert inte f�r sista g�ngen). Genv�gar r�cker bara en bit. Sedan kan man t o m beh�va avl�ra sig olater man lagt sig till med, vilket g�r att hela processen tar l�ngre tid. Men det �r den resandes ensak.

Sorry om jag ibland blir lite tr�tt p� att s� m�nga �r ute efter n�gon slags de vises sten som kan f�rvandla skit till guld. Jag har d�rf�r slutat svara rakt och enkelt p� fr�gor som: "Hur tar man ett A7sus4?" o dylikt. Kanske ska jag sluta svara helt. Om man inte orkar bem�da sig att ta reda p� hur det funkar, s� att man kan klura ut det sj�lv, f�r man skylla sig sj�lv Wink

Antingen skiter man i att l�ra sig. D� f�r man spela det man kan. Inget fel i det. Eller s� vill man g� vidare och d� m�ste man i alla fall ha ett hum om vad man h�ller p� med. Typ som att det �r helt OK att k�ra sin bil fram och tillbaka till jobbet utan att veta mer �n hur man tankar den. Ska man k�ra p� r�serbana m�ste man veta betyddligt mer. Och det �r inte relevant att fr�ga om man ska ha en tidig eller sen tangering av h�rnet Hornsgatan L�ngholmsgatan f�r att komma snabbast mellan Mariatorget och Fridhemsplan. Det �r faktiskt lite s� det ibland blir.

Sorry igen till berneflott, som f�r kl� skott f�r alla andras ovilja att l�ra sig. Detta �r helt enkelt en typ av tirad som jag i min frustration ibland m�ste f� ur mig. Ibland kanske n�got fastnar n�gonstans.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 125

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 5:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med dig Jukka.
Du �r inte helt l�ngt bort fr�n min terori om "den nya generationens musiker". Idag, n�r det finns tillg�ng till Internet, kan alla l�ra sig allting... tror man i alla fall.

Man kan l�ra sig spela ukulele genom att titta p� Youtube och genom att skriva ut kilovis med tabs.
Men, l�r man sig, p� det viset, varf�r man spelar och g�r som man g�r?
N�...
L�r man sig hur man g�r vidare och utvecklas genom att titta p� tabs och Youtube? (eller hur man sj�lv r�knar ut hur man spelar ett A7 sus4?)
N�...

Internet �r fullt av genv�gar, och precis som Jukka s�ger - r�cker det en bit. F�r m�nga kanske det r�cker helt och h�llet ocks�.
Men de som vill veta mer inser snart att... det �r just genv�gar de l�rt sig.

S�ger varken att det ena eller det andra �r fel. Det �r bara olika s�tt att l�ra sig.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tis maj 20, 2008 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

... och jag som bara ville ha tips om hur jag skulle kunna l�gga n�gra bastoner i botten n�r jag leker med mina nya leksaker... och s� blev det s� h�r...

Jag som b�rjade med blockfl�jt redan i f�rsta klass f�r att sedan via klarrinett ta mig till alt- och tenorsax. F�rsta ukulelen k�ptes 1984 i samband med Trazan och Banarnes ukuleleskola, f�ljes av kromatiskt munspel, panfl�jt, melodika och s�g. I samband med utlandsflytt ink�ptes dragspelet f�r att �tminstonde f� lite midsommarst�mning. Jag kan mina skalor, kvintcirkel och teorin f�r hur man s�tter ihop i alla fall de enklaste ackorden. Jag vet inte var gr�nsen ligger f�r vad som r�knas som riktiga instrument som man m�ste l�ra sig utan youtube i dessa musikelit�ra sammanhang. I mitt fall beror mitt tillkortakommande nog inte p� inf�rande av datorer i musikskapandet utan snarare p� ett flertal samverkande faktorer som tex att mina f�r�ldrar inte tvingade mig att skolas till konsertpianist eller �tminstone satte mig p� extra musikteori vid sidan av bl�sinstrumenten, och det faktum att min ambitionsniv� alltid har legat p� "en glad amat�r" niv�, samt att jag egentligen aldrig haft n�gon att spela tillsammans med (har tex aldrig tr�ffat en livs levande ukulelespelare) vilket gjort att jag aldrig haft n�gon att inh�mta inspiration och tips fr�n (tack youtube, Allanders bok som var det enda ukematerial som fanns tillg�ngligt f�r mig innan internet, har trots allt sina begr�nsningar i l�ngen. )

Skall man ha kontrabas eller �r det ok med en vanlig elbas. I s� fall vilken? Kan jag k�ra den i min vanliga elgitarrst�rkare eller kr�vs separat basf�rst�rkare?

/E
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006