Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Strängar - Strings
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
B-200

Registreringsdatum: 12 februari 2010

InläggPostat: sön maj 02, 2010 8:59 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har Worth Brown medium på min Bruko number 5 och hade Aquila på Loudmouthen jag hade innan (och fortfarande lånar ibland).

Jag gillar ljudet hos båda men gillar känslan hos Aquilan bäst då wprth är så tunna så kan det göra ont i fingerspetsarna efter ett tag.

Jag undrar om det finns strängar med worth ljud men som är tjockare? som Aquila...?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Kroffe75

Registreringsdatum: 14 augusti 2010

InläggPostat: lör aug 14, 2021 9:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har Worth B M på min Allander(brüeko) Ekolele jag har provat de flesta strängar på denna Ukke men Worth strängarna vinner.
På min Flea har jag också Worth prövade med Aquila men det känns som de slår igenom och blir lite banjo aktiga.
Eleuken funkar(i mitt tycke) bäst med Martin strängar. Detta är i grund och botten en el-planka och de mjukare Martin strängarna ger en bättre ballans.
Min Brüko No:6 har Aquila, mest för att jag inte orkar prova några andra på den.
Kala jazz tenoren har Aquila strängar och låter helt fantastiskt bra med dem så jag vågar/vill inte byta.
Oretgan har precis fått ett byte till Aquila och jag är väldigt nöjd men kommer nog prova Worth bara för att vara säker.
T.V.Pal ukelelen har plaststämskruvar och jag har läst mig till att Martin strängar funkar bäst på den. Aquila strängar skulle bara slita isär de 50åriga stämskruvarna!

Om någon har något bättre alt till T.V.Pal ukken så hör av er.
Det handlar trots alt om tycke och smak men tipps är alltid välkomna./ Smile
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: lör aug 14, 2021 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Om du skickar mig plastukken, så kan jag prova lite olika stängar under en 5-7 år och sedan berätta vilka jag tyckte var bäst. Fast sedan dyker det kanske upp nya strängar som måste provas.

Faktiskt har Aquila en ny sort slätare strängar ute nu. De har väl inte riktigt hittat till alla butiker ännu. Kanske inte till någon. Men de kommer
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kroffe75

Registreringsdatum: 14 augusti 2010

InläggPostat: lör aug 14, 2021 9:41 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Om du skickar mig plastukken, så kan jag prova lite olika stängar under en 5-7 år och sedan berätta vilka jag tyckte var bäst. Fast sedan dyker det kanske upp nya strängar som måste provas.

Faktiskt har Aquila en ny sort slätare strängar ute nu. De har väl inte riktigt hittat till alla butiker ännu. Kanske inte till någon. Men de kommer

Ha ha! Tyvärr har jag råkat limma fast den på min hand så det blir svårt. Wink Aquila light låter internsant men jag har blivit paranoidt orolig över att dra sönder stämskruvarna på denna underbara ukulele så jag avvaktar nog till någon annan har provat dem.(Ego! Jepp, men jag skulle gråta blod om den gick sönder.) Smile
Mab

Registreringsdatum: 28 september 2021

InläggPostat: sön aug 15, 2021 9:35 am    Rubrik: Svara med citat

Ronald har ju en gammal plastukke från 50-talet.
Vad har han för strängar på den lyran?
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: sön aug 15, 2021 5:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det är Fremont blackline, den är c-stämd. D-stämt skulle jag kolla på typ tunnaste Worth.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet