Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Str�ngar - Strings
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 1:33 am    Rubrik: Svara med citat

G�staU skrev:
...�ven om man
kunde tillverka ett instrument i laminat som var minst lika bra, eller kanske till o med b�ttre, och dessutom billigare, �n ett massivtr�instrument s� skulle det alltid finnas n�gra k�pare som ville ha ett massivtr�instrument �nd�. Och som var beredda att betala f�r det


Jamen. Nu talar vi ju pl�tsligt om massivtr� och laminat. Det �r ju en helt annan sak. En helt annan sak... (f�r att citera �verste Hahti) Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 6:56 am    Rubrik: Svara med citat

Fint f�ngat, G�sta!

Tarmstr�ngar (det �r ju vad det �r �ven om man kallar dem senstr�ngar) har jag pr�vat p� en 1800-talsgitarr och de blev snart fransiga vid klassiskt spel med naglarna. Ljudet var, �h, inte direkt �verv�ldigande och de st�mde d�ligt.
P� en consertcittra jag k�pte en g�ng satt det senstr�ngar i kompstr�ngarnas diskant och metallomspunnet natursilke i basen. H�r var slitningen mindre och utan betydelse, eftersom varje kompstr�ng bara anv�nds f�r en ton.
Men varje g�ng jag �ppnade l�dan hade en silkesstr�ng g�tt tv�rt av. Inte l�tt att kn�da fram "Tredje mannen" med s�na sn�ren p�.
Tacka vet jag nylon eler nylgut!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 8:49 am    Rubrik: Svara med citat

Jepp. G�sta slog huvudet p� den sk spiken. Vare sig det handlar om tr�, str�ngmaterial eller f�r den delen musik, finns det alltd de som h�vdar att s� som det var f�rr, det var det r�tta det. Allt som sedan h�nt �r av ondo. Lite Amish-aktig inst�llning. De recensioner av Aquilas senstr�gar (f'l�t tarmstr�ngar - undrar varf�r vi kallar dem f�r senor) jag sett antyder att de l�ter bra och "gammalt" ett kort tag. Sedan l�ter de illa och d�tt. N�r man v�l lyckats st��mma dem.

Det finns f�rmodligen fler orsaker �n ekonomiska till att man i stort sett g�tt ifr�n naturstr�ngar p� musikinstrument.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 10:14 am    Rubrik: Svara med citat

Jag som var sugen p� att k�pa gut till ukken och silk and gut till guran (inte Fantomens kompis med lampsk�rmshatten), men ni har nog tagit det ur mig. Jag var nog ute efter ett autentiskt gammalt ljud (gut feeling, eh�). Kanske skulle jag f�tt n�got annat �n vad jag var ute efter? Typ kramp och tennisarm. En del talar om en varmare ton f�r fj�lsterstr�ngar, men om varaktigheten �r kort s� inneb�r det kanske att man f�r v�lja mellan ost�mt eller anstr�ngd pl�nbok om man g�r p� djurtarmssp�ret.

Tarmarna som str�ngarna �r gjorda av har ju i sitt tidigare liv projicerat skit, s� det �r kanske bara naturligt om skit kommer ur dem som str�ngar ocks�? Om det nu �r s�.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 1:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kom att t�nka p� en annan lustig omst�ndighet. Hur kommer det sig att vissa instrument, som fiol och banjo, g�tt fr�n senstr�ngar till st�lstr�ngar, medan andra, som ukulele och spansk g itarr, g�tt fr�n senstr�ngar till nylon?

N�gon som har n�gra tankar om det?
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 1:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra st�lstr�ngar kom f�rst p� 1900-talet och d� var den klassiska gitarren l�ngt kommen i sin utveckling. F�r sent byta sp�r.

Banjons utveckling kl�vs under 1910-20-tal. De gamla fem- eller flerstr�ngade hade nog senor eller torftiga metallstr�ngar, men med tenorbanjons teknikspr�ng p� industrialismens alla omr�den kunde man pl�tsligt bygga instrument som h�ll f�r h�rdade st�lstr�ngar (och med planetv�xlade st�mmisar �ven h�lla tonen p� dem). Det p�verkade de flesta f�retag som byggde 5-str�ngade banjor, men inte alla. En del fortsatte bygga fretless med tarmar.

Fioler vet jag inte n�t om, ut�ver att man varit intresserad av att �ka klangens storlek p� konsertinstrument. Det har man gjort med brantare halsvinkel, l�ngre hals och st�lstr�ngar.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons maj 14, 2008 5:51 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev
Citat:
undrar varf�r vi kallar dem f�r senor)

om man spelar p� en spansk guitarr borde det v�l heta se�or... Wink

A nod is as good as a wink to a blind bat, he said knowingly.

Jag har spelat p� senstr�ngar tillverkade p� 90-talet monterade p� en Ludwig ukulelebanjo. De var h�rda och n�got stumma i responsen men gav ett h�gt, klart, krispigt ljud (vafandetnuef�n�t). Men de hade ocks� mycket riktigt kort livsl�ngd. Redan efter en helgs trakterande b�rjade de bli fransiga och man kunde sp�ra slitage p� vissa delar av str�ngen. Instrumentets �gare hade k�pt ett par rullar, i princip bara i tv� tjocklekar, som inte var ett smack vetenskapligt framst�llda, bara fabricerade efter produkten utan tanke p� anv�ndandet.
Anders Eriksson har f�r �vrigt en Levin ukulele fr�n cirkus 1936 med originalstr�ngar som han inte vill byta bort. Den h�nger som dekor p� v�ggen i hans kontor hemma. Ser coolt ut men l�ter inte ett n�t.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4582
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 15, 2008 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

�r 2008 f�redrar jag tarmarna kring korven och nylonet p� instrumentet. Rolling Eyes
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor maj 15, 2008 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med: nylon har inget p� korvar att g�ra.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5648
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 15, 2008 6:38 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson �r s� klok, s� klok.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: tor maj 22, 2008 10:58 am    Rubrik: Svara med citat

Min erfarenhet av nylgut med low G �r att l�gsta str�ngen alltid g�tt av efter bara n�gon vecka. I s� fall �r det b�ttre att ta n�gon �verbliven str�ng fr�n det 6-str�ngade instrumentet. Hur det kan bli str�ngar �ver n�r man beh�ver s� m�nga vet jag ej.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Frallemartin



Registreringsdatum: 16 maj 2008
Inl�gg: 149
Ort: Vall�kra

Inl�ggPostat: l�r maj 24, 2008 11:18 am    Rubrik: Svara med citat

Nu �r det v�l bara att ta Roberts lista (bra!! gjort) och fylla p� med priser och helt subjektiv bed�mning av upplevelsen p� olika typer av instrument?


_________________
Ode to a frozen boot
James Hill
Jake Simabukuro
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 27, 2008 9:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu ska jag f�rs�ka sammafatta vad som skrevs i en annan tr�d p� samma �mne:

http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1906

Tosse skriver att han testat tre typer av str�ngar. De som sitter p� n�r ucken levereras och Galil och Pyramid (som �r vad handlarn p� orten erbjuder)

"Galil str�ngarna t�nker jag aldrig k�pa igen, de var det s�msta jag n�gonsin provat och kan j�mf�ras med fiskelina. Pyramid str�ngarna duger faktiskt, men de �r r�tt s� 'h�rda' och leverar ett ganska s� stelt ljud."

� s� undrar Tosse om Aquila �r s� bra som det s�gs.

the ru, Harald och G�staU svarar med positiva omd�men om Aquila.

The ru skriver "De �r ok. Deras l�ga A-str�ngar har dock haft en tendens att g� av efter bara n�gon vecka f�r mig, men k�r du h�g A-str�ng �r det ju inget problem. De l�ter hur som helst b�ttre �n vanliga 'plaststr�ngar'. Men, oavsett vilket fabrikat man k�r med b�r man nog byta dem regelbundet. "

och Harald:
"Jag tycker om Aquila. I det fall jag har varit med om har de lockat fram bra ljud ur billiga instrument. Men de �r inte s� �verl�gsna som m�nga verker tro."

Och G�staU
"Jag satte p� Aquila samtidigt med att jag s�nkte stallet p� min (r�tt billiga) Loudmouth, och det blev ett helt annat instrument.

�ven min (inte riktigt lika billiga, men fortfarande �verkomliga) Kala blev
betydligt b�ttre med Aquila j�mf�rt med de GHS som satt p� fr�n b�rjan."

jukkalele f�r v�l ocks� s�gas vara positiv n�r han skriver:
"Jag har sagt det f�rr och s�ger det igen. Aquila �r s�kert inte b�st f�r alla ukkar, men de �r alltid riktigt bra. S� man kan ha dem som rikslikare och b�rja med dem om man inte vill k�pa en massa olika att byta med tills man hittar det b�sta f�r varje instrument. Worth funkar s�kert ocks� p� det s�ttet men det finns ju s� m�nga varianter. Jag har Worth p� tv� ukkar. Den ena hade Aquila f�rut. Det var b�ttre men worth �r fortfarande bra. Den andra har aldrig haft Aquila - �nnu. Det m�ste ju provas, men det k�nns som att Worth clear medium passar bra p� just den."

S� l�ngt sammanfattningen. Nu ett eget inl�gg:

Jag ser f�r min del ett m�nster i dessa erfarenheter (och liknande egna erfarenheter). Till bilden kan l�ggas en erfarenhet som m�nga redovisat p� detta forum tidigare. N�mligen att de f�rgglada Mahalosarna (U30) l�ter riktigt bra med aquilastr�ngar.

Min slutsats blir att aquila-str�ngar g�r underverk f�r "tr�ga" ukulelar, eller ukulelar med tjocka lock, med laminatlock och lock som av andra sk�l kr�ver mycket energi f�r att bringas i sv�ngning. Aquilastr�ngarna �r tjocka, h�rda och lite str�va. N�r man satt de i sv�ngning har de energi nog att f� tr�ga lock att sv�nga.

Min erfarenhet �r att p� "l�ttare" uckar g�r aquilastr�ngarna inte samma skillnad. Och skillnaden kan rent av vara en f�rs�mring. Min Br�ko (no5 heter modellen om jag minns r�tt) tyckte jag l�t s�mre och var mer sv�rspelad med aquilastr�ngar �r de som satt p� fr�n b�rjan. Nu har den Worth clear medium och vann p� det bytet. Jag har aquilastr�ngar p� min Martin Style 0 (de satt p� n�r jag k�pte den). Den l�ter bra men jag tycker att str�ngarna �r en aning h�rda och har l�nge t�nkt byta. L�ttja och ett m�tt av obeslutsamhet (vad ska jag byta till?) har gjort att aquilastr�ngarna fortfarande sitter p�.

N�r jag f�rst st�tte p� Aquila var jag mycket entusiastisk och bytte p� i stort sett alla ukulelar i min omgivning. Gradvis har intrycket nyanserats. Jag skulle t ex aldrig byta bort de svarta GHS-str�ngar som sitter p� min Manini Sopranini mot Aquila.

Ingvar Tropp ber�ttade att han hade aquilastr�ngar p� den ukulele jag fick av honom men att han bytte dem mot Gallo-str�ngar. Gallostr�ngarna k�nns aningen tunna men de g�r jobbet. Tropps ERA (ukulelen heter s�) har ett tunt lock och de tunna str�ngarna frambringar en vacker klang. Jag �r lite sugen p� att prova med n�gra andra str�ngar p� ERA men har �nnu inte kommit till skott (av samma sk�l som Martinukulelen har Aquilastr�ngarna kvar)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
the ru



Registreringsdatum: 13 januari 2007
Inl�gg: 140
Ort: V�ster�s

Inl�ggPostat: tis maj 27, 2008 11:29 pm    Rubrik: Svara med citat

S�g ovan att jag omv�xlande skrivit l�g A och l�g G-str�ng, givetvis �r det samma str�ng jag menar. Kanske h�ll de s� d�ligt f�r mig f�r att jag st�mde dem "f�r h�gt"?

P� min runda Mahalo har jag just satt p� "Boston Musical Strings Set 102". Hittar mystiskt nog ingen information alls om dessa p� n�tet. De l�ter i alla fall hyfsat men ganska plonkigt, men det g�r � andra sidan alla str�ngar jag provat p� det h�r instrumentet.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons maj 28, 2008 8:04 am    Rubrik: Svara med citat

L�g A om du st�mmer i D (ADF#B), l�g G om du st�mmer i C (GCEA). Man anv�nder samma sorts str�ngar f�r D- och C-st�mning, eftersom det bara skiljer en ton dem emellan.

Str�ngar som g�r av kan bero p� vassa kanter p� sadel eller stall, plektrumspel eller att man �r s� stark att man inte kan kontrollera hur h�rt man strummar. Wink Eller att man heter Wolverine eller Edward Scissorhands.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006