Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ackordsfråga

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis maj 06, 2008 3:31 pm    Rubrik: Ackordsfråga Svara med citat

Hur tar jag ett C/B eller (D/Db om man har D-stämt)?
Plötsligt ett svart hål, som jag trodde jag hade täppt till.
Inte ens Brian's huge chordlist collection som annars är så förbaskat utförlig har gett mig svar. Antar att det är en baggis, men jag har inte fått det att låta rätt; hade jag haft bassträngar så antar jag att jag skulle slagit an ett B på en sådan?

Ackordsföljden är C, C/B, A (där C/B bara är en övergång med ett taktslag).
Jag har provat med C, Bdim, A istället, och det funkar, men...
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis maj 06, 2008 5:07 pm    Rubrik: Re: Ackordsfråga Svara med citat

Hågel skrev:
Hur tar jag ett C/B eller (D/Db om man har D-stämt)?

Det korta svaret är: Det gör du inte!

Som du antyder är det en anvisning för gitarrspelare och/eller basister. Tonföljden C-B-A blir ju då en liten tjusig(?) nedgång med B som en "genomgångston". Eftersom de strängarna inte finns kan du gott plinka på med ditt C. För övrigt finns inte ackordet C/B, eller det är inte ett ackord eller hur man nu ska säga. Det är därför sådant inte finns i ackordtabeller. Det är helt enkelt ett C med en extra anvisning för bassträngarna.

MEN: Du kan ju prova med att spela ett C med ett B i sig på annat ställe än i basen. Ett C med ett B i sig är ju också känt i den vida världen som Cmaj7. Fast det behöver du egentligen inte veta, bara ta ett B på ett lämpligt ställe i C-ackordet. På en C-stämd ukke blir det ju t ex fjärde bandet på fjärde strängen eller andra bandet på första. Ja det blir ju som sagt ett Cmaj7, så vi säger väl det då. Då får du 0003 0002 2100, vilket ger nedgången på första strängen. Kanske låter det bra, kanske måste nedgången finnas i basen för att bli bra, men det går ju att prova.

Detta blev lite längre än du kanske hade tänkt, men min grundinställning är att om någon är hungrig är det bättre att lära honom att fiska än att ge honom en fisk. Såvida inte svältdöden är nära förestående. Alltså att svar på frågor om hur man tar ett visst ackord, generellt är helt ointressanta om man inte också förklarar varför. Möjligen kan den mest envetna teorivägrare ändå lära sig något då....
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis maj 06, 2008 5:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för det utförliga svaret. Jag misstänkte nästan att du skulle svara. (På Cosmos skulle det ha varit Arch). Very Happy

Jo, jag kom själv fram till att det nog var ett Cmaj7 jag skulle prova, men det lät inte riktigt bra, då blev det bättre med dim-ackordet, som ju ofta brukar funka när man ska mjuka en nedgång. Eller att helt enkelt göra en kromatisk nedgång med barréackord (C, B, Bb, A) som ju också är ganska vanlig. Får se vad det blir när jag övat färdigt... Rolling Eyes

Tack för fiskelektionen.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet