Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ackordsfr�ga

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 06, 2008 3:31 pm    Rubrik: Ackordsfr�ga Svara med citat

Hur tar jag ett C/B eller (D/Db om man har D-st�mt)?
Pl�tsligt ett svart h�l, som jag trodde jag hade t�ppt till.
Inte ens Brian's huge chordlist collection som annars �r s� f�rbaskat utf�rlig har gett mig svar. Antar att det �r en baggis, men jag har inte f�tt det att l�ta r�tt; hade jag haft basstr�ngar s� antar jag att jag skulle slagit an ett B p� en s�dan?

Ackordsf�ljden �r C, C/B, A (d�r C/B bara �r en �verg�ng med ett taktslag).
Jag har provat med C, Bdim, A ist�llet, och det funkar, men...
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 06, 2008 5:07 pm    Rubrik: Re: Ackordsfr�ga Svara med citat

H�gel skrev:
Hur tar jag ett C/B eller (D/Db om man har D-st�mt)?

Det korta svaret �r: Det g�r du inte!

Som du antyder �r det en anvisning f�r gitarrspelare och/eller basister. Tonf�ljden C-B-A blir ju d� en liten tjusig(?) nedg�ng med B som en "genomg�ngston". Eftersom de str�ngarna inte finns kan du gott plinka p� med ditt C. F�r �vrigt finns inte ackordet C/B, eller det �r inte ett ackord eller hur man nu ska s�ga. Det �r d�rf�r s�dant inte finns i ackordtabeller. Det �r helt enkelt ett C med en extra anvisning f�r basstr�ngarna.

MEN: Du kan ju prova med att spela ett C med ett B i sig p� annat st�lle �n i basen. Ett C med ett B i sig �r ju ocks� k�nt i den vida v�rlden som Cmaj7. Fast det beh�ver du egentligen inte veta, bara ta ett B p� ett l�mpligt st�lle i C-ackordet. P� en C-st�md ukke blir det ju t ex fj�rde bandet p� fj�rde str�ngen eller andra bandet p� f�rsta. Ja det blir ju som sagt ett Cmaj7, s� vi s�ger v�l det d�. D� f�r du 0003 0002 2100, vilket ger nedg�ngen p� f�rsta str�ngen. Kanske l�ter det bra, kanske m�ste nedg�ngen finnas i basen f�r att bli bra, men det g�r ju att prova.

Detta blev lite l�ngre �n du kanske hade t�nkt, men min grundinst�llning �r att om n�gon �r hungrig �r det b�ttre att l�ra honom att fiska �n att ge honom en fisk. S�vida inte sv�ltd�den �r n�ra f�rest�ende. Allts� att svar p� fr�gor om hur man tar ett visst ackord, generellt �r helt ointressanta om man inte ocks� f�rklarar varf�r. M�jligen kan den mest envetna teoriv�grare �nd� l�ra sig n�got d�....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 06, 2008 5:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r det utf�rliga svaret. Jag misst�nkte n�stan att du skulle svara. (P� Cosmos skulle det ha varit Arch). Very Happy

Jo, jag kom sj�lv fram till att det nog var ett Cmaj7 jag skulle prova, men det l�t inte riktigt bra, d� blev det b�ttre med dim-ackordet, som ju ofta brukar funka n�r man ska mjuka en nedg�ng. Eller att helt enkelt g�ra en kromatisk nedg�ng med barr�ackord (C, B, Bb, A) som ju ocks� �r ganska vanlig. F�r se vad det blir n�r jag �vat f�rdigt... Rolling Eyes

Tack f�r fiskelektionen.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006