Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur g�r man?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 8:14 pm    Rubrik: Hur g�r man? Svara med citat

Jag �r s� imponerad av Edra inspelningar. B�de ukken och s�ngen kommer fram s� bra . Hur g�r ni? F�r en tid sedan ink�pte jag en webkamera och jag har anv�nt micken i flera f�rs�k. Jo, s�ngen(missljudet) h�rs , men inte ukken. Tala om f�r mig hur man g�r och om man m�ste skaffa en annan mikrofon? Sn�lla. Jag ska inte pl�ga er med alltf�r m�nga av mina l�tar, men det kommer kanske n�gon gammal text om vackra flickor och annat s� sm�ningom. Nu har jag f�rs�kt att l�gga in bilder p� telias lagring. Om jag lyckas s� kommer det bilder p� nya projekt.
mvh
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 8:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Hall� Ingvar!

Jag skulle tro att m�nga g�r som jag, d.v.s. spelar in allt separat.
Jag har en r�tt billigt s�ngmick som fungerar utm�rkt f�r �ndam�let.
Sedan jobbar man en del i datorn f�r att f� de enskilda ljudsp�ren
att l�ta som man vill innan man l�gger ihop dem till en "slutmix".

Annars finns det en hel del matnyttigt i inspelningstr�den:

http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1537
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 8:26 pm    Rubrik: Svara med citat

De flesta av inspelningarna �r nog gjorda med "en sak i taget-principen". Allts� ukke p� ett ljudsp�r, s�ng p� ett annat, kanske mer ukke, mer s�ng, bas, gura, triangel eller vad man nu vill. Allt p� var sitt ljudsp�r. Sedan kan man mixa dem, allts� �ndra de relativa ljudniv�erna. Annars �r det nog b�ttre mikrofon som g�ller, eller att placera den n�rmare ukken och l�ngre fr�n munnen. Det �r sv�rt att s�ga generellt vad som beh�ver g�ras. Hur g�r du? Vilket program anv�nder du? PC eller Mac?

I denna tr�d finns det en del. http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=388&start=0 En del �r f�r s�dana som h�llit p� ett tag och har en del utrustning, men en del �r kanske generellt. Man beh�ver inte g�ra s� avancerade saker. T ex Audacity och ett headset har funkat l�nge f�r en del.

EDIT: Tur att vi l�nkade till olika tr�dar. D� f�r du mer information. Bara fr�ga vidare.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 8:52 pm    Rubrik: Hur g�r man? Svara med citat

Tack f�r alla tips om sidor som man kan l�sa. Jag ska f�rs�ka att hitta v�gen till saligheten, men det kommer att ta tid, man m�ste ju vara i verkstaden ocks� och bygga nytt stall till Roosens konstiga minigitarr. Kul om det blir bra, men Roosen blir kanske f�rtvivlad. Det �r extra besv�rligt med gammalt spr�tt tr�. Den l�ter i alla fall skit med nylonstr�ngar, vi f�r de hur det blir med st�ldtr�ngar????
mvh
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 125

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 9:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Ingvar, sn�lla du - ett av mina rum i l�genheten �r inrett som en l�tskrivarstudio. Fullt med mikrofoner, guror, ukuleler och annat man kan f�ra v�sen med.
Kom och spela in hos mig vettja!
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 29, 2022 10:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag flyttade tr�den till denna avdelning "Inspelning och ljud" eftersom det ju �r en klockren fr�ga i den gengren.

I sj�lva sakfr�gan vill jag anf�ra f�ljande:
Jag spelar n�stan alltid in s�ng och spel p� en och samma g�ng. Det k�nns naturligt. Det �r bara om jag ska g�ra mig till och g�ra n�got slags "studioinspelning" med flera st�mmor och/eller instrument som jag spelar in s�ngen separat.

Mina f�rsta inspelningar gjorde jag med mikrofonen p� ett headset (f�r 149 kr fr�n Claes Ohlson eller s�). Jag lade den p� skrivbordet framf�r mig s� att den l�g s�d�r 10-15 cm fr�n ukulelen och l�tt upp�triktad. Det funkade bra tycker jag. De som hade b�ttre ljudgrejer till sina datorer klagade iofs lite.

Mitt r�d blir allts� att experimentera med mikrofonens placering. Jag tror inte det �r om�jligt att spela in b�de ukulelen och instrumentet.

En annan fr�ga �r vad du anv�nder f�r program f�r att spela in ljudet som mikrofonen f�ngar upp. Man har iofs bara begr�nsade m�jligheter att kompensera d�lig ljudupptagning men kanske n�gon om man anv�nder ett bra program. (Audacity heter ett gratisprogram som jag anv�nder. Analogin med en bandspelare g�r att jag tycker att grundfunktionerna �r l�ttanv�nda. �verkursfunktionerna kan man utforska i den takt man har tid och lust)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006