Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finns ukulelemusik?
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 10, 2021 12:24 pm    Rubrik: Finns ukulelemusik? Svara med citat

Jag �ppnar det h�r forumet med en fr�ga, som jag tror har varit uppe f�rut. Finns det ukulelemusik?, eller �r det s� att det bara �r s� att det finns musik som passar b�ttra/s�mre p� ukulele?

Jag undrar ocks� var gr�nsen g�r. Om ukulele ing�r som ett av flera instrument, �r det �nd� ukuelelmusik?, eller �r det s� att ukulelemusik �r s�dan musik som har ukulele som tema ("Flaming ukulele", "Ukulelejul", "Four strings or fight",...). I det senare fallet skulle man teoretiskt sett kunna spela ukulelemusik i s�ttningar som saknar ukulele. Exempelvis finns det en version av "Listen to the ten guitars", som bara framf�rs p� dragspel.

Om vi skall ta tag i den nya svenska ukulelemusiken s� m�ste vi reda ut vad vi skall ta tag i. Kanske det �r ointressant dock. Det �r kanske bara ucken�rdar som loggar in p� l�rdagsf�rmiddagar som har n�gon �sikt, om ens dem. Wink


//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 10, 2021 12:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Det �r klart att ukulelen�rdar som loggar in p� en l�rdag vid lunchtid har synpunkter p� vad som �r ukulelemusik.

1) Ukulelemusik �r musik som l�mpar sig att spela p� Ukulele.

2) Ukulelemusik handlar (allt f�r) ofta om ukulele och lyckan med att spela detta instrument eller om Hawaii. Ukulelemusik kan lika g�rna handla om bilar och snabba brudar, kaksmulor, folk som tr�nger sig i rulltrappor, krig, sv�lt, k�rlek, vad man �nskar sig till jul och andra livets v�sentligheter

3) I detta forum tycker jag att vi ska publicera och diskutera v�ra egna alster (man f�r ju diskutera andras alster annars blir det inte mycket till diskussion)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r dec 10, 2021 12:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Fr�gan �r h�gst relevant. Ska jag f�rs�ka vara allvarlig (vi f�r v�l se hur det g�r) s� tror jag egentligen inte att det finns ukulelemusik, i den meningen att det d� skulle finnas annan musik som inte kan spelas p� ukulele. Det �r fr�gaom attityd och f�rm�ga, i den ordningen. Jag tror att man kan spela vad som helst, under f�ruts�ttning att man ger sig f-n p� det och att man klarar av det. P� det s�ttet skiljer sig inte ukulele fr�n andra instrument. Tricket �r att inte bry sig om att det �r ukulele man spelar, utan bara spela p�.

D�remot finns det musik som �r skriven f�r ukulele. Det �r dock en annan sak. Det i n�gon mening motsatta finns ocks�. Jag har sett intervjuer med artister (bl a Jens Lekman?) som s�ger sig i huvudsak skriva sina l�tar p� ukulele och sedan framf�ra dem utan ukulele. �r det d� ukulelemusik?

I min v�rld �r ukulelen ett instrument som alla andra, fast n�got mindre. Det �r i grunden varken b�ttre eller s�mre �n n�got annat. Det skiljer sig fr�n andra instrument p� samma s�tt som varje annat instrument g�r det. Vid spelandet ska det ocks� behandlas lika respektl�st som vilken g****r, eller trumpet som helst. D�remot �r det kul och l�ttburet och tenderar att frammana leenden b�de hos den som spelar och hos lyssnarna och det kan ju aldrig vara d�ligt.

Nu �r man v�l kvalificerad som ukken�rd Embarassed
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 361
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: m�n dec 12, 2021 11:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha lyssnat runt p� uckesidor o dylikt, har jag f�tt intrycket av att det som kallas ucke-musik mest �r baserat p� kl�dstil och attityd, typ prickig skjorta, fluga o en gamaldags hatt, f�r att inte tala om snusf�rnuftiga texter Laughing

Rent teckniskt tvivlar jag p� att det finns mycket ren uckemusik som inte g�r att framf�ra p� n�got annat instrument.
Givetvis finns det ju en del riktigt coola spelteckniker, d�r man kan framf�ra rej�la nummer p� ucke, men det skulle nog tendera att tr�tta ut publiken efter en kvart eller s�...
Det �r ju ett otroligt bra verktyg f�r att kompa s�ngen!
Och i vissa fall en utm�rkt urs�kt f�r att slippa l�ra sig spela Shocked
(Urdrag fr�n ett antal uckekurser: rang rangarang rangarang rangarang..osv..) skulle vara sv�rare att stava en traditional fiddletune eller clawhammer...tror jag Wink

Personligen v�grar jag tro att ucken skulle vara l�ttare �n n�got annat instrument, (m�jligen i antal kg Laughing)

Jag tror att ucken n�r sin storhet n�r den �r tillsammans med andra instrument Very Happy
_________________
Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 13, 2021 2:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Calypsonic skrev:
Efter att ha lyssnat runt p� uckesidor o dylikt, har jag f�tt intrycket av att det som kallas ucke-musik mest �r baserat p� kl�dstil och attityd, typ prickig skjorta, fluga o en gamaldags hatt, f�r att inte tala om snusf�rnuftiga texter Laughing


Jag h�ller med delvis. Det finns ju andra inriktningar ocks�, men den stil du beskriver verkar aldrig vara fel i uckesammanhang. F�rmodligen har du hittat den redan, annars kan jag rekommendera http://www.ukuleledisco.com om man vill kolla p� en salig blandning m�nniskor som spelar ukulele.

Calypsonic skrev:
Rent teckniskt tvivlar jag p� att det finns mycket ren uckemusik som inte g�r att framf�ra p� n�got annat instrument.


Nej, det omv�nda �r nog mycket vanligare, dvs. musik som g�r att framf�ra p� andra instrument, men inte p� ucke. Smile

Calypsonic skrev:
Personligen v�grar jag tro att ucken skulle vara l�ttare �n n�got annat instrument, (m�jligen i antal kg Laughing)

Jag tror att ucken n�r sin storhet n�r den �r tillsammans med andra instrument Very Happy


Min erfarenhet �r att det k�nns l�tt att komma ig�ng med ukulele, men att det efter den inledande smekm�naden egentligen kr�ver samma m�ngd engagemang och tr�ning som vilket annat j�mf�rbart instrument som helst.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mats



Registreringsdatum: 04 augusti 2005
Inl�gg: 69
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 15, 2021 5:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Det finns en konstig skillnad mellan ukulelemusik och annan musik:
Texterna till de l�tar som �r skrivna f�r andra instrument (piano, g***r m. m.) tycks handla om de "eviga" fr�gorna: k�rleken, d�den och s�nt. Men texterna till de l�tar som �r skrivna f�r ukulele tycks mest handla om hur kul det �r att spela ukulele.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 15, 2021 5:54 pm    Rubrik: Svara med citat

fast man kan kombinera ukulele och de eviga fr�gorna. Erik Axel karlfelt gjorde det i dikten "Ungdom". (F�rsta omn�nnandet av ukulele i svensk literatur?)

Du dansar, bleka ungdom, sorgset l�ta
din ukulele och din saxofon.
Du ungdom som jag �lskar, jag vill gr�ta
att se din dans; den sl�r mig som ett h�n.

Hela dikten finns p�
http://runeberg.org/hosthorn/6_38.html

Tons�tt den! N�gon hugad ukulelekomposit�r.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 18, 2021 9:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Fixat!

Eller i alla fall en melodi. Det bli f�rmodligen lite tjatigt att k�ra likadant i alla 17 verserna. Det kan beh�vas en refr�ng, ett stick, eller n�got. Fast det finns inget m�nster att stoppa in dett s�dant i. Jaja, allts�, versmelodi finns. Sedan beh�ver man inte k�ra alla verserna och s� f�r man sticka emellan med anat. Eller s� anv�nder jag melodin och ackorden till n�got helt annat. Vi f�r v�l se.

Jag kan till�gga att det inte blev n�got traditionellt ukkem�ssigt, s� det sista alternativet kan ligga n�ra till hands. � andra sidan brukar jag ju med en druckens envishet h�vda att det �r skojigare att spela "ikkeukkel�tar" �n att hela tiden harva traditionella l�tar och f�rs�ka l�ta som George Formby. Jag h�ller ocks� med Calypsonic om att det nog �r b�st med andra instrument ocks�. Det �r kul att spela ukulele, m�jligen mindre kul att alltf�r l�nge lyssna p� andra som g�r det och inget annat. UOoGB m�jligen undantaget. Vad jag vill s�ga med det �r att det kanske �r en ukulelel�t i alla fall.

Jag postar ett f�rs�k att visa hur den g�r bland v�ra l�tar.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 18, 2021 10:46 pm    Rubrik: Svara med citat

OJ!

(Jag kom inte p� n�got b�ttre att s�ga. Det beyder att jag �r imponerad, nyfiken osv...)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 11, 2022 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har v�l sn�at in lite p� det h�r med att "ukulelemusik" p�fallande ofta handlar om ukulele. Men, som vi redan konstaterat, beh�ver ukulelemusik inte betyda "musik som spelas p� ukulele och vars texter handlar om ukulele".

Men det �r n�got s�rskilt med ukulelen �nd�, som kanske kan f�rklara varf�r ukkemusik ofta handlar om just gl�djen med att spela ukke. Ta Tommy Bloms "Min ukulele och jag" som exempel. Man kan tycka att den �r ukulele-insn�ad och le lite �verseende. Men byt ukulele mot "steinwayflygel" och "flygel" och spela igenom l�ten. Det funkar "rytmiskt" men det blir alldeles �t h-l-vte sv�rsm�lt trov�rdighetsm�ssigt:

"J�ttegott tillsammans
j�ttegott tillsammans
Min Steinwayflygel � jag"
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 23, 2022 11:33 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har t�nkt lite d� och d� p� det d�r sedan jag l�ste Roberts ovanst�ende inl�gg. Man skulle nog kunna skriva en l�t om en Steinwayflygel, men d� tror jag in inte att textraden "j�ttegott tillsammans" skulle vara med. Troligen skulle ocks� melodin bli en annan.

Jag har f�rs�kt att komma p� n�got annat som skulle funka, t ex:
min Telecaster och jag
mitt Hohner-munspel och jag
min virvelkagge och jag
min synthesizer och jag

Jag har dock inte kunnat komma p� n�got som skulle ge samma trov�rdighet. Det samma g�ller f � min Ukulelejul. Det blir en Telecasterjul, skulle jag konceptuellt kunna f�rest�lla mig, men l�ten skulle beh�va vara annorlunda d�.

�nd� m�ste man st�lla sig fr�gan: Varf�r g�rs inte dessa Steiwayflygel- eller virvelkaggel�tar? �r det s� att den lilla t�ntighet som ukulelen uppfattas ha i bredare folklager, g�r att de som �gnar sig �t detta instrument k�nner sig manade att rycka ut till dess f�rsvar? Medan d� andra mer "erk�nda" instrument "�r hemma" fr�n b�rjan och inte beh�ver n�gra f�rklringar till varf�r man valt att spela dem?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n feb 05, 2022 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Som helt f�rsk p� det h�r med ukulele s� har jag inte s� m�nga
f�rutfattade meningar. Jag b�rjade helt enkelt att plocka fram alla
mina vanliga ackordpapper: Ramones, Th�str�m, Rammstein, Taube
o.s.v.

Speciellt Th�str�ms senaste passar ukken perfekt till.

Jag betraktar den som ett instrument i raden av m�nga andra.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n feb 06, 2022 10:26 am    Rubrik: Svara med citat

En alldeles utm�rkt metod. Och ett utm�rkt val av repertoar. Det �r f�r lite s�dant i ukulelekretsar Smile Intressant med Th�str�ms nya. Jag har inte t�nkt p� det, men jag kan n�stan h�ra det inom mig: "fan, fan, fan, det skulle vart du" med ukulele.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�st






Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 1:44 pm    Rubrik: hall�!??! Svara med citat

Citat:
Jag betraktar den som ett instrument i raden av m�nga andra.
omg!!!! inte sv�ra i kyrkan Exclamation
Till �verst p� sidan
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 361
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: fre feb 10, 2022 10:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Haller verkligen med om att ucken ar ett instrument i raden av manga andra Cool
Som de flesta instrument later den som allra bast tillsammans med andra instrument...
Ett instrument som vagrar beblandas med andra kan latt falla ner i samma grop som tex nyckelharpan dar musikerna helt enkelt inte kan eller vill spela med andra instrument och latarna inte ens valkomnar nagot annat Evil or Very Mad
_________________
Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006