|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Zack
Registreringsdatum: 25 maj 2007 Inl�gg: 221
|
Postat: m�n apr 21, 2022 8:25 am Rubrik: Guns n� Roses - Knockin on heavens door |
|
|
Kollade p� Ukulizer och testade att spela igenom den, men jag f�redrar guns version f�re Bobs, s� min fr�ga �r, vilket ackord �r det man ska ta ist�llet f�r d? Tillexempel sista ackordet p� f�rsta raden.
I �vrigt s� verkar ackorden st�mma helt ok.
http://www.ukulizer.com/ukulizer.php?file=/songs/Knocking%20on%20heavens%20door |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5662 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n apr 21, 2022 11:57 am Rubrik: |
|
|
Det var nog ett tag sedan jag lyssnade p� GnRs version men jag trodde nog att de k�r samma ackord. Om det inte verkar st�mma kan du ju prova med Bm d�r ocks�, precis som i f�rsta v�ndan. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Zack
Registreringsdatum: 25 maj 2007 Inl�gg: 221
|
Postat: m�n apr 21, 2022 12:34 pm Rubrik: |
|
|
Efter lite �vning s� drar jag konklusionen att om man ska ta ett d d�r s� ska man endast spela p� dom tv� nedersta str�ngarna, annars l�ter det knepigt.
Som Jukkalele �r inne p� funkar �ven att simplifiera det hela med enbart Bm, blir kanske en snyggare �verg�ng med d till a. Men b�gge funkar. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Daionsavage
Registreringsdatum: 12 juli 2008 Inl�gg: 705 Ort: Ume�
|
Postat: s�n jul 20, 2021 10:34 pm Rubrik: |
|
|
Ett alternativ kan vara att ta ett D5, d v s: att utesluta tersen helt och h�llet. D� skapar man en klang som varken �r dur eller moll. Greppa �ver tredje bandet p� B- och F#-str�ngarna och l�t D- och A-str�ngarna vara �ppna.
Ps: originalet g�r i G och �r inte s� knepigt att spela p� ukulele heller:
G D am
G D C
_________________ ---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!
-Emma Goldman
Sandra skrev: | D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar... |
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|