F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 777 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 12, 2021 7:30 pm Rubrik: |
|
|
Drack precis en Bedar� Bitter (fr�n Nyn�shamns �ngbryggeri),
samtidigt som jag dr�mde mig bort bland elektriska ukkar. Kan
rekommendera (b�de �len av typ bitter som dr�mmarna). _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1789 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 12, 2021 7:37 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen skrev: | bitter som dr�mmarna). |
En bitter �l kan vara bra ibland men en bitter dr�m l�ter inge vidare.
Eller missf�rstod jag nu? _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 12, 2021 7:45 pm Rubrik: |
|
|
Dr�mmar av typ bittra har jag slutat med. Nu �r det bara dr�mmar
av typ lycka/gl�dje som g�ller. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 12, 2021 8:45 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Med risk att l�ta som en sj�lvutn�mnd expert.
�ven om Belgien nu �r �lets Hawaii (inga vidare j�mf�relser i �vrigt), s� har amerikanerna vitaliserat �lbryggningen.
American beer is like making love in a canoe: fucking close to water, brukar det heta. Och det st�mmer ju om man med amerikansk �l menar Budweiser, Schlitz och Miller, �ven kallat big beer.
Sedan 80-talet har dock mikrobryggerier och hembryggare i USA skakat om bryggerikonsten och �luppskattningen (snobbkulturen kring �l, om man vill) rej�lt. Till b�de traditionalisters och experimentgladas fromma.
Men i landet i v�st resonerar man s� h�r: jo, det h�r �r gott, men det skulle bli �nnu godare om ...
S� samtidigt som man i det stora landet har givit oss diverse extrem�l, s� �r det ocks� d�r man brygger det feniciska ur�let, efter en tolkning av n�got som liknar ett recept p� en lertavla med kilskrift.
Traditionsmedvetna men nyfikna pragmatiker med andra ord. |
Jo. Jag t�nker p� de du n�mner typ Budweiser n�r jag t�nker p� amerikanskt �l och inst�mmer i "fucking close to water"-beskrivningen. Men jag dricker med f�rtjusning Samuel Adams (kanske inte alla sorterna men deras "vanliga" lager).
Samuel Adams hade dessutom den goda smaken att sponsra New York Uke Festival med gratis �l i v�ras. Den l�t vi oss v�l smaka av. Det fanns b�de "den vanliga" och en "summer brew" som jag inte tyckte var lika god.
Men faktum �r att ocks� de enklare amerikanska �len kan njutas om f�ruts�ttningarna �r de r�tta. En varm sommardag, tex. M�nga �l, inte bara amerikanska, fungerar bra i "sin r�tta milj�" men s�mre n�r de hamnar p� andra st�llen. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 125 Ort: Bajen
|
Postat: ons sep 12, 2021 9:00 pm Rubrik: |
|
|
Ja, d�r f�r man f�r att man luras till att m�rkv�rda sig bland ett g�ng inbitna alkohologer.
Jag skulle nog, som en del varit inne p�, hellre v�lja �l efter s�song om inte efter lust eller tillf�lliga preferenser.
Ukulele kan man som alla vet spela j�mt.
�r det inte s� m�nne att ett gott �l saligg�r en s� tillvida att man i gl�dje greppar efter ukulelen?
Diverse vin- och spritsorter torde ha samma inverkan. Och har man druckit sig till t�r�gd sentimentalitet �r ju trakterandet av ett instrument och sk�ns�ng n�rmast ett obligatorium. Kanske �r Bellman en l�mplig repertoar i drinkarbr�ders s�llskap? Yngve Stoor �r ocks� alltid helt r�tt, enligt mitt f�rmenande. Liksom sentimental country. Och skulle drickandet sp�ra ur i handgem�ng s� sjunger man We Shall Overcome. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: ons sep 12, 2021 9:24 pm Rubrik: Bitter kommentar |
|
|
J�rgen pratar om Bedar� Bitter, och jag m�ste h�lla med om att den �r smaskig. Nyn�shamns �ngbryggeri �r en favorit liksom Bitter, det senare kanske f�r att det st�mmer med min personlighet
Robert pratar om big beer som kan avnjutas en varm sommardag. D�r m�ste jag s�ga att, precis som en del inte ser meningen med uckar som l�ter som gitarrer n�r det redan finns gitarrer, jag tycker att det k�nns po�ngl�st med �l som smakar som vatten n�r det redan finns vatten.
�rr�. Ba skoja.
Sam Adams �r lite av de amerikanska mikrobryggeriernas farbror. Jag gillar dem stenh�rt, �ven om �ltalibanerna b�rjar klaga p� att de �r f�r stora f�r att vara "mikro". Om man vill prova ett vanligt, men knasigt amerikanskt �l rekommenderar jag annars Northcoast Brewings Red Seal. Ful flaska. Gott �l. Definitivt inte reinheitsgebaut. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 12, 2021 9:34 pm Rubrik: Re: Bitter kommentar |
|
|
hrlarson skrev: | ...precis som en del inte ser meningen med uckar som l�ter som gitarrer n�r det redan finns gitarrer, jag tycker att det k�nns po�ngl�st med �l som smakar som vatten n�r det redan finns vatten.
|
Snygg passning! _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1623 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 12, 2021 9:48 pm Rubrik: |
|
|
�teruppv�ckningen av denna tr�d fick mig att komma ih�g att jag sedan l�nge hade ett par Rochefort 10 i kylen. Nu har jag bara en. Efter att ha l�tit temoperaturen g� upp till en lagom niv� (jag tror att det g�r fortare �n att kyla en rumstempererad till en lagom niv�) har jag nu b�rjat avsmaka den som inte blev kvar. Det fick mig att snabbskriva ett textfragment att sjunga till melodin "Fyra bugg och en Coca-Cola"
En Rochefort och en KoAloha
Det tillsammans blir ljuv musik
Fan, nu skulle man ha publik
Jaja, f�rs�k sj�lva d�... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: ons sep 12, 2021 10:06 pm Rubrik: |
|
|
Nej, forts�tt du ist�llet. Det var poesi i dess renaste form.
Men a propos l�mpliga alkoholhaltiga drycker till ukulelespelande: vad s�gs om kokoslik�r eller Pi�a Colada? Med paraplyer och tomtebloss?
Och p� tal om tomtebloss, s� m�ste jag h�lla med Robert om att julmust �r the shit. Om inte annat f�r att Coca Cola is going down. Och s� �r det the good stuff. Och dessutom en maltdryck, s� en fot finns med i �lfamiljen. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 12, 2021 10:21 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | �teruppv�ckningen av denna tr�d fick mig att komma ih�g att jag sedan l�nge hade ett par Rochefort 10 i kylen. |
Jaha, ja. Ska vi komma dragandes med vad vi har f�r ostar i kylen nu ocks�? _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 12, 2021 10:41 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | julmust �r the shit. |
Det tyckte jag ocks� innan jag joinade low-carb-hi-fat-sekten.
jukkalele skrev: | Jaja, f�rs�k sj�lva d�... |
Av n�gon konstig anledning har jag sv�rt att spela din l�t, det smyger sig in en extra takt som st�r..Det �r formodligen dags att slagga..
Robert_Hultman skrev: | Ska vi komma dragandes med vad vi har f�r ostar i kylen nu ocks�? |
Jag s�ger som musikanterna i popul�rmusikorkestern Rammstein:
NEIN! _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor sep 13, 2021 5:29 am Rubrik: Jukkaleles theme |
|
|
Jukkalele!
H�r kommer �dmjukast ett f�rslag p� avrundning av din text:
Fan, nu skulle man ha publik
Om min dricka g�r r�sten svaji'
Blir det blott bara mer Hawaii
Blanda dryckenskap med rytmik
|
|
|
Postat: tor sep 13, 2021 9:02 am Rubrik: |
|
|
Lysande! Fast det �r ju en kass l�t i grunden f�rst�s.
J�rgen, om du har problem med takterna har du kanske antingen fel promillehalt eller bristande koll p� uttalet av vissa ord. T ex Rochefort.
Robert_Hultman skrev: | Jaha, ja. Ska vi komma dragandes med vad vi har f�r ostar i kylen nu ocks�? |
G�rna f�r mig. Men inte i den h�r tr�den. Den handlar om �l! _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 13, 2021 7:50 pm Rubrik: |
|
|
Aj aj aj.
Den h�r tr�den �r inte bra. Idag (en vanlig torsdag) var jag p� systemet och handlade �l, inspirerad av denna tr�d.
Jag k�pte en L�wenbr�u - (Det �r ju oktober och Oktoberfest, t�nkte jag. T�nkte fel d�r)
Jag k�pte en Anchor Steam Beer fr�n Anchor Brewery i San Fransisco (bara f�r att hrlarson tjatar s� om amerikanskt �ls f�rtr�fflighet)
� en Freedom Ale fr�n samma bryggeri. (Fast den visade sig vara s� alkoholstark -5,9%- att jag v�ntar med att dricka upp den. Brukar inte k�pa s� stark �l. Jag tycker �l brukar smaka b�st runt 5% - sen finns det ju en massa �l som �r i varierande grad "j�ttestarka" men smakar bra �nd� - fast d� �r de ju p� gr�nsen till.... Jaha s� var vi inne p� diskussionen om �l-definition ocks�). Men namnet! Jag kan inte komma ifr�n den som jag tycker starka kopplingen mellan USA och frihet. Jag tillh�r ju de som tror att vi - i (v�st)Europa - har USA att tacka f�r v�r frihet. (Sen �r det v�l f�r all del s� att det finns kopplingar mellan USA och viss typ av ofrihet i andra delar av v�rlden ocks�). Men den ska jag dricka i morgon och njuta av b�de den och min frihet.
S� k�pte jag Mariestad ocks� (dels f�r att jag �r v�stg�te men ocks�) f�r att utr�na den d�r undflyende kopplingen till ukulelen.... _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 13, 2021 8:36 pm Rubrik: |
|
|
Jag kan minnas fel (jo faktiskt) men jag har f�r mig att just Anchor Steam Beer inte �r s�rskilt f�rtr�ffligt. L�t oss hoppas att jag blandar ihop sorterna. Hmm, undrar om det inte var deras jul�l ett �r jag inte gillade. Jag tror att de g�r olika varje �r... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|