Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulele-�l?
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 02, 2021 4:13 pm    Rubrik: Ukulele-�l? Svara med citat

Fredag eftermiddag och tankarna b�rjar s� sm�tt kretsa kring livets goda. Ukulele och �l, t ex.
D� fr�gar man sig os�kt: Finns det n�got �l som passar b�ttre till ukulele �n andra? Ett ukulele�l, helt enkelt.

Vilket �r ditt ukulele�l?

Det d�r med "�l" beh�ver man inte ta s� h�gtidligt. Har du ett ukulele-vin, g�r det bra att lansera det med. F�r egen del kan jag tycka att man ocks� ska g�ra en riktigt vid tolkning och godk�nna t ex julmust som "�l". (jag �r n�mligen torsk p� julmust - p�skmust g�r lika bra - och skulle gladeligen dricka julmust p� badstranden i juli - julimust - ist�llet f�r t ex coca cola.)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 02, 2021 4:55 pm    Rubrik: Beror p� vad man spelar kanske? Svara med citat

Jag t�nker mig att man m�ste beakta vad man t�nker spela f�r typ av musik? Till midsommarl�tar/upptempo/dur/picknick/sol/utomhus/ k�nns som att ljusa lager�l och vete�l passar bra, �ven till Tore Skogman skulle jag vilja h�vda (typ "N�r storfiskarn talar om hur m�nga fiskar han f�tt").

Till svenska klassiker fr�n 30-50-talet, till Edvard Persson, Sigge F�rst, etc. kanske pilsner�l och porter passar bra. G�rna svenska sorter. Skulle sj�lv nog testa "Sm�rpundet Porter" och "Pickla Pils" fr�n entusiastbryggeriet Nyn�shamns �ngryggeri.

Julen/jull�tar blir ju sv�r, med ett s� stort urval, men i min gom segrar egentligen ett �l alltid vid juletid - det helt suver�na "Gouden Carolus Cuvee Van De Keizer" fr�n Brouwerij Het Anker. Ukulele, n�tter, torkad frukt och en flaska Cuvee Van De Keizer k�nns helt r�tt om man s�ker en fin st�mning.

Spelandets l�ngd spelar ju ocks� roll. Om man t�nker h�lla p� l�nge kanske �l med sk. "session strength" �r att f�redra, dvs. �l med lite l�gre alkoholstyrka. Det g�r att man beh�ller precisionen l�ngre i spelandet och att eventuell s�ng inte urartar f�r snabbt i skr�lande. Pilsner�l, mellan�l, vete�l, etc. �r kanske att f�redra. H�ller man p� l�nge b�r man nog g�rna ta ett med bra beska, s� att man inte tr�ttnar s� fort., det g�r att pilsnern vinner �ver vete�let i detta scenario.

Jag vet inte s� noga egentligen. Praktiska studier kr�vs nog. Lovar att �terrapportera eventuella erfarenheter.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 02, 2021 8:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Hm...

N�stan filosofiskt skulle man kunna s�ga om Anders betraktelse. Sj�lv tog jag fasta p� det d�r med praktiska studier. N�gra studieobjekt inf�rskaffades p� v�gen hem:

Monty Pythons Holy Xxail (tempered with burning witches) fr�n Black Sheep Brewery.
Ett utm�rkt ukulele�l p� min �ra. Det kan jag rekommendera f�r den som vill ha lite br�nd smak i ett �l som i �vrigt har det ljusa �lets karakt�r. Ett �l med bred reportoar. Passar till s�v�l Formby- , som Ukulele Ike-l�tar liksom till The Troggs, The Doors, The Monkeys och The Beatles.

Men om jag ska utveckla motiven f�r ink�pet av Monthy Python-�let �r det v�l mest f�r att b�de ukulelen och Monty Python �r saker som g�r mig glad och f�r mig p� gott hum�r.

Kirin Ichiban
S�tt och l�tt. H�r har vi svensktoppen �l-ifierad. Hawaii-bagen utel�mnade jag helt n�r det g�llde Holy Ail men h�r passar den bra. Jag har aldrig druckit ett Hawaiianskt �l men s� h�r smakar det. D�rom �r jag �vertygad.
Och varf�r slank denna �l ned i korgen p� systemet? Jo f�r att den �r japansk. Japan �r ju ett starkt f�ste f�r ukulelen. Om ukulelen harmonierar med det japanska kynnet kunde japansk �l harmoniera med ukulelen. (Jag hade inte helt fel)

Med hem fr�n bolaget fanns ocks� f�ljande kandidater i ryggs�cken (Omd�mena f�r v�nta ett tag. Att dricka �l tar �nd� sin tid.)

Bitburger
Hur t�nkte jag h�r d�? Jo, det �r ett gott �l. Vill jag minnas. Tyskland �r ju dessutom en erk�nd ukulele-nation.... eller, ja de g�r ju �tminstone bra ukkar d�r. Br�ko, t ex och Risa.... och .... ja.

Mariestad Export
H�r �r ju logiken �nnu tydligare.

Ja, allts�....

...eller...

hm...

Ja. Okejd�. Jag �r v�stg�te.

Fast det �r ett gott �l ocks�. Av �l-typ, liksom.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 02, 2021 11:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Detta kommer att kr�va noggrannt utredande av fr�gan. Leave no stone unturned m�ste bli mottot. Tyv�rr har jag i detta nu inte varit f�rutseende nog f�r att genast kunna s�tta ig�ng med testerna.

Men om jag t�nker efter lite, ska jag v�l kunna komma med n�got.

Vad s�gs om Slottsk�llans Imperial Stout? F�r att dess stora mustighet och fyllighet kontrasterar fint mot ukulelens spr�da ton och tillsammans med denna bildar en klangernas symfoni, som str�cker sig fr�n det m�rkaste m�rka till det ljusaste ljusa. H�r kan vi dessutom tala om session strength - om det inte �r en alltf�r l�ng session allts� Wink

Sedan har vi f�rst�s Nils Oscar India Ale fr�n Kungsholmen. Britterna beh�vde ett �l som skulle klara den l�nga lagringen under en sj�resa till Indien och dessutom h�lla ett tag n�r det v�l kom dit. D�rf�r b�rjade de brygga ett s�rskilt v�lhumlat India Ale. Det visade sig sedan att den rikliga humlen hade andra kvaliteter �n �kad h�llbarhet. Brygden blev ytterst v�lsmakande. Alldeles speciellt v�lsmakande blir det i denna version. Kopplingen �r solklar. L�ngv�ga berest �l som transporterades av sj�m�n. L�ngv�ga berest instrument som transporterades/spreds av sj�m�n. Det �r n�stan poetiskt... (eller menar jag patetiskt?)

Lundgrens Lager. H�r spelar (sic) vi p� kontrasterna igen. Som alla vet st�r det p� flaskan att T�rn� Bryggeri �r, inte kunglig hovleverant�r, utan leverant�r till sn�mannen. Allts�, kyliga omgivningar hos kunden mot varma omgivningar i ukulelens ursprungsl�nder. Dessutom har vi h�r en trevlig beska som st�r sig bra mot ukulelens, nja inte s�tma, snarare s�thet, om det nu heter s�.

Ska vi g� �t andra h�llet, s� har vi ju Hell, d�r v�rmen i associationen mer �n v�l matchar v�rmen i Portugal och p� Hawaii. �len �r ju framtagen av Oliver Twist och Akkurat tillsammans med J�mtlands Bryggeri (eller vad det nu heter) och d�r har vi temperaturkontrasterna igen om man s� vill. Oliver Twist kan associera till vridningen p� st�mskruvarna och Akkurat till hur man spelar efter ett par �l. �terigen en trevlig beska, i ett �l som vunnit m�nga utm�rkelser, vilket �ven ukken borde ha gjort.

Vare det mig fj�rran att dissa tidigare inl�gg, men det Kirin som k�pes h�r i landet �r tillverkat i England. Inget fel p� engelsk �l, men Kirin �r egentligen inte s�dant. Denna avnjutes b�st p� en konstig bar i Roppongi, eller varf�r inte en s�ndageftermiddag i Yoyogiparken och varf�r d� inte med en ukulele till hands. Jag har besk�dat mycket v�lordnade ukulelekommisioner i Tokyos parker, utan att d� f�rst� varf�r detta var n�got stort. Jag har b�ttrat mig nu och skulle kunna t�nka mig att ansluta mig om jag vore d�r. F�r att komma till saken skulle jag som l�ttdrucket asiatiskt alternativ f�rsl� Tiger Beer fr�n Singapore. Det �r faktiskt bryggt d�r. OK det �r inte s�rskilt PK att f�resl� att man ska transportera mestadels vatten �ver halva jorden n�r det finns s� mycket p� n�rmare h�ll (t ex Kirin fr�n england Embarassed ). Om man dessutom bet�nker att Singapore m�ste importera st�rre delen av sitt vatten fr�n Malaysia via en r�rledning och m�jligen �ven fr�n Indonesien, fast det �r en bra bit l�ngre bort, �r det �nnu mer m�rkligt att de sedan ska skeppa iv�g det till fj�rran land. N�v�l, alla andra f�rslag har varit inhemska s� det kan v�l i n�gon m�n uppv�ga denna min d�rskap.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 05, 2021 1:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan erk�nna att jag nu ocks� har druckit Bitburgern och Mariestads�len. Om den senare kan man s�ga att det logiskt tvingade resonemanget ovan g�ller �ven forts�ttningsvis.

Bitburgern kan man d�remot komplettera med en iaktagelse. Jag har aldrig t�nkt p� det f�rut (och bryggarna skulle tejpa igen munnen p� mig om de h�rde mig) men det smakar faktiskt lite h�. Ja h�. Ni vet s�nt d�r torkat gr�s man ger till h�star att �ta.
Allts� kan man dra slutsatsen att Bitburger passar bra n�r man lirar country (b�de amerikansk, som "Act Naturaly" eller svensk country, schottis och hambo, typ eller tysk country - vad det nu blir - alpjodel i de s�dra delarna f�r man f�rmoda!?)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 05, 2021 1:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
...
Bitburgern kan man d�remot komplettera med en iaktagelse. Jag har aldrig t�nkt p� det f�rut (och bryggarna skulle tejpa igen munnen p� mig om de h�rde mig) men det smakar faktiskt lite h�. Ja h�. Ni vet s�nt d�r torkat gr�s man ger till h�star att �ta.


Det �r inte s� konstigt. Det ligger i �ltypen. I princip kan man s�ga att det *skall* ha inslag av h�/halm/gr�s. Stall brukar man s�ga ibland. Ett annat tydligt exempel (tycker jag) �r Bel Pils (en belgisk variant) som b�rjar dofta stall v�ldigt tydligt n�r den blir lite varm.

Robert_Hultman skrev:
Allts� kan man dra slutsatsen att Bitburger passar bra n�r man lirar country (b�de amerikansk, som "Act Naturaly" eller svensk country, schottis och hambo, typ eller tysk country - vad det nu blir - alpjodel i de s�dra delarna f�r man f�rmoda!?)


Naturligtvis! Att man inte t�nkte p� det tidigare...

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 05, 2021 3:28 pm    Rubrik: Svara med citat

En tanke slog mig aprop� ovanst�ende - fast nu b�rjar det bli l�ngs�kt:

Den som f�redrar vin till sitt ukulelespelande, kan med f�rdel v�lja en Chablis. Med deras mineraltoner, n�stan en metallisk k�nsla, passar de f�rst�s b�st till metal-l�tar.

Man blir riktigt sugen p� att g� och botanisera bland buteljer efter den ultimata ukuleledrycken. Tyv�rr f�r det anst�. I kv�ll ska jag p� Operan och se Figaros Br�llop av Mozart. Ska man spela hans musik p� ukulele g�r det bra att smutta p� vilket Wien som helst. (F'l�t: Den var inte bra) (F'l�t 2: Ja jag vet, men f�rs�k sj�lv f� in Saltzburg p� n�got s�tt)
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 05, 2021 3:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Man borde ju avh�lla sig fr�n att bajs-posta i sin egen tr�d men jag m�ste p�peka att Saltzburg rimligen �r en baggis i j�mf�relse med orter som t ex Garmich Partenkirchen, som ju �r l�ngre och kr�ngligare och inte har ett dugg med ukulele att g�ra och (f�r att komplicera det ytterligare) inte ens har n�gon ber�ring med Mozart.

(Bara f�r att str� lite Salz i z�ren �r kopplingen mellan �l och Salzburg mycket t�t:
"K�nig Gilgamesch soll in der ungef�hr viertausend Kilometer von Salzburg entfernten Stadt Uruk das erste Bier getrunken haben")

Kung Gilgamesch f�rmodas ocks� ha varit en virtous p� ukulele.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
carler



Registreringsdatum: 11 januari 2006
Inl�gg: 6

Inl�ggPostat: ons jan 11, 2022 8:59 am    Rubrik: whisky Svara med citat

Jag tycker whisky passar bra till ukulelespel ocks�. G�rna en fin singlemalt. Fast en viktig sak att t�nka p� �r att inte dricka f�r mycket s� att ukulelespelandet blir lidande Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: ons jan 11, 2022 11:39 am    Rubrik: Svara med citat

�r inte utan att jag delar Carls syn p� detta med en liten maltwhisky till ukulelespelandet. Bidrar till s� mjuka och avrundade harmonier. Typ!
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
carler



Registreringsdatum: 11 januari 2006
Inl�gg: 6

Inl�ggPostat: ons jan 11, 2022 3:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Fast man f�r t�nka p� att break even g�r n�gonstans vid ett litet glas. St�rre m�ngder �n s� leder inte till s� bra ukulelespelande Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 11, 2022 4:16 pm    Rubrik: Svara med citat

� andra sidan �r ju inte ukulelespel det allena saligg�rande... Smile
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tis mar 07, 2022 1:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Har nyligen uppt�ckt "Starobrno" 3,5!

Vanlig folkb�rs som d�ljer smaknyanser fr�n sofistikerad �lkultur.
Det framtr�der n�r den �r sval, absolut inte kall Wink

Lixom ucken �r den prisv�rd, l�ttilg�nglig och portabel.

Olikt ucken levereras den i 4-pack (dock med bekv�mt handtag).

Passar utm�rkt till tv-tittning, ucke-terrorism och raggning utanf�r h�gstadieskolor, dessutom passar storleken in mellan frams�tena p� dom flesta personbilar Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 01, 2022 12:23 am    Rubrik: Svara med citat

Hur kan jag ha missat denna underbara tr�d Question

Calypsonic skrev:
Har nyligen uppt�ckt "Starobrno" 3,5!


Den k�r vi i garget Cool men det �r inget jag sj�lv skulle bruka
i ukkesammanhang. Jag f�redrar ett smakrikt vin, g�rna en
Zinfandel eller Primitivo kanske Cabernet Sauvignon.

Sundance p� l�da med den sistn�mnda druvan �r prefekt tycker jag.
Ska det vara lite elegantare s� �r Raimat inte dum (samma druva
igen).

B�st �r det f�rst�s med en god Amarone, d� ligger talet om �nglar
inte l�ngt borta. B�de n�r det g�ller spelandet som smakupplevelsen. Cool

Lite alkohol (inte f�r mycket) tar bort en del av det medvetna
jagets st�rande veto, vilket g�r att spelandet flyter b�ttre (lite
som stamning eller om man b�rjar fundera p� vad man h�ller p�
med n�r man springer ner f�r en trappa). Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: ons apr 05, 2022 9:52 pm    Rubrik: Svara med citat

[/colo Lirar litet str�nginstrument r][color=green]
Nu b�rjar forumet ta upp ves�ntligheter i konsten att ukulela och sj�lv-
klart ska man studera i Wien s� l�nge det g�r. G�rna ett mousserande
till ukken. Det b�de sl�cker t�rsten och v�cker lusten. Snart f�r vi b�rja
spela en skala �gg ocks�. Glad p�sk �nskar Martin B.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006