Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

17 mars 2008
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: mån mar 17, 2022 9:39 pm    Rubrik: 17 mars 2008 Svara med citat

Irländskt denna gång (S:t Patricks day) med bullriga sånginslag om whiskey, som sig bör. Plink tog på sig att försöka moderera en aning, så att det inte bara skulle vara full fart framåt hela tiden, och lite mer nyanserat blev det nog.

Sam (hrlarson jr) hade laddat i veckor inför mötet och var efteråt nöjd och glad. Sjöng Whiskey in the Jar och The Wild Rover i bilen hem (dock inte en Rover).

Jim hade gitarren med sig och, som vi förut konstaterat, en sådan förändring i ljudbilden är inte på något sätt menligt. Alternativa instrument behöver ju inte hota det överliggande ukketemat, utan förhöjer det.

Öronvadden som jag föreslog till banjolelekvällen, skulle kanske göra sig bättre i ukulelekropparna, för strummingen är allt annat än blygsam. När vi lade band på oss i versen till The Wild Rover, kunde man ana en något ljuvare musik än vad som vanligen är fallet. Hur omöjligt det än kan verka.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: tis mar 18, 2022 8:40 am    Rubrik: Svara med citat

Satan satan satan

Ni kanske märkte att jag missade mötet igår. Brorsan dök upp med en gammal gura som skulle ha micktransplantation. Ut med DiMarzio från 1985, in med några myko mickar från ebay.

Men jag ser framför mig i dimman en lång räcka kommissionsmöten som jag inte missar... närmast på SIUF.

Sven
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis mar 18, 2022 10:35 am    Rubrik: Svara med citat

En lång räcka var det ja... Jag ska komma ihåg det och påminna dig om det behövs.

Visst är det märkligt. Det som händer när man släpper loss kommissionärer tillsammans är ungefär samma sak som när man sätter riktigt små barn att leka tillsammas. De leker vid sidan om varandra och inte med varandra. På samma sätt spelar alla för sig själva, gärna så högt som möjligt, och inte tillsammans. Efter några maningens ord från Plink (själv har jag nästan slutat bry mig utan bara skrattar och har kul åt kakafonin) bättrar det sig och blir betydligt njutbarare för örat. Så byter man låt och då kommer vi tillbaka till ruta ett igen. Det är som om det inte finns generella lärdomar utan allt måste läras in på nytt för varje låt. Intressant var också när någon låt skulle demas och demonstratören spelade och sjöng i olika takt. Fascinerande och skickligt. Typ.

Men det var skitkul. Irländska rökare gör sig bra för oregerlig jamning. Och Sam bidrog ju med egenpåhittade ackord också. Poplåtarna vi senare gav oss på var inte lika jam- och skrålvänliga utan kräver mer genomtänkt och lydig orkestrering för att komma till sin rätt.

Det var också rörande att se Jörgen och Harald i sitt hörn, jämförande ackord på C- och D-stämd ukke. De fascinerades av att det var olika grepp - varje gång!

Och så blev det lite Cornelis och progg. Kort sagt en kväll av gott och blandat. Det visade sig senare att en snake oil pale ale eller vad den nu hette kostar endast 99 spänn. Jag kände redan vid drickandet att det var något av en hästspark (eller ormbett) i styrkan. Vid betalandet verifierades detta Laughing
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: tis mar 18, 2022 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jukka, påminnelser är bra. Men ni ska inte tro att det var ett dåligt minne som gjorde att jag missade, det var en smärtsam prioritering som avgjorde. Hela kvällen ekade en imaginär Johnny Logan-allsång i huvudet. Men vad gör man, la famiglia är ju inte lika öppen, förstående och tolerant som ukulelekommissionärerna!

Vi ses / Sven
Till överst på sidan
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis mar 18, 2022 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Tjosan hejsan! Det är något konstigt som känns i huvudet idag (dunka-dunka. Cool

Jag hade i alla fall kul (som vanligt). Very Happy
hrlarson

InläggPostat: tis mar 18, 2022 12:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
Citat:
Det är något konstigt som känns i huvudet idag

Kan vara en av två saker:
Det är tydligen så att alkoholhaltiga drycker innehåller ett gift, som först orsakar eufori, därefter kolaps och avslutningsvis orsakar allmänna förgiftningssymptom.

Eller så är det tomheten som uppstår när man inser att ytterligare ett kommissionsmöte är över.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis mar 18, 2022 7:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var skoj, mycket allspel som stundtals var gungigt och bra. Härligt gäng med flera av mina favoriter närvarande och tyvärr flera av dem frånvarande, men vafan. Ser fram emot nästa möte.

Jag tycker det var en bra idé att boka fredag före festivalen på saddle and sabre, jörgen, mitt favoritfyllo, fixar du det? Tema någon?
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: ons mar 19, 2022 1:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Varför inte Reggae o Ska! Smile
Då ska ni få se att det blir tunggung!!!

Låtförslag:
Down under
Pressure drop
No woman no cry
jukkalele

InläggPostat: ons mar 19, 2022 1:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag håller helt med, i princip. Det har iofs visat sig att det finns några som har problem med vanlig reggaebaktakt. Att spela ska, typ The pressure drop kan ge ännu större problem. De som gillar sånt övar nog gärna tills de kan, men det finns ju obstinata typer som bara tycker att man ska spela skillngtryck och liknande Laughing
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tor mar 20, 2022 1:00 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag håller helt med, i princip. /---/ men det finns ju obstinata typer som bara tycker att man ska spela skillngtryck och liknande

Boring

hrlarson

InläggPostat: tor mar 20, 2022 11:06 am    Rubrik: Svara med citat

Först tänkte jag att näe usch! för reggae är alltför ofta synonymt med typ "Absolute Reggae", dvs allehanda någorlunda välkända poplåtar i baktakt. Och att spela någon Beatles eller tioitopplåt från en gammal Traxlista eller (ryyyyys!) Life is life i baktakt, ja det lockar i alla fall inte mig nämnvärt.

Men sedan tänkte jag att ukulele = Oceanien = tropiskt och Reggae = Västindien = tropiskt, så för all del.

Innan slack key nyligen sköt i höjden som genre på den hawaiianska musikscenen förefaller det också som att just hawaii-reggae (smaka på ordet) varit stort (och fortfarande är stort) på söderhavsöarna.

Så för fan! Reggae kan funka. Fast jag är lite tveksam ändå ...
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tor mar 20, 2022 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

Det ju sååå mycket skön Ska!

En gammal goding från sent 70-tal: http://youtube.com/watch?v=m4uDBI4Agp0

Eller Tony Tribe från -69 med Niel Diamond-covern Red red wine: http://youtube.com/watch?v=ovhuKZPNGSU
hrlarson

InläggPostat: tor mar 20, 2022 1:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Just de där är väl inte mina personliga favoriter, även om jag i det närmaste är reggae-illitterat.

Men jag är mer inne på Marley

http://youtube.com/watch?v=ZUUwCW4ClPo

fast kanske hellre att man lirar One love ("let's get together and feel alright" , kan det vara mer träffande?), Get up stand up, Buffalo Soldier, Jamming (självklart).

Specials har väl gjort bättre ifrån sig än sådär? Fast inte för att jag kan komma på vad. Har de något som alla kan tralla med i?

Samma sak med många gamla reggae-akter.

Edit: Ska är för en vit man som jag i det närmaste ekvivalent med Madness (ja ja, jag vet!)
jukkalele

InläggPostat: tor mar 20, 2022 2:50 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Specials har väl gjort bättre ifrån sig än sådär? Fast inte för att jag kan komma på vad. Har de något som alla kan tralla med i?

Lite trallvänligare pörhäpps.
http://youtube.com/watch?v=TGDQ85Dg-ss

Deffo tralligt. Lite väl mycket kanske.
http://youtube.com/watch?v=t2fupqLdYZw

hrlarson skrev:
Edit: Ska är för en vit man som jag i det närmaste ekvivalent med Madness (ja ja, jag vet)

Denna har kanske varit länkad förut, men möjligen inte med Madness?
http://youtube.com/watch?v=PSTHMxBttlU

The essence of Madness
http://youtube.com/watch?v=XJOLwy7un3U

Och så måste jag bara. Deras möjligen allra bästa låt.
http://youtube.com/watch?v=nSlHSq3cFAg
Synd att ljudet är så jäkla dåligt bara.

Ja alltså ett förtydligande. Jag gillar dessa låtar stenhårt, men jag är mycket tveksam till deras lämplighet som kommissionslåtar. Det för många av oss redan gör är att föreslå sina personliga favoritlåtar i stället för att välja något som de flesta kan spela med i och förstå logiken i. Jag tänkte försöka undvika det, just nu i alla fall.
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: tor mar 20, 2022 8:41 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag hade förbannat roligt denna kväll. Hyfsat nykter (jag alltså), trevligt folk o mycket spela. Mer tänker jag inte analysera det hela.

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet