Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�testeman
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 22, 2022 10:18 pm    Rubrik: M�testeman Svara med citat

Banjolele-tema var ju framg�ngsrikt!
och amerikanskt folkmusik spelades av allt att d�ma med s�dan beh�llning p� tr�ffen med banjolele-tema att det blev temat f�r den p�f�ljande tr�ffen.

Jag har dristat mig att f�resl� "Pop" som tema f�r en tr�ff i mars (-0Cool. Vi kanske ska inventera andra tema-id�er och utveckla lite tankar kring vad dessa teman skulle kunna inneb�ra?

Olika band skulle kunna vara ett tema (har man f�reslagit pop som tema ligger det n�ra till hands att f�resl� Beatles. Har man f�reslagit Beatles �r det inte s� l�ngt till Rolling stones. Och �r man inne p� band �r steget inte l�ngt till v�r enda svenska supergrupp ABBA osv.)

Beatles
Rolling Stones
ABBA

se d�r! ytterligare tre teman p� f�rslag.

Mer f�rslag:
Eurovisoionsslagervinnare
Svenska eurovisionsslagerl�tar

P� en annan bog:
Filmmusik
Musikalmusik

Svensk(!) folkmusik
Jazz (vitt o odefinierat eller avgr�nsat och b�ttre definierat)

Stockholmsl�tar

� naturligtvis kan man t�nka sig artister lika v�l som grupper som teman:
Evert Taube
Cornelis Vreeswijk
Olle Adolphson
...

Ett bra tema har som jag ser det:

Bredd
variation
M�jlighet till b�de soloframtr�danden och gruppspel

med detta inl�gg vill jag bara v�cka tanken och stimulera f�rslag p� olika teman. Jag kanske �terkommer och utvecklar n�got av f�rslagen ovan, p� det s�tt jag hoppas att ni vill utveckla era eventuella f�rslag. (Kanske rent av med l�tf�rslag och eventuellt arrangemangsid�er osv)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre feb 22, 2022 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Eller varf�r inte teman som:

Havet (Taube, Yngve Stoor, Gamla Nordsj�n och Hula blues)

T�get (country, Stefan Demert, Sp�rvagnen)

Himlen (Fr�lsningsarmen, Mauro Scocco) Wink

Sommar / v�r

Erotik (n�e f�rresten)

Kamp (Kung Fu fighting, P�rleporten)

Ja, typ vidare teman.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

Eller n�got av herrar Lipton eller Twinig. Var och en av dem var ju en teman. F'l�t H�gel.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 12:15 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Eller n�got av herrar Lipton eller Twinig. Var och en av dem var ju en teman. F'l�t H�gel.


N�men va f-n! Ge dig!




Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 12:40 am    Rubrik: Svara med citat

F�rl�t, att jag �r lite skeptisk till de h�r goda id�erna.
Jag vill absolut inte ta ner dem eller den entusiasm som de speglar. Men min personliga uppfattning �r att v�r krets �r f�r liten f�r en s�dan bredd p� temakv�llar d�r fokus ligger p� musikgenrer och -motiv.

Jag talade med en av v�ra ivrigare entusiaster, som funderade p� att hoppa �ver n�sta m�te. � Varf�r det? � Jag �r inte s� f�rtjust i Dylan, svarade han, och p� n�sta m�te blir det ju bara s�n musik...

D� �r det ju illa. Det vore synd att l�sa v�ra m�ten till speciella musikstilar. Vad som f�renar oss �r ju egentligen helt konkret bara intresset f�r instrumentet i dess olika former och hur detta spelas och l�ter... och spelgl�djen, f�rst�s! I �vrigt g�r smakerna vitt is�r.

Men: n�r vi v�l befinner oss d�r p� m�tet brukar ju vilken sorts musik som helst �nd� kunna f�rekomma. (Och om den som drar ig�ng en l�t bara ser till att alla har chans att h�nga med brukar det ju inte vara n�got problem � tyv�rr slarvas det ju med det och det vanliga �r kanske att alla inte har chans att h�nga med...)

Det �r m�jligt, att jag nu s�ger emot mig sj�lv, eftersom det var jag som f�reslog banjoleletemat. Men detta var just instrumentrelaterat. Och den musik som allspelades i m�tets senare del var inte direkt sprungen ur banjoleletemat, k�ndes det inte som i alla fall. Rolling Eyes
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 11:10 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, det ska ju inte vara avskr�ckande detta med tema. Men jag tror tanken var att styra upp m�tena s� att de inte bara blir till �lh�vning och st�mning av en och annan ukulele. Och sedan kanske en l�t.

Teman beh�ver ju � andra sidan inte f�ljas slaviskt, s� att det blir ett rungande "nein" s� fort n�gon f�resl�r n�got utanf�r temat. Men vidare g�ller v�l �ven att det inte �r n�gon katastrof om inte alla kan eller vill vara med p� alla m�ten.

Om vi nu ska hitta en kompromiss, s� att ingen k�nner sig utanf�r eller motarbetad, s� kan man v�l ta l�ttare p� detta med tema. Om n�gon nu s�ger, "jag t�nker framf�ra en Dylan-l�t", s� kanske det inspirerar n�gon annan att g�ra detsamma, och s� blir det kanske ett tema light.

Jag tror dock att all avsaknad av uppstyrning eller tema kan g�ra att m�tena i l�ngden blir lite tandl�sa. S� beh�ver det f�r all del inte bli. Men det blir sv�rt att gjuta nytt liv i m�tena,�om de skulle avsomna, om man helt saknar riktning.

Petimetriga, anala och perfektionistiska h�lsningar
fr�n eder Lars

ps. Ordnung muB sein!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 11:40 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att H�gels inv�ndning ffa �r giltig f�r artister/band/komposit�rer som tema. Jag tycker inte heller att Dylan �r intressant och kan i �rlighetens namn s�ga att jag likt den du talat med funderat p� om det �r n�gon id� att komma p� m�ndag. Ingen av l�tarna p� l�tlistan triggar mig. Det betyder � andra sidan inte att jag tycker att det borde varit en annan l�tlista. Som hrlarson skriver �r det ju ingen katastrof (�tm inte f�r mig) om man st�r �ver ett m�te.

Men jag tror att risken f�r att m�ten ska f� "hoppl�sa teman" blir mindre om man v�ljer teman som (�terigen hrlarson) var inne p� Havet, himlen... osv. Det vore konstigt om man inte kunde hitta en l�t att f�resl� som man gillar och som �r tillr�ckligt l�ttspelad f�r att platsa p� en tr�ff.

Musikaliska genres �r lite mer risky, men bara lite. Amerikansk folkmusik �r ett tema som jag inte har n�gra problem med. � �nd� kan det bli s� att listan (vilket ju bla �r mitt eget fel som inte engagerade mig i fr�gan tidigare) bara upptar musik som jag inte gillar (och/eller tror �r f�r sv�r f�r att v�r odiciplinerade grupp ska kunna spela den men beh�llning).

Men i princip tror jag musikgenrer �r bra teman. Pop �r ju s� of�rargligt att den enda inv�ndning jag kan t�nka mig �r att det �r s� of�rargligt (men snart f�r jag v�l h�ra fler).

Jazz vore intressant att h�ra reaktioner p�. Jag st�ter till min f�rv�ning ibland p� m�nniskor som reagerar med avsmak n�r de h�r ordet (Jag undrar vad f�r slags jazz de h�rt). Men jag skulle tro att detta vida begrepp skulle kunna rymma n�got f�r alla. Fast just f�r att det �r s� vitt skulle man kanske beh�va avgr�nsa det ytterligare.

S�g nu att vi best�mmer pop som tema f�r m�tet i mars. Om det blir ett m�te i april ocks� s� har vi tv� m�nader att diskutera fram

a) olika teman som skulle fungera f�r m�ten
b) definiera inneh�llet n�rmre f�r de 2-3 teman som verkar k�nnas mest intressanta.

Jag tror fortfarande p� teman!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

Jag inst�mmer. Man m�ste vara pragmatisk i s�dana h�r sammanhang. Very Happy
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4584
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 2:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
(Jag undrar vad f�r slags jazz de h�rt). !

Fusion och �nnu mer extrema varianter som definitivt inte funkar i allspelet. Cool
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
(Jag undrar vad f�r slags jazz de h�rt).
� Fusion och �nnu mer extrema varianter som definitivt inte funkar i allspelet. Cool

F�rmodligen har du r�tt, J�rgen.

Men spelar man traditionella jazzl�tar fr�n 1920-talet, som l�mpar sig ruskigt bra p� ukulele (och f�rmodligen var anledningen till instrumentets enorma popularitet i USA under denna tid � och, helt privat, �r huvudsakliga anledningen till mitt eget ukke-intresse, eller "raison d'�tre", som Ukkefantomen skulle sagt), s� finns det alltid n�gon vitsig kommission�r som fnyser n�got om "skillingtryck"! Wink
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4584
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 3:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag trodde att jag hade skrivit skillingtryck n�gon g�ng. Det hade jag inte, s� jag g�r det nu: SKILLINGTRYCK Wink


Fast termen i sig avser v�l �nnu �ldre (svenska) musikpublikationer...
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 4:06 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Fast termen i sig avser v�l �nnu �ldre (svenska) musikpublikationer...

Helt r�tt!

Det m�ste bero p� okunskap! Wink
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 4:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jazz vore intressant att h�ra reaktioner p�. Jag st�ter till min f�rv�ning ibland p� m�nniskor som reagerar med avsmak n�r de h�r ordet

Det beh�ver v�l inte vara s� f�rv�nande. Det finns ju m�nniskor som reagerar med avsmak p� orden punk, death metal, 12-tonsmusik, electronica, Goa-trance, opera, glamrock, mm. Varf�r inte �ven n�r det g�ller jazz?

Fast som du skriver �r det ju ett v�ldigt vitt begrepp, som omfattar n�rmast bluesartat material, be-bop, fusion (fast �r det jazz? det �r ju en sammansm�ltnng - fusion, n�ja) dixieland, s�nt som EST h�ller p� med, s�nt som Hansson&Carlsson h�ll p� med, s�nt som Rigmor Gustvasson, Viktoria Tolstoy och Cecilia Wrangel (f�r att n�mna n�gra) h�ller p� med. En del tycker nog att �ven Frank Sinatra sj�ng jazz. S� vad �r jazz? Jag �r frestad att citera en samlingsskiva jag har, vars ena sida (jo det �r en vinyl) heter "Jazz �r farligt".

Ja visst ja. Begreppet jazz har ocks� visat sig omfatta vissa speciella former av skillingtryck.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 4:46 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Ja visst ja. Begreppet jazz har ocks� visat sig omfatta vissa speciella former av skillingtryck.

�r hela jazzkunskapen h�mtad fr�n den d�r vinylskivan? Shocked
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r feb 23, 2022 11:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har en vinylskiva med Zappa som heter Jazz from Hell. S� nu vet ni var jazzen kommer fr�n. Precis som pastorn sa.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006