Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mötesteman
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: fre feb 22, 2022 10:18 pm    Rubrik: Mötesteman Svara med citat

Banjolele-tema var ju framgångsrikt!
och amerikanskt folkmusik spelades av allt att döma med sådan behållning på träffen med banjolele-tema att det blev temat för den påföljande träffen.

Jag har dristat mig att föreslå "Pop" som tema för en träff i mars (-0Cool. Vi kanske ska inventera andra tema-idéer och utveckla lite tankar kring vad dessa teman skulle kunna innebära?

Olika band skulle kunna vara ett tema (har man föreslagit pop som tema ligger det nära till hands att föreslå Beatles. Har man föreslagit Beatles är det inte så långt till Rolling stones. Och är man inne på band är steget inte långt till vår enda svenska supergrupp ABBA osv.)

Beatles
Rolling Stones
ABBA

se där! ytterligare tre teman på förslag.

Mer förslag:
Eurovisoionsslagervinnare
Svenska eurovisionsslagerlåtar

På en annan bog:
Filmmusik
Musikalmusik

Svensk(!) folkmusik
Jazz (vitt o odefinierat eller avgränsat och bättre definierat)

Stockholmslåtar

Å naturligtvis kan man tänka sig artister lika väl som grupper som teman:
Evert Taube
Cornelis Vreeswijk
Olle Adolphson
...

Ett bra tema har som jag ser det:

Bredd
variation
Möjlighet till både soloframträdanden och gruppspel

med detta inlägg vill jag bara väcka tanken och stimulera förslag på olika teman. Jag kanske återkommer och utvecklar något av förslagen ovan, på det sätt jag hoppas att ni vill utveckla era eventuella förslag. (Kanske rent av med låtförslag och eventuellt arrangemangsidéer osv)
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: fre feb 22, 2022 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Eller varför inte teman som:

Havet (Taube, Yngve Stoor, Gamla Nordsjön och Hula blues)

Tåget (country, Stefan Demert, Spårvagnen)

Himlen (Frälsningsarmen, Mauro Scocco) Wink

Sommar / vår

Erotik (näe förresten)

Kamp (Kung Fu fighting, Pärleporten)

Ja, typ vidare teman.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: lör feb 23, 2022 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

Eller något av herrar Lipton eller Twinig. Var och en av dem var ju en teman. F'låt Hågel.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: lör feb 23, 2022 12:15 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Eller något av herrar Lipton eller Twinig. Var och en av dem var ju en teman. F'låt Hågel.

Nämen va f-n! Ge dig!

Very Happy Very Happy Very Happy
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: lör feb 23, 2022 12:40 am    Rubrik: Svara med citat

Förlåt, att jag är lite skeptisk till de här goda idéerna.
Jag vill absolut inte ta ner dem eller den entusiasm som de speglar. Men min personliga uppfattning är att vår krets är för liten för en sådan bredd på temakvällar där fokus ligger på musikgenrer och -motiv.

Jag talade med en av våra ivrigare entusiaster, som funderade på att hoppa över nästa möte. — Varför det? — Jag är inte så förtjust i Dylan, svarade han, och på nästa möte blir det ju bara sån musik...

Då är det ju illa. Det vore synd att låsa våra möten till speciella musikstilar. Vad som förenar oss är ju egentligen helt konkret bara intresset för instrumentet i dess olika former och hur detta spelas och låter... och spelglädjen, förstås! I övrigt går smakerna vitt isär.

Men: när vi väl befinner oss där på mötet brukar ju vilken sorts musik som helst ändå kunna förekomma. (Och om den som drar igång en låt bara ser till att alla har chans att hänga med brukar det ju inte vara något problem — tyvärr slarvas det ju med det och det vanliga är kanske att alla inte har chans att hänga med...)

Det är möjligt, att jag nu säger emot mig själv, eftersom det var jag som föreslog banjoleletemat. Men detta var just instrumentrelaterat. Och den musik som allspelades i mötets senare del var inte direkt sprungen ur banjoleletemat, kändes det inte som i alla fall. Rolling Eyes
hrlarson

InläggPostat: lör feb 23, 2022 11:10 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, det ska ju inte vara avskräckande detta med tema. Men jag tror tanken var att styra upp mötena så att de inte bara blir till ölhävning och stämning av en och annan ukulele. Och sedan kanske en låt.

Teman behöver ju å andra sidan inte följas slaviskt, så att det blir ett rungande "nein" så fort någon föreslår något utanför temat. Men vidare gäller väl även att det inte är någon katastrof om inte alla kan eller vill vara med på alla möten.

Om vi nu ska hitta en kompromiss, så att ingen känner sig utanför eller motarbetad, så kan man väl ta lättare på detta med tema. Om någon nu säger, "jag tänker framföra en Dylan-låt", så kanske det inspirerar någon annan att göra detsamma, och så blir det kanske ett tema light.

Jag tror dock att all avsaknad av uppstyrning eller tema kan göra att mötena i längden blir lite tandlösa. Så behöver det för all del inte bli. Men det blir svårt att gjuta nytt liv i mötena, om de skulle avsomna, om man helt saknar riktning.

Petimetriga, anala och perfektionistiska hälsningar
från eder Lars

ps. Ordnung muB sein!
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: lör feb 23, 2022 11:40 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att Hågels invändning ffa är giltig för artister/band/kompositörer som tema. Jag tycker inte heller att Dylan är intressant och kan i ärlighetens namn säga att jag likt den du talat med funderat på om det är någon idé att komma på måndag. Ingen av låtarna på låtlistan triggar mig. Det betyder å andra sidan inte att jag tycker att det borde varit en annan låtlista. Som hrlarson skriver är det ju ingen katastrof (åtm inte för mig) om man står över ett möte.

Men jag tror att risken för att möten ska få "hopplösa teman" blir mindre om man väljer teman som (återigen hrlarson) var inne på Havet, himlen... osv. Det vore konstigt om man inte kunde hitta en låt att föreslå som man gillar och som är tillräckligt lättspelad för att platsa på en träff.

Musikaliska genres är lite mer risky, men bara lite. Amerikansk folkmusik är ett tema som jag inte har några problem med. Å ändå kan det bli så att listan (vilket ju bla är mitt eget fel som inte engagerade mig i frågan tidigare) bara upptar musik som jag inte gillar (och/eller tror är för svår för att vår odiciplinerade grupp ska kunna spela den men behållning).

Men i princip tror jag musikgenrer är bra teman. Pop är ju så oförargligt att den enda invändning jag kan tänka mig är att det är så oförargligt (men snart får jag väl höra fler).

Jazz vore intressant att höra reaktioner på. Jag stöter till min förvåning ibland på människor som reagerar med avsmak när de hör ordet (Jag undrar vad för slags jazz de hört). Men jag skulle tro att detta vida begrepp skulle kunna rymma något för alla. Fast just för att det är så vitt skulle man kanske behöva avgränsa det ytterligare.

Säg nu att vi bestämmer pop som tema för mötet i mars. Om det blir ett möte i april också så har vi två månader att diskutera fram

a) olika teman som skulle fungera för möten
b) definiera innehållet närmre för de 2-3 teman som verkar kännas mest intressanta.

Jag tror fortfarande på teman!
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: lör feb 23, 2022 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

Jag instämmer. Man måste vara pragmatisk i sådana här sammanhang. Very Happy
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: lör feb 23, 2022 2:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
(Jag undrar vad för slags jazz de hört). !

Fusion och ännu mer extrema varianter som definitivt inte funkar i allspelet. Cool
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: lör feb 23, 2022 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
(Jag undrar vad för slags jazz de hört).
— Fusion och ännu mer extrema varianter som definitivt inte funkar i allspelet. Cool

Förmodligen har du rätt, Jörgen.

Men spelar man traditionella jazzlåtar från 1920-talet, som lämpar sig ruskigt bra på ukulele (och förmodligen var anledningen till instrumentets enorma popularitet i USA under denna tid — och, helt privat, är huvudsakliga anledningen till mitt eget ukke-intresse, eller "raison d'être", som Ukkefantomen skulle sagt), så finns det alltid någon vitsig kommissionär som fnyser något om "skillingtryck"! Wink
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: lör feb 23, 2022 3:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag trodde att jag hade skrivit skillingtryck någon gång. Det hade jag inte, så jag gör det nu: SKILLINGTRYCK Wink

Fast termen i sig avser väl ännu äldre (svenska) musikpublikationer...
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: lör feb 23, 2022 4:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
Fast termen i sig avser väl ännu äldre (svenska) musikpublikationer...

Helt rätt!

Det måste bero på okunskap! Wink
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: lör feb 23, 2022 4:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jazz vore intressant att höra reaktioner på. Jag stöter till min förvåning ibland på människor som reagerar med avsmak när de hör ordet

Det behöver väl inte vara så förvånande. Det finns ju människor som reagerar med avsmak på orden punk, death metal, 12-tonsmusik, electronica, Goa-trance, opera, glamrock, mm. Varför inte även när det gäller jazz?

Fast som du skriver är det ju ett väldigt vitt begrepp, som omfattar närmast bluesartat material, be-bop, fusion (fast är det jazz? det är ju en sammansmältnng - fusion, nåja) dixieland, sånt som EST håller på med, sånt som Hansson&Carlsson höll på med, sånt som Rigmor Gustvasson, Viktoria Tolstoy och Cecilia Wrangel (för att nämna några) håller på med. En del tycker nog att även Frank Sinatra sjöng jazz. Så vad är jazz? Jag är frestad att citera en samlingsskiva jag har, vars ena sida (jo det är en vinyl) heter "Jazz är farligt".

Ja visst ja. Begreppet jazz har också visat sig omfatta vissa speciella former av skillingtryck.
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: lör feb 23, 2022 4:46 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Ja visst ja. Begreppet jazz har också visat sig omfatta vissa speciella former av skillingtryck.

Är hela jazzkunskapen hämtad från den där vinylskivan? Shocked
hrlarson

InläggPostat: lör feb 23, 2022 11:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har en vinylskiva med Zappa som heter Jazz from Hell. Så nu vet ni var jazzen kommer från. Precis som pastorn sa.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet