Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tr�slag
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis feb 12, 2022 1:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag ska testa att g�ra en kropp i bj�rk
Det blir till att laminera d� faneren �r r�tt tunn.
Men min byggl�rare har visat mig lite intressanta metoder.
Halsen blir nog i asp tror jag...
Men det blir ett senare projekt.
F�rst ska vi bygga et�lstr�ngade el-ukkar typ v�ra Malagoli i ukulelebyggarstudiecirkeln! Smile
Jag ska starta en ny tr�d om de projekten inom kort!
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis feb 12, 2022 4:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
Jag ska testa att g�ra en kropp i bj�rk
Det blir till att laminera d� faneren �r r�tt tunn.


Laminat har ju lite d�ligt anseende och "laminatuckar" har vi dissat och suckat �ver m�nga g�nger h�r p� forumet. Men det kan ju vara som med s� mycket annat h�r i v�rlden att det �r skillnad p� laminat och laminat. Men man kan v�l �nd� (gissar jag) vara r�tt s�ker p� att en ukulele i bj�rklaminat inte l�ter och beter sig som en ucke i massiv bj�rk.

Jag har n�gonannanstans p� forumet ber�ttat jag jag talade med ukulebyggaren Pete Howlett om mina l�sa planer (tankar, snarare) p� att bygga en ucke i "lokala" tr�slag. Howlett gick genast ig�ng p� masurbj�rk (som jag �ver huvud taget inte n�mnde). Om det beror p� att han tycker att det �r ett vackert tr�slag (kanske ett "nordiskt koa") eller om han uppfattat att det har goda egenskaper som tontr� vet jag inte. Det var hur som helst hans spontana reaktion p� mitt tugg om "lokalt tr�".
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: l�r mar 01, 2022 1:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Levinfabriken i G�teborg byggde m�nga gitarrer i bj�rk med gott resultat.
Gibson i Kalamazoo byggde f�rr alla sina instrument utom de allra dyraste med sarg och botten av bj�rk.

Jag skulle inte tveka att satsa p� vanlig eller flammig bj�rk. Men masurureringen p�verkar absolut h�llfastheten n�r man �r nere p� s� tunna dimensioner som i ukulelen.

Liksom bok kan bj�rken sl� sig, s� det f�r torkas v�l.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r mar 01, 2022 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till forumet archtop!

Jag visste v�l att det m�ste finnas erfarenhet av bj�rk n�gonstans. Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 10, 2021 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Forumpolis Ett meddelande fr�n forum-polisen Forumpolis


N�gra fr�gor brukar dyka upp g�ng p� g�ng s� fort n�gon t�nkt sig att b�rja bygga en ukulele f�r f�rsta g�ngen. Det �r dels fr�gor som r�r ritningar och dels fr�gor som r�r tr�slag. D�rf�r har jag klistrat tv� tr�dar p� de temana, s� att de ska vara l�tta att hitta och f�r att "dra till sig" mer kunskap och synpunkter p� dessa �mnen ist�llet f�r att de hamnar lite var som helst och blir sv�ra att hitta.

Mer om tontr�, p� temat inhemska tr�slag t ex masurbj�rk, finns h�r:
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1931
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis jun 10, 2021 9:02 pm    Rubrik: The Heretic's Guide to Alternative Luthier Woods Svara med citat

The Heretic's Guide to Alternative Luthier Woods
D� k�nner jag mig tvungen att tillfoga den h�r l�nken som jag hittade. Det �r ju alltid intressant n�r n�gon s�ger emot och John Calkin s�ger bland annat s� h�r:
Citat:
let's discard the notion that some species of wood make good instruments and that others don't. The concept of tonewood is a hoax. Of the few things that we can do to a guitar and still call it a guitar, changing the wood it is made of will have the least impact upon the quality of the sound that it produces. The tonal difference between a mahogany guitar and a rosewood guitar is exactly the same as the difference between two mahogany guitars or two rosewood guitars. Can you tell what a guitar is made of while listening to an unfamiliar recording? No one I know claims they can. No one at the blind listening sessions I've attended could reliably distinguish between mahogany and rosewood guitars, or maple and koa guitars for that matter.

Ord och inga visor. Om det �r sant �r jag inte man att avg�ra.

Citat:
We hear what we expect to hear, what we have been taught to hear, what we want to hear, and often what we hope to hear. Many luthiers and musicians alike spend hundreds of hours and thousands of dollars collecting information and recordings and they have come to have a stake in the sanctity of its rightness. They need the vast body of instrument mythology to be correct, and strongly oppose the possibility that it may be bogus.


F�r hela texten, klicka p� l�nken ovan.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jun 10, 2021 11:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Det l�ter faktiskt inte helt fel. Vem kan s�ha vad ett instrument �r byggt av bara genom att lyssna?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 12:39 am    Rubrik: Svara med citat

Hrlarsons citat leder i varje fall mig till den slutsatsen att man bygger av
vad man har eller vad man tycker �r snyggt, och har man tur och/eller �r
skicklig s� l�ter det t o m bra i slut�nden. Eller?

Onekligen en r�tt avslappnad attityd som tilltalar mig.

Jag s�g n�nstans, minns inte var, en herre som byggde gitarrer av gammalt
spillvirke, g�rna med m�rken och spikh�l. S�g r�tt kul ut och l�r ska ha l�tit
bra ocks�. Ett gammal fallf�rdig lada fr�n f�rrf�rra seklet kanske kan bli flera
hundra utm�rkta ukulelar.

Jag fick en g�ng f�r l�nge sedan fatt i ett 400 �r gammalt ladug�rdsgolv
av kopissimpregnerad furu som jag gjorde en bunt sm� sk�p av, helt fantastiskt
tr�, rosa, n�stan lite lilaaktigt i k�rnveden och en mjukt gr�n ton
i splintveden. Sk�pen s�lde jag sedan f�r hutl�st h�ga priser. Tyv�rr har
jag inget kvar av det virket, annars hade det varit roligt att prova att
bygga ucke av det.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 1:14 am    Rubrik: Svara med citat

G�staU skrev:
... annars hade det varit roligt att prova att
bygga ucke av det.


Jo. Trial and error �r ingen dum metod.

Om man har t�ladmod. Tid.

Men om man �r det minsta ot�lig, och vill �stadkomma bra resultat redan vid f�rsta f�rs�ket (om m�jligt) g�r man nog klokt i att fr�ga och lyssna och v�lja bepr�vade l�sningar.

Jag kommer aldrig (man ska aldrig s�ga aldrig *) att �gan mig �t ukulelebyggande eller finsnickeri d�rf�r att jag tycker det �r kul. OM jag n�gon g�ng ger mig p� att bygga en ukulele �r det f�r att f� ett bra instrument att spela p� som dessutom sk�nker mig tillfredsst�llelsen av att veta att jag byggt den sj�lv. Men egentligen skulle jag nog om bugeten medge hellre best�lla en fr�n en instumentbyggare. (Men �terigen g�ller det likv�l att ha lyssnat och funderat innan man best�ller, om man inte har r�d att �terkomma och s�ga n�got i stil med "det var ett bra instrument men jag tror att det skulle bli �nnu b�ttre om...)


*) Jag gillar att k�ra bil p� r�serbana men har inget st�rre intresse av att skruva is�r och s�tta ihop bilar. Dessv�rre �r min personliga ekonomi s�dan att jag �gnar mer tid �t att skruva is�r och s�tta ihop bilar �n att k�ra dem p� r�serbanor. Till yttermera visso �r jag �nnu mer talangl�s som mekaniker �n som r�serf�rare... men det som g�r att jag n�mner det i sammanhanget �r det uppenbara risken att jag kommer att hamna i en situation d�r jag med n�got slags entusiasm men bristande talang �gnar mig �t att bygga ukulelar snarare �n att spela p� dem, vilket var (och fortfarande �r) mitt huvudsakliga intresse.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 10:33 am    Rubrik: Svara med citat

En la'g�rdsukke l�ter som en dr�m! Jag tror att intonation, konstruktion, tr�tjocklek och estetiskt tilltal (typ att den �r snygg) g�r ett str�nginstrument. Jag tror att de flesta tilltalas av det d�r gamla ost�mda pianot bara f�r att det �r gammalt och fint. Ett k�rt verktyg behandlas troligen b�ttre av anv�ndaren och ljuder d�rf�r antagligen b�ttre. Av samma anledning spelas det fortfarande p� stradiviarier och amati, trots att audioexperter v�djande f�rs�ker f�rklara att nyare instrument l�ter b�ttre.

S� �r det v�l med k�rlek �ver huvud taget. Sk�nheten �r i besk�darens �gon och �ron.

Jag k�nde en g�ng basisten som spelade med h�rdrocksdivan Yngwe Malmsten. Han menade att det han gillade b�st med Yngwes spel var att han kunde det utan och innan, och k�nde igen de olika delar han byggde upp sina melodier och skalor av. "Nu kom det d�r igen", kunde han d� leende konstatera medan de spelade.

Igenk�nnandet �r en stor del av upplevelsen.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 12:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag kommer aldrig (man ska aldrig s�ga aldrig *) att �gan mig �t ukulelebyggande eller finsnickeri d�rf�r att jag tycker det �r kul


Olika s�tt att se p� det. Om och n�r jag �gnar mig �t det �r det (numera)
enbart f�r att jag tycker det �r kul. Eller n�stan enbart i varje fall. Jag har
hittills inte byggt n�gon f�rdig ukulele (fast jag har tre stycken p�b�rjade
liggande), men jag har byggt n�gra gitarrer, och har kvar mitt lilla snickeri
som jag levde p� innan ryggen tog slut.

Fast just det faktum att jag g�r det enbart f�r n�jes skull g�r (tyv�rr) att det
ofta tar v�ldigt l�ng tid f�r mig att f� saker f�rdiga. Men att g� o fundera p�
hur jag ska g�ra �r ocks� en del av n�jet. Och att g� ut i verkstan o vrida o
v�nda p� tr�bitarna och t�nka p� vad de kan anv�ndas till. Lukta p� dem,
k�nna p� dem, fukta dem o se hur m�nstret tr�der fram, det �r en njutning i
sig. O sen g�r jag in i huset o spelar p� de instrument jag redan har...

En lag�rdsucke? Ja, varf�r inte? N�n g�ng. Kanske. Om det verkar kul
just d�.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
archtop



Registreringsdatum: 01 mars 2008
Inl�gg: 234
Ort: Malm�

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 1:16 pm    Rubrik: Svara med citat

En fullkomligt genial sammanfattning, G�sta!
F� saker stimulerar s� mycket som att titta p� lagret av pinnar - f�rl�t, instrumentvirke - och fundera p� olika anv�ndningar och sedan den optimala s�gningen. P� s�tt och vis lika givande som att bygga.
Och sedan l�mna verkstan f�r att g�ra n�got annat �n att bygga. Man framst�r till det yttre som overksam men har den d�r trevliga k�nslan av att ha l�st eller bearbetat ett Stort och Viktigt Problem.
En annan dag bl�ser annan vind d� ser man annorlunda p� anv�ndningen av de d�r pinnarna. De kan vara mycket v�l begagnade (i tanken) innan de �ntligen g�r �t till n�t projekt.

Cybersnicker?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4346
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag m�rker att jag nog �r instrumentbyggare, jag med! Very Happy Att finurla ut l�sningar p� saker �r ett n�je som �r b�de stimulerande och l�tt att b�ra med sig. Och att sedan en dag senare komma p� varf�r id�n m�ste f�rkastas (som min g itarr med inbyggd megafon) har sin egen tillfredsst�llelse. Alla dessa funderingar p� "superinstrument" g�r ocks� att jag uppskattar de instrument jag har p� ett nytt s�tt n�r jag kl�mmer p� dem och j�mf�r.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 264
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: ons jun 11, 2021 1:56 pm    Rubrik: Nytt bygge utan ljud Svara med citat

Jag har just f�rdigst�llt en s.k. Flatuke. Inte heller detta alster blev n�got m�sterverk, men b�ttre �n de �vriga. N�r jag h�romdagen skulle st�mma den s� l�t det f�r d-t. Jag unders�kte och m�tte, men det blev bara ett sprucket ljud. Simsalabim s� fann jag orsaken. Min fru har klagat p� att jag inte lyssnar p� vad hon s�ger (mer klagan �n vanligt allts�). Jag har en stor fet vaxpropp i h�ger �ra och den vill inte lossna trots behandling. Inte undra p� att uken l�ter lite. Ska bli kul att h�ra ljudet n�r �rat �r tomt. innanf�r �r det ju tomt sedan l�nge)
mvh
Ingvar
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ljudsystem



Registreringsdatum: 08 oktober 2008
Inl�gg: 18

Inl�ggPostat: ons nov 26, 2021 10:23 pm    Rubrik: degradering av tontr� Svara med citat

En fr�ga som jag antar h�r h�mma h�r...
Jag funderar p� att k�pa en ny g****r och v�ljer mellan en med granlock (spruce) och en med cederlock. Ceder skulle nog passa b�ttre till min typa av musik men sen har jag h�rt att ceder "toppar" tidigt men att tr�et ganska snabbt b�rjar degradera (�r det r�tt ord? "degrade" p� engelska) allts� l�ter s�mre och s�mre med �ren.
�r det n�gon som vet n�got om detta?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006