Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Träslag
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007

InläggPostat: tis feb 12, 2022 1:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag ska testa att göra en kropp i björk
Det blir till att laminera då faneren är rätt tunn.
Men min bygglärare har visat mig lite intressanta metoder.
Halsen blir nog i asp tror jag...
Men det blir ett senare projekt.
Först ska vi bygga etålsträngade el-ukkar typ våra Malagoli i ukulelebyggarstudiecirkeln! Smile
Jag ska starta en ny tråd om de projekten inom kort!
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis feb 12, 2022 4:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:
Jag ska testa att göra en kropp i björk
Det blir till att laminera då faneren är rätt tunn.

Laminat har ju lite dåligt anseende och "laminatuckar" har vi dissat och suckat över många gånger här på forumet. Men det kan ju vara som med så mycket annat här i världen att det är skillnad på laminat och laminat. Men man kan väl ändå (gissar jag) vara rätt säker på att en ukulele i björklaminat inte låter och beter sig som en ucke i massiv björk.

Jag har någonannanstans på forumet berättat jag jag talade med ukulebyggaren Pete Howlett om mina lösa planer (tankar, snarare) på att bygga en ucke i "lokala" träslag. Howlett gick genast igång på masurbjörk (som jag över huvud taget inte nämnde). Om det beror på att han tycker att det är ett vackert träslag (kanske ett "nordiskt koa") eller om han uppfattat att det har goda egenskaper som tonträ vet jag inte. Det var hur som helst hans spontana reaktion på mitt tugg om "lokalt trä".
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
archtop

Registreringsdatum: 01 mars 2008

InläggPostat: lör mar 01, 2022 1:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Levinfabriken i Göteborg byggde många gitarrer i björk med gott resultat.
Gibson i Kalamazoo byggde förr alla sina instrument utom de allra dyraste med sarg och botten av björk.

Jag skulle inte tveka att satsa på vanlig eller flammig björk. Men masurureringen påverkar absolut hållfastheten när man är nere på så tunna dimensioner som i ukulelen.

Liksom bok kan björken slå sig, så det får torkas väl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: lör mar 01, 2022 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Välkommen till forumet archtop!

Jag visste väl att det måste finnas erfarenhet av björk någonstans. Wink
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis jun 10, 2021 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Forumpolis Ett meddelande från forum-polisen Forumpolis

Några frågor brukar dyka upp gång på gång så fort någon tänkt sig att börja bygga en ukulele för första gången. Det är dels frågor som rör ritningar och dels frågor som rör träslag. Därför har jag klistrat två trådar på de temana, så att de ska vara lätta att hitta och för att "dra till sig" mer kunskap och synpunkter på dessa ämnen istället för att de hamnar lite var som helst och blir svåra att hitta.

Mer om tonträ, på temat inhemska träslag t ex masurbjörk, finns här:
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1931
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis jun 10, 2021 9:02 pm    Rubrik: The Heretic's Guide to Alternative Luthier Woods Svara med citat

The Heretic's Guide to Alternative Luthier Woods
Då känner jag mig tvungen att tillfoga den här länken som jag hittade. Det är ju alltid intressant när någon säger emot och John Calkin säger bland annat så här:
Citat:
let's discard the notion that some species of wood make good instruments and that others don't. The concept of tonewood is a hoax. Of the few things that we can do to a guitar and still call it a guitar, changing the wood it is made of will have the least impact upon the quality of the sound that it produces. The tonal difference between a mahogany guitar and a rosewood guitar is exactly the same as the difference between two mahogany guitars or two rosewood guitars. Can you tell what a guitar is made of while listening to an unfamiliar recording? No one I know claims they can. No one at the blind listening sessions I've attended could reliably distinguish between mahogany and rosewood guitars, or maple and koa guitars for that matter.

Ord och inga visor. Om det är sant är jag inte man att avgöra.

Citat:
We hear what we expect to hear, what we have been taught to hear, what we want to hear, and often what we hope to hear. Many luthiers and musicians alike spend hundreds of hours and thousands of dollars collecting information and recordings and they have come to have a stake in the sanctity of its rightness. They need the vast body of instrument mythology to be correct, and strongly oppose the possibility that it may be bogus.

För hela texten, klicka på länken ovan.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis jun 10, 2021 11:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Det låter faktiskt inte helt fel. Vem kan säha vad ett instrument är byggt av bara genom att lyssna?
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: ons jun 11, 2021 12:39 am    Rubrik: Svara med citat

Hrlarsons citat leder i varje fall mig till den slutsatsen att man bygger av
vad man har eller vad man tycker är snyggt, och har man tur och/eller är
skicklig så låter det t o m bra i slutänden. Eller?

Onekligen en rätt avslappnad attityd som tilltalar mig.

Jag såg nånstans, minns inte var, en herre som byggde gitarrer av gammalt
spillvirke, gärna med märken och spikhål. Såg rätt kul ut och lär ska ha låtit
bra också. Ett gammal fallfärdig lada från förrförra seklet kanske kan bli flera
hundra utmärkta ukulelar.

Jag fick en gång för länge sedan fatt i ett 400 år gammalt ladugårdsgolv
av kopissimpregnerad furu som jag gjorde en bunt små skåp av, helt fantastiskt
trä, rosa, nästan lite lilaaktigt i kärnveden och en mjukt grön ton
i splintveden. Skåpen sålde jag sedan för hutlöst höga priser. Tyvärr har
jag inget kvar av det virket, annars hade det varit roligt att prova att
bygga ucke av det.

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons jun 11, 2021 1:14 am    Rubrik: Svara med citat

GöstaU skrev:
... annars hade det varit roligt att prova att
bygga ucke av det.

Jo. Trial and error är ingen dum metod.

Om man har tåladmod. Tid.

Men om man är det minsta otålig, och vill åstadkomma bra resultat redan vid första försöket (om möjligt) gör man nog klokt i att fråga och lyssna och välja beprövade lösningar.

Jag kommer aldrig (man ska aldrig säga aldrig *) att ägan mig åt ukulelebyggande eller finsnickeri därför att jag tycker det är kul. OM jag någon gång ger mig på att bygga en ukulele är det för att få ett bra instrument att spela på som dessutom skänker mig tillfredsställelsen av att veta att jag byggt den själv. Men egentligen skulle jag nog om bugeten medge hellre beställa en från en instumentbyggare. (Men återigen gäller det likväl att ha lyssnat och funderat innan man beställer, om man inte har råd att återkomma och säga något i stil med "det var ett bra instrument men jag tror att det skulle bli ännu bättre om...)

*) Jag gillar att köra bil på räserbana men har inget större intresse av att skruva isär och sätta ihop bilar. Dessvärre är min personliga ekonomi sådan att jag ägnar mer tid åt att skruva isär och sätta ihop bilar än att köra dem på räserbanor. Till yttermera visso är jag ännu mer talanglös som mekaniker än som räserförare... men det som gör att jag nämner det i sammanhanget är det uppenbara risken att jag kommer att hamna i en situation där jag med något slags entusiasm men bristande talang ägnar mig åt att bygga ukulelar snarare än att spela på dem, vilket var (och fortfarande är) mitt huvudsakliga intresse.
hrlarson

InläggPostat: ons jun 11, 2021 10:33 am    Rubrik: Svara med citat

En la'gårdsukke låter som en dröm! Jag tror att intonation, konstruktion, trätjocklek och estetiskt tilltal (typ att den är snygg) gör ett stränginstrument. Jag tror att de flesta tilltalas av det där gamla ostämda pianot bara för att det är gammalt och fint. Ett kärt verktyg behandlas troligen bättre av användaren och ljuder därför antagligen bättre. Av samma anledning spelas det fortfarande på stradiviarier och amati, trots att audioexperter vädjande försöker förklara att nyare instrument låter bättre.

Så är det väl med kärlek över huvud taget. Skönheten är i beskådarens ögon och öron.

Jag kände en gång basisten som spelade med hårdrocksdivan Yngwe Malmsten. Han menade att det han gillade bäst med Yngwes spel var att han kunde det utan och innan, och kände igen de olika delar han byggde upp sina melodier och skalor av. "Nu kom det där igen", kunde han då leende konstatera medan de spelade.

Igenkännandet är en stor del av upplevelsen.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GöstaU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007

InläggPostat: ons jun 11, 2021 12:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jag kommer aldrig (man ska aldrig säga aldrig *) att ägan mig åt ukulelebyggande eller finsnickeri därför att jag tycker det är kul

Olika sätt att se på det. Om och när jag ägnar mig åt det är det (numera)
enbart för att jag tycker det är kul. Eller nästan enbart i varje fall. Jag har
hittills inte byggt någon färdig ukulele (fast jag har tre stycken påbörjade
liggande), men jag har byggt några gitarrer, och har kvar mitt lilla snickeri
som jag levde på innan ryggen tog slut.

Fast just det faktum att jag gör det enbart för nöjes skull gör (tyvärr) att det
ofta tar väldigt lång tid för mig att få saker färdiga. Men att gå o fundera på
hur jag ska göra år också en del av nöjet. Och att gå ut i verkstan o vrida o
vända på träbitarna och tänka på vad de kan användas till. Lukta på dem,
känna på dem, fukta dem o se hur mönstret träder fram, det är en njutning i
sig. O sen går jag in i huset o spelar på de instrument jag redan har...

En lagårdsucke? Ja, varför inte? Nån gång. Kanske. Om det verkar kul
just då.

Gösta
jag spelar min ucke ändå!
Till överst på sidan
archtop

Registreringsdatum: 01 mars 2008

InläggPostat: ons jun 11, 2021 1:16 pm    Rubrik: Svara med citat

En fullkomligt genial sammanfattning, Gösta!
Få saker stimulerar så mycket som att titta på lagret av pinnar - förlåt, instrumentvirke - och fundera på olika användningar och sedan den optimala sågningen. På sätt och vis lika givande som att bygga.
Och sedan lämna verkstan för att göra något annat än att bygga. Man framstår till det yttre som overksam men har den där trevliga känslan av att ha löst eller bearbetat ett Stort och Viktigt Problem.
En annan dag blåser annan vind då ser man annorlunda på användningen av de där pinnarna. De kan vara mycket väl begagnade (i tanken) innan de äntligen går åt till nåt projekt.

Cybersnicker?
Till överst på sidan
hrlarson

InläggPostat: ons jun 11, 2021 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag märker att jag nog är instrumentbyggare, jag med! Very Happy Att finurla ut lösningar på saker är ett nöje som är både stimulerande och lätt att bära med sig. Och att sedan en dag senare komma på varför idén måste förkastas (som min g itarr med inbyggd megafon) har sin egen tillfredsställelse. Alla dessa funderingar på "superinstrument" gör också att jag uppskattar de instrument jag har på ett nytt sätt när jag klämmer på dem och jämför.
Ingvar Tropp

Registreringsdatum: 17 maj 2007

InläggPostat: ons jun 11, 2021 1:56 pm    Rubrik: Nytt bygge utan ljud Svara med citat

Jag har just färdigställt en s.k. Flatuke. Inte heller detta alster blev något mästerverk, men bättre än de övriga. När jag häromdagen skulle stämma den så lät det för d-t. Jag undersökte och mätte, men det blev bara ett sprucket ljud. Simsalabim så fann jag orsaken. Min fru har klagat på att jag inte lyssnar på vad hon säger (mer klagan än vanligt alltså). Jag har en stor fet vaxpropp i höger öra och den vill inte lossna trots behandling. Inte undra på att uken låter lite. Ska bli kul att höra ljudet när örat är tomt. innanför är det ju tomt sedan länge)
mvh
Ingvar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ljudsystem

Registreringsdatum: 08 oktober 2008

InläggPostat: ons nov 26, 2021 10:23 pm    Rubrik: degradering av tonträ Svara med citat

En fråga som jag antar hör hämma här...
Jag funderar på att köpa en ny g****r och väljer mellan en med granlock (spruce) och en med cederlock. Ceder skulle nog passa bättre till min typa av musik men sen har jag hört att ceder "toppar" tidigt men att träet ganska snabbt börjar degradera (är det rätt ord? "degrade" på engelska) alltså låter sämre och sämre med åren.
Är det någon som vet något om detta?
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet