Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Byta lock m.m.

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
danielblixt



Registreringsdatum: 30 januari 2008
Inl�gg: 7
Ort: SK�VDE

Inl�ggPostat: ons jan 30, 2022 10:37 am    Rubrik: Byta lock m.m. Svara med citat

Hej!

�r ny h�r p� forumet f�r den som undrar...
�ger en Mahalo U30 och en Eagle UK200bk + en uppsj� andra instrument.

Jag hade en fundering om att byta lock p� en ukulele. T�nkte att jag skulle modifiera min U30 lite eftersom jag i nul�get endast anv�nder min loudmouth. T�nkte ocks� jag skulle montera mik + aktiv elektronik.

�r det n�gon som lyckats f� bort locket utan att skada resten av uke'n?

/Daniel
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5649
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 30, 2022 11:31 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har demolerat en U30 f�r att f� tag i halsen. Jag skulle tro att det i princip g�r att ta bort locket om man �r f�rsiktig. Det g�r ju att t ex bn�rja med att s�ga bort allt utom en "kant" som man sedan kan bearbeta. Kanske med lite v�rme f�r att mjuka upp limmet och med mycket milt v�ld.

Det finns tv� problem som jag direkt ser.

Greppbr�dan g�r in en bit �ver locket. Den kan kanske b�ndas loss l�tt och f�rsiktigt, men det blir sv�rt att komma �t att ta bort locket under. Det blir nog att ta bort tolfte bandet (eller bandstaven d�) och s�ga av greppbr�dan i sk�ran och sedan �terst�lla det hela n�r nya locket �r p�. Eller bygga ny greppbr�da.

Det �r nog n�stan om�jligt att inte skada f�rgen p� sargen n�r man pillar bort locket.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
danielblixt



Registreringsdatum: 30 januari 2008
Inl�gg: 7
Ort: SK�VDE

Inl�ggPostat: ons jan 30, 2022 11:39 am    Rubrik: Svara med citat

ok...

F�rgen ska �nd� bort p� hela uke'n s� det �r inget problem.

Kanske f�r ge mig p� att g�ra en ny greppbr�da ocks� d�. Kan ju inte vara s� oerh�rt sv�rt.

/Daniel
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2093
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 30, 2022 1:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Disclaimer: nedanst�ende skriver jag bara f�r att det r�r en ucke f�r 150 sp�nn.

Greppbr�dan g�r v�l ner �ver locket p� en U30. Det skulle bli r�tt fult att kapa den i kroppens �verkant f�r att komma �t att ta bort locket. En m�jlig v�g skulle ju vara att ta bort halsen med greppbr�dan f�rst, borde g� att bara bryta f�rsiktigt och pilla in ett st�mj�rn. Lacken kommer ryka.

Men varf�r? Den kommer inte l�ta mycket b�ttre med nytt lock. Vill du mecka lagom mycket kan du k�pa ett kit fr�n Allander, finns p� www.jamshop.se

Jag har byggt ett s�nt, det blev en v�ldigt bra ukulele.

Mvh / Sven

edit... s�g inte posterna ovan...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 361
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons jan 30, 2022 3:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Strykj�rn, med �ngan avst�ngd kan vara ett knep att f� loss greppbr�da och locket! greppbr�dan �r bara o v�rma l�nge tills kanterna verkar g� att pilla upp med en kniv eller annat tillhygge. men inget �r s�kert n�r man pratar om syntet-kineser, kanske dom har limmat allt med epoxy Shocked
_________________
Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Byggen & reparationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006