Föregående ämne :: Nästa ämne |
Författare |
Meddelande |
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inlägg: 426 Ort: Göteborg
|
Postat: fre feb 01, 2022 6:24 pm Rubrik: |
|
|
Fräckt upplägg! Bra jobbat Kjell. Några kommentarer till materialet:
Hard rain brukar spelas av Dylan i E. När han spelar den ensam akustiskt brukar han spela D-ackord med capo på 2:a band.
Mr tambourine man från Newport Folk Festival 1964 var första gången spelades live, vilket ter sig märkligt när man hör några som applåderar artigt när den presenteras? Notera Pete Seeger till höger om Dylan.
You ain´t goíng nowhere med The Byrds från TV-showen Earl Scruggs; His Family and Friends från 1971 var ju helcool! Har aldrig sett detta klipp förut, bara de delar Dylan medverkar i. Banjo-legenden Earl spelar sin speciella banjostil, hans son Randy tar ett akustiskt solo - versionen ligger ganska nära Hot in Hats-arret vi spelade på S&S.
Värdelöst vetande om Richard Cory: vid en intervju med Simon & Garfunkel i USA 2002, enades de om att det var den av de gamla låtarna de tyckte minst om att sjunga!
Shite, skulle bra gärna vilja vara med när ni lirar... |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inlägg: 1539
|
Postat: fre feb 01, 2022 6:38 pm Rubrik: |
|
|
Jonas skrev: |
You ain´t goíng nowhere med The Byrds från TV-showen Earl Scruggs; His Family and Friends från 1971 var ju helcool! Har aldrig sett detta klipp förut, bara de delar Dylan medverkar i. Banjo-legenden Earl spelar sin speciella banjostil, hans son Randy tar ett akustiskt solo - versionen ligger ganska nära Hot in Hats-arret vi spelade på S&S....
|
Ja jag lyssnade igenom en massa versioner för att hitta en som lät mer som på S&S än Dylans. Jag gillar ju Earl Sruggs också så den här kändes klockren
Citat: | ....Shite, skulle bra gärna vilja vara med när ni lirar... |
Det skulle vara så jävla kul! _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inlägg: 2093 Ort: Stockholm
|
Postat: ons feb 06, 2022 12:30 pm Rubrik: |
|
|
Ja alltså jag kommer, och jag ska nog kunna hitta tid att förbereda mig en smula. Man vill ju inte bli indragen i en ordningsdiskussion efter tvivelaktigt uppförande...
Bra låtar Plink, jag ska se om jag hittar nån mer att föreslå, kanske The Band skulle va schysst.
Eller In League With Satan, som vi brukade spela på den gamla metaltiden.
sVenoM |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: ons feb 06, 2022 9:07 pm Rubrik: |
|
|
kör hårt, Sven!
metal vet jag inte om det just är i linje med amerikansk folkmusik men det blir kul som motvikt, posta med musiklänk ska jag iallafall lira igenom en gång
dock dog min förberedelseambition ganska kraftigt av det kompakta motståndet så jag drar tillbaka alla krav och önskemål om förberedelser. gör hur ni vill.
Ruttnade lite ang det så får se om jag hittar kraft att ladda om . det är hur som helst alltid kul med ett möte!!!! Saknar pale ale, ett hågelsolo, surr ochslammer samt ett trevligt nachtspiel med samspelsentusiasterna
och så vill ju min nya kamaka träffa nya kompisar
nu ska jag sova. är heeeelt färdig. puss mina vänner! _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
|
Till överst på sidan |
|
 |
Sven

|
Postat: tor feb 07, 2022 7:12 pm Rubrik: |
|
|
Näe, vi sänker väl inte ambitionerna till noll riktigt än. Jag ska i alla fall öva så mkt jag kan innan mötet. Sen får vi se hur det går, jag ser fram emot att träffa er andra.
Sven |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: tor feb 07, 2022 8:36 pm Rubrik: |
|
|
min ambition äe aldrig noll vännen Har du fått access till det inre forumet än? _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
|
Till överst på sidan |
|
 |
Sven

|
Postat: tor feb 07, 2022 9:13 pm Rubrik: |
|
|
Vad är det? (jag har alltså inte access till någe sånt...)
Svän |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: fre feb 08, 2022 8:34 pm Rubrik: |
|
|
skicka ett mess till robban (hultman) så fixar han det  _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
|
Till överst på sidan |
|
 |
Ingvar Tropp

Registreringsdatum: 17 maj 2007 Inlägg: 264 Ort: Karlstad
|
Postat: fre feb 08, 2022 9:36 pm Rubrik: |
|
|
Er stockholmsslang är ibland oförståelig för en bondläpp, men det är ganska kul att försöka översätta och gissa. "Ruttna" var en av de senaste begreppen.Jag tolkar det som "Må dåligt" är det rätt? Bra att få lära sig mer internationellt språk, det kan man ha nytta av i april.
mvh
Ingvar Plink-plonk skrev: | skicka ett mess till robban (hultman) så fixar han det  |
|
|
Till överst på sidan |
|
 |
Jörgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inlägg: 4584 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 08, 2022 10:59 pm Rubrik: |
|
|
Ingvar Tropp skrev: | Er stockholmsslang är ibland oförståelig för en bondläpp, men det är ganska kul att försöka översätta och gissa. "Ruttna" var en av de senaste begreppen. |
Ruttna ofta i betydelsen "att tröttna" på något. _________________ Jag är bra på att göra andra bäst. Vad är du bra på? |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: ons feb 20, 2022 5:39 pm Rubrik: |
|
|
Idag kom jag ihåg att ringa S&S och berätta att vi kommer på måndag.
Inga problem som vanligt, de har bra koll på oss vid det här laget,
vet hur många vi brukar bli och när/hur vi brukar drälla in.
Ni pluggar väl in låtarna? Det ska jag göra.  _________________ Jag är bra på att göra andra bäst. Vad är du bra på? |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inlägg: 5826 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 5:30 pm Rubrik: |
|
|
Jörgen skrev: |
Ni pluggar väl in låtarna? Det ska jag göra.  |
Uj uj uj. Dylans låtar låter ruggigt svåra ut att få till i gruppspel. You ain't goin nowhere, verkar klart spelbar. Mr tamborine man kanske också kan funka. Kodachrome går nog också, även om den är lite lurig just när refrängen börjar. Det där "Kodachrome" kommer ju liksom mellan versen och refrängen på nå sätt. Men sen...
Hur går det för er andra då? Ni spelar med utan några som helst problem? _________________ "Sannolikheten att lyckas ökar dramatiskt med varje försök"
John Nash |
|
Till överst på sidan |
|
 |

|
Postat: fre feb 22, 2022 6:38 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Hur går det för er andra då? Ni spelar med utan några som helst problem? |
Inte en chans, jag har precis börjat lyssna in mig.
Flera av låtarna hade jag aldrig hört förut. Hard rain är i mitt tycke
rätt enformig och låten tar ju aldrig slut.  _________________ Jag är bra på att göra andra bäst. Vad är du bra på? |
|
Till överst på sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inlägg: 5826 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 6:41 pm Rubrik: |
|
|
Jörgen skrev: |
Flera av låtarna hade jag aldrig hört förut. Hard rain är i mitt tycke
rätt enformig och låten tar ju aldrig slut.  |
Tack! Jag vågade inte säga nåt men den är ta mej f-n ett sömnpiller! _________________ "Sannolikheten att lyckas ökar dramatiskt med varje försök"
John Nash |
|
Till överst på sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inlägg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: fre feb 22, 2022 9:18 pm Rubrik: |
|
|
Jörgen skrev:
Citat: | Flera av låtarna hade jag aldrig hört förut. Hard rain är i mitt tycke
rätt enformig och låten tar ju aldrig sl | ut.
Robert skrev:
Citat: | Tack! Jag vågade inte säga nåt men den är ta mej f-n ett sömnpiller! |
Nämen nu går väl skam på torra land! Har ni ingen kultur i kroppen? Hard Rain tråkig! Jag måste himla med ögonen och sucka.
Skämt åsido. Enformigheten är en del av låtens idé. Just Hard Rain var det Dylan spelade till sig skivkontraktet med. Producenten berättade i en dokumentär att han blev stum av framförandet och när Dylan kom till textraden "I know my song well before I stop singing.", då brast det och han (producenten, alltså. Inte Dylan) började gråta.
Det gjorde kanske ni också, men av tristess, om jag förstår det rätt. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till överst på sidan |
|
 |
|