Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet 21 november 2021

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 21, 2021 10:52 pm    Rubrik: M�tet 21 november 2021 Svara med citat

Precis hemkommen efter kv�llens tr�ff p� Hard Rock Caf� �r jag fylld av intryck. Denna g�ng inte i f�rsta hand musikaliska utan mer av att vi st�r och stampar p� ett s�tt som k�nns lite frustrerande.

Jag skriver ner lite osorterade tankar. Den f�rsta blir en renodlat positiv reflektion. N�gra av kommission�rerna har jag nu tr�ffat s� m�nga g�nger att ni verkligen b�rjar k�nnas som gamla v�nner.

En annan kul sak tycker jag det var att Thomas Allander d�k upp p� v�rt m�te. �tminstone f�r min del var det Allander och han stora ukuleleskola som blev bryggan mellan �nskan och verklighet n�r det g�ller att spela.

Jag tycker ocks� att vi fick n�gra diskreta prov p� hans musikpedagogiska f�rm�ga. Det finns m�nga tips och trix som ukulelekommissionen skulle kunna ha nytta av. Men jag tycker att Thomas, efter att ha lyssnat p� och spelat med oss en stund, gav ett par tips som var s�dana att alla kunde tillgodog�ra sig dem.

En sak som inte �r lika positiv, men som man inte beh�ver g�ra stor sak av, �r att detta var f�rsta g�ngen som vi inte hade n�gra nykomlingar med p� m�tet. (Nyss n�mde Allander undantagen, d�). Men vi f�r hoppas att vi kan forts�tta att locka nykomlingar.

En annan sak som jag inte tyckte var s� positiv var att vi �n en g�ng hade "m�l och mening-diskussionen". Vi hade den i v�ras under ett antal m�ten. Naturligt nog. Vi �r en ung "f�rening". Men jag upplevde ocks� att vi gafflade in en rimlig m�ls�ttning f�r verksamheten under v�rens m�ten och att vi b�rjat arbeta i enlighet med den.

Efter att dagens diskussion f�rts till �nda har jag k�nslan av att vi �nd� landade i samma resultat, �ven om det tog ett tag att komma dit f�r att vi har olika s�tt att uttrycka samma sak. Som jag uppfattat v�r uppfattning �r det s� h�r:

Alla vill komma vidare och ha roligt som ukulelespelare. Det �r inge kul att spela nyb�rjarl�tar om man har n�tt en viss niv� och vill komma vidare. Samtidigt �r det inge kul att som nyb�rjare konfronteras med l�tar som �r f�r sv�ra.

P� m�tena i v�ras och i diskussionerna h�r p� forumet har vi haft den diskussionen och landat i den ordning vi f�rs�kt k�ra p� det f�rra m�tet och detta m�te. Efter dagens diskussioner kan jag inte se annat �n att vi �r fortsatt �verens om ordningen men m�ste sk�rpa efterlevnaden ytterligare. Dvs Vi b�rjar med 45 minuter spel och handledning f�r nyb�rjare. Det �r dock viktigt att vi s�tter stopp efter 45 minuter och g�r vidare s� att mer "avancerade" musiker f�r ett utbyte av tr�ffarna.

En helt annan sak som jag tycker var lite deppigt med dagens m�te �r att vi �r ett antal som f�rs�kt f�rbereda m�tet p� n�tet s� att vi kan anv�nda tiden tillsammans till att spela och spela s�dant som vi vill spela. Det �r tr�kigt att inte alla kan respektera det arbete som �r nedlagt utan s�tter en egen agenda p� m�tet med motiv som "annars �r jag inte med".

Det finns inget b�ttre s�tt att g�ra detta p� �n att vi diskuterar vad vi ska spela p� n�tet och best�mmer en l�tlista �tminstone en vecka i f�rv�g, s� att alla f�r en chans att �va l�tarna. Ska vi best�mma l�tarna p� m�tet har vi ingen chans att �va dem.

En v�l fungerande m�teslokal �r en mycket begr�nsad resurs. Den vi har nu �r den b�sta vi har haft. Men vi kan knappast utnyttja den mer �n en g�ng i m�naden. L�t oss d�rf�r anv�nda den till att spela tillsammans i kommissionen som helhet. Det kan vi inte g�ra hemma hos dig eller mig och det kan vi inte g�ra p� n�tet.

Diskussionerna kan vi ha p� n�tet. Mindre grupper som vill skriva ny svensk ukulelemusik, som vill spela jazz-standards, som vill bli en svensk Ukulele Orchestra of Great Britain osv kan nog hitta en plats att tr�ffas och �va p�. Men att hitta en plats d�r 15-20 (kanske 30 om alla kommer) ukuleleentusiaster kan spela samtidigt �r inte l�tt.

Ska vi best�mma l�tarna p� m�tet sl�sar vi med den begr�nsade resurs som Hard Rock Caf� �r.

Allts� insisterar jag p� att vi k�r en h�rdare ordning p� m�tet. 45 min nyb�rjare, en timme mer avancerat och d�refter fritt fram i grupper.

Jag hoppas att alla kommission�rer uppfattar att det �r helt OK, �nskv�rt och fritt att komma med f�rslag p� vad vi ska spela p� m�tena, vilka diskussioner vi ska f�ra p� forumet, vilka... you name it. Jag hoppas att ingen tror att det bara �r vi som skriver flest inl�gg p� forumet som f�r komma med f�rslag och ha synpunkter.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 21, 2021 11:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Enligt uppdrag fr�n m�tet ikv�ll har jag inr�ttat tv� nya underforum p� forumet. Det �r dels ett forum f�r Ny svensk ukulelemusik, dels ett forum inf�r spelningen p� Hard Rock Caf� ("betalspelningen" - datum ej best�mt).

Jag vill passa p� att s�ga att det finns m�jligheter att f� andra eller "egna" fourm upplagda. Om det �r s� att ni �r n�gra som vill spela t ex jazz-standards tillsammans, s� kan ni f� ett eget forum. Det �r m�jligt att ha forum som �r �ppna f�r alla eller bara f�r s�rskilt utvalda. (Kom igen - Det �r faktiskt OK att tr�ffas och spela och ha diskussioner i grupper som man inte bjuder in alla till).

Jag har noterat att det finns r�tt m�nga f�rskolepedagoger i kommissionen. Om ni vill diskutera fr�gor som har med ukulele och f�rskola att g�ra kan vi skapa ett s�dant forum. Det finns n�gra grafiska formgivare i skaran ocks� - ett forum om ukulele och grafisk form (inget �r oss fr�mmande - eller n�ja, kanske n�got)

Meddela mig vad ni vill ha s� fixar vi det!

Edit: Jag har lagt upp bilder fr�n ikv�ll (ig�r d�!) p� webben. �nnu finns ingen l�nk fr�n "familjealbumet" men h�r �r den:
http://www.ukulelekommissionen.se/HRCtva.html

PS. Anders! jag editerade detta inl�gg ist�llet f�r att skriva ett nytt, bara f�r att du ska f� ha sista ordet lite l�ngre. DS
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis nov 22, 2021 12:32 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 12:04 am    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller i huvudsak med. Utan att g� in p� detaljer om var jag exakt h�ller med och var jag h�ller med n�got mindre �n 100% vill jag sammanfatta det hela med ungef�r:

Det �r om�jligt att bedriva n�gon snabb utveckling av l�tmaterial och kanske framf�r allt av arrangemang med runt 15 personer inblandade. Man kan f�rs�ka, men det resulterar i antingen att n�gra deltar och andra sysslar med annat eller att det kommer s� m�nga synpunkter s� att v�gen fram�t blockeras. Detta �r f � anledningen till att jag ibland inte deltar i diskussioner, utveckling osv utan v�ljer var jag ska g� in och tala om hur det ska vara Smile. Man m�ste ha s� mycket f�rtroende (och sj�lvf�rtroende) att man kan l�ta andra ta hand om vissa saker utan att l�gga sig i allt.

En bra sak som kom fram, var att vi har ett m�l (�ven om historieskrivningen kring tidigare m�l ibland k�ndes en smula efterkonstruerad). Hur som helst. Vi ska lira p� HRC. Det tycker jag ska bli skitkul. Men vi m�ste ocks� ta tag i det. Som jag tidigare f�reslagit tycker jag att det vore bra om vi kan f� till n�gon/n�gra gemensamma l�tar och n�gon /n�gra delgrupper som lirar olika l�tar. Allts�: Fler l�tar totalt utan att alla beh�ver kunna allt.

Jag �r inte egentligen ett dugg intresserad av att fr�mja ukulelespelandet i Sverige eller v�rlden. Alla f�r v�l spela vad f-n de vill, eler l�ta bli alldeles. D�remot tycker jag att vi har en funktion att fylla n�r det g�ller att hj�lpa dem som gjort ett aktivt val att b�rja spela just ukulele och som dessutom valt att komma till oss. �ven om det musikaliskt inte ger mig s� mycket att delta i "uppl�rningen" (inte f�r att jag p� n�got s�tt �r full�rd, detta ska f�rst�s p� r�tt s�tt) s� ger det mig en hel del, ska vi s�ga personligt, just i och med att kunna vara till hj�lp.

S� till det som kanske var den viktigaste slutsatsen. Vi f�r h�lla tiderna. Nyb�rjarhj�lp en viss tid. N�r det �r klart mer avancerade l�tar. �ven detta tror jag som fd nyb�rjare att alla kan ha gl�dje av - alltid plockar man upp n�got. Och s� fri spelning - vi kanske ska kalla det frispel? D� blir det n�got f�r alla. Det kr�ver f�rst�s en viss disciplin, eller kanske altruism att k�ra detta program, men jag tror att det kan vara bra. I alla fall j�mf�rt med det kaos som r�dde tidigare under h�sten och som inte ledde fram�t alls.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 12:15 am    Rubrik: mer om samma Svara med citat

Hej p� er,
jag vill inleda med att s�ga att jag h�ller med Robert i allt ovanst�ende. Jag vill ocks� tacka Ukulelerud f�r att p� ett f�red�mligt s�tt hanterat ett m�te som hade kunnat kantra p� ett jobbigt s�tt utan hans fasta och r�diga hand. Om jag har f�rst�tt det hela r�tt s� �r det ocks� genom hans f�rsorg som vi har chansen att f� tr�ffas i Hard Rock's lokaler. De funkar mycket bra f�r �ndam�let, tycker jag.

F�rutom tackningar och medh�ll s� vill jag passa p� att harva vidare i den gammla diskussionen om vad vi f�rv�ntar oss av m�tena. Detta �r ju dessutom den plats d�r l�ngdragna diskussioner passar sig b�ttre �n andra st�llen. Jag har egentligen inget nytt att tillf�ra, men den som s� �nskar kan l�sa vidare nedan.

Att vi �ter hade "meningen med f�reningen och m�tena"-diskussionen kanske k�ndes on�digt, men jag tyckte ocks� att det var lite bra. Inf�r m�tet idag vet jag att jag inte var den ende som k�nde att det skulle bli kul att tr�ffas och spela, men samtidigt att det skulle bli lite trist att spela "Oh, when the saints".

*Alla* skall vara v�lkomna och det m�ste finnas plats f�r nyb�rjare likv�l som f�r mer erfarna. Det tror jag alla �r �verens om. Vi enades ocks� om en ny/sk�rpt m�tesordning, med en bortre tidsgr�ns f�r "uppv�rmningen", f�r att ge utrymme f�r mer.

Det k�nns dock trist att min enda kontakt hittills med Thomas Allander har varit att vi spelade en bit p� Apans S�ng tillsammans. Jag hade hoppats att det skulle finnas tillf�lle till lite mer �n s� den dag d� jag tr�ffade honom - och d�r finns en del av det jag jag k�nner har varit lite av ett problem med m�tena. Man vill spela, men samtidigt vill man snacka, kl�mma p� andras coola instrument och byta tips om �mnen som har med ukulele att g�ra.

Jag tror att det jag framf�rallt �nskar mig fr�n ett m�te �r att g� hem och k�nna att jag har f�tt ny inspiration, spelgl�dje och id�er. Det kan man f� p� olika s�tt och det kanske inte bara genom att spela alla 15 n�rvarande tillsammans (oavsett om det �r l�tt, eller avancerat).

Det �r d�rf�r bra att vi nu har beslutat att k�ra en tydligare ordning p� m�tena enligt Roberts inl�gg ovan. Om det fungerar tror jag att det kan ge utrymme f�r alla sj�lar. Dagens inledande "�ppning av m�tet" var ocks� j�ttebra tycker jag. Det satte agendan och angav tydligt vad som g�llde f�r f�r kv�llen.

Lokalerna �r super och jag tror dessutom att man kan spela flera saker samtidigt i dem p� slutet av m�tet, om man bara ger varandra lite utrymme.

Avslutningsvis vill jag bara s�ga att det roligaste idag var att vi nu faktiskt var tillr�ckligt m�nga f�r att det historiska skulle intr�ffa: Tv� olika intressegrupper kunde samsas under samma tak och spela efter en inledande gemensam �vning.
Det �r n�got vi bara spekulerat om tidigare. Idag h�nde det - l�t vara efter mycket om och men och med en av grupperna s� reducerad att man inte kunde springa emellan utan att helt uppl�sa den ena. Faktum kvarst�r dock att den som ville hade m�jlighet att f�rst diskutera upptr�danden/inpelningar/l�tval och sedan spela egenskrivna jull�tar med en annan grupp, eller tv�rtom. Det var bra!

Till n�sta inl�gg!/Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 12:20 am    Rubrik: jag h�ller med jukkalele ocks� Svara med citat

Ville vara till�gga att jag h�ller med jukkalele ocks�.

Det h�r inl�gget har dessutom den gynsamma sidoeffekten att ge mig fler inl�gg. Wink

Jag har ocks� sista ordet i tr�den nu. Smile

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 10:14 am    Rubrik: Svara med citat

Tja, det mesta har ju redan sagts, s�v�l nu som ett antal ggr tidigare. Vill m�jligen upprepa att

- saker o ting m�ste f� ta den tid det tar d� allt kan inte g�ras p� en g�ng
- en gemensamt respekterad arbetsg�ng �r n�dv�ndigt om det ska vara kul f�r alla
- de inl�gg jag sett nu o tidigare bara bekr�ftar den m�tesordning vi redan tidigare beslutat att f�lja
- alla diskussioner om arbetsformer, inneh�llet, program (agenda) f�r n�sta m�te etc, b�r f�ras h�r p� v�rt forum
- vi tr�ffas sedan under trivsamma former p� l�mplig plats f�r att genomf�ra detta program (agenda)
- respekteras inte detta s� f�r den som inte vill st�lla upp p� detta v�lja att leka n�gon annanstans

Ser sj�lv kommissionens stora syfte - och m�jlighet - att vara ett kravl�st n�tverk o en helt underbar m�tesplats f�r att m�ta nya v�nner o likasinnade. Ur n�tverket kan sedan nya grupper f�das f�r �nnu mer likasinnade. D�rf�r finns det plats f�r allas dr�mmar o m�l inom Kommissionens ram - men - givet att det m�ste ske p� gruppens villkor.

Menar ocks� annars att "Apans s�ng" �r lika kul att spela som "Vad i he.. har de f�r sig" eller "Wilhelm Tell" samt att om bara Thomas A hade f�tt en rimlig chans att f� en syl i v�dret s� hade vi nog ocks� f�tt m�jlighet att hinna ta emot ytterligare n�gra kastade p�rlor. Bara inte det stundvisa kaoset kom att skr�mma bort honom fr�n n�stkommande m�ten.

S� tycker jag, typ.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: tor nov 24, 2021 2:09 pm    Rubrik: Eftersnack Svara med citat

Hejsan, hejsan!
Jag tycker att det var en trevlig kv�ll senast p� HRC. Jag tycker ocks� att det �r bra att man annonserar en liten l�tlista att b�rja med. I min v�rld som "fiolspelman" finns det alltid en lista p� allspelsl�tar att b�rja ex. olika st�mmor med, och det g�r att man kommer ig�ng p� ett bra s�tt. D�refter brukar det ju vara b�de scenspel och buskspel som roar alla deltagare. Jag m�ste tala om att jag spelat m�nga skitl�tar p� dessa st�mmor, men det f�r man ta. Jag tycker att det var en trevlig l�tlista f�r mig, som inte varit med s� m�nga g�nger och det �r bra att slippa t�nka s� mycket i vissa l�tar. Slutligen en eloge till kv�llen "st�mgaffel"!!l
H�lsn.
Lasse Ruud
(Det �r m�nskligt att fela) Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ukke-Birgitta



Registreringsdatum: 25 oktober 2005
Inl�gg: 19

Inl�ggPostat: fre nov 25, 2021 4:46 pm    Rubrik: Bra m�te! Svara med citat

Hej allesammans! H�ller med om kommentarerna ovan ang att det g�ller att �ven f� nyb�rjare att k�nna sig v�lkomna! Det tycker jag att ni som har varit med l�ngre �r BRA p�, s� jag blev b�de GLAD o imponerad av er som tog till orda och "f�rsvarade" de enkla l�tarnas ber�ttigande som introd/uppv�rmning p� v�ra m�ten! BAMSETACK!! Razz
F�r mej personligen �r det det enkla uppsluppna "gemytet" som �r det som lockar mest. Och att vara ett sjysst kompisg�ng som tr�ffas kring ett gemensamt ukulele-plinkande f�rst med l�tta l�tar, f�r att d�refter gruppera sig p� olika niv�er (med olika m�l) verkar vara en bra tanke f�rts�ttningsvis!
Ett f�rslag fr�n mig i skrivande stund inf�r n�sta m�te, �r att �ven "�tersamlas" ex vis sista halvtimmen i "storgrupp" d�r varje "undergrupp" f�r 5-10 min att spela upp vad de �vat p� eller ber�tta om n�n ny id� som dykt upp ... Vet inte om detta �r f�r pretenti�st, men jag personligen har en f�rk�rlek f�r tydliga avslut (s�v�l som tydlig struktur p� hela baletten!).
L�t h�ra vad ni tycker/t�nker om detta? Question
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: fre nov 25, 2021 7:09 pm    Rubrik: Svara med citat

�r glad Birgitta att du tycker till. Det borde m�nga fler, �n de g�ngse tyckarna, g�ra.

Tycker �ven din id� med �tersamling �r bra. Den fanns ocks� med i det ursprungliga f�rslaget till m�tesordning �ven om den ramlade bort nu senast. Enl min mening �r vi, trots det kanske lite v�l kaotiska m�tet nu senast, �nd� p� r�tt v�g. Tror man m�ste l�ta tiden ha sin g�ng. K�nner �nd� att en �verv�ldigande majoritet �r f�r v�r uttalade arbetsmodell. Nu g�ller det bara att "s�tta" denna och det tror jag kommer att ta n�gra g�nger till.

Min egen l�rdom fr�n senaste m�tet �r annars att vi ska vara mkt mer tydliga p� g�llande l�tlista samt mkt mer h�rda p� tiderna f�r varje "delmoment" i dagordningen. Att vi kanske sedan inte g�r exakt likadant varje g�ng beroende p� vilka som dyker upp �r ocks� ngt man m�ste kunna acceptera. Att vi sedan ocks� ska utveckla m�tesformen i takt med att vi blir mer varma i kl�derna h�ller jag som absolut med om.
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006