Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur har du st�mt din Ukulele?
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  

Hur har du st�mt din Ukulele?
D- st�mning (=ADF#B)
67%
 67%  [ 19 ]
C- st�mning (=GCEA)
28%
 28%  [ 8 ]
G- st�mning (=DGBE)
0%
 0%  [ 0 ]
Jag byter, beroende p� vad jag spelar
3%
 3%  [ 1 ]
Egen
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal r�ster : 28

F�rfattare Meddelande
Sluggo



Registreringsdatum: 13 januari 2008
Inl�gg: 10

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 1:06 am    Rubrik: Hur har du st�mt din Ukulele? Svara med citat

Jag tycker det �r fruktansv�rt irriterande att man i t.ex. sverige ofta st�mmer ukulelen i D, medans man st�mmer den i C i t.ex. USA. En del st�mmer den i G ocks�, men som jag uppfattat det s� �r det inte m�nga som g�r det..
S� hur har du st�mt din?
Varf�r?
_________________
//Sluggo
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 10:16 am    Rubrik: Svara med citat

D-st�mning.
Varf�r?
Tja, det var s� det stod att man st�mde n�r jag k�pte min f�rsta ukulele. Det �r s� de allra flesta jag k�nner st�mmer. Av mina experiment att d�ma l�ter det b�ttre att st�mma s�. I alla fall p� sopranukulelar. Banjolelar och tenorer �r det m�nga som s�ger att de l�ter b�ttre i C. men det har jag ingen egen erfarenhet av.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 11:21 am    Rubrik: Svara med citat

Jag st�mmer ocks� i D. Det beslutet �r fattat efter omfattande empiriska studier och laboratiorieexperiment...

N�, det blev s� eftersom min f�rsta ucke var st�md s� i butiken (och f�r att min ukulelel�robok - Allanders stora ukuleleskola - var D-st�md). Jag har sett att man i USA i bland refererar till D-st�mning som "den gamla st�mningen" och hittar man notblad med "chordboxes for ukulele" fr�n det f�rra seklets f�rsta decennier �r D-st�mningen den dominerande. Men det f�rekommer alla m�jliga f�rslag till st�mning i dessa notblad, ska s�gas. M�nga f�rl�ggare tycks mest ha lagt till "Chordboxes for ukulele" f�r att boosta f�rs�ljningen. Man ser varianter som "Tune ukulele A D F# B Capo on first fret" eller st�mningar som k�nns ganska fr�mmande som "Tune uke Bb Eb G C". F�rklaringen �r v�l att man inte anpassat musiken och transponerat pianomusiken till en f�r ucken l�mplig tonart utan utan anpassat ukulelens st�mning. Tror jag iaf.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att det l�ter b�st p� en sopran, that's it. C fungerar ju bra
p� lite st�rre varianter men som amat�r s� �r jag glad om jag slipper
v�xla mellan C & D. Laughing

Grupptrycket skall inte heller f�rnekas. Rolling Eyes
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 11:35 am    Rubrik: Re: Hur har du s�mt din Ukulele? Svara med citat

Sluggo skrev:
Jag tycker det �r fruktansv�rt irriterande att man i t.ex. sverige ofta st�mmer ukulelen i D, medans man st�mmer den i C i t.ex. USA.


Oj, "fruktansv�rt irriterande" det var jobbigt f�r dig eftersom de flesta i hela v�rlden f�rutom USA st�mmer i D. Man undrar ju d� om du �r en s�n som tycker det �r fruktansv�rt irriterande att folk knyter slipsen med fel hand eller brer sm�r emot sig. Det kan ju inte ha n�gonsomhelst betydelse f�r dig hur andra st�mmer......??? Du kan ha din ukulele st�md som j�nkarna varje dag i veckan utan att det bekommer mig det minsta.

Jag st�mmer i D f�r det l�ter b�ttre d� str�ngarna blir precis s� sp�nda som jag vill ha dem och jag tycker D �r en angen�m tonart att sjunga i varf�r det inte �r n�gon nackdel att ha l�ttspelade grundackord.

Sluggo skrev:
En del st�mmer den i G ocks�, men som jag uppfattat det s� �r det inte m�nga som g�r det..
������hhh man st�mmer inte en sopran i G f�r d� blir str�ngarna slappa och ospelbara eller stenh�rt sp�nda och ospelbara.

Man st�mmer en baryton (stooor ukulele Cool )eller m�jligtvis en tenor i G.....det har inte s�rskilt mycket med smak att g�ra som det har i fallet C och D-st�mning som bara skiljer ett helt tonsteg fr�n varandra....
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 3:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag st�r och velar mellan vanlig D-st�mning och slack key D, dvs ADF#A. HAr inte best�mt mig f�r om jag m�ste v�lja eller om jag ska l�ra mig tv� upps�ttningar ackord.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 5:11 pm    Rubrik: Re: Hur har du s�mt din Ukulele? Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Jag st�mmer i D f�r det l�ter b�ttre d� str�ngarna blir precis s� sp�nda som jag vill ha dem och jag tycker D �r en angen�m tonart att sjunga i varf�r det inte �r n�gon nackdel att ha l�ttspelade grundackord.

Samma anledning som jag st�mmer i C.
Mina C-st�mningsanpassade str�ngar blir alltf�r sp�nda i D.

Jag h�ller med om att "D-str�ngar" blir slappa i C-st�mning.

Sen spelar det roll att n�stan alla l�tar man laddar ner �r f�r C-st�mning. Men man kan ju alltid transponera.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 7:36 pm    Rubrik: Re: Hur har du s�mt din Ukulele? Svara med citat

H�gel skrev:


Sen spelar det roll att n�stan alla l�tar man laddar ner �r f�r C-st�mning. Men man kan ju alltid transponera.


Det d�r �r ett argument jag h�r lite d� och d� och aldrig har f�rst�tt. F�r mig �r det total obegripligt varf�r man skulle beh�va transponera en l�t beroende hur instrumentet �r st�mt. Och hur kan en l�t med ackord vara skriven f�r en speciell st�mning? (Okej att eventuella ackordboxar inte st�mmer, men de bryr man sig ju inte om ifall man kan sina ackord med sin egen st�mning) Annars finns ju ackordfinnare overallt p� n�tet

Ett C �r ju alltid ett C etcetera. Det �r i princep helt instrumentoberoende - Det �r konstruerat av samma toner oavsett om det tas p� en balalaika, elgitarr, D-st�md, C-st�md ukulele eller p� ett dragspel. (visst sen kan man ju prata t ex oktavskillnader men det f�r�ndrar inte resonamanget i sin grund.)

Visst, vissa ackord kanske �r l�ttare att ta men alla ackord best�ende av max 4 toner g�r ju att spela utan n�gon s�rskilt stor fingerf�rdighet p� en ucke oavsett st�mning....

Just dont get it... Question
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
relativ



Registreringsdatum: 29 oktober 2007
Inl�gg: 71
Ort: Smedjebacken

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 7:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag spelar c-st�mt. Av ett par olika sk�l.

Jag spelar bluegrass-inspirerad musik med ett par kompisar, och de l�tarna g�r ofta i tonarter som �r mer l�ttspelade med c-st�mning. De skulle v�l l�ta lika bra med D-st�mning, men jag �r inte tillr�ckligt bra �n f�r att byta snabbt mellan mer ovana och sv�ra ackord. (L�rde mig spela med D-st�mning)

Jag upplever att jag kan utnyttja st�rre delar av halsen n�r str�ngarna inte �r lika sp�nda . Om jag st�mmer i D tycker jag inte det l�ter s� bra fr�n tolfte band och ner, det blir liksom f�r plinkigt. (p� min concert med Aquila-str�ngar och halsen ansluten vid 14:e band)
_________________
�r man tillr�ckligt envis beh�ver man inget t�lamod...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 9:49 pm    Rubrik: Re: Hur har du s�mt din Ukulele? Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Visst, vissa ackord kanske �r l�ttare att ta men alla ackord best�ende av max 4 toner g�r ju att spela utan n�gon s�rskilt stor fingerf�rdighet p� en ucke oavsett st�mning....

Just dont get it... Question

Stajlare d�r! Wink
Jag s�ger bara: alla �r inte lika fingerf�rdiga och f�r oss spelar fingers�ttning roll! Embarassed
Framf�rallt i b�rjan av affektionen. Men det �r klart: man �var ju upp sig.
Och sen �r det f�rst�s det d�r med r�stomf�nget. Oavsett st�mning.
Eftersom ett C alltid �r ett C.
Men egentligen � vem bryr sig?


C D E D som E Ql med harmo9r! (Se de' e' de' som e' kul med harmonier!) Mr. Green
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sluggo



Registreringsdatum: 13 januari 2008
Inl�gg: 10

Inl�ggPostat: m�n jan 14, 2022 11:40 pm    Rubrik: Re: Hur har du s�mt din Ukulele? Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Sluggo skrev:
Jag tycker det �r fruktansv�rt irriterande att man i t.ex. sverige ofta st�mmer ukulelen i D, medans man st�mmer den i C i t.ex. USA.

Oj, "fruktansv�rt irriterande" det var jobbigt f�r dig eftersom de flesta i hela v�rlden f�rutom USA st�mmer i D......Du kan ha din ukulele st�md som j�nkarna varje dag i veckan utan att det bekommer mig det minsta.

Jo, jag tycker det �r irriterande, f�r de flesta l�tar jag har hittat p� n�tet (mest youtube) och som �r av intresse att l�ra mig, s� spelar dom p� C- st�mda uckar och d� jag �r totalt nyb�rjare p� omr�det s� kollar jag bara p� vad dom tar f�r accord etc. och h�rmar. Har vi d� olika st�mda uckar s� l�ter det sj�lvfallet r�tt galet.

Plink-plonk skrev:
������hhh man st�mmer inte en sopran i G f�r d� blir str�ngarna slappa och ospelbara eller stenh�rt sp�nda och ospelbara.

Som sagt var, s� �r jag nyb�rjare och �r inte s� insatt �nnu, men det var vad jag h�rt. Jag s�g �ven p� n�n annan hemsida med en liknande omr�stning d�r 4,6% av de som r�stat hade st�mt i G. Dock framkom inte vilken typ av instrument de spelade, s� det kan ju varit t.ex. barytonspelare d� som hade r�stat..

H�gel skrev:
Men man kan ju alltid transponera

Jag som nyb�rjare orkar/kan inte trasponera nu i b�rjan, och d� verkar det l�ttare att st�mma ucken s� som de man l�r sig av, d.v.s. YouTube- lirare etc.

Plink-Plonk skrev:
F�r mig �r det total obegripligt varf�r man skulle beh�va transponera en l�t beroende hur instrumentet �r st�mt.

�terigen: Som nyb�rjare �r det l�ttare att "H�rma" n�gon man ser spela innan man l�r sig vad alla ackord heter och hur de l�ter.
_________________
//Sluggo
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4364
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis jan 15, 2022 12:01 am    Rubrik: Svara med citat

S� sant som det �r sagt. H�rmas �r b�sta skolan. Det �r inget problem med ukuleler i olika st�mning, tills man sitter och jammar eller samspelar och man f�rs�ker h�nga med genom att titta p� de andra eller beh�ver fr�ga hur man tar ett visst ackord. Jag tycker att man ska f�lja sitt hj�rta eller sin ukkes hj�rta och st�mma efter hur man tycker att det fungerar eller l�ter b�st.

Om man �r s� rik att tusenlapparna riskerar att blockera ytterd�rren d�rhemma, s� kan man ju l�sa problemet med tv�, olika st�mda, ukuleler. D� kommer problemet att f�rsvinna med �kade kunskaper, och innan dess med byte mellan ukuleler.

�r man helt wild and crazy s� kan man st�mma om ukulelen efter omst�ndigheterna, dvs fr�n C till D och tillbaka n�r det passar. M�nga kommer nog inv�nda att detta s�tt p�verkar str�ngarna, men n�den har som bekant ingen lag och det har inte heller ukulelen. Den �r ju rebellens instrument. Wink
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tis jan 15, 2022 2:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu framgick det inte i den h�r tr�den att du var nyb�rjare och att det var p� grund av att du h�rmar youtube du �r s� irriterad..

N�r du hade s� starka �sikter tog jag det som en sj�lvklarhet att du talade utifr�n st�rre erfarenhet �n ingen alls....men jaja...jag gillar att sl� h�l p� felaktigheter just for the hell of it...jag l�ter drygare �n vad jag egentlign �r (hoppas jag) men jag �r fortfarande i m�rker h�r. Du s�ger att det beror p� att du h�rmar youtube, det �r v�l bara att st�mma som de st�mmer i filmen d�??? Vad tar det att st�mma om en ucke, 35 sekunder...????
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sluggo



Registreringsdatum: 13 januari 2008
Inl�gg: 10

Inl�ggPostat: tis jan 15, 2022 10:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
det �r v�l bara att st�mma som de st�mmer i filmen d�???

Jo, visst kan man v�l g�ra det, men det vore ju �nnu b�ttre att slippa.. Kortfattat kan man v�l s�ga att det rent allm�nt �r jobbigare f�r en nyb�rjare att l�ra sig instrumentet, eftersom instrumentet finns i tv� varianter.
-Som att b�de k�ra h�ger- och v�nsterstyrd bil f�rsta g�ngerna man �vningsk�r -det �r bara att byta bil, men det �r inte riktigt samma sak att k�ra, eller att l�ra sig spanska och franska samtidigt (Ok lite �verdrivet, men you get my point..)
_________________
//Sluggo
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tis jan 15, 2022 10:36 pm    Rubrik: Svara med citat

d� f�resl�r jag allvarligt att du f�jler den lokala str�mmen och st�mmer i D och b�rjar lira efter allanderboken Wink
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta
Sida 1 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006