Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 464
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 7:20 pm    Rubrik: Svara med citat

F�ruts�ttningarna f�r det vi gjorde hos ute hos mig i h�stas var mycket enkla:

Efter att ha blivit ombedd att ordna fram spelbara instrument (�t icke-kommission�rer) hade jag i h�stas k�pt hem n�gra banjoukulelar f�r att g�ra just det, och kanske hitta ett bra instrument till mig sj�lv ox�.

N�r jag hade renoverat klart blev jag lite brydd n�r jag skulle bed�ma ljudens kvalitet. Jag hade h�rt att Per hade en Gibson UB2, och bad att f� l�na den. Det visade sig vara en UB1a, och jag blev inte klokare av att spela p� den. D� bj�d jag in tre herrar med erfarna �ron och initierade ett blindtest. Jag hade ocks� k�pt en UB3a som jag hoppades skulle hinna hem, men det sket sig.

Jag tycker att n�got lika enkelt kan bli bra �ven vid detta tillf�lle. Inte ens en 'Banjoleleafton', utan bara en liten timsl�ng session f�r att komma lite n�rmare n�n slags konsensus om vad ett v�lljud (om det g�r att prestera p� ett instrument som verkar kommit till jorden f�r att skr�mma sm�j�vlar p� flykten) p� uckebanjo �r. H�ller med H�gel om detta. F�r �vrigt anser jag att allt det man kan g�ra p� en vanlig lele g�r att g�ra b�de svagt och vackert p� en uckebanjo ocks�...

Skall det funka kr�vs n�n form av struktur p� sj�lva genomg�ngen, och jag kan t�nka mig att st� f�r densamma.

Workshop kan komma senare, tycker jag. Men om n�n vill, kan vi g� in i ett annat rum och prata lite 'basics'. Kommer Jonas upp f�r vi verkligen spridning, och kan tom j�mf�ra tv� UB3or!

By the way Jonas, du �r v�lkommen att bo hos mig p� Ingar� - jag k�r dig runt dit du skall ocks�.


Senast �ndrad av Uckefantomen den ons jan 02, 2022 7:52 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 7:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Allts�....jag gillar att ta med ucken och dricka �l. Blir det fungerande allspel s� �r det fantastiskt. Annars n�jer jag mig med trevligt s�llskap, en l�tt frustrerande musikmatta och ett par fina solon.

Att ha teman, workshops, f�rberedelser etc tycker jag kan vara positivt. Formen eller temat som s�dant kvittar mig inom rimliga gr�nser lika. Jag gillar n�r det blir lite mer musikalisk gemenskap �n vad det blir i allm�nhet och d�r har teman en stor potential, men jag har full f�rst�else f�r att lediga musiker som Martin eller bohemer som G�sta k�nner ett inneboende motst�nd mot allt f�r mycket struktur p� v�ra tr�ffar varf�r sanningen kanske varken �r f�gel eller fisk.

Jag h�jer ocks� ett varnande finger f�r "falangisering" eller avknoppning av v�r fina kommission innan n�n kommer p� den id�n. Det har varit b�rjan till slutet f�r m�nga s�llskap.

Med detta sagt s� tycker jag att vi definitivt ska ha ett banjotema och inte en workshop. Det fvore kul om Jonas och fantomen postar n�gra l�tar eller id�er som vi kan samlas runt i god tid Smile



Vad det g�ller datumet s� f�resl�r jag att H�gel, som tog upp bollen denna g�ng, postar ig�ng en m�testr�d. M�ndagen den 28:e skulle fungera bra f�r mig. Den 21:a �r inget bra datum alls f�r mig.
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 9:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Kanske �r det fel forum f�r en workshop. Det vara bara av helt egoistiska sk�l jag f�reslog detta, d� jag spanat in H�gels fingers�ttningar. Jag tycker ocks� att det �r trevligt att bara tr�ffas och st�ka.

Nu vill min son l�gga in en smiley. Twisted Evil Och d�r kom den. Evil or Very Mad Embarassed Tv� till.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 10:24 pm    Rubrik: Svara med citat

En s� trevlig j�vel som H�gel sl�pper nog in en s�n trevlig j�vel som dig till sitt ukulelegemak f�r hur mycket workshoppande du vill om du fr�gar honom sn�llt Smile D� slipper du dessutom sl�ss om uppm�rksamheten med hela kommissionen:)
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: fre jan 04, 2022 4:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Fantomen f�r v�nlig invit. Bara datumet bliva best�mt -diskussion p�g�r ju aktivt under separat rubrik -s� kan jag unders�ka huru l�mplig transport m� ske
de 470000 meter det r�r sig om.

Let them strings razzle, all night long
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 341

Inl�ggPostat: ons jan 09, 2022 10:21 pm    Rubrik: Lite nyfikenhet bara. Svara med citat

Jag kommer som vanligt sent in, jag har precis l�st igenom hela rasket med inl�gg, och jag blir lite f�rv�nad �ver att tv� former av samma instrument kan v�cka n�got som liknar mots�ttningar ist�llet f�r nyfikenhet. Det �r ju inte fr�gan om att kora n�gon kung av instrumentet utan bara att utveckla v�r egen fatabur av musikalisk allsidighet. Det g�r naturligtvis att anv�nda en banjo till annat �n Formbyl�tar. Att utveckla b�de spelstil och repertoar �r v�l det roligaste man kan g�ra om man gillar musik. L�t inte det h�r bli n�got tviste�mne- det f�rlorar vi p� allihopa. L�t nyfikenheten ta �ver tycker, Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 464
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: s�n jan 31, 2022 10:09 am    Rubrik: Svara med citat

Det h�r var l�nge sen...

Jag lyfter tr�den 'just for the fun of it',

och som en upprepad invit till Gibsonklubben.



_________________
F�rs�k att inte inta en negativ attityd, s�som:
Jag kommer INTE klara det, jag kommer INTE klara det.
Inta ist�llet en positiv attityd:
Jag KOMMER att misslyckas, jag KOMMER att misslyckas.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis feb 02, 2022 9:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Uckefantomen skrev:

och som en upprepad invit till Gibsonklubben.


Man f�r bjuda in var och hur man vill men nog tycker jag att det verkar vara en bra id� att g�ra det h�r. Eftersnackstr�den k�nns inte lika sj�lvklar. Men det verkar ju ha fungerat det ocks�.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: fre feb 12, 2022 8:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Men WTF, blir det n�t g�ng eller �nnad�va?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006