Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kunde vara intressant. Jag tar med mig en elförstärkt ukke, antingen den helelektriska eller någon annan med mik, för att höras. Wink

Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 träukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara för att ta några exempel. Men det är ju inte för att det ska bli unisont akustiskt njutbart som kommissionsmötena hålls.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 träukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara för att ta några exempel.

Kan inte låta bli att citera en diktstrof av Tage Danielsson:
    Om fingrarna var hundra
    på Käbi Laretei
    så skulle det nog dundra
    om Schumanns Träumerei.

Shocked Laughing
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Ungefär så ja.
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Hågel skrev:

Ibland kan man inte undvika att läsa mellan raderna. Är det så att du är principiellt emot att formulera "tema"-inriktning på våra träffar, Robert?

Inte alls. Tvärtom. Tema-inriktning tror jag är bra.

Jag kan ibland tycka att våra träffar mest blir socialt umgänge med ukulelen som alibi. Det är för all del trevligt socialt umgänge men några gånger har jag i efterhand känt att det inte blev så mycket musik. Jag tycker mig se ett tydligt samband mellan förberedelser och spelande på träffarna Wink

Tematräffar kräver vad jag kan förstå förberedelser och har därmed förutsättningar att bli bra träffar med mycket musik. Vi kanske ska fundera över andra teman för andra möten framöver.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons jan 02, 2022 2:03 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:

Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 träukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara för att ta några exempel.

Det tror jag. Det är krävande och svårt och någonstans upphör varje nytt instrument att tillföra något och bara addera till svårigheterna. Men jag är övertygad om att det går att göra bra musik på 15 likadana instrument. För några år sedan när mina barn var små hörde jag vid ett par tillfällen gigantiska blockflöjtsensembler framföra njutbar musik. Men då var det också resultatet av en kombination av unga musiker som spelade stämmor som motsvarade deras kompetens, väl vald musik och väl gjorda arrangemang. Det krävs den typ av professionalism och engagemang som den kommunala musiksskolans lärare i sina bästa stunder uppvisar. Inget för kommissioner Wink
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: ons jan 02, 2022 2:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert Hultman ljög:
Citat:
För några år sedan när mina barn var små hörde jag vid ett par tillfällen gigantiska blockflöjtsensembler framföra njutbar musik.

Hahaha! Vilken uppenbar superlögn. Många barn + många blockflöjter resulterar i bästa fall i skrattkramper.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons jan 02, 2022 2:36 pm    Rubrik: Svara med citat

HUPP!

Normalt sett är jag ganska känslig för beskyllningar om att ljuga. Men i detta fall förstår jag din klentrogenhet. Jag har naturligtvis också hör de mest hårresande resultat av barns musicerande (klarinetter minns jag med särskilt obehag). Men jag vidhåller att jag hört stora ensembler med blockflöjter (bara "vanliga" blockflöjter dessutom) spela fullt njutbar musik. Detta utan allt för flitigt användande av något slags "föräldrafilter" dessutom.

Edit: Dessa blockflöjtsensambler har för all del haft stöd av ett piano eller en g****r, ska jag medge. Det har dock inte gjort så mycket för "ljudbilden" men gett rytm och stadga åt blockflöjternas spel.
Jag fick t ex upp öronen för Beatles "Eight days a week" på en konsert med en sådan blockflöjtsensemble.
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: ons jan 02, 2022 3:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Beskyllningen var inte så allvarligt menad, hoppas du inte tog illa upp. Jag såg bara alltför tydliga tecken på en förälders förstående och överseende blickar. Wink
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: ons jan 02, 2022 3:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
För några år sedan när mina barn var små hörde jag vid ett par tillfällen gigantiska blockflöjtsensembler framföra njutbar musik.

The Recorder Conspiracy? Twisted Evil

Robert_Hultman skrev:
Dessa blockflöjtsensambler har för all del haft stöd av ett piano eller en g****r, ska jag medge. Det har dock inte gjort så mycket för "ljudbilden" men gett rytm och stadga åt blockflöjternas spel. Jag fick t ex upp öronen för Beatles "Eight days a week" på en konsert med en sådan blockflöjtsensemble.

Samma effekt som en banjolele eller kontrabas i en fritt skenande ukuleleensemble, m a o! Wink Wink Wink Wink Wink Wink

(Jag är förresten så gammal att jag som relativt nybliven tonåring fick upp öronen för Beatles "Eight days a week" när deras platta "Beatles for Sale" kom ut 1964. Trots att det inte fanns en blockflöjt nånstans! Wink).
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Den enda blockflöjtsmusik jag kan njuta av ackompanjeras i allmänhet av en cembalo (fan vet om där inte var en cello eller en gamba med i bakgrunden).

15 banjouckelister får väl upp till motbevis, sätt ihop något sagolikt
snyggt arrangemang så vi andra "åker dit" riktigt ordentligt på
banjoukken. Very Happy
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: ons jan 02, 2022 4:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
15 banjouckelister får väl upp till motbevis, sätt ihop något sagolikt snyggt arrangemang så vi andra "åker dit" riktigt ordentligt på banjoukken. Very Happy

Det är inte meningen att nån ska "åka dit", Jörgen!
Det här är bara av rent intresse — och blir det allspel, vilket självklart är svårt att undvika, så är det "just for the hell of it"... Twisted Evil Wink Wink Wink Wink Laughing Laughing
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 4:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Hågel skrev:
"åka dit"

Det här åka dit är ju nästan bara positivt (utom att det kostar pengar förstås). Rolling Eyes Laughing
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 5:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Banjoleleafton? Intressant. Jag dyker gärna upp om bara vissa om sitter på plats;
- om jag vet ett antal dagar i förväg när det blir
- om nån kan "ta hand om mig" så jag slipper hotelltjafset och snurr med transport till och från evenemangsutrymmet

Mitt personliga bidrag kan vara att spela låtar och pladdra om instrumenten.
Mitt allmänmusikaliska bidrag kan vara en låt som funkar i ensemblespel, där man kan turas om att "göra nåt", Doctor Jazz är t ex en sån låt, jag står för papper och förhandsinfo.
Och mina speleverksbidrag medtages i syfte att vi ska kunna klämma och pilla på varandras grejer Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006

InläggPostat: ons jan 02, 2022 5:06 pm    Rubrik: Svara med citat

§¤&%@^! nu glömde jag minska storleken på bildformatet igen!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: ons jan 02, 2022 6:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Det vore ju verkligen kul!
Men då ökar kanske också ambitionsnivån och börjar hamna på "workshop-" eller "seminarienivå", som hrlarson föreslog?

Personligen skulle jag visserligen nöja mig med den enklare "mönstringen" som tema under en vanlig träff — som jag inledningsvis föreslog — kanske under ledning av Bengt som höll i vårt lilla första kollegium (om han ställer upp). Det är något som går att ordna utan större arrangemang — bara att deltagarna tar med sig sina banjouckar.

Men något större vore verkligen tacknämligt! Men det blir i så fall något speciellt. En förövning till Stockholms Ukulelefestival (då vi också hoppas på workshop med Ukulelezaza).

Vad säger övriga?
Vilka är intresserade av det ena eller andra eller både och...?

Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet