Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Det kunde vara intressant. Jag tar med mig en elf�rst�rkt ukke, antingen den helelektriska eller n�gon annan med mik, f�r att h�ras. Wink

Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 tr�ukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara f�r att ta n�gra exempel. Men det �r ju inte f�r att det ska bli unisont akustiskt njutbart som kommissionsm�tena h�lls.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 tr�ukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara f�r att ta n�gra exempel.

Kan inte l�ta bli att citera en diktstrof av Tage Danielsson:
    Om fingrarna var hundra
    p� K�bi Laretei
    s� skulle det nog dundra
    om Schumanns Tr�umerei.

Shocked Laughing
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Ungef�r s� ja.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:54 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:

Ibland kan man inte undvika att l�sa mellan raderna. �r det s� att du �r principiellt emot att formulera "tema"-inriktning p� v�ra tr�ffar, Robert?


Inte alls. Tv�rtom. Tema-inriktning tror jag �r bra.

Jag kan ibland tycka att v�ra tr�ffar mest blir socialt umg�nge med ukulelen som alibi. Det �r f�r all del trevligt socialt umg�nge men n�gra g�nger har jag i efterhand k�nt att det inte blev s� mycket musik. Jag tycker mig se ett tydligt samband mellan f�rberedelser och spelande p� tr�ffarna Wink

Tematr�ffar kr�ver vad jag kan f�rst� f�rberedelser och har d�rmed f�ruts�ttningar att bli bra tr�ffar med mycket musik. Vi kanske ska fundera �ver andra teman f�r andra m�ten fram�ver.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 2:03 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:

Jag tror inte heller att 15 banjolelear tillsammans kan bli bra. Jag tror inte heller att 15 tr�ukkar tillsammans, eller 15 pianon eller 15 saxofoner kan bli bra, bara f�r att ta n�gra exempel.


Det tror jag. Det �r kr�vande och sv�rt och n�gonstans upph�r varje nytt instrument att tillf�ra n�got och bara addera till sv�righeterna. Men jag �r �vertygad om att det g�r att g�ra bra musik p� 15 likadana instrument. F�r n�gra �r sedan n�r mina barn var sm� h�rde jag vid ett par tillf�llen gigantiska blockfl�jtsensembler framf�ra njutbar musik. Men d� var det ocks� resultatet av en kombination av unga musiker som spelade st�mmor som motsvarade deras kompetens, v�l vald musik och v�l gjorda arrangemang. Det kr�vs den typ av professionalism och engagemang som den kommunala musiksskolans l�rare i sina b�sta stunder uppvisar. Inget f�r kommissioner Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 2:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert Hultman lj�g:
Citat:
F�r n�gra �r sedan n�r mina barn var sm� h�rde jag vid ett par tillf�llen gigantiska blockfl�jtsensembler framf�ra njutbar musik.

Hahaha! Vilken uppenbar superl�gn. M�nga barn + m�nga blockfl�jter resulterar i b�sta fall i skrattkramper.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 2:36 pm    Rubrik: Svara med citat

HUPP!

Normalt sett �r jag ganska k�nslig f�r beskyllningar om att ljuga. Men i detta fall f�rst�r jag din klentrogenhet. Jag har naturligtvis ocks� h�r de mest h�rresande resultat av barns musicerande (klarinetter minns jag med s�rskilt obehag). Men jag vidh�ller att jag h�rt stora ensembler med blockfl�jter (bara "vanliga" blockfl�jter dessutom) spela fullt njutbar musik. Detta utan allt f�r flitigt anv�ndande av n�got slags "f�r�ldrafilter" dessutom.

Edit: Dessa blockfl�jtsensambler har f�r all del haft st�d av ett piano eller en g****r, ska jag medge. Det har dock inte gjort s� mycket f�r "ljudbilden" men gett rytm och stadga �t blockfl�jternas spel.
Jag fick t ex upp �ronen f�r Beatles "Eight days a week" p� en konsert med en s�dan blockfl�jtsensemble.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 3:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Beskyllningen var inte s� allvarligt menad, hoppas du inte tog illa upp. Jag s�g bara alltf�r tydliga tecken p� en f�r�lders f�rst�ende och �verseende blickar. Wink
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 3:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
F�r n�gra �r sedan n�r mina barn var sm� h�rde jag vid ett par tillf�llen gigantiska blockfl�jtsensembler framf�ra njutbar musik.


The Recorder Conspiracy? Twisted Evil

Robert_Hultman skrev:
Dessa blockfl�jtsensambler har f�r all del haft st�d av ett piano eller en g****r, ska jag medge. Det har dock inte gjort s� mycket f�r "ljudbilden" men gett rytm och stadga �t blockfl�jternas spel. Jag fick t ex upp �ronen f�r Beatles "Eight days a week" p� en konsert med en s�dan blockfl�jtsensemble.

Samma effekt som en banjolele eller kontrabas i en fritt skenande ukuleleensemble, m a o! Wink Wink Wink Wink Wink Wink

(Jag �r f�rresten s� gammal att jag som relativt nybliven ton�ring fick upp �ronen f�r Beatles "Eight days a week" n�r deras platta "Beatles for Sale" kom ut 1964. Trots att det inte fanns en blockfl�jt n�nstans! Wink).
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 4:20 pm    Rubrik: Svara med citat

Den enda blockfl�jtsmusik jag kan njuta av ackompanjeras i allm�nhet av en cembalo (fan vet om d�r inte var en cello eller en gamba med i bakgrunden).

15 banjouckelister f�r v�l upp till motbevis, s�tt ihop n�got sagolikt
snyggt arrangemang s� vi andra "�ker dit" riktigt ordentligt p�
banjoukken. Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 4:23 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
15 banjouckelister f�r v�l upp till motbevis, s�tt ihop n�got sagolikt snyggt arrangemang s� vi andra "�ker dit" riktigt ordentligt p� banjoukken. Very Happy

Det �r inte meningen att n�n ska "�ka dit", J�rgen!
Det h�r �r bara av rent intresse � och blir det allspel, vilket sj�lvklart �r sv�rt att undvika, s� �r det "just for the hell of it"... Twisted Evil Wink Wink Wink Wink Laughing Laughing
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 4:31 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
"�ka dit"

Det h�r �ka dit �r ju n�stan bara positivt (utom att det kostar pengar f�rst�s). Rolling Eyes Laughing
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 5:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Banjoleleafton? Intressant. Jag dyker g�rna upp om bara vissa om sitter p� plats;
- om jag vet ett antal dagar i f�rv�g n�r det blir
- om n�n kan "ta hand om mig" s� jag slipper hotelltjafset och snurr med transport till och fr�n evenemangsutrymmet

Mitt personliga bidrag kan vara att spela l�tar och pladdra om instrumenten.
Mitt allm�nmusikaliska bidrag kan vara en l�t som funkar i ensemblespel, d�r man kan turas om att "g�ra n�t", Doctor Jazz �r t ex en s�n l�t, jag st�r f�r papper och f�rhandsinfo.
Och mina speleverksbidrag medtages i syfte att vi ska kunna kl�mma och pilla p� varandras grejer Wink
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 426
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 5:06 pm    Rubrik: Svara med citat

��&%@^! nu gl�mde jag minska storleken p� bildformatet igen!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 6:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Det vore ju verkligen kul!
Men d� �kar kanske ocks� ambitionsniv�n och b�rjar hamna p� "workshop-" eller "seminarieniv�", som hrlarson f�reslog?

Personligen skulle jag visserligen n�ja mig med den enklare "m�nstringen" som tema under en vanlig tr�ff � som jag inledningsvis f�reslog � kanske under ledning av Bengt som h�ll i v�rt lilla f�rsta kollegium (om han st�ller upp). Det �r n�got som g�r att ordna utan st�rre arrangemang � bara att deltagarna tar med sig sina banjouckar.

Men n�got st�rre vore verkligen tackn�mligt! Men det blir i s� fall n�got speciellt. En f�r�vning till Stockholms Ukulelefestival (d� vi ocks� hoppas p� workshop med Ukulelezaza).

Vad s�ger �vriga?
Vilka �r intresserade av det ena eller andra eller b�de och...?

_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006