Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: mån dec 31, 2021 3:37 pm    Rubrik: The Banjolele Conspiracy? Svara med citat

The Banjolele Conspiracy? Shocked

I höstas var vi fyra kommissionärer som hade ett litet "kollegium" ute hos Uckefantomen (det var förutom Fantomen, Ukulelerud, Martin B. och undertecknad). Vi medtog våra instrument och tillsammans med Bengts lilla samling låg det sju banjolelar på bordet för granskning (tyvärr hade varken Bengts Gibson UB-3 eller den nya UB-1 då levererats, så dem fick vi aldrig med i jämförelsen).

Avsikten var att diskutera vad som vi subjektivt och objektivt uppfattade som ett bra UB-ljud. Vad var det som utmärkte det? Och vad var bra resp. dåligt? I vilken utsträckning styrdes vi av märkesfixering — när vi vet att det är en Gibson som ljuder, tillskriver vi den bättre egenskaper? Etc...

Vi körde blindtest och lyssnade oss fram. Cool

Resultatet var lite överraskande för min del: min egen rankade jag tyvärr lågt, Ukuleleruds Gibson UB-1 gav jag delad förstaplats — men väldigt högt upp placerade jag också hans nytillverkade Goldtone, som dessutom hade syntetskinn. (Nu hör det till saken att jag sedan dess spänt skinnet på min egen Grey & Sons och den har därmed klättrat rejält i min personliga ranking-lista — Puh!).

Det var en mycket lärorik och rolig eftermiddag som gav mersmak — och jag är övertygad om att även övriga deltagare kan bekräfta det. Ett nytt och lite annorlunda perspektiv på instrumentet (ljus i mörkret). Och naturligtvis fick vi med oss avancerade speltekniska råd av Bengt.

Nu skulle jag vilja föreslå något liknande i lite större skala:

BANJOLELEAFTON!

Många i Kommissionen har egna banjoukulelar (och det finns visst någon som bygger egna instrument i liknande stil också). Hur vore det om vi hade en sådan "mönstring" som jag beskrivit ovan? Jag kan försäkra att det är givande och ger lite perspektiv på detta med banjolele-ljud.

Om alla tar med sig sina instrument tror jag att vi skulle kunna titta, lyssna och provspela på 15-20 banjoukkar (däribland Gibson UB-1Surprisedr, UB-3... för att inte tala om Calypsonics). De som inte äger någon egen men är nyfikna och kanske funderat på att köpa skulle också ha stort utbyte, och kunna prova, diskutera ljud, priser ... ja, vad som helst.

Jag föreslår av egoistiska skäl (men hoppas att andra tycker detsamma) att nästa sammankomst på Saddle & Sabre får denna inriktning — eller att den bara inleds med det för att sedan övergå i traditionellt kaos! Wink

Vad sägs?

It Don't Mean A Thing If It Ain't Got That Swing...
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis jan 01, 2022 11:31 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tar gärna med och lirar på min Calypsonic Lulu. Den är ett fantastiskt rytminstrument som jag borde ge mer uppmärksamhet så det är ett bra tillfälle. Alla inriktningar och smaker inom vår lilla kommission har givetvis rätt till sin beskärda del av uppmärksamheten och jag tycker att det vore kul med fler temakvällar framöver. (Plastuckekväll kanske? *ler* )

Mina andra banjouckar har jag dock gett bort eftersom just banjouckegrejen som sådan har fallit ut i periferin på min ukuleleintressekarta. Hela Formbygrejen kan jag se som tekniskt tjusig men sällan njutbar. Det är främst när banjoucken trakteras något mer varsamt som den väcker mitt intresse. Det brukar ju t ex Hågel lyckas utmärkt med när han kör nån av sina lite jazzigare solon Smile

Så för min del, kör i vind Hågel, jag tar med mig min och ett par earplugs (15 banjolelar i kör....mina arma öron Smile )
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton

Senast ändrad av Plink-plonk den tis jan 01, 2022 3:12 pm, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: tis jan 01, 2022 11:49 am    Rubrik: Re: The Banjolele Conspiracy? Svara med citat

Hågel skrev:
Det var en mycket lärorik och rolig eftermiddag som gav mersmak — och jag är övertygad om att även övriga deltagare kan bekräfta det

Bekräftas härmed Wink

Lysande förslag, Hansa! Varför inte låta 2008 bli ett banjolelens år. Ser fram emot att få samlas - Keep on strummin' Lirar litet stränginstrument <-- Banjolele
Uckefantomen

Registreringsdatum: 25 november 2021

InläggPostat: tis jan 01, 2022 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Fullständigt ense....

Hågel har en John Grey & Sons
Plinky med sin Calypsonic Lulu
Per har ju Goldtone och
Gibson UB1
Jag har Gibson UB1
Gibson UB3
Slingerland Maybell 7" open back
Stromberg-Voisinet 7" och en
John Grey & Sons 'The Faerie Queen'

Det är 9 st, och redan där ett ganska brett urval av klanger och kvaliteter.
Robert och Martin har ju minst tre st tillsammans, så det här kan bli bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis jan 01, 2022 1:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Jim har mig veterligen minst 2 och en halv Smile
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: tis jan 01, 2022 6:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Har faktiskt en kastrullele också, borde väl också kunna räknas som nån sorts banjolele ...
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis jan 01, 2022 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Ingen dum idé alls (eller så är det ju det det är). Jag ska inte ha fler
ukulele (bortsett från en av banjotyp som redan ligger i pipen). Rolling Eyes

Ska vi ha gruppspel sedan så får vi andra köra elförstärkt och/eller med plektrum. Wink Laughing

Lite OT: Det har gått flera Hågel-filmer på tv den senaste tiden. Very Happy
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis jan 01, 2022 10:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker det skulle vara spännande om det kunde få formen av en workshop. Att de som vill, törs och kan kunde demonstrera banjolelens fördelar, tillämpningar och uttryck. Möjliga spelstilar, om man vill uttrycka det så. En sådan liten genomgång skulle kunna förse även oss i avsaknad av banjolele med tips och trix ... och kanske ett köpsug ...
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis jan 01, 2022 11:31 pm    Rubrik: Svara med citat

The Banjolele Conspiracy? Twisted Evil

Om man tycker att det behövs ett särskilt namn på gruppen banjolelelirare borde det väl finnas kreativitet nog i det här sällskapet för att det ska räcka till ett eget namn istället för en parafras på Ukulelekonspirationens?

Kom igen nu!

Kommando Banjolele?
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis jan 01, 2022 11:35 pm    Rubrik: Svara med citat

öhhh robban, är inte ukulelekonspirationen en parafras på ukulelekommissionen....?

appropå kreativitet?
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis jan 01, 2022 11:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
öhhh robban, är inte ukulelekonspirationen en parafras på ukulelekommissionen....?

Nej, Plink.

Edit: Enligt en källa som menar sig ha insyn i saken var namngivningsprocessen bakom ukulelekonspirationen en lång historia som omfattade fler än 50 namnförslag som alla hade referenser till den stora världen (den utanför ukulelekommissionen). Flera hyfsat bildade och intelligenta (men kanske inte så djävla kreativa eftersom det tog sån tid att komma på namnet - så där har du en poäng) människor deltog i processen som påbörjades den 22 november och avslutades den 15 april det påföljande året då man landade i den engelska namnformen av Ukulelekonspirationen "The Ukulele Conspiracy". Att medlemmarna önskade vara anonyma och syftet med verksamheten var dunkelt och verksamheten helt eller delvis skedde i det fördolda, gjorde att namnet kändes välvalt. Mer en beskrivning än något annat, vilket väl ytterligare understryker hur djävla fantasilöst och okreativt namnet är.
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:33 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
The Banjolele Conspiracy? Twisted Evil
Om man tycker att det behövs ett särskilt namn på gruppen banjolelelirare borde det väl finnas kreativitet nog i det här sällskapet för att det ska räcka till ett eget namn istället för en parafras på Ukulelekonspirationens?

Inte var det ett namnförslag, Robert! Det var bara en rubrik för att fånga uppmärksamhet! Notera frågetecknet och den chockerade emoticon som åtföljer rubriken! Visst, det var lite "vitsigt" och medvetet alluderande på Ukulelekonspirationen. (Men som vi konstaterat på andra ställen uppfattas/uppskattas ett skämt inte av alla).

Skulle inte falla mig in att föreslå att det skall bildas en banjolelegrupp — bevare oss för en grupp bestående av enbart 15 bonjolelar! — och än värre att till denna låna ett namn som skulle innebära en jämförelse...

Nej, anledningen är snarare att mitt förslag är en röst "from the Dark Side", som en del av ukulelevärlden lite von oben brukar kalla det. (Jag har märkt att man ute på andra fora undviker att t o m nämna George Formby — "the F-word" eller bara "GF" är vanliga omskrivningar).
Men jag vet ju att ingen ukulelespelare kan hålla fingrarna borta — och de flesta som allvarligt gripits av ukke-febern (och av UAS, dvs "Ukulele Acquisition Syndrome") har även en banjolele i samlingen.

Men på Kommissionens sammankomster är instrumentet bara sporadiskt förekommande (kanske därför att det lätt lägger beslag på det akustiska utrymmet?). Och det är klart, jag håller med Plink: jag hör hellre 15 vanliga ukkar förenas i allspel än 15 banjoukkar! — En ensam banjolele däremot är en förhöjning, även om någon tycker att det låter som om banjoukken lirar solo hela tiden! Wink

Pragmatikern Plink tror sig ha funnit botemedlet: earplugs!??? Shocked

En annan variant är ju att den av mig föreslagna temakvällen fortsätter med också medhavda trä-8-or! Very Happy
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: ons jan 02, 2022 11:33 am    Rubrik: Svara med citat

denna diskussion är ändå helt i sin ordning. Det är ju inte helt ovanligt att man låter kommissioner utreda konspirationer!
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons jan 02, 2022 12:48 pm    Rubrik: Svara med citat

En särskild grupp för banjolelespelare, eller särskilda träffar (som den "kollegiet" hade i höstas) är inte nödvändigtvis fel. Kanske inte så mycket till bredd musikaliskt(?) men det finns säkert frågor som inte intresserar andra så mycket som den som spelar uckebanjo och varför då inte träffas och diskutera dem med de som har ett intresse för frågorna.

Sen är det ju inte ovanligt att folk som känner sig missförstådda eller rent av motarbetade bildar grupper och sammanslutningar. Ukulelespelare gör det t ex. Bara för att ta ett exempel helt ur luften. Wink

Jag är alltså inte emot en bajolelegrupp. Men det ovan anförda betyder inte heller att jag inte tycker att banjoleles och träåttor kan samexistera i kommissionen och att det av det skälet skulle vara nödvändigt med en särskild banjolelegrupp.

Att kommissionärer som delar ett särskilt intresse inom ukulelevärlden - det må vara en typ av instrument, en musikalisk inriktning, byggandet av instrument eller ett särskilt stort intresse för strängar eller stämskruvar - träffas i mer eller mindre permanenta grupper (med eller utan namn) tycker jag är en lysande utveckling av kommissionens umgängesformer.

Musikialisk bredd, förresten. Det är nog en sanning med modifikation att 15 banjouckar inte skulle kunna göra bra musik tillsammans. Visst kan ensembler med bara ett slags instrument låta bra. Men det är en större utmaning, kräver mer av både de som spelar och den som arrangerar - skulle jag tro. (Eftersom man bara får ett sound "gratis").
Hågel
Hawaiian Blue

InläggPostat: ons jan 02, 2022 1:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
... det finns säkert frågor som inte intresserar andra så mycket som den som spelar uckebanjo och varför då inte träffas och diskutera dem med de som har ett intresse för frågorna.

Ibland kan man inte undvika att läsa mellan raderna. Är det så att du är principiellt emot att formulera "tema"-inriktning på våra träffar, Robert?

Jag tycker precis som du att banjoleles och träåttor kan och skall samexistera i kommissionen och att en särskild grupp eller falang inte behöver bildas. Jag har inte haft anledning att känna mig missförstådd eller motarbetad och är absolut inte ute efter att underblåsa eller skapa någon motsättning mellan instrumenten. Det är inte jag som kallar banjolelemusicerandet för "the dark side"... Wink

Det är klart att det ironiska, lekfulla och skojsiga "förakt" som ibland vidlåder kommentarerna från olika läger, framförallt på ett annat forum (Cosmos), inte ska tas på blodigt allvar, utan ses med humor. Men ibland hjälper det inte med hur många "bruksanvisningar" i form av emoticons man hänger på, det brukar ändå alltid stöta någon.
Jag har inget emot positioneringar i olika läger som egentligen älskar men bekrigar varandra med kul "nagging" ("rå men hjärtlig ton") — det är tvärtom ganska mysigt och förstärker ibland sammanhållningen på ett positivt sätt. Men som sagt, det är ju detta med humor... Rolling Eyes

It Don't Mean A Thing If It Ain't Got That Swing... Cool
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Möten på gång Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet