Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

The Banjolele Conspiracy?
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n dec 31, 2021 3:37 pm    Rubrik: The Banjolele Conspiracy? Svara med citat

    The Banjolele Conspiracy? Shocked

I h�stas var vi fyra kommission�rer som hade ett litet "kollegium" ute hos Uckefantomen (det var f�rutom Fantomen, Ukulelerud, Martin B. och undertecknad). Vi medtog v�ra instrument och tillsammans med Bengts lilla samling l�g det sju banjolelar p� bordet f�r granskning (tyv�rr hade varken Bengts Gibson UB-3 eller den nya UB-1 d� levererats, s� dem fick vi aldrig med i j�mf�relsen).

Avsikten var att diskutera vad som vi subjektivt och objektivt uppfattade som ett bra UB-ljud. Vad var det som utm�rkte det? Och vad var bra resp. d�ligt? I vilken utstr�ckning styrdes vi av m�rkesfixering � n�r vi vet att det �r en Gibson som ljuder, tillskriver vi den b�ttre egenskaper? Etc...

Vi k�rde blindtest och lyssnade oss fram. Cool

Resultatet var lite �verraskande f�r min del: min egen rankade jag tyv�rr l�gt, Ukuleleruds Gibson UB-1 gav jag delad f�rstaplats � men v�ldigt h�gt upp placerade jag ocks� hans nytillverkade Goldtone, som dessutom hade syntetskinn. (Nu h�r det till saken att jag sedan dess sp�nt skinnet p� min egen Grey & Sons och den har d�rmed kl�ttrat rej�lt i min personliga ranking-lista � Puh!).

Det var en mycket l�rorik och rolig eftermiddag som gav mersmak � och jag �r �vertygad om att �ven �vriga deltagare kan bekr�fta det. Ett nytt och lite annorlunda perspektiv p� instrumentet (ljus i m�rkret). Och naturligtvis fick vi med oss avancerade speltekniska r�d av Bengt.

Nu skulle jag vilja f�resl� n�got liknande i lite st�rre skala:

    BANJOLELEAFTON!

M�nga i Kommissionen har egna banjoukulelar (och det finns visst n�gon som bygger egna instrument i liknande stil ocks�). Hur vore det om vi hade en s�dan "m�nstring" som jag beskrivit ovan? Jag kan f�rs�kra att det �r givande och ger lite perspektiv p� detta med banjolele-ljud.

Om alla tar med sig sina instrument tror jag att vi skulle kunna titta, lyssna och provspela p� 15-20 banjoukkar (d�ribland Gibson UB-1Surprisedr, UB-3... f�r att inte tala om Calypsonics). De som inte �ger n�gon egen men �r nyfikna och kanske funderat p� att k�pa skulle ocks� ha stort utbyte, och kunna prova, diskutera ljud, priser ... ja, vad som helst.

Jag f�resl�r av egoistiska sk�l (men hoppas att andra tycker detsamma) att n�sta sammankomst p� Saddle & Sabre f�r denna inriktning � eller att den bara inleds med det f�r att sedan �verg� i traditionellt kaos! Wink

    Vad s�gs?


It Don't Mean A Thing If It Ain't Got That Swing...
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 11:31 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tar g�rna med och lirar p� min Calypsonic Lulu. Den �r ett fantastiskt rytminstrument som jag borde ge mer uppm�rksamhet s� det �r ett bra tillf�lle. Alla inriktningar och smaker inom v�r lilla kommission har givetvis r�tt till sin besk�rda del av uppm�rksamheten och jag tycker att det vore kul med fler temakv�llar fram�ver. (Plastuckekv�ll kanske? *ler* )

Mina andra banjouckar har jag dock gett bort eftersom just banjouckegrejen som s�dan har fallit ut i periferin p� min ukuleleintressekarta. Hela Formbygrejen kan jag se som tekniskt tjusig men s�llan njutbar. Det �r fr�mst n�r banjoucken trakteras n�got mer varsamt som den v�cker mitt intresse. Det brukar ju t ex H�gel lyckas utm�rkt med n�r han k�r n�n av sina lite jazzigare solon Smile

S� f�r min del, k�r i vind H�gel, jag tar med mig min och ett par earplugs (15 banjolelar i k�r....mina arma �ron Smile )
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton


Senast �ndrad av Plink-plonk den tis jan 01, 2022 3:12 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 11:49 am    Rubrik: Re: The Banjolele Conspiracy? Svara med citat

H�gel skrev:
Det var en mycket l�rorik och rolig eftermiddag som gav mersmak � och jag �r �vertygad om att �ven �vriga deltagare kan bekr�fta det

Bekr�ftas h�rmed Wink

Lysande f�rslag, Hansa! Varf�r inte l�ta 2008 bli ett banjolelens �r. Ser fram emot att f� samlas - Keep on strummin' Lirar litet str�nginstrument <-- Banjolele
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 464
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Fullst�ndigt ense....

H�gel har en John Grey & Sons
Plinky med sin Calypsonic Lulu
Per har ju Goldtone och
Gibson UB1
Jag har Gibson UB1
Gibson UB3
Slingerland Maybell 7" open back
Stromberg-Voisinet 7" och en
John Grey & Sons 'The Faerie Queen'

Det �r 9 st, och redan d�r ett ganska brett urval av klanger och kvaliteter.
Robert och Martin har ju minst tre st tillsammans, s� det h�r kan bli bra.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 1:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Jim har mig veterligen minst 2 och en halv Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 6:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Har faktiskt en kastrullele ocks�, borde v�l ocks� kunna r�knas som n�n sorts banjolele ...
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 6:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Ingen dum id� alls (eller s� �r det ju det det �r). Jag ska inte ha fler
ukulele (bortsett fr�n en av banjotyp som redan ligger i pipen). Rolling Eyes

Ska vi ha gruppspel sedan s� f�r vi andra k�ra elf�rst�rkt och/eller med plektrum. Wink Laughing



Lite OT: Det har g�tt flera H�gel-filmer p� tv den senaste tiden. Very Happy
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 10:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker det skulle vara sp�nnande om det kunde f� formen av en workshop. Att de som vill, t�rs och kan kunde demonstrera banjolelens f�rdelar, till�mpningar och uttryck. M�jliga spelstilar, om man vill uttrycka det s�. En s�dan liten genomg�ng skulle kunna f�rse �ven oss i avsaknad av banjolele med tips och trix ... och kanske ett k�psug ...
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 11:31 pm    Rubrik: Svara med citat

The Banjolele Conspiracy? Twisted Evil

Om man tycker att det beh�vs ett s�rskilt namn p� gruppen banjolelelirare borde det v�l finnas kreativitet nog i det h�r s�llskapet f�r att det ska r�cka till ett eget namn ist�llet f�r en parafras p� Ukulelekonspirationens?

Kom igen nu!

Kommando Banjolele?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 11:35 pm    Rubrik: Svara med citat

�hhh robban, �r inte ukulelekonspirationen en parafras p� ukulelekommissionen....?

approp� kreativitet?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 01, 2022 11:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
�hhh robban, �r inte ukulelekonspirationen en parafras p� ukulelekommissionen....?


Nej, Plink.

Edit: Enligt en k�lla som menar sig ha insyn i saken var namngivningsprocessen bakom ukulelekonspirationen en l�ng historia som omfattade fler �n 50 namnf�rslag som alla hade referenser till den stora v�rlden (den utanf�r ukulelekommissionen). Flera hyfsat bildade och intelligenta (men kanske inte s� dj�vla kreativa eftersom det tog s�n tid att komma p� namnet - s� d�r har du en po�ng) m�nniskor deltog i processen som p�b�rjades den 22 november och avslutades den 15 april det p�f�ljande �ret d� man landade i den engelska namnformen av Ukulelekonspirationen "The Ukulele Conspiracy". Att medlemmarna �nskade vara anonyma och syftet med verksamheten var dunkelt och verksamheten helt eller delvis skedde i det f�rdolda, gjorde att namnet k�ndes v�lvalt. Mer en beskrivning �n n�got annat, vilket v�l ytterligare understryker hur dj�vla fantasil�st och okreativt namnet �r.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:33 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
The Banjolele Conspiracy? Twisted Evil
Om man tycker att det beh�vs ett s�rskilt namn p� gruppen banjolelelirare borde det v�l finnas kreativitet nog i det h�r s�llskapet f�r att det ska r�cka till ett eget namn ist�llet f�r en parafras p� Ukulelekonspirationens?

Inte var det ett namnf�rslag, Robert! Det var bara en rubrik f�r att f�nga uppm�rksamhet! Notera fr�getecknet och den chockerade emoticon som �tf�ljer rubriken! Visst, det var lite "vitsigt" och medvetet alluderande p� Ukulelekonspirationen. (Men som vi konstaterat p� andra st�llen uppfattas/uppskattas ett sk�mt inte av alla).

Skulle inte falla mig in att f�resl� att det skall bildas en banjolelegrupp � bevare oss f�r en grupp best�ende av enbart 15 bonjolelar! � och �n v�rre att till denna l�na ett namn som skulle inneb�ra en j�mf�relse...

Nej, anledningen �r snarare att mitt f�rslag �r en r�st "from the Dark Side", som en del av ukulelev�rlden lite von oben brukar kalla det. (Jag har m�rkt att man ute p� andra fora undviker att t o m n�mna George Formby � "the F-word" eller bara "GF" �r vanliga omskrivningar).
Men jag vet ju att ingen ukulelespelare kan h�lla fingrarna borta � och de flesta som allvarligt gripits av ukke-febern (och av UAS, dvs "Ukulele Acquisition Syndrome") har �ven en banjolele i samlingen.

Men p� Kommissionens sammankomster �r instrumentet bara sporadiskt f�rekommande (kanske d�rf�r att det l�tt l�gger beslag p� det akustiska utrymmet?). Och det �r klart, jag h�ller med Plink: jag h�r hellre 15 vanliga ukkar f�renas i allspel �n 15 banjoukkar! � En ensam banjolele d�remot �r en f�rh�jning, �ven om n�gon tycker att det l�ter som om banjoukken lirar solo hela tiden! Wink

Pragmatikern Plink tror sig ha funnit botemedlet: earplugs!??? Shocked

En annan variant �r ju att den av mig f�reslagna temakv�llen forts�tter med ocks� medhavda tr�-8-or! Very Happy
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 11:33 am    Rubrik: Svara med citat

denna diskussion �r �nd� helt i sin ordning. Det �r ju inte helt ovanligt att man l�ter kommissioner utreda konspirationer!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 12:48 pm    Rubrik: Svara med citat

En s�rskild grupp f�r banjolelespelare, eller s�rskilda tr�ffar (som den "kollegiet" hade i h�stas) �r inte n�dv�ndigtvis fel. Kanske inte s� mycket till bredd musikaliskt(?) men det finns s�kert fr�gor som inte intresserar andra s� mycket som den som spelar uckebanjo och varf�r d� inte tr�ffas och diskutera dem med de som har ett intresse f�r fr�gorna.

Sen �r det ju inte ovanligt att folk som k�nner sig missf�rst�dda eller rent av motarbetade bildar grupper och sammanslutningar. Ukulelespelare g�r det t ex. Bara f�r att ta ett exempel helt ur luften. Wink

Jag �r allts� inte emot en bajolelegrupp. Men det ovan anf�rda betyder inte heller att jag inte tycker att banjoleles och tr��ttor kan samexistera i kommissionen och att det av det sk�let skulle vara n�dv�ndigt med en s�rskild banjolelegrupp.

Att kommission�rer som delar ett s�rskilt intresse inom ukulelev�rlden - det m� vara en typ av instrument, en musikalisk inriktning, byggandet av instrument eller ett s�rskilt stort intresse f�r str�ngar eller st�mskruvar - tr�ffas i mer eller mindre permanenta grupper (med eller utan namn) tycker jag �r en lysande utveckling av kommissionens umg�ngesformer.


Musikialisk bredd, f�rresten. Det �r nog en sanning med modifikation att 15 banjouckar inte skulle kunna g�ra bra musik tillsammans. Visst kan ensembler med bara ett slags instrument l�ta bra. Men det �r en st�rre utmaning, kr�ver mer av b�de de som spelar och den som arrangerar - skulle jag tro. (Eftersom man bara f�r ett sound "gratis").
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jan 02, 2022 1:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
... det finns s�kert fr�gor som inte intresserar andra s� mycket som den som spelar uckebanjo och varf�r d� inte tr�ffas och diskutera dem med de som har ett intresse f�r fr�gorna.

Ibland kan man inte undvika att l�sa mellan raderna. �r det s� att du �r principiellt emot att formulera "tema"-inriktning p� v�ra tr�ffar, Robert?

Jag tycker precis som du att banjoleles och tr��ttor kan och skall samexistera i kommissionen och att en s�rskild grupp eller falang inte beh�ver bildas. Jag har inte haft anledning att k�nna mig missf�rst�dd eller motarbetad och �r absolut inte ute efter att underbl�sa eller skapa n�gon mots�ttning mellan instrumenten. Det �r inte jag som kallar banjolelemusicerandet f�r "the dark side"... Wink

Det �r klart att det ironiska, lekfulla och skojsiga "f�rakt" som ibland vidl�der kommentarerna fr�n olika l�ger, framf�rallt p� ett annat forum (Cosmos), inte ska tas p� blodigt allvar, utan ses med humor. Men ibland hj�lper det inte med hur m�nga "bruksanvisningar" i form av emoticons man h�nger p�, det brukar �nd� alltid st�ta n�gon.
Jag har inget emot positioneringar i olika l�ger som egentligen �lskar men bekrigar varandra med kul "nagging" ("r� men hj�rtlig ton") � det �r tv�rtom ganska mysigt och f�rst�rker ibland sammanh�llningen p� ett positivt s�tt. Men som sagt, det �r ju detta med humor... Rolling Eyes

It Don't Mean A Thing If It Ain't Got That Swing... Cool
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006