Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Kommentarer lucka 21/Comments door 21
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2007 �rs Ukulelejulkalender
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5835
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 1:04 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, det h�r �r verkligen bra. Allt �r bra med den h�r l�ten. Rakt igenom.

Ofta f�r ju kommentarer p� forumet karakt�ren av bra men.... H�r kr�vs det en dj�vla fantasi om man ska komma p� n�got som ska f�lja p� "men".

En bra komposition och text (melodin f�r mig att t�nka p� Mats Ronanders 80-talsl�t "God bok" - fast de egentligen inte �r lika). Bra spelat och v�l sjunget (av b�de Annika och Jukka. Kanske ska det till en Annika f�r att locka fram det b�sta ur Jukkas r�st?). Sk�nt groove. Bra inspelning d�r allt �r v�lbalanserat.

Som sagt bra rakt igenom!
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 1:38 am    Rubrik: Svara med citat

Genomarbetat och lika musikaliskt elegant, som Jukkas tv� tidigare bidrag. �ven texten �r v�lskriven. (Av n�gon anledning associerar �ven jag den h�r g�ngen till Kjell H�glund � och det �r sannerligen inte det s�msta).

P�minner textm�ssigt om J�rgens l�t � en katalog �ver vad som definierar julen. Men d�r J�rgen �r lite mer tvetydig s�llar sig Jukka helt klart till den breda julf�rnekar-genren.
Men han lyckas h�lla sig borta fr�n den traditionella skillingtrycks-stilen � om man nu inte ska se detta som ett modernt s�dant, f�rst�s? Wink



Det �r utm�rkt att kalendern som den gottep�se den �r inneh�ller b�de bejakars�ngerna och f�rnekarl�tarna � det �r som bitar av saltlakrits bland de fruktiga s�tsakerna (h�r till traditionen och b�da doftar faktiskt lika mycket gl�gg och granris, �ven om f�rnekarna ibland brukar kasta in en och annan spya bland julmandlarna, f�r s�kerhets skull � s� dock inte h�r).
S� ska det vara.
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 5:37 am    Rubrik: Fantastiskt Svara med citat

Skitbra!
Bra l�t, bra arrangerad och inspelad. H�ller med om ber�met p� s�ngen. Riktigt bra! Vilken grej!


//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 10:44 am    Rubrik: Svara med citat

Man tackar, man tackar. Det �r inte utan att jag sj�lv var r�tt n�jd med resultatet.

F�r att svara p� fr�gor och kommentera specifika saker:
Anti-jul. Tja, detta �r s� att s�ga en aspekt av det hela. Den f�rsta vers jag skrev gick:
Jag sitter och v�ntar p� att tiden ska g�
Men klockan har stannat och jag l�ngtar ju s�
Efter jul, efter jul
Och s� n�got om att kyrkklockan utannf�r �ntligen visade att midnatt var passerad och - nu �r det jul.

Det b�rjade med postiva saker som �vergick till mer och mer negativa. Dels blev det f�r l�ngt, dels h�ngde det inte ihop. S� jag gjorde ett val och beh�ll de negativa delarna, som jag tyckte passade l�ten b�ttre. Fast den d�r f�rsta enochenhalva textraden m�ste jag �teranv�nda n�gonstans.

Spela in under december? Det var ju klart till 15/11!

Ingen mickad ukke med effektpedal. KoAloha inspelad med vanlig mikrofon. Om man sl�r r�tt h�rt p� den blir det n�stan ett litett "barking sound". Sedan har jag lagt p� lite kompression, vilket trycker ihop ljudet lite. Sedan undrar jag om det inte blev en liten Wah-Wah-effekt av armen som viftade mellan ukke och mikrofon.

Kjell H�glund har jag inte lyssnat s� mycket p� som jag borde.

S�nginsatsen: Annika sa ocks� att det passade min r�st, redan innan hon hade lagt p� n�got, s� man f�r v�l skriva fler liknande d�. Och st�mmorna var helt och h�llet Annikas konstruktion. Jag var sj�lv lite bekymrad, f�r jag hade ingen klar ide om hur det skulle bli, men det hade tydligen hon. Sedan var det ju jag som valde ut vilken st�mma som skulle f� vara var. D�r var det fr�ga om "kill your darlings". Den h�gre st�mman som hon la p� tycker jag �r fantastiskt bra. s�rskilt tillsammans med den l�gre. Men f�r att f� en bra helhet och uppbyggnad, offrade jag den �verallt utom p� sista versen och p� "f�narna ler".

Jo bilden �r tagen fr�n mitt kontorsf�nster strax innan jag gav mig iv�g till novemberm�tet p� S&S.

Zandra, Zandra..... Sj�lv tyckte jag att det kunde l�ta som fl�kten den kommmer och fl�kten den g�r....

Sedan kan jag s�ga att jag blev lite �verraskad �ver att man kunde f� s� mycket och helt�ckande ljud fr�n bara en ukke en fingrad st�lstr�ngad gura och en inpluggad akustisk basgitarr. Men med de tre t�cker man ju liksom hela spektrat.

En liten grej till. Jag snodde en metod fr�n Oasis, n�mligen att l�ta en ton (ibland har de nog t o m tv�) finnas med i samtliga ackord oavsett om den h�r hemma d�r eller inte. H�r har alla ackord ett E p� tredje str�ngen. S� versen �r F#7 - Bm7sus4 (0200) och refr�ngen �r A - Dsus2 (0203) Sm� trix man kan ta till ibland.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4358
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 11:00 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Spela in under december? Det var ju klart till 15/11!

Ja, jag s�g att du skrev om julinspelningar i oktober redan! Det var ordning och reda.

KoAlohan har ett speciellt ljud, det var nog det som lurade mitt �ra.

Inget negativt med att det var negativ inst�llning till julen. Det �r bara att min ryggrad reagerar mot alla inv�ndningar om julen. Vanliga sanningar som "julen �r barnens h�gtid" och "p� julen dricker vi ingen alkohol" f�r mig att ropa "men hall�! Jag vill �ta gott och mysa p� julen f�r det �r min h�gtid ocks�". S� inv�ndningen var inte mot din s�ng, egentligen. Jag sprider bara julevangelium.

Vidare vill jag bara s�ga att det �r inget fel p� din s�ng, och i den h�r l�ten �r den till och med utm�rkt. Tro inte n�got annat.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Caruso



Registreringsdatum: 10 november 2021
Inl�gg: 34
Ort: Kiel / Germany

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 3:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Nice song. Thank you.
_________________
My Ukuleles
My Youtube
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> 2007 �rs Ukulelejulkalender Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006