Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mat-, �l- och vintr�den
G� till sida 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4581
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 3:33 pm    Rubrik: Mat-, �l- och vintr�den Svara med citat

Min bror brukar vara sn�ll och f�rse mig med skinka varje �r.
I �r tog jag p� mig att griljera v�r gemensamma 4-kilos, en
f�rdigkokt ska till�ggas. Likt f�rbannat kr�vs 30-40 minuters
jobb innan den slutligen ska in i ugnen. N�t ska karvas bort,
fett och sv�l putsas, ett attraktivt rutm�nster sk�ras. �gg, senap
och kryddor blandas och penslas p� f�r att slutligen f� en skrud av str�br�d.
Dessutom tar det alltid l�ngre tid f�r sj�lva griljeringen �n vad som
brukar anges i diverse recept.

Puh! Varmt och svettigt �r det ocks�. Men gott ska det bli! Cool
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 4:52 pm    Rubrik: Svara med citat

tips:jag s�g matTina krossa lite pepparkakor i br�dsmulorna, i �vrigt var dt samma coating Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor dec 20, 2021 10:50 am    Rubrik: Svara med citat

Personligen hoppar jag griljeringen men kokar grisr�ven i Porter, s� blir doppet mumma.

Ett tips ang. tidsangivelser i recept: tredubbla tillredningstiden och femdubbla den totala tillagningstiden, om inte blodvite uppst�r d� ytterligare tid b�r till�ggas. Orden snabbt och enkelt �r i allm�nhet rent ljug, liksom angivelser om konsistenser. Vi lagar n�stan alltid efter recept, f�r s�kerhets skull, och b�rjar p� det traditionella s�ttet att byta ut ingredienser, m�ttangivelser och tillredningsdetaljer innan vi s�tter ig�ng, med kokboken p� plats, s� man kan tjuvl�sa under tillagningen.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4581
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 11:30 am    Rubrik: Svara med citat

Kokade lammframdel ig�r. En 3-timmarssession d�r lammet br�sserades
(bryntes f�rst f�r att senare kokas i vatten med morot, l�k, vitl�k och
kryddor). Inte s� juligt kanske men v�ldigt gott.

Undrar om man kan g�r motsvarande l�ngkok med fisk? N�r det
g�ller bl�ckfisk s� s�gs det 30 sekunder eller 30 minuter, inget d�r emellan.

Har till och med uppdaterat min (mat-)blogg! Shocked Kors i taket!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 8:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Mat-�l och! Har just druckit tv� glas r�tt gott vin! Laughing Kolla h�r bredvid vad glad jag blev!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre dec 21, 2021 11:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kom just p� vad som g�r att jag gillar julen. �verd�det i matkulturen. �len �r som b�st p� julen. Maten �r liksom �len full av det gottaste: russin, nejlikor, pomerans, candysocker, f�nk�l, senap, saffran, kanel, surt, s�tt, beskt och mycket. Och s� choklad, tryfflar och s�ta starkviner till det.

Och s� apelsin, ananas och fikon. Mmmmmmmmmm ... !

God Jul!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: l�r dec 22, 2021 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

H�rde just p� radion att Edvard Persson sa; Att julen �r en fin m�ltid! Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5823
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 1:30 am    Rubrik: Svara med citat

Det har kommit till min k�nnedom att vissa kommission�rer st�r och kokar skinka och "g�r brunk�l" mitt i natten s� h�r inf�r jul!

Dels f�r ens v�rldsuppfattning sig en liten t�rn. En annan trodde att brunk�l v�xte men p� sina h�ll litar man tydligen inte p� denna process utan g�r sin egen brunk�l.

Det andra som sl�r en �r att somliga inte har k�l(l) p� julen! Jag menar brunk�l... det �r v�l �nd� gr�nk�l som g�ller!?

F�r all del ska jag erk�nna att jag tills f�r s�d�r tio �r sedan var likgiltig inf�r vad f�r slags k�l (eller ens n�got slags k�l) fanns p� julbordet. �nnu l�ngre tillbaka i tiden s�ddes dock det fr� som g�r att det idag �r en sj�lvklarhet f�r mig att det ska finnas gr�nk�l p� julbordet.

N�r min fru arbetade p� d�varande PK-banken hade hon en chef som hette Sven Gustavsson. Sven hade ett l�ngt f�rflutet i banken (och kunde ber�tta en och annan sp�nnande historia - bland annat om det ber�mda gisslandramat p� Norrmalmstorg) Gustavsson var ocks� initiativtagare till och ordf�rande i Gr�nk�lsakademin (k�nns p� n�t s�tt som den �r befryndigad med ukulelekommissionen). Akademins verksamhet bestod (-st�r) s�vitt jag vet i att varje h�st skicka ut ett (f�rv�nansv�rt ofta citerat) pressmeddelande om �rets gr�nk�lssk�rd. Akademiledamoten (jag tvivlar p� att det fanns fler �n herr akademiledamoten Gustavsson) gav ocks� r�d, tips och recept r�rande gr�nk�l till sin omgivning. Akademin var, som ni vid detta lag redan f�rst�tt, av den uppfattningen att gr�nk�len �r en uts�kt delikatess som inte bara kan njutas f�r sig sj�lv utan ocks� tillsammans med allt m�jligt annat om det det bara tillredes p� r�tt s�tt.

Jag �r s�ledes l�tt impregnerad av gr�nsk�lsideologin och tycker att ett julbord utan gr�nk�l (f�rv�lld, och stuvad i gr�dde och �delost) inte �r ett julbord.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 1:44 am    Rubrik: Svara med citat

Gr�nk�l l�ter som ett framtida till�gg till julbordet. R�d- och brunk�l �r ju, m�ste framh�llas, n�got helt annat n�r det tillretts hemma, �n den syltliknande sm�rja som s�ljs p� burk. K�lrotsl�da �r en annan delikatess som jag g�rna s�g p� julbordet. Men man har ju tyv�rr en begr�nsad kapacitet och kort tid p� sig. Och man vill ju inte se en massa mat f�rfaras bara f�r att man �tit sig m�tt p� de tre f�rsta r�tterna och illam�ende p� de tre f�ljande ... Wink
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 10:28 am    Rubrik: Svara med citat

Ja vaffan det v�rsta brottet man kan beg� mot julaftonsbordet (som f�r s�rskiljas lite mot �vriga decemberjulbord i dessa julbordstider) �r ju att dra en repa ner till Lidl eller Willys och k�pa billighetsplastburkar f�r varenda julbordsr�tt. Nej p� julafton skall det vara hemlagat eller iallafall k�pt i delikatessaff�r. Den ovan n�mnda brunk�len F�R man bara inte k�pa f�rdiglagad, det l�ter skit�ckligt, r�tten bygger ju p� att vitk�len inte blivit helt m�rdad. Samma sak med laxen, det g�r ju s� snabbt att grava sin egen och det blir ju s�� gott. P� midsommar n�jer jag mig med abbas sill men n�r det �r julbord skall det upp en notch om jag f�r best�mma. Julbordet �r ju en veritabel fest �ven f�r mig som inte �ter k�tt. Just nu sitter jag och l�ngtar efter massa sillar i hela fasta fileer i "traditionella" smaks�ttningar, str�mmingsl�da och h�rlig inlagd str�mming, gravad, kall-och varmr�kt lax,allsk�ns �lar, �ggr�tter, jansson och gr�ddiga gr�nsks och fiskl�dor blandat med pajer,syltningar, inl�ggningar och godiset, det undrbara �verfl�det av tryfflar, choklader, br�nda mandlar och gammeldags karameller varvat med sprit, s�ta starkviner och jl�l.....julen, kom, kom!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4581
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 11:42 am    Rubrik: Svara med citat

Jag m�ste nog �ka och k�pa lite lutfisk. Jag �r v�ldigt svag f�r denna
torkade och lutade l�nga. Sedan ska jag nog synda med min grymma
Jansson.


_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
KjellK



Registreringsdatum: 19 juni 2007
Inl�gg: 59
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 2:50 pm    Rubrik: K�l �r jul Svara med citat

Jag m�ste inst�mma med Robert; ingen jul utan gr�ddstuvad gr�nk�l (dvs l�ngk�l). Jag har just avnjutit denna Hall�ndska specialit� och kommer att leva l�nge p� minnet. Gr�nk�l �r ju bara l�ttillg�ngligt runt jul, s� det finns ingen risk f�r inflation i k�l�tandet f�r min del. Ett tips till k�lkocken; Just i �r anv�nde jag lite �ttika i stuvningen, vilket f�rh�jde smaken avsev�rt. Prova det!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4345
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 2:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Kommissionen verkar utveckla sig till ett k�l-legium. Eh�! Eh�! Eh�! (Snarkljud)
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 492

Inl�ggPostat: s�n dec 23, 2021 9:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Har just griljerat skinkan och nu ska det bli en sm�rg�s med p�l�gg!
I morgon vill jag bara tala om att L�ngk�len st�r p� bordet!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 1196

Inl�ggPostat: ons dec 26, 2021 9:27 am    Rubrik: Svara med citat

Inspirerad av den Hultmanska k�l-utl�ggningen (resp med egna kylsk�pet fullt med gr�nk�l) s� gjorde jag en s�kning p� Gr�nk�lsakademin (http://web.comhem.se/sven.gustafsson/gronkal/) f�r att se om jag kunde hitta receptet p� den �delostspetsade gr�nk�lstuvningen. N�got recept p� stuvningen hittade jag inte men v�l andra nyttiga kunskaper, som t ex

... och s�rskildt framh�lles k�l p� grund af sina medicinska egenskaper. Bland annat ans�gs det, att k�l och vin motverkade hvarandra. Efter f�rt�randet af kokad k�l, tillr�ddes man att sk�lja ned den med en b�gare vin, och � andra sidan uppmanades vindrinkare att efter ett om�ttligt njutande af den lifvande drycken s�ka f�rjaga de s k kopparslagarne genom att f�rt�ra surk�l ...

Inte trodde v�l jag att k�l kunde vara s� nyttigt. H�r ska stuvas
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3 ... 16, 17, 18  N�sta
Sida 1 av 18

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006